lood en hair


Plaats reactie
van der perren andy
Berichten: 38
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: ternat:belgie

10-01-2003 19:43

welke zwaarte van lood ,en lengte van hair zouden jullie gebruiken op ondiep water 60 cm,en zachte grond.bij vrijloop en vast systeem,vis niet ver,en is het waar als je met een loodje van 20 gr vist dat de karper bij vrijloop systeem het loodje optilt bij vertrek,en zo weerstand voelt.
de karper is mijn beste vriend.behandel hem dus ook goed!
Frank van Doorn
Berichten: 111
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Veenendaal

10-01-2003 20:05

Beste Andy,

Om te beginnen vind ik niet dat je lengte van de hair moet gaan afstemen op het gewicht lood dat je gebruikt.
Ikzelf stem de lengte van de hair af op het formaat haak en de grootte van het aas waar mee gevist wordt.
Vis je bijvoorbeeld met een 24mm boillie een een haak maatje 6 dan zou ik ongeveer 2-2,5 cm ruimte vrijhouden tussen de bovenkant van de boillie en de onderkant van de haakbocht.
Dit is naar mijn mening nodig om te zorgen dat de haak bij opname in de bek genoeg ruimte heeft om te draaien en te prikken.
Vis je echte met mais in combinatie met een maatje 8 dan kan je de tussenruimte veel kleiner houden omdat het aas nu in verhouding tot de haak ook veel kleiner is.
Ikzelf vis meestal met redelijk zwaar lood om een betere inhaking te verkrijgen, zwaar lood geeft een hogere weerstand waardoor de haak beter prikt.
Bij een zachte bodem kan het over het algemeen geen kwaad om de lengte van de onderlijn iets langer te houden, dit om te zorgen dat je aas boven op de prut ligt een niet 15cm eronder.
Als je met een vrijloop systeem wilt gaan vissen dan is het handig om je lood aan een stukje lijn te bevestigen voordat je hem in de leadclip hangt, dit om er voor te zorgen dat je lijn ook daadwerkelijk met zo min mogelijk weersatnd langs het lood glijd.
Om te voorkomen dat het lood opgetilt wordt moet je er voor zorgen dat je voor de rest zo min mogelijk weerstand opwekt b.v. door gebruikt maken van ultra licht wakers een de hengel in het verlengde van je lijn te plaatsen, hierdoor zal de karper zo min mogelijk weerstand ondervinden, wat natuuurlijk de bedoeling is bij gebruik van een vrijloopsysteem.

p.s. penvissen kan op korte afstand ook zeer interresant zijn
van der perren andy
Berichten: 38
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: ternat:belgie

10-01-2003 21:16

bedankt frank.
Plaats reactie