Goede dynema knopen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

16-08-2007 14:24

Hey
ff een vraagje he, ik vis de laatste tijd veel met dynema hoofdlijn (oftewel gevlochten snoer). Ik gebruikte (met nylon) altijd een (volgens mij) polomar of palomar knoop ofzo, dus het uiteinde van je snoer door het oog van de haak, een lus maken, en dan het uiteinde 5 x om de hoofdlijn naar boven toe wikkelen. Dan het uiteinde door de lus steken en aan trekken.

Ik test altijd mijn knopen voor ik er mee vis en kan er meestal hard aan trekken. Maar nu gaan mijn knopen toch lopen.. Gister 4 karpers gevangen met mn hengel, besloot dat het tijd werd dat mijn vismaat 1 ving, hij krijgt beet, slaat beheerst aan, ja hoor de haak weg :-?
Nou vindt ik het kutste wat je kan over komen aan de water kant een vis voorzien van een haak in de bek (gelukkig zonder montage en snoer in dit geval).. Balen dus!

Ik las laatst dat bepaalde knopen kunnen gaan 'lopen' met dynema, dit zal dus bij mij ook het geval zijn.

Welke knopen gebruiken jullie ?? Ik zag er laatst 1 op internet waarbij het snoer dubbel gevouwen werd en de knoop dus veel sterker was maar ik kan hem niet vinden..Andere goede knopen (als het ff kan knopen waar je geen einstein voor hoeft te heten) waarbij het dynema niet gaat lopen zijn ook welkom!
Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

16-08-2007 14:25

dubbel erdoorheen, en een beetje rig glue, :wink:
Wouter Bos schreef:"Ik begrijp dat niet, mensen die vissen. Volgens mij heb je dan zo'n slecht huwelijk"
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

16-08-2007 19:48

welke lijn gebruik je??
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

17-08-2007 00:27

Volgens mij spro maar weet ik niet zeker, heb hem gewoon vol laten spoelen bij de lokale hengelboer.

Wat is rig glue trouwens ?? Lijm waardoor je knoop beter blijft zitten ?
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

17-08-2007 09:25

Ik gebruik al héél lang de "5-turn grinner knot" en heb nog nooit problemen gekend. Wat wel kan zijn is dat je gevlochten lijn een lichte coating heeft en daardoor zéér glad is. Dan kan je inderdaad het best je knoop versterken met een druppeltje rig glue.
Deze knoop gebruik ik steeds om mijn wartel te bevestigen, om de haak aan mijn onderlijn vast te zetten, gebruik ik steeds de "no-knot".

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

17-08-2007 15:26

Hey die knopen zien er ook wel goed uit :) ik zal ze eens proberen. Bedankt!
Plaats reactie