papegaaienbekken


Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

14-08-2007 20:24

hey mijn vraag. kunnen de papegaaienbekken van karpers nog herstellen?
zo ja hoe lang zal dit proces ongeveer duren?
ben ik erg benieuwd naar omdat op een water waar ik redelijk vaak vis enkele karpers ook een papegaai zijn :( en dat ziet er gewoon niet uit.
gelukkig hebben de meeste karpers daar gave bekken 8)
ik hoor het wel grts stef!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

14-08-2007 21:01

stufke janse schreef:hey mijn vraag. kunnen de papegaaienbekken van karpers nog herstellen?


Nee !
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

14-08-2007 21:04

Niels Schouten schreef:
stufke janse schreef:hey mijn vraag. kunnen de papegaaienbekken van karpers nog herstellen?


Nee !

das dan kut...
einde van dit topic!! 8) :lol:
Bernard Holtkamp

14-08-2007 21:14

stufke janse schreef:
Niels Schouten schreef:
stufke janse schreef:hey mijn vraag. kunnen de papegaaienbekken van karpers nog herstellen?


Nee !

das dan kut...
einde van dit topic!! 8) :lol:


Maar niet het einde van het bekken slopen :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

15-08-2007 00:55

b j van houten schreef:Maar niet het einde van het bekken slopen :cry: :cry: :cry:



Precies,aan jouw de vraag of jij daar dan nog door wilt gaan met pappegaaien karpers vangen Stufke?
Mzzl Bart
K. van den Herik

15-08-2007 08:38

Wat ik zeker weet is dat beschadigen in de zijkant van de bek, die door de haak veroorzaakt zijn, maar nog niet in het papegaai stadium is, wel geneest. Of er moeten 2 precies dezel;fde vissen zwemmen op 1 plas.

MVG

Klaas
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

15-08-2007 09:41

Ik zag laats bij het fototopic drillen een foto van een knaapje waarbij zn hengel nauwlijks doorboog terwijl er een 21 ponder aan zat.

Dat is is mijn ogen de oorzaak,te zwaar materiaal.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

15-08-2007 09:44

Stel dat de vissen kunnen genezen, dan kan dit alleen als iedereen stopt met vissen op dat water!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

15-08-2007 11:42

bart, ik ga gewoon door op dat water.
het water is schitterend mooi. en de meeste karperbekken zijn gewoon nog goed! het zijn enkele vissen die een papegaaienbek hebben.
zo is er bijvoorbeeld 1 spiegel die heeft het ook maar die is ook niet bepaald slim hij is van juni tot nu al 4 keer op de kant gekomen.
dat is ook niet bevorderlijk voor de bek denk ik.
en al helemaal niet als hij er dan bij zon peppie met gevlochte lijn zonder voorslag aanhangt.
maargoed zoals ik al zei ik weet genoeg over de papegaaienbekken dus hier kan een slotje op!
groeten stef
Laatst gewijzigd door Stef Jansens op 15-08-2007 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
K. van den Herik

15-08-2007 11:43

Ruben,

al eens met een 3 ponder aan een unster aan het trekken geweest? Hoever kreeg je de unster uitgetrokken op je hengel? En nu met een 2 ponder?

En nu op 25 meter? en nu op 5 meter?

Het is met 5 meter lijn uit, dat het fout kan gaan en dat heeft nog weinig van doen met de hengel. Door de kort uitstaande lijn en de buiging van de hengel krijg je extra weerstand, waardoor de slip later op gang komt.

2e (deel) oorzaak komt m.i door het onoordeel kundig SCHEPPEN van de vis. Door niet op te letten kan het lood/onderlijn ergens bovenin het net vast lopen en daardoor de haak uit de bek rossen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-08-2007 11:51

Ik denk vooral dat dat laatste een belangrijke bijdrage levert aan papegaaien. Goed opletten waar het handeltje is na het scheppen van de vis. Hangt het lood binnenboord? Spanning van de lijn af? Blijft de haakpunt niet ergens hangen? Volgens mij vallen dan de klappen, als het antwoord nee is.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-08-2007 12:15

Ik denk dat het voornamelijk komt door het niet goed drillen van een vis verkeerd matriaal en gebruik van matriaal..

Vooral het laaste, leadcore leaders met een wartel bevestigen aan de hoofdlijn, een te dunne hoofdlijn in combinatie met leaders.
Geforceerd drillen van de vis.

Dus eigenlijk in 1 woord onkunde en begin ik me steeds meer aan te ergeren....

Laast nog een jeugdige die s nachts zat de vissen, 3 nachten lang had gewoon 3 aanbeten niet gehoord, waardoor de vis dus letterlijk overal aan vast zat maar gelukkig (misschien ook niet gelukkig) was de vis er steeds vanaf.

Noem toevallig een jeugdigen maar de ouderen kunnen er ook wat van...
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

15-08-2007 12:20

ik denk hetzelfde als kenny.
maar in het schepnet kunnen zulk soort zaken ook makkelijk gebeuren.
maar hoe dan ook papegaaienbekken komen door onkunde daar is geen twijfel over mogelijk dacht ik zo.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

15-08-2007 12:25

Ruben vd Worp schreef:Ik zag laats bij het fototopic drillen een foto van een knaapje waarbij zn hengel nauwlijks doorboog terwijl er een 21 ponder aan zat.

Dat is is mijn ogen de oorzaak,te zwaar materiaal.


Ruben,

Ik ken de jongen die jij bedoelt!
En ik kan je vertellen dat hij gewoon goed met de vis omgaat niet reageren als je em niet eens ook maar een beetje kent :wink:

Dayo
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

15-08-2007 12:28

Het is ook belangrijk een vis niet te snel te willen scheppen, dit wil ook nog wel eens gebeuren, ook moet je zorgen voor dat je de vis uit het water tilt, je eerst kijkt of alles zit zoals het moet zitten...

Maar ach kunnen wij dagen over door gaan helaas zullen zulke mensen altijd blijven bestaan..
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

15-08-2007 12:43

K.

Het klopt inderdaad dat ingesneden mond-hoeken helen.
Wanneer er geen weefsel is weg-getrokken, dan is de kans op herstel mogelijk.
Nu durf ik wel te schrijven, dat ik zeer ervaren ben met beschadigde karper-bekken.
Ons verenigings-water heeft er heel wat rondzwemmen.

Als men te ver in de bek haakt, dan is de kans aanwezig dat tijdens de dril, de onderlijn de mondhoek insnijdt.
Dit soort verwondingen heb ik zien herstellen.

Momenteel is de hengeldruk bijna tot nul gereduceerd, ondanks dat de scholen vakantie hebben.
Vind het trouwens onzin om te zeggen, dat men dan maar niet meer op dit soort wateren moet vissen.

Alle vissen die ik de afgelopen jaren op dit water heb gevangen, hebben daar geen extra schade door opgelopen (alleen een minuscul rood puntje).
Wat mij wel opvalt is dat dit soort vissen zich heel makkelijk laten vangen.
Dat komt omdat de 'techniek' van het azen niet echt beter wordt, wanneer de bek stuk is.

Ook heeft onze omgeving heel weinig vis-water.
De jeugd moet toch ergens kunnen vissen ?
Daarbij kan men ze tevens confronteren met deze beschadigingen, en hoe zij dit kunnen voorkomen.

Mijn advies is vaak, ga veel witvissen.
Daar leert men al, hoe men een vis behoort te onthaken.
En men wordt er echt geen slechtere karpervisser van.

met be-azende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

15-08-2007 12:49

Kenny Willems schreef:Het is ook belangrijk een vis niet te snel te willen scheppen..



Dat is denk ik inderdaad 1 van de belangrijke dingen.
Is denk ik een kwestie van vertrouwen hebben in je systeem,in combinatie met ervaring.
Mensen die relatief veel los schieters hebben zullen vlak voor het landingsnet gehaaster te werk gaan vermoed ik.
Komt er ook nog bij dat sommige het gewoon nooit leren een vis op een normale manier te drillen,die staan gewoon vanaf het moment van dat ze de hengel uit de steunen trekken te pompen of het een lieve lust is.
Daar kun je van zeggen wat je wilt,helpt meestal geen zier.
Zou kunnen dat het komt door een overvloed aan adrenaline op dat moment,ik weet het niet.
Van de andere kant heb ik ook jongens zien vissen die meteen hun eerste karper op een normale rustige manier uit drilde,aangeboren talent???
Denk dat het belangrijk is om de slip beetje bij beetje een beetje losser te draaien als hij in de buurt van je net komt.
Kortom probeer ten alle tijde rustig te blijven tijdens een dril.
Natuurlijk weet ik ook wel dat je heel soms een vis wel echt moet blokken,als hij richting obstakel vist bijvoorbeeld.
Maar ook dat evt blokken moet met beleid gebeuren.
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

15-08-2007 15:34

Ruben vd Worp schreef:Ik zag laats bij het fototopic drillen een foto van een knaapje waarbij zn hengel nauwlijks doorboog terwijl er een 21 ponder aan zat.

Dat is is mijn ogen de oorzaak,te zwaar materiaal.


euhhhhhhhhhhhh ja :-?

Sinds waneer is een pararbolische hengel van 2,3/4 te zwaar materiaal??? dat die hengel niet krom stond is gewoon dat de foto net op een bepaalt moment is genomen!

daarnaast hier is nog een foto van die vis die er aan zat papagaaibek he?! :roll:


Afbeelding
Shot with SP510UZ at 2007-08-15

Hier na heb ik dat beest ook nog geclinict goh wat veroorzaak ik een hoop papagaaibekke zeg :-?

Met geeriteerde groet van wege dat gezeik op dit forum hier

Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
peter andrae

15-08-2007 15:40

Het te snel scheppen van een vis houd in dat hij gaat liggen klapperen op de mat dat betekent dus meteen terug zetten.

Hoe liggen de vinnetje,s ook weer iets waar niet naar word gekeken zeker met wegen als je de vis in de weegzak stopt heel belangrijk.

Het optillen van het net lijn van je spoel geven zodat er met optillen geen spanning op de bek komt of onthaken als het net nog in het water ligt.

Het onnodig gebruik van een tang omdat de haak vast zit dit kan zonder tang en met beleid komt elke haak er met gemak uit.

Het nat houden van de vis tijdens een fotosessie.

Het niet vissen bij obstaksels als je er niet mee bekend bent en het juiste matriaal niet hebt.

Het over een talud trekken van een vis terwijl je juist door al dat getrek de boel alleen maar ingewikkelder maakt alles met beleid.

Ach er zijn nog wel meer dingen op te noemen denk dat het enige wat helpt goede voorlichting is misschien is hier een taak weggelegd voor de hengelsport magazine,s en zullen de winkeliers betere voorlichting moeten geven anders is het een gebed zonder eind.

En dan nog word het een moeilijk verhaal er zijn genoeg mensen die naar de waterkant gaan om een karper te vangen hoe hij in het net komt dat zien ze dan wel weer dat is de mooi weer visser of de dagrecreant die zit daar volgens mij niet op te wachten die is een dagje buiten.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-08-2007 16:44

Afdeling voorlichting :wink: :wink:

Een aantal vragen,

1. Welke oorzaak lijd nog meer tot papegaaibekken die aantoonbaar een van de belangrijkste is maar haast nooit vermeld wordt.
2. Hoe kan men een vis zonder risico van verwondingen bij het landen op je natte mat krijgen.
3. Hoe kan het dat je haak al in je landingsnet ligt en niet meer in de bek van de karper voor hij op de mat ligt.
4. Bestaan er echt veilige rig systemen, zo ja welke.
5. Is het verantwoord om in je tent te liggen als je bij obstakels vist. Hoe zou jij het doen.
6. Welke lijn en dikke verdient de voorkeur o.a. bij schelp en mosselbanken.


Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 15-08-2007 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

15-08-2007 17:29

pj otte schreef:Afdeling voorlichting :wink: :wink:

Een aantal vragen,

1. Welke oorzaak lijd nog meer tot papegaaibekken die aantoonbaar een van de belangrijkste is maar haast nooit vermeld wordt.
2. Hoe kan men een vis zonder risico van verwondingen bij het landen op je natte mat krijgen.
3. Hoe kan het dat je haak al in je landingsnet ligt en niet meer in de bek van de karper voor hij op de mat ligt.
4. Bestaan er echt veilige rig systemen, zo ja welke.
5. Is het verantwoord om in je tent te liggen als je bij obstakels vist. Hoe zou jij het doen.
6. Welke lijn en dikke verdient de voorkeur o.a. bij schelp en mosselbanken.

Zo zijn er tal van vragen die kunnen lijden tot misvormingen van bekken.

Peter


Nuttige vraagstelling Peter.

Veel antwoorden op je vragen zijn in een eerder stadium in dit topic al gegeven,maar laat ik is een poging wagen.

antw op vraag 1

Is in mijn ogen puur een gebrek aan voorlichting.
De beginnende karpervisser zal door de regel niet meteen beginnen op een moeilijk water maar een water waar de vis zich door omstandigheden vrij veel laat vangen.
Dus zit je dan met het feit dat de vis vrij vaak gevangen word en dan ook nog vrij vaak door onervaren vissers.
Wat dus de kans op te straf drillen behoorlijk vergroot en de bek van de karper onnodig veel meer te verduren krijgt.
Dit bedoel ik niet denigrerend,iedereen is ooit begonnen en ervaring kun je niet kopen.
Wat betreft die evt voorlichting is al een behoorlijke topic over en heb begrepen dat daar door verschillende organisaties aan gewerkt word.
Een bijzonder goede zaak als je het mij vraagt.

Antw op vraag 2.

Dit is al aangehaald eerder in dit topic,ga ik niet over uitbreiden.

antw op vraag 3.

De reden daarvan zou kunnen zijn dat toch het lood ergens is blijven hangen en zo de haak los gescheurd heeft.
Een andere reden kan zijn dat de vis niet geweldig gehaakt zat en de druk van de lijn af voldoende was om los te komen.

Antw op vraag 4.

Geen idee of er een veilige rig bestaat,zou bijna denken van niet.

Antw op vraag 5.

In je tent liggen als je bij obstakels vist is in mijn ogen niet verantwoord.
Het beste is zo dicht mogelijk bij je hengels en wakker blijven.

antw op vraag 6.

In ieder geval een lijn die extreem schuur bestendig is,maar daar heb ik ook een dubbel gevoel bij.
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-08-2007 17:39

Bart,

De opzet is een levendige discussie, kom er in een later stadium zeker op terug. Ben hier aan begonnen omdat er nog veel verbeterd kan worden in mijn ogen althans.

groet,

Peter
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

15-08-2007 18:07

Het is toch steeds weer frappant dat er bij iedere diskussie over papegaaienbekken gewezen wordt naar anderen die niet goed drillen, fout materiaal gebruiken, geen goede montages en verkeerde technieken gebruiken.
Iedere karpervisser werkt mee aan papegaaienbekken. Ik weet zeker dat bij sommige van mijn vangsten de verwonding groter was dan ooit bedoeld. Ieder wondje hoe klein ook, (een mooi gaatje is wel ruime een cm diep) laat lettekenweefsel achter. Hoe meer gaatjes hoe meer littekenweefsel. Littekenweefsel is nu eenmaal niet zo soepel als het orginele weefsel en hoe meer littekenweefsel er gaat ontstaan hoe meer de bek gaat vervormen. Haken die uitscheuren, vissen die lossen, lijnbreuk en wat je nog meer verzinnen kan veroorzaken grote wonden. Niet alleen de huid wordt door ons karpervissers beschdigd het onderliggende weefsel wordt ook beschadigd en flink overbelast.

Jos.
K. van den Herik

16-08-2007 08:54

Peter e.a,

Is het een idee om van al jou vragen aparte onderwerpen te maken?

Dit is in principe best bealngrijk en ik denk dat het 1 en ander wat overzichtelijker blijft.

MVG

Klaas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

16-08-2007 12:45

Peter

1. A) Papegaaien-bekken ontstaan vaak, doordat men te ver in de bek heeft gehaakt.
Verder in de bek is het vlees allemaal zacht, wanneer men dan ook nog eens stevig drilt, dan rijt men de hele bek open.
Ik ben het niet eens met Jos dat papegaaien-bekken ontstaan door veel-vuldig haken.

Er zwemmen genoeg vissen rond, die regelmatig op de kant verschijnen, maar geen papegaaien-bek hebben.
Dat de bek op een gegeven moment niet meer maagdelijk wit is van binnen, dat valt haast niet te vermijden.

B) Sommigen (...) balen zelfs als ze merken dat de gehaakte karper van een kleiner formaat is (schijnt dan knol te heten) en trekken de vis met geweld het net in.
De jonge karperbek is nog niet goed ontwikkeld, en wordt dan al de vernieling ingeholpen.
Alles begint bij het respect hebben voor 'onze tegenstander' ongeacht het formaat.

2. Wanneer men de vis in het net heeft, niet het net optillen, maar de vis.
Dus handen onder het net, en de vis met net en al op tillen, en dan
de vis naar de mat transporteren.

3. Als de druk van de lijn op de haak wegvalt, kan de karper zelf de haak
er uit werken, mits deze niet te diep is gehaakt.
Ook kan onkundig handelen de oorzaak zijn, de visse-bek zal dan
waarschijnlijk flink bloeden.

4. Nee, die zijn er niet. De onderlijn/haak-combinatie wordt inzake
prikken en houden steeds beter ontwikkeld. Maar een karper-bek
blijft een karper-bek. De kansen dat een karper zich zelf kan
bevrijden van de onderlijn na lijn-breuk, wordt steeds kleiner.

5. Nee, obstakel-vissen vereist scherpte en verantwoording van de visser.
Niet iedereen begrijpt dit, of wil dit begrijpen.
Liggen in de tent zou nog kunnen, slapen niet.
Obstakels zijn het best te bevissen met de pen.

6. Ik zelf kies op de rivier met al haar mossel-banken gewoon voor een
dikkere hoofdlijn. Een gevlochten lijn blijft namelijk veel makkelijker
hangen achter mossel-schelpen.
Zolang ik een gevlochten lijn met een schaar kan door-knippen, kan
een mossel-schelp deze ook door snijden.

met antwoord-gevende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!