papegaaienbekken


Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

25-08-2007 10:05

Na een week te op getrokken met een aantal jonge karpervissers van de KSN ben ik onder de indruk van hun wil om het goed te doen. Het is echter wel zo dat ik vooral de eerste dag geschokken ben over de systemen die wilde gaan gebruiken. In een tijd met zoveel informatie en dan nog zoveel fouten maken was voor mij de aanleiding om mijn colum in Spiegel 7 daaraan te wijden. Groffe fouten zoals een wartel boven de leadcore of een safetyclip met daarboven twee knijploodjes waardoor de clip nooit meer kan schuiven. daarnaast ook nog een jongen die een safetyclip geheel verkeerd om had gemonteerd met het tailrubber naar de wartel. Beschadigde hoofdlijnen enz. Ongekend die fouten! Ik vroeg de jongens of ze geen bladen lezen en de meeste antwoorde dat ze die te duur vinden. het is voor hun of een zak boilies of een karpermagazine. Zeer verontrustend ik heb veel respect voor de KSN die er in ieder gevakl iets aan probeerd te doen. Zelf ben ik volop aan het brainstormen hoe ik hier iets aan zou kunnen doen. Ik heb een idee om een gratis blad te gaan uitgeven voor beginnende karpervissers met veel basic informatie over veilige systemen. De groothandels zou die dan moeten gaan betalen doormiddel van advertenties. Zoals de gratis bladen Metro enz. Voor de groothandel moet dit interssant zijn want ten eerste is het hun doelgroep en ten tweede bereiken ze veel vissers. Ik denk aan een oplage van minimaal 50000 stuks verspreid door de wikeliers en dit drie keer per jaar. Ik wil graag hoofdredacteur zijn en veel schrijven.
Wat vinden jullie van dit idee?
Een zeer vermoeide maar intens gelukkige Piet
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

25-08-2007 10:11

Lijkt mij een TOP idee Piet, waarvan ik me voor kan stellen dat ook de groothandels dit intressant zullen vinden. Net la sjij ben ik er van overtuigd dat de beginnende ( jongere ) karpervissers wel de intentie heeft om alles zo goed mogelijk te doen, maar gewoonweg niet de kennis in huis heeft om alles ook daadwerkelijk goed uit te voeren. Een gratis beginners magazine zou een absolute uitkomst zijn.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-08-2007 11:02

Hallo Piet geweldig idee, als het zover is wil ik wel bekijken of het haalbaar is om het mee te sturen in de Fisker, oplage 13.000 stuks.
Of als artikel te plaatsen in de Fisker.

Douwe
HSV Leeuwarden
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-08-2007 12:05

Goed idee Vogel.

Hebben het door de tel. er al over gehad. Ik zou graag mijn medewerking eraan willen verlenen zoals je weet.

Groetjes


ps.


Moet je geen luiers verschonen? :D
peter andrae

25-08-2007 12:10

Ruud Visser had jij niet al aan de waterkant moeten zijn.


Strak plan Piet hoop dat het allemaal gaat lukken.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-08-2007 12:15

Piet,

De geboorte kaartjes net verstuurd en al weer aan je volgende (project) begonnen. Klasse, dat je aan het stuk voorlichting het nodige wilt doen. Dat er nog veel te winnen valt mag duidelijk zijn. Op zich kunt je het hun inderdaad niet kwalijk nemen. Schat zelf in dat het voor 70 % van de karpervissers niet duidelijk is wat zich onderwater allemaal af kan spelen tijdens het vissen.

Kennis overdracht waarbij het niet alleen mag gaan om de grote van de vissen is jaren een onderbelicht kindje geweest. Ondanks dat karperbladen, de KSN er zeker de nodige aandacht aanbesteden. De grote massa karpervissers bereiken die het willen lezen en toepassen in de praktijk valt echt niet mee. Daarbij komt dat grote vissen bij de massa veel meer tot de verbeelding spreekt dan de veiligheid van onze hobbyvriend. Toch is het weer een stap in de goede richting waarbij je niet alleen kunt rekenen op veel sympathie. Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. :wink:

Groetjes van uit het zuiden,
Peter
Remon Broekhuis
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-02-2006 16:24
Locatie: Ommen

25-08-2007 12:42

Martijn Julien schreef:
Remon Broekhuis schreef:alle vissen die ik in spanje gevangen heb hadden zulke bekken:S
jammer is dat


Tja, als we het dan toch hebben over voorlichting, waarom til je die karper zo hoog op? Als de vis valt is er meer schade dan alleen een raar bekkie. Ook met een dikke onthaakmat...


daar onder zat water dat 1.3 m diep was
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-08-2007 16:16

Remon Broekhuis schreef:
Martijn Julien schreef:
Remon Broekhuis schreef:alle vissen die ik in spanje gevangen heb hadden zulke bekken:S
jammer is dat


Tja, als we het dan toch hebben over voorlichting, waarom til je die karper zo hoog op? Als de vis valt is er meer schade dan alleen een raar bekkie. Ook met een dikke onthaakmat...


daar onder zat water dat 1.3 m diep was


Water is hard als je een dikke meter naar beneden dondert. Laat jezelf maar eens plat op het water vallen van een dergelijke hoogte. En voor een karpers is het nog erger, want die is gebouwd voor een leven onder water.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-08-2007 19:44

Piet Vogel schreef:Na een week te op getrokken met een aantal jonge karpervissers van de KSN ben ik onder de indruk van hun wil om het goed te doen. Het is echter wel zo dat ik vooral de eerste dag geschokken ben over de systemen die wilde gaan gebruiken. In een tijd met zoveel informatie en dan nog zoveel fouten maken was voor mij de aanleiding om mijn colum in Spiegel 7 daaraan te wijden. Groffe fouten zoals een wartel boven de leadcore of een safetyclip met daarboven twee knijploodjes waardoor de clip nooit meer kan schuiven. daarnaast ook nog een jongen die een safetyclip geheel verkeerd om had gemonteerd met het tailrubber naar de wartel. Beschadigde hoofdlijnen enz. Ongekend die fouten! Ik vroeg de jongens of ze geen bladen lezen en de meeste antwoorde dat ze die te duur vinden. het is voor hun of een zak boilies of een karpermagazine. Zeer verontrustend ik heb veel respect voor de KSN die er in ieder gevakl iets aan probeerd te doen. Zelf ben ik volop aan het brainstormen hoe ik hier iets aan zou kunnen doen. Ik heb een idee om een gratis blad te gaan uitgeven voor beginnende karpervissers met veel basic informatie over veilige systemen. De groothandels zou die dan moeten gaan betalen doormiddel van advertenties. Zoals de gratis bladen Metro enz. Voor de groothandel moet dit interssant zijn want ten eerste is het hun doelgroep en ten tweede bereiken ze veel vissers. Ik denk aan een oplage van minimaal 50000 stuks verspreid door de wikeliers en dit drie keer per jaar. Ik wil graag hoofdredacteur zijn en veel schrijven.
Wat vinden jullie van dit idee?
Een zeer vermoeide maar intens gelukkige Piet


Piet,

Prachtig plan, misschien samenwerken met de uitgifte van de DVD ?

Zoals je weet zijn op initiatief van 2 KSN leden Jeroen Neef en Chris Noorlander met financiele ondersteuning van de SBBK, Sportvisserij Nederland, de KSN, de jeugdcommissie van de KSN en een ( tot op heden nog te klein ) deel van de groot-en middenhandel reeds de benodigde beelden geschoten voor een DVD ,met als werktitel "Verantwoord vissen op karper "

Deze ca 60 minuten durende DVD zal voor het eerst op de landelijke najaarsmeeting van de KSN a.s. 01 december te zien zijn.

Na Carp 2008 zal deze DVD gratis bij de deelnemende winkeliers of misschien wel samen met het bovenstaande gratis infoblad beschikbaar zijn. Kan men meteen zien wat men leest.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-08-2007 00:02

Piet
Geweldig plan!
Er gaat nu gewoon teveel zaken mis.
Wellicht ook iets voor de SBBK?
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-08-2007 03:23

Mannen
Ik ga morgen een topic openen betreffende een gratis karpermagazine. Daar zal ik al mijn ideeen kenbaar maken en vragen om feedback zowel positief als negatief. Daarna ga ik er mee aan de slag en maak een haalbaarheidsplan.
ps kijk even naar de tijd! leuk hé een baby aan boord. Ik zou het voor geen goud willen missen!
Gr Piet
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

26-08-2007 10:58

Nobel idee Piet!!

Veel succes ermee.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-08-2007 11:54

Piet Vogel schreef:Mannen

ps kijk even naar de tijd! leuk hé een baby aan boord. Ik zou het voor geen goud willen missen!
Gr Piet


We spreken je over een maandje weer, kijken of je er dan nog zo over denkt. :D
peter andrae

26-08-2007 15:21

Nachtdienst Piet.


:wink:
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

26-08-2007 17:43

Martijn

De topic ging over papegaaien-bekken.
Dat dit vaak voort-komt uit on-kundig handelen en on-ervarenheid, dat blijkt inmiddels wel aardig te kloppen.

Het is jouw goed recht om te roepen dat er voorlichting/toezicht nodig is.
Maar wat heb ik daar mee van doen ?
Het is me al zo vaak gezegd, dat ik aan wal sta.
En het klopt nog ook.

Natuurlijk heb ik ook jou een ontwijkend antwoord gegeven.
Het kan dan ook niet anders dan dat ik tot de groep behoor, die brasems, winde's en andere ongewenste bij-vangsten, gefrustreerd het water in terug schop.

Piet

Eindelijk iemand die inziet dat een hele grote groep karpervissers moeilijk bereikbaar is.
Vind het een goed idee van je, hoop dat het meer mensen de ogen opent.

met respect-volle groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-08-2007 20:54

Hans-Peter van Ee schreef:Het kan dan ook niet anders dan dat ik tot de groep behoor, die brasems, winde's en andere ongewenste bij-vangsten, gefrustreerd het water in terug schop.


Euh, waar slaat dit op? :o

Natuurlijk is het je goed recht om te zeggen dat iedereen eerst moet gaan witvissen voordat hij op karper mag vissen, maar wat heb ik daar mee van doen? Wat ik wil horen is hoe je dat wilt bewerkstelligen. Dan lossen we het probleem misschien op, in plaats van er over te lullen hoe erg het allemaal is.[/b][/quote]
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

27-08-2007 10:15

Martijn

In jouw posting van d.d. 23-08-2007 schrijf jij het volgende: 'En nogmaals, waarom maak je een uitzondering voorde karper? Ook voorn, brasem, snoek, etc. heeft recht op een juiste behandeling. In mijn ogen plaats je de karper boven alle andere vissoorten. Maar dat is iets wat ik wel vaker bij karpervissers zie'.

Dus jij plaatst mijn persoontje in een bepaalde groep, en ik heb daar echt geen probleem mee, hoor.
Als jij mij als voorbeeld wil stellen, ga gerust je gang.

Piet Vogel is met een heel goed initiatief gekomen.
Misschien wel de oplossing inzake het juist informeren hoe bepaalde zaken functioneren.
Als jij denkt dat het informeren en begeleiden aan de waterkant de oplossing is, ga gerust jou gang.
Bij ons is al gebleken dat dit niet te doen is

met aan-de-kant-staande groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

27-08-2007 11:02

HPE,

Ik wilde je niet in een groep plaatsten, laat staan in de groep karpervissers die ongewenste bijvangsten letterlijk het water in trapt! Zo ken ik je helemaal niet, zover je van "kennen" kan spreken op een forum als dit ;)

Nogmaals, toezicht bedoel ik in de breedste zin van het woord. Je hoeft niet als politie agent langs de wateren te lopen op zoek naar wantoestanden. Maar als je iets ziet, schroom dan niet om de daders aan te spreken op hun handelswijze en gedrag. Mijn ervaringen hiermee zijn zeer positief te noemen en ik begrijp dan ik niet dat het volgens jou niet werkt?

Het idee van Piets spreekt me zeker wel aan. Maar zonder enige sociale controle aan de waterkant is het slechts een druppel op een gloeiende plaat.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-08-2007 11:03

Bespeur ik hier nu enige selectiviteit ten aanzien van wie wat doet?

In het verleden is er toch al heel wat geschreven in boeken en blaadjes. Kennelijk is lezen niet het sterkste punt en mogelijk zijn we tegenwoordig meer visueel gericht.

In ieder geval krijgt het nu via diverse acties extra veel aandacht. Het is het totaal aan activiteiten dat het verschil zal moeten gaan uitmaken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-08-2007 11:41

Hans-Peter van Ee schreef:
Piet Vogel is met een heel goed initiatief gekomen.
Misschien wel de oplossing inzake het juist informeren hoe bepaalde zaken functioneren.
HPE

Niet alleen Piet Vogel, de KSN komt zeer binnenkort met een voorlichtings dvd lees ik net :D .
Het idee omtrent voorlichting was er blijkbaar al :wink:
mvg
HB
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-08-2007 11:49

Hans Brinkel schreef:
Hans-Peter van Ee schreef:
Piet Vogel is met een heel goed initiatief gekomen.
Misschien wel de oplossing inzake het juist informeren hoe bepaalde zaken functioneren.
HPE

Niet alleen Piet Vogel, de KSN komt zeer binnenkort met een voorlichtings dvd lees ik net :D .
Het idee omtrent voorlichting was er blijkbaar al :wink:
mvg
HB


Dat idee was er inderdaad al een poosje. In de 2e helft van 2006 hebben Chris Noorlander en Jeroen Neef de stoute schoenen aangetrokken en bij het KSN bestuur aangeklopt voor ondersteuning om tot een voorlichtings DVD te komen. Eind 2006 is er een fors bedrag op de KSN begroting van 2007 gereserveerd voor de realisatie van deze voorlichtings DVD. Vanaf mei is alles in een stroomversnelling geraakt en zijn de SBBK, Sportvisserij Nederland en de drie karpermagazine's aangehaakt.

De eerste helft van juli zijn alle groothandels en merken alsmede diverse andere in de hengelsport actieve organisaties aangeschreven met het verzoek deze DVD financieel te ondersteunen.

Op http://www.sbbk.net zal binnenkort het lijstje van de sponsors vermeld gaan worden.