Stelling: De meeste Karpervissers zijn NIET collegiaal......


Gast

10-01-2003 17:29

Wat denken jullie hiervan. Ik ben het eens met de stelling. Ik vind die karpervissers vaak een stel zeikerds. Ook op dit forum zie ik het vaak genoeg. Iemand die een vraag stelt en dan een lading gezeik over zich heen krijgt. Ik ben voornamelijk actief op andere forums ( zoals dutchbodybuilding, partypeeps, partyflocks, xtra large enz.) en merk dat daar vaak een veel gezelligere sfeer hangt.

Ur opinion please..............

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jeroen Gentjes op 2003-01-10 17:52 ]</font>
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

10-01-2003 18:00

Karpervissen is geen ploegsport maar totaal individualistisch tot zelfs egoistisch!!!! Het merendeel vist slechts samen uit bittere noodzaak:(
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-01-2003 18:07

Tja. dat is waarschijnlijk per regio en per persoon zeer verschillend. Het hangt er ook vanaf hoe je je zelf opsteld. Ik vind de sfeer bij ons in de buurt zeer degelijk. De meeste karpervissers zijn wel in voor een praatje en indien nodig je te helpen.

Dus ik ben het niet helemaal eens met de stelling

Groet
Bart
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

10-01-2003 18:09

Ik was er altijd van overtuigd dat 80% van de karpervissers eikels zijn. Ik heb zelfs lang getwijfeld om bij het VBK te gaan, omdat ik die kuddegeest niet zag zitten. Ik wilde liefst van al geen zak te maken hebben met andere karpervissers. Aan het water al teveel gezien...

Maar, ik moet eerlijk toegeven, bij het VBK heb ik al veel goede kameraden gemaakt, die ik zeer appreciëer als karpervisser, natuurmens en "lotgenoot". Ik betrapte me er zelfs op dat ik ongelooflijk blij was toen een collega de topvis van "ons" water ving.

Ik probeer de mensen die niet in mijn beleving van vissen passen gewoon te mijden, en zo heb ik al een grote stap verder gezet.

Mannen, vang ze nog hé. En alle vissers die niet op de karper vissen omdat ze hem graag zien of omdat de visserij op de karper meer is dan een foto, veel natte broeken in blankende dagen!!!

MVG, Mark
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

10-01-2003 20:22

Ja, een groot deel onder ons is volgens mij idd niet collegiaal. Maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn! Degene wat ik redelijk goed ken zijn voor mij allemaal collegiaal, ze helpen mij zelfs met vanalles. Maar ik ben ook al eens ergens terecht gekomen dat ik dacht dat ik een nachtmerrie had!!! Gewoon achterbaks en egoïstisch! Ik kwam er voor een korte tijd vissen en heb alle moeite gedaan om op niemands stek te komen en dan plots staan ze nog met 3 man achter je en te dreigen. En een dag later zie je ze ineens weer ergens anders vissen. Van vaste stekken gesproken??? :???: :???:

Nee, als karpervisser moet je iets egoïstisch in je bloed hebben volgens mij, maar het moet niet te overdreven zijn. Als ik iemand onbekends een van "mijn" vissen zie vangen, dan denk ik wel even van: "SHIT, daar gaat er weer een voor mijn voeten uit!" Maar toch gun ik hem de vis ook wel. Zolang ze zelf ook maar niet te egoïstisch zijn.

MVG
Piotr
HansPeter van Ee

11-01-2003 12:00

Jeroen

Karpervissen is een hobby waarbij drukte aan de waterkant nu niet echt iets is waar een fanatieke karpervisser op zit te wachten.
Als ik zit te pennen of te degen dan kan ik geen bezoek gebruiken.

Persoonlijk vind ik ook dat men veel te open is met informatie over waar bepaalde grote vissen zitten.
De lokale vissers zitten daar niet op te wachten en de karper komt het niet te goede.

Jij vertelde zelf ooit eens dat jij het heel gezellig vind om te barb(i)eknoeien tijdens het karperen.
Dat vind ik bijvoorbeeld niet kunnen want omdat jij makkelijk te indentificeren bent aan de hand van jouw bivvy zorg jij ervoor dat anderen daar ook op worden aangekeken.

Er zijn veel ongeschreven wetten binnen onze hobby en vaak blijkt dat velen deze niet kennen.
Echte karpervissers zijn aan de waterkant geen kudde-dieren en vormen een eigen mening aangaande van alles wat ons bezighoudt binnen onze hobby.

Dus wil jij een sociaal gesprek of een discussie waar een ieder alles maar voor waar en normaal aanneemt dan ben jij hier op het verkeerde adres.

met pionerende groet

HPE
john bisseling
Berichten: 48
Lid geworden op: 13-12-2002 01:00

11-01-2003 13:38

Vaak worden steken geheim gehouden inverband
met zware vis.
het gaat er dan meestal niet om dat men jou die vis niet gunt maar meer om het gevaar van overplaatsing en dat is zonde.

verder wordt er bij ons onder elkaar best veel info gegeven tot een bepaalde hoogte
En dat is logisch je moet zelf ook wat verzinnen.

groet john
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

11-01-2003 15:38

Ik benk dat je beter zou kunnen zeggen dat de meeste karpervissers terughoudend zijn. Als ik naar mijzelf kijk, dan kijk ik bij een 'nieuwe' karpervisser eerst liever de kat uit de boom alvorens ik hem de echt beter info geef. Ik wil eerst weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Als ik denk dat het wel goed zit met de bedoelingen en de instelling dan ben ik wel bereid om meer info te gaan verschaffen. Dan nog zit ik er wel eens een enkele keer langs maar de meesten die niet de goede bedoeling en instelling worden er meteen uitgefilterd.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

11-01-2003 17:55

Ik denk dat de stelling ten dele wel klopt.

Karpervissers zijn niet collegiaal t.o.v. de vreemde karperjager die vlak bij hem komt zitten.
Maar "buiten het water om" denk/vind ik karpervissers wel collegiaal.

Ik vis vaak met m'n maat, en vaak alleen, op de wateren waar wij doorgaans vissen wordt bijna tot niet "serieus" op karpers gevist, alleen af en toe een of andere (kudde) Duitsers die de diepvriezers willen vullen.

Ik zou geweldig balen als er iemand op het watertje komt vissen waar ik mij "op wil richten" dit jaar. Maar die kans acht ik klein, dit omdat er zogenaamde betere wateren zijn in de buurt. (gelukkig maar..)
Maar als iemand bij mij komt met een vraag, dan zal ik die persoon zeker ook helpen.

Een van mijn vrienden wil nu ook gaan vissen, heeft hij in geen jaren meer gedaan, maar ik en mijn maat helpen hem binnenkort wel even goed op weg, zodat hij ook z'n vissies kan vangen.
of iemand collegiaal is hangt ook wel voor -tig % van die persoon af, en het gedrag van "anderen" speelt ook een zeer grote rol.

Dat was het, ik ga eten,
aju

Wouter Steggink
Gast

11-01-2003 18:25

Hans peter,

Dit barbieknoeien, zoals jij het noemt, doe ik met toestemming van de boswachters. Ze doen zelfs vaak mee met ons. Ik vis trouwens op een recreatie plas waar ook de niet vissende mensen bbq-en. Verder help ik vaak mee om het bos schoon te maken. Verder ben ik idd heel open met informatie. Als iemand aan me vraagt hoe het bestand op het water is durf ik gerust te zeggen dat er een aantal 30-ers rondzwemmen. Karpersvissers hebben bij ons ook geen slechte naam. Als de politie naar ons toekomt omdat we (officieel) niet mogen nachtvissen, komen ze gewoon een praatje maken en vragen ze of we een oogje in het zeil willen houden. Wat betreft échte karpervisser, ben ik idd niet. Gelukkig maar. Ik vind het het leukst om samen te vissen en vissen is voor mij een hobby, niets meer niets minder.

En nog even iets wat ik niet helemaal begrijp. Ik quote je even: "Dus wil jij een sociaal gesprek of een discussie waar een ieder alles maar voor waar en normaal aanneemt dan ben jij hier op het verkeerde adres"

Wat bedoel je hiermee?

Ik ben juist iemand die een hele eigen mening heeft. Dat een echte karpervisser een eigenheimer is ben ik het dus niet mee eens. Karpervissen is voor mij samen vissen en dat is mijn hele eigen mening.

Gelukkig ben ik dan maar geen echte karpervisser.......


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jeroen Gentjes op 2003-01-11 18:25 ]</font>
HansPeter van Ee

11-01-2003 19:15

Jeroen

Jij vroeg jouw af waarom men op een karper-forum zich minder sociaal gedraagt, of zoals jij het noemt zeiken...
Ik zou het omschrijven als minder tolerant.
Veel zaken aangaande het karper roepen discussie op, tel daarbij de leeftijdverschillen en het verschil in beleving op en een aantal felle discussie is verklaard.
En dan hebben we het nog niet eens over het welzijns-aspect van de karper.
Dus wat is normaal en wat is waar ?
Of anders gesteld: wat zijn de normen en waarden(zie topic: vis uit de zak).

Jij beweerdt dat jij geen echte karpervisser bent, ik ook niet hoor.
Wel lijkt het er op dat jij op karper vist voor het sociale samen zijn.
Juist dat soort 'samenkomsten' lopen nog wel eens uit de hand.
Waarmee ik dus niet zeg dat jij ergens verantwoordelijk voor bent.

En voor jouw is karperen dus duidelijk een hobby, bij mij is het meer passie.

met passionele groet

HPE
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-01-2003 21:27

niet mee eens makkers
mijn idéé is juist dat de vissport mensen bij elkaar brengt.
natuurlijk heb je er altijd mensen tussen zitten die anders zijn,maar bij welke sport of hobby heb je dat niet ???
nee niet moeilijk doen maar gewoon genieten van de vissport en de leuke uurtje`s samen aan de waterkant .
ik mocht een bende leren van mensen die ik amper kende(nu goede visvrienden zijn )waardoor ik net wel een karper ving.
bij ons gaat het er vrolijk en ontspannen aan toe en we gunnen elkaar de vis en de ruimte .
hopelijk gaat het zo op meer plaatsen anders zie ik het somber in voor de vissport

Vr. Groet Henny
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2003 02:34

Ach, de een is nou eenmaal een einzelgänger en de andere is een ietwat meer gericht op het sociale aspect.

Mits het laatste niet ontaard in een soort van house-party langs de waterkant, met alle facetten vandien kan dit in mijn ogen geen kwaad.

Ook hier op carpweb blijkt men de behoefte te hebben om elkaar op te zoeken (de div. beursen) en evt. sessie's samen te gaan vissen.

Ik persoonlijk vis heel graag alleen vanuit mijn boot(je). Bijna net zo graag doe ik dit met mijn vaste vismaat.(ook hij heeft een boot).
Helemaal geweldig vindt ik het als "mijn" Hetty belt vanaf haar werk en een nachtje mee wil pakken. Ik pik haar dan ergens op met mijn bij-bootje en ze is bijna net zo fanatiek bezig als ik.

Nog even over mijn vismaatje: Wij vissen in verhouding niet eens zoveel samen. Zijn boot ligt namelijk 1 1/2 uur varen van de plassen waar mijn bootje ligt. De keren dat wij samen vissen beschouwen wij beiden als het goede in het karpervissers-leven, mede door de verschillende Frankrijk trips die we samen hebben zien slagen of mislukken.

Graag vis ik alleen, maar heel vaak ben ik blij geweest dat "hij" erbij was om mijn vis te scheppen, te delen in de vreugde, de teleurstelling en uiteraard geldt dit andersom ook.

Vis je alleen, dan is de kick ook heel groot als je op jouw "voer" plek, je eigen gecreërde stekkie, je eigen visserij kunt toepassen en dit dan ook blijkt te werken.

Ook alleen kan je intens genieten....

Met afgefikte groet, MB
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

12-01-2003 03:21

dus als ik de stelling goed begrijp ben ik een zeikerd als ik niet collegiaal ben?

Sinds wanneer rust er op mijn schouders de 'plicht' collegiaal te moeten zijn? Waarom zou ik uberhaubt informatie door moeten spelen?

Voor de nieuwkomer die hier op een forum vraagt: Hee, zetten jullie mij nou maar eens effe weg op de plekken waaruit al die bakken komen die ik steeds op foto's zie...?

en als uit de discussie meteen blijkt dat die beste mijnheer nog niet eens een idee hebt, wat voor type water hij wil bevissen?? (niet belangrijk, want we hebben de betaalwateren als ophaalservice)... dan denk ik alleen maar: och, als een gewone basis ontbreekt, wat heb je daar dan uberhaupt te zoeken?

Zwijgen is goud.

Jeroen: 30 plus vissen zijn vandaag de dag (ok, somber bekeken) geld waard, en als ik het goed begrijp niet eens zo heel weinig. Vertel het 1x tegen de verkeerde, en je bent ze kwijt. Zeg het 1x tegen de verkeerde, en je water overstroomt met een invasie, zeg het 1x tegen de verkeerde, en een jaar later weet je jou vissen dood terug, of je populatie krijgt inneens beknipte vinnen, worden gejat, etc.

Ver van je bed show vast, zolang het goed gaat ja.... maar een beetje realistischer tijdsbeeld zou je hopelijk doen beseffen dat je ten aanzien van de karper een bepaalde verantwoordelijkheid draagt vandaag de dag.

Bescherm je water, en je vis
Het minste stukje repect wat je kunt dragen.

En heeft mijns inzien absoluut niets met collegialiteit van doen. Dat terzijde.

Vriendelijke groeten
Ed
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-01-2003 11:00

Met collegiaal bedoel ik niet dat je info moet ophoesten. Wel bedoel ik dat een karpervisser soms wat meer OPEN MOET STAAN voor andere vissers.

Als ik aan een voor mij nieuw water aankom, en ik word daar kwaad aangekeken door andere karpervissers, of zelfs geboycot, dat zijn dingen die voor mij niet kunnen.

Je kan ook op een normale manier met elkaar praten, en niet ieder woord wikken en wegen. Dat is voor mij al voldoende.

Je kan niet ontkennen dat er aan vele waters tussen vele karpervissers onderling een KUTSFEER heerst. Ik ben ook fanatiek en gepassioneerd, maar niet ten koste van alles. Ik ben Rambo niet...

Met relativerende groeten, Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-01-2003 11:40

Toch benieuwd op wat voor wateren jullie dan vissen. Als er andere karpervissers zijn op het water waar ik wil gaan vissen, maak ik vaak eerst even een praatje om te kijken waar ze precies vissen, zodat ik daar rekening mee kan houden met mijn stekkeuze. Of ik besluit direct al ergens anders op dat water te gaan vissen. Als ik eenmaal vis, dan verlaat ik niet graag mijn hengels, maar dan zijn het toch vaak weer de andere karpervissers die even komen buurten. Dat gaat meestal zeer gemoedelijk en collegiaal. In zo een gesprek zal ik zelden de achterkant van mijn tong laten zien, maar dat wordt door de anderen wel begrepen en zelfs gewaardeerd. Zo kan het gebeuren dat ik meer hoor dan een ander hoort bij wie de ponden uit de mond vliegen.

Laatst zat ik aan een vaart en kwam er een auto aanscheuren die een paar honderd meter verderop pal langs het riet in de grasberm parkeerde. De autodeuren werden met een klap dichtgeslagen en beide jonge heren die uit de auto sprongen kwamen stampend langs het riet naar mijn bivvy toe. Bij mij aangekomen stelde ze zich voor als karpervissers op zoek naar water. Het water waar ik viste vonden ze wel mooi en lekker rustig (dat was het eerst ook) merkte ze op. Daarna vroegen ze naar het merk van mijn hengels, molens, tent etc. Dit gesprek verliep minder vlot dan ze zelf wel gehoopt hadden denk ik. Maar dat vind ik dan weer niet zo onbegrijpelijk. Het had heel anders verlopen als de mannen zich ietsje bescheidener hadden gedragen. Een hoop ligt bij jezelf denk ik.

En Jeroen, als je eerst op dit board komt provoceren over het geringe belang van karpervissen ten op zichtte van het voor jou veel grotere belang van feesten, wat verwacht je dan voor reacties?

Met rustig voort vissende groet, Kees
HansPeter van Ee

12-01-2003 11:56

Kees

Wanneer ik ergens ga vissen dan probeer ik er altijd voor te zorgen dat mijn aanwezigheid onopgemerkt blijft.
Ook de keren dat ik een water van te voren bezoek zal ik mij niet identificeren als karpervisser.
Misschien niet sociaal maar ik ben zo iemand die graag zelf zaken ondervind en niet gauw iets van een ander aanneemt.
Vel vissers zitten toch vastgeroest aan een bepaalde manier van vissen en dat verstrekt mij al genoeg informatie.

Wat jij schrijft over dichtslaande portieren en stampend volk langs de waterkant is zo herkenbaar.
Reken maar dat een kantvisser als ik dan asociaal uit de hoek kan komen.
En ik zie ze zeker niet als een collegavisser...

Sociale contacten leg ik wel in de kroeg en wil babbelen over karpers dan ga ik wel naar de hengelsportzaak of natuurlijk het internet :smile:

met digitale groet

HPE
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-01-2003 13:07

Kees,

Ik ben ook van het principe dat je eerst een praatje gaat maken als je ergens aankomt. Dit doe ik op m'n "thuiswater" altijd met de locals. Ook al wil ik zo snel mogelijk achter m'n hengels zitten. Misschien dat wij daardoor zo'n verdomd goede en open verstandhouding hebben aan "ons" water.

Maar, wanneer op dat water een "nieuweling" aankomt waar je eens mee wil kennismaken en die je misschien een kleine tip wil geven, die persoon als een gek z'n voeremmer dichtdoet. Je op de koop toe nog wat ligt uit te lachen, en totaal geen open houding aanneemt terwijl jij dat wel probeert te doen, DAN ben je in mijn ogen FOUT bezig.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-01-2003 13:12

En trouwens Hans-Peter,

Als ik bij iemand ga kijken, zet ik m'n auto meer dan een eind weg, loop ik zo stil mogelijk, en zorg ik ervoor dat ik een eind uit de kant loop, zodat ik geen schaduw werp op het water.
En als ik zie dat iemand aan 't pennen is kort onder de kant, dan ga ik gewoon niet.

Ik ben, in tegenstelling tot vele karpervissers, niet dom. Sorry als dat arrogant overkomt, maar ik zie de dingen nu eenmaal zoals ze zijn.
Ben ik nu te veeleisend? Wij hebben een slechte naam bij andere vissers, en dat komt ook door onze egoïstische kijk op de zaken (karpers).

MVG, Mark
HansPeter van Ee

12-01-2003 14:14

Mark

Ik weet niet of veel karpervissers dom zijn.
Vaak krijg ik eerder het gevoel dat ze gedreven worden door hele andere zaken.
In hun hang naar die andere zaken vergeten ze gewoon dat er ook mensen zijn die voor hun rust aan de waterkant zitten.
Vaak gaan ze er ook vanuit dat men de zware vissen alleen op 200 meter kan vangen, want Alijn heeft toch niet voor niets een telegeleide-boot...

Dat jij je anders opstelt en gedraagt t.o.v. de meute dat is niet arrogant of veeleisend maar juist heel sociaal.
Zo vind ik het dus socialer om iemand die zit te vissen met rust te laten.
Maar goed, da's mijn mening.

met rustminnende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-01-2003 14:27

Ach Mark,

Wie het laatst lacht, lacht het best moet je maar denken. Knurften zijn er overal. Als iedereen bij het benaderen van karpervissers, net als jij, rekening houdt met dat ze de zo zorgvuldig opgebouwde stek van een ander kunnen verstoren, dan zal het met de snibbige reacties best wel meevallen. Helaas beseft tegenwoordig niet iedereen meer dat je de karper ook kan verjagen door simpel langs het water te lopen. Net zo min dat karpervissen niet U vraagt en wij draaien is. Maar daar komen de meeste wel achter als ze wat langer bezig zijn.

Overigens gaan mijn haren wel een beetje overeind staan bij het woord locals. Dat is de enige keer dat ik toch wel eens woorden aan de waterkant heb gehad. Dat je in de nabijheid van een water woont en er regelmatig vist wil nog niet zeggen dat het water van jou is en je eigen regels mag gaan opstellen. Ik kan me wel voorstellen dat het gebeurd, maar soms gaat dat toch echt wel wat te ver. Maar dat is niet waar je op doelt, gezien je nieuweling tussen aanhalingstekens zet.

Met collegiale groet, Kees
Gast

12-01-2003 18:08

Met dit onderwerp wilde ik meer het karakter van de visser op dit forum aankaarten dan aan de waterkant. Aan de waterkant heb ik eig. nooit problemen met mn collegas
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-01-2003 18:18

Kees,

Dat water wat ik beschrijf als "ons" water is idd. helemaal niet van "ons". Maar als je lange tijd op een water vist, en er de vissen en vissers leert kennen, dan groeit er een band.

Waarschijnlijk is dit een stuk nat dat mij nooit helemaal zal loslaten. Ik heb steeds schrik als er nieuwe mensen arriveren. Niet omdat ze wel eens de vissen zouden vangen waar ik veel achteraan zit, maar wel omdat iemand die dat water "iets" aandoet, mij iets aandoet. Dat water is mijn passie, mijn therapie en een stukje van mijn hart.

Even ter verduidelijking...

MVG, Mark
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

12-01-2003 21:50

Goedemiddag,

Tuurlijk is het minder als er nieuwe mensen bij komen maar dat is helaas niet anders in de groeiende sport die karpervissen heet.

Ook ik laat niet meteen het achterste van mijn tong zien,meestal hoor ik hun eerst uit.Wel maak ik duidelijk waar ik vis en zo ook collega vissers,maten of niet.

Wat ik (te) vaak zie is dat men het licht elkaar niet in de ogen gunt,zelfs hier in het noorden....

Heeft dit alles niet met een stukje "Normen en Waarden" te maken ????

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

13-01-2003 09:26

Altijd dat verhaal over normen en waarden, daar wordt je tog zo onderhand een beetje moe van.
Iedereen die snel geld verdient, gaat dat niet aan iemand anders meedelen, die net even om de deur komt kijken.
Tuurlijk gunnen wij andere karpervissers de kans op succes, alleen niet op jouw stek. En dat is vaak het probleem van tegenwoordig.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N