papegaaienbekken


ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

22-08-2007 16:07

Tegenwoordig wordt er inderdaad door veel beginnelingen veel te zwaar gevist. En verspelen van materiaal doen ze ook al niet moeilijk over. Karper vangen daar gaat het om. En de meeste runs krijg je nou eenmaal tussen die keien of strak tegen de struiken... Helaas deed ik het vroeger ook zo, maar ik weet nu beter.

Het insnijden van een lijn heb ik echter nog nooit meegemaakt. Ook heb ik meerdere keren vrij stevig moeten drillen, maar telkens had de vis een minimale haakwond. Ik vraag me dus af of het dus door de dril komt.

Wel denk ik dat het verspelen van een onderlijn, ook met een savety system, de oorzaak kan zijn van een papagaaie bek. Een haak met weerhaak zweert er namelijk ook nog niet 1, 2, 3 uit.
Ik ben de meest rauwe wonden tegen gekomen bij vissen die nog een rigje in de bek hadden hangen. Maargoed ook dit is nog geen verklaring voor de ergst verrotte bekken.
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

22-08-2007 18:09

Plaats van inhaking is ook van belang!
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

22-08-2007 18:22

Onderin is het best!!
Scherm dus je haak af tenopzichte van het schinktube

Dayo
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-08-2007 19:20

dayo steenkist schreef:Onderin is het best!!
Scherm dus je haak af tenopzichte van het schinktube

Dayo


Kan je de laatste zin ook aub nader verklaren , wil mijn kennis graag uitbereiden.

Peter
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

22-08-2007 19:33

wat hij bedoeld is een stukje krimpkous over het oog van de haak die je dan ter hoogte van de haakpunt laat stoppen.
waardoor de kans minimaal is dat de vis ergens anders dan in de onderlip gehaakt word
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

22-08-2007 21:32

Kees

Drukke circuit- en probleem wateren mijd ik liever.
Basalt-blokken, klotsend water, brommende krokko's en nergens groene paddo's te zien, is meer mijn visserij.

Aart

Zoveel mogelijk karper verwijderen.
Op een drie-tal wateren in het buiten-gebied van Ede zal het nacht-vissen weer worden toe gestaan.
De opzet is om de karpers van de RVS uit te zetten op deze nachtvis-wateren.
Een aantal HSV'en in Ede staan echter lijnrecht tegen-over elkaar, daardoor blijft de toekomst in on-gewis, wah...

met Wageningse groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
K. van den Herik

23-08-2007 08:18

Dayo,

beetje fysica en een beetje Sibbing

lood is zwaar en ligt onder de vis. Als de vis recht over het lood wegzwemt is de kans het grootsts om midden in de onderlip te haken. Gaat de vis rechtsaf, wordt dat linkerhoek en andersom.

Hoe lichter het lood hoe meer dit op gaat. Let wel nix is zwart wit en altijd.

Beweegt een vis niet na de aasopname zijn we zo goed als kansloos.

Wat je een beetje kan beinvloeden is het haken voorin of achterin. Geloof me, ik krijg er geen pijl op getrokken.

MVG

Klaas
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

23-08-2007 09:01

Ik heb weleens een mond hoekje laten inscheuren. Het dunne onderlijn materiaal en een te diepe inhaking was destijds de schuldige.Vis nu al jaren het een dikke stiff rig en heb nooit meer problemen ook niet in de plompen.Er is niet veel kracht voor nodig om een karper te laten doen wat jij wil ,ook niet aan een korte lijn.ik denk meer dat de ervaring een grote rol speelt.En het feit dat er steeds meer onervaren mensen toegang hebben tot grotere en sterkere vissen die nu eenmaal steeds meer voor komen dan pakweg 25 jaar geleden.

gr Gerrit
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

23-08-2007 10:58

Gerrit Pook2 schreef:Er is niet veel kracht voor nodig om een karper
te laten doen wat jij wil ,ook niet aan een korte lijn.


Het is inderdaad vaak zelfs zo dat, hoe minder druk je op de vis zet, hoe
minder hij zal tegenstribbelen. De dril duurt dan wel een stuk langer en
te lang is ook weer niet goed voor de vis. De kunst is nu denk ik om
een beetje de balans te vinden tussen die twee...
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

23-08-2007 12:20

Boarders

Persoonlijk vind ik het onverantwoord dat mensen zonder enige vis-achtergrond op karpers mogen vissen.
Natuurlijk zijn er de bekende uitzonderingen, maar dat is slechts een bevestiging van de regel.
De enigste die lijdt onder deze on-ervarenheid is de karper.
Daarom ook de 'papegaaien-bekken'.

Lijnbreuk voorkomen, weerhaakloos vissen, een vis drillen en onthaken, dat kan men allemaal leren tijdens het wit-vissen.
Mijn stelling is dus: Om de karper op een faire en vis-vriendelijk te kunnen belagen, behoort men een volwassen/ervaren visser te zijn.

In mijn jeugd waren er maar weinig jonge gasten die op karper visten.
Ik zelf ben pas op mijn zeventiende op karper gaan vissen, na jaren lang wit-vissen.
Heel wat kranten door de brieven-bus lopen douwen, om mijn spulletjes op orde te krijgen.
Geen complete set van drie drie-ponds-stokken op een rod-pod, maar een lichte stok met dito lijn.

Kijk ik achter op de laatste Karperwereld, een 2.75 ponds Shimano-hengel met molen, en een rol nylon van vijfendertig-honderste.
Daar kan men een auto mee van zijn plaats trekken.
Slacht-wapens dus in handen van de on-ervaren vissers.
Helaas de realiteit.
En aangezien wij in Nederland wonen zal dit niet snel veranderen.

met gedogende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

23-08-2007 12:38

raak
Jan van Groen
Berichten: 105
Lid geworden op: 31-03-2006 15:56
Locatie: Heemskerk

23-08-2007 13:22

Hans-Peter van Ee schreef:Mijn stelling is dus: Om de karper op een faire en vis-vriendelijk te kunnen belagen, behoort men een volwassen/ervaren visser te zijn.


Ben ik het niet helemaal mee eens Hans-Peter.
Ik ken een aantal jongeren die visvriendelijker en met meer respect voor de vis omgaan dan een aantal zogenaamde volwassen en ervaren vissers.
In mijn ogen is goede voorlichting hierin veel belangrijker.
Bovendien hoef je voor het karpervissen niet gelijk in het bezit te zijn van een rodpod, 3 hengels en de hele kermis erbij, met een penhengeltje is het ook leuk vissen.
Desondanks ben ik het wel met je eens dat je met witvissen meer leert dan gelijk te beginnen met jagen op karpers.

Groet,
Jan
peter andrae

23-08-2007 13:39

Toen ik begon met het karpervissen moest ik alles zelf uitvinden veel werd er niet over geschreven,electronica :lol: mannnn de radio was nog niet eens uitgevonden 8),daarvoor had ik al jaren met mijn vader op zee gevist,daarna ben ik op roofvis gegaan met levend aas en later met kunstaas,op witvis gevist.

Tot ik een paar grote schaduwen zag liggen voor de rietkraag wist wel dat het karpers waren maar erop vissen had ik nog niet gedaan,had wel een buurman van in de 80,aardappelen jongen zij die met een dobbertje en een stevige hengel,nou eerst mijn moeder beroofd van de aardappelen en op naar de rietkraag was ook meteen raak,vanaf die tijd heb ik bijna niet meer anders gedaan,turen naar je waker als je langs het kanaal zat enz.

De komst van de eerste beetverklikker waar je de lijn achter een koper stangetje moest doen prachtig toch.

Tegenwoordig is alles voorgekauwde koek de tent is gekomen er is geen gesloten seisoen meer,electronica,nachtvissen,je hoeft tegenwoordig geen eigen stekken meer te zoeken de meeste zijn wel beschreven.

Het heeft het allemaal een stuk aantrekkelijker gemaakt voor een grote groep mensen en op zich is dat ook helemaal niet erg die vooruitgang,het is alleen jammer dat er nu heel veel mensen aan de waterkant zitten die er niets hebben te zoeken.
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

23-08-2007 15:18

hans-peter,
ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook eerst het witvissen mogen ervaren. Daarna met de korst en de pen 8). En nu dus ook met vast lood.

Ik zie dat karpervissen tegenwoordig ook een soort van pats-sport aan het worden is. Jeugdige vissers die er in een nacht ff een paar dikke vissen uit trekken.
Ik kom regelmatig bij raven hier in lelystad, en ik zie steeds meer dat er karpersets verkocht worden van 130 eurie. Die meeste lui kunnen nog helemaal niet vissen en zoeken een beginners set. Ja, daar staan ze dan met een rodpod, drie hengels, drie piepers, molens enz. Nog niet eens wetend hoe ze een vis moeten drillen, en behandelen.

Ach ik weet het niet hoor, veel doe je er niet tegen.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-08-2007 15:25

Hans-Peter van Ee schreef:Lijnbreuk voorkomen, weerhaakloos vissen, een vis drillen en onthaken, dat kan men allemaal leren tijdens het wit-vissen.
Mijn stelling is dus: Om de karper op een faire en vis-vriendelijk te kunnen belagen, behoort men een volwassen/ervaren visser te zijn.


Waarom zou je wel zonder toezicht op voorntjes en brasem mogen vissen? Is het niet erg als je een witvisje toetakelt? Geloof me, ik heb al heel wat witvis gered uit de onervaren en onkundige handen van kinderen. En denk dan aan basisbeginselen zoals voorkomen van het slikken van de haak, onthaken, de juiste spullen bij je hebben (denk aan een iets "onbenulligs" als een hakensteker), maar ook het omgaan met de natuur om je heen. Ook watervogels heb al mogen onthaken... :-?

Langzamerhand begin ik steeds meer te geloven in een vis examen...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-08-2007 17:31

Vraagje, wie weet er hoe dergelijke examens in de praktijk in Duitsland werken en ervaren worden?
En wat zijn er de gevolgen hier van op het aantal vissers in dat land?

Peter
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

23-08-2007 18:03

Niemand, kan zo maar een setje visspullen kopen, karper of witvis. Ook bij witvissen kunnen er veel dingen fout gaan. Je moet gewoon een leermeester hebben die de basis dingen leert, zoals onthaken, drillen, scheppen etc. Als je de basis hebt, maar je wilt meer begin je van zelf met meer en meer informatie te zoeken, de informatie in je op te nemen om vervolgens te gebruiken in je eigen visserij.

Daarom lijkt mij een visexamen zoals in duitsland super! Je leert de basis van het vissen. Hier door kun je normaal met de vissen en de natuur omgaan. Al ben ik bang dat een gros deel van de vissers deze cursus nooit zal volgen, gewoon weg omdat ze maar zelden in hun leven vissen. Voor die paar keer dat ze vissen, vinden ze het waarschijnlijk gewoon domweg geld en tijd verspilling!
Remon Broekhuis
Berichten: 29
Lid geworden op: 16-02-2006 16:24
Locatie: Ommen

23-08-2007 18:17

deze vis is in spanje gevangen
Afbeelding

alle vissen die ik in spanje gevangen heb hadden zulke bekken:S
jammer is dat
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-08-2007 19:10

Remon Broekhuis schreef:alle vissen die ik in spanje gevangen heb hadden zulke bekken:S
jammer is dat


Tja, als we het dan toch hebben over voorlichting, waarom til je die karper zo hoog op? Als de vis valt is er meer schade dan alleen een raar bekkie. Ook met een dikke onthaakmat...
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

23-08-2007 21:23

Jan

Volgens mij schreef ik in mijn vorige posting iets over uitzonderingen die de regel bevestigen.
En inderdaad er bestaan mensen met aangeboren talent, die tevens in het bezit zijn van een goed stel hersens

Ervaren/volwassen vissers 'die al dan niet bewust', karpers de bek be-schadigen door on-verantwoord handelen zouden zich moeten schamen voor hun laf-heid.

Door onze 'daden-drang' duwen wij een haak door de karper-bek.
Zou de vis het echt waarderen om 'ge-pierced' te worden ?
Daarom heeft men (vind ik) de morele plicht, om de lichamelijke schade -aan dit voor de karper o zo belangrijke zin-tuigelijke orgaan- zoveel mogelijk proberen te beperken.

Martijn

Heb ik het over toezicht ?
Iemand die zich echt aangetrokken voelt tot het vissen, zal willen leren.
En iemand die wil leren, gaat vragen.
Zij die niet willen leren, hebben geen 'motief' om te gaan vissen.
Dat deze mensen wel kunnen en mogen vissen, is niet mijn schuld.

met lerende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-08-2007 22:49

Peter, een van de gevolgen van de Duitse Angelprüfung is dat in Duitsland ca. 3% van de totale bevolking vist, in ons land is dat ca. 10%, dus iets meer dan het drievoudige. Als er hier net zo 'weinig' mensen zouden vissen dan in Duitsland gaan vrijwel alle HSV-en failliet, idem de Federaties en Sportvisserij Nederland en kunnen de pachten voor de meeste viswateren ook niet meer betaald worden. Ook t.a.v. de detail en groothandel in vismaterialen zou dit tenminste 2000 vaste banen kosten. Vissen in Duitsland is ook aanmerkelijk duurder dan hier. Van het bescheiden aantal lessen voor de Angelprüfung wordt men absoluut geen ervaren visser, omvat eigenlijk alleen wat grondbeginselen.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

23-08-2007 23:38

HPE,

Jammer dat je zo ontwijkend reageert, al had ik wel een dergelijk antwoord van je verwacht.

Ik geef toe: het woord toezicht neem je niet letterlijk in de mond. Maar als ik nu het woord "toezicht" vervang door "opleiding", of "begeleiding"?

En iemand die wil leren, gaat vragen.


Aan wie? Zonder toezicht in de breedste zin van het woord dus aan niemand?

Dat deze mensen wel kunnen en mogen vissen, is niet mijn schuld.


Maar het zit je blijkbaar wel dwars? Waarom doe je er dan niks aan, afgezien van de zoveelste topic over dieren welzijn openen?

Sec gezien heb je gelijk als je zegt dat het beter is dat je begint met witvissen. Zo heb ik het ook geleerd en ik ben er beslist beter van geworden. Maar hoe ga je bepalen wanneer iemand kundig/ervaren genoeg is om te mogen karperen? En nogmaals, waarom maak je een uitzondering voorde karper? Ook voorn, brasem, snoek, etc. heeft recht op een juiste behandeling. In mijn ogen plaats je de karper boven alle andere vissoorten. Maar dat is iets wat ik wel vaker bij karpervissers zie ;)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-08-2007 07:26

Oké Aart, hier blijkt wel uit dat het voor ons geen haalbare kaart is. Om op die wijze bepaalde problemen aan de waterkant op te lossen.

Groet,
Peter
K. van den Herik

24-08-2007 07:47

Een karper meer dan een halfuur uitdrillen op het handvat of lijnbreuk op 25/100e, algauw nog 4 kilo trekkracht, dat is sportief.

En met de genoemde hengel krijg je geen auto van zijn plek. Sterker op 20 meter afstand en met nylon trek je ongeveer 2 kilo op een unster, op een gram of wat is dat gelijk aan de uitkomst met een 2 ponds hengel

goeiemorgen.

MVG

Klaas
K. van den Herik

24-08-2007 07:52

O ja: ook kliene haken veroorzaken problemen. Al was het maar door op een verkeerde, zonder tangetje, onthaken.

MVG

Klaas