Hoe is het toch mogelijk


Beau van Antwerpen
Berichten: 135
Lid geworden op: 07-09-2005 17:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-08-2007 20:15

Laten we het beste er maar van hopen.
Ze vertellen het altijd mooier dan het in werkelijkheid is natuurlijk.

Sterkte.
<<< Some times i think i'm crazy, and some time i know i am not! >>>
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-08-2007 20:19

pj otte schreef:Wil,

Kom je bij jullie op de grindgaten ook dode vis tegen?
Kan het verder zijn dat de dode vis uit Belgie afkomstig is.

Groeten,
Peter


Peter, op de grindgaten is niks te zien, is ook normaal daar de ze welliswaar met de Maas in verbinding staan maar het water van de Maas stroomt momenteel niet de grindgaten in.

Eigenlijk zou die troep uit Belgie helemaal nog niet hier moeten zijn, de dode vissen ook niet dus.
Maar zoals wel vaker met een lozing die bekend word word deze aangegrepen om nog meer illegale lozingen te doen in de hoop dat deze niet ontdekt worden.

We zullen het in de gaten houden.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-08-2007 20:45

Wil,

Tuurlijk had men in België passende maatregelen moeten nemen bij die fabriek. Een degelijk controle staat er schijnbaar nog in zijn kinderschoenen. Voor zover in het kan overzien. Weet ook niet wat de straffen zijn voor een dergelijke overtreding. Wat me interesseert wat nu nog de invloed van het gif op het eco systeem bij jullie is. Vandaar mijn vragen.

Groet,
Peter
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

07-08-2007 09:25

weet iemand of je al mag vissen op de maas? en is er veel grote karper dood gegaan?

P.S dit gebeuren is gewoon SCHANDALIG!!!!!!!! :cry:
glenn deblauwe
Berichten: 23
Lid geworden op: 30-04-2006 14:03
Locatie: lendelede B

07-08-2007 11:46

Er is inderdaad grote karper gestorven.
Op een ander forum zag er iemand karpers liggen van 20 en zelfs enkele van rond de 25 kg. :evil:
Hier valt niet veel tegen te doen.
Het enige wat de overheid zorgen baart is de waterkwaliteit (drinkwater).
Die vissen kunnen hen waarschijnlijk gestolen worden. :-?

mvg
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

07-08-2007 11:49

maar mag je er nu vissen? zijn de 20/30 ponders nog in leven???welk forum?
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

07-08-2007 11:51

Lars,

Voordat je iets vertelt wel graag de feiten vertellen a.u.b. Dagelijks wordt het water in de rivier gecontroleerd op allerlei giftige stoffen. Dit gebeurt op het punt waar de maas ons land binnenstroomt in Eijsden maar ook op andere punten worden monsters genomen. Tevens wordt het water van de maas de hele dag door gecontroleerd op giftige stoffen. Dit alles wordt gedaan door Waterleiding maatschappij limburg, vuilwaterwacht en Rijkswaterstaat. Oftewel neem maar van mij aan dat de overheid van elke lozing wel afweet want op dat moment worden er abnormale concentraties gemeten.
Maar om heel eerlijk de zijn er word heel wat geloost in de maas, aan de Belgische kant maar ook aan de Nederlandse kant, maar dan wordt er geloost en niemand weet er wat vanaf. Dit is iets waar je toch altijd helaas rekening mee moet houden.


Dus neem maar van mij aan dat we er wel van weten.

Wil,

De waardes zijn op dit moment weer gewoon goed het gif was zaterdagochtend bij jullie in de buurt in veel lagere waardes dan hier in de buurt hier drijven ook nog steeds dode vissen en heel wat meeuwen. Meetwaardes zijn weer goed.

Marc,

Er mag weer gewoon gevist worden. Er zijn zeker karpers dood gegaan maar ik heb er niet veel zien drijven.


Met controlerende groet,
Josse
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

07-08-2007 11:55

Glenn,

Kun je mij vertellen op welk forum dat is?

MVG Josse
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

07-08-2007 12:12

PJ Otte,

De volgende gegevens zijn mij bekend van het spul dat is geloosd:

Oplosbaarheid in water: geen
De stof is zeer giftig voor waterorganismen. Opstapeling van deze stof in levende organismen kan voorkomen, in het bijzonder bij de vissen en de wieren. De stof kan langdurige effecten hebben voor het watermilieu. Voorkom vrijstelling in het milieu onder omstandigheden verschillend van het normaal gebruik.
Is ernstig vervuilend voor de zee.

EFFECTEN BIJ KORTSTONDIGE BLOOTSTELLING:
De stof kan effecten hebben op het zenuwstelsel , met als gevolg stuiptrekkingen en ademhalingsfalen . Remming van cholinesterase. Blootstelling ver boven de toegestane beroepsmatige blootstellingsgrenzen kan de dood veroorzaken. De effecten kunnen met vertraging optreden. Medische observatie is aangewezen.

NIET in de riool spoelen. Veeg de gemorste stof bij elkaar en schep in vaten; indien nodig, eerst nat maken om stofvorming te voorkomen. Verzamel zorgvuldig de restanten en voer daarna naar een veilige plaats. Deze stof NIET in het milieu laten terecht komen. Chemisch bestendig werkpak met onafhankelijk werkend ademhalingsapparaat.

Zoals je ziet zal deze stof voor jaren ellende veroorzaken in het milieu.

Deze info komt van de volgende site:
http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0851.html

Daarnaast is ook nog een ander goedje in het milieu beland:
Cypermethirine

Wel in mindere mate maar even giftig als de andere zooi.

Ik vind hier alleen maar franse info over maar het komt erop neer dat het spul bijna dezelfde effecten heeft als chloorphyrol.

MVG Josse
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

07-08-2007 15:57

Kom ik terug van vakantie, lees ik dit allemaal. Godmieljaar.

Zijn weer lekker bezig die belzjen. Laten we hopen dat de gevolgen op de langere termijn meevallen.
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-08-2007 09:16

Josse, tot mijn spijt moet ik je berichten dat er nog steeds vissen sterven.

Ook was maandag een heel penetrante geur ruiken op het water, aan wal viel dit eigenlijk reuze mee en was de geur minder.
Was echter met de boot op het water en naarmate de dag vorderde werd de geur sterker.

Gisteravond nog even wezen loeren en tot mijn spijt meer dode vissen aangetroffen dan de dagen ervoor.

En nee ze komen niet allemaal stroom afwaarts gedreven,verschillende vissen zwommen ofwel met hun rug boven water ofwel half op hun zij met pogingen om nog recht op te kunnen zwemmen.

Helaas bittere waarheid.
Beau van Antwerpen
Berichten: 135
Lid geworden op: 07-09-2005 17:25
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-08-2007 13:03

Dat klinkt niet zo mooi Will, ze laten het wel allemaal zo mooi klinken maar de waarheid is dus weer eens anders.
Ze zeiden dat de vissen moeilijk te zien waren omdat het merendeel van de dode vissen op de bodem lag heb jij hier zelf nog iets van kunnen waarnemen?

Gr
<<< Some times i think i'm crazy, and some time i know i am not! >>>
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-08-2007 13:09

Is een fabeltje dat dode vis boven komt drijven, is slechts een klein deel dat dit doet.
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

08-08-2007 15:08

Hallo chemici,

Ik wil graag weten tot welk punt deze insecticide dodelijk (voor vissen) in de maas aanwezig is geweest. Zijn er hier misschien mensen die weten hoeveel mg of microgram per liter dodelijk is voor vissen? Kan het zelf nergens vinden op het net.

Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven.

MVG Josse
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2007 15:56

Dat zal moeilijk zo niet onmogelijk zijn Josse.

Maar had je die al gevonden:

http://www.pan-uk.org/pestnews/actives/chlorpyr.htm

Er wordt een LD50 voor ratten gegeven van rond de 150 mg/kg.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-08-2007 16:16

Kees daar staat toch wel wat in waar je niet vrolijk van word.

Effects on the immune system
Recent research has identified immune system abnormalities in individuals following chlorpyrifos exposure. Higher than usual frequencies of allergies and sensitivities to antibiotics together with atypical abundances of certain types of lymphocytes (decreases in T cells and increases in CD26 cells) were found in patients one to five years after chlorpyrifos exposure. Increased expression of CD26 cells is associated with autoimmunity, where an individual's immune system acts against itself, rather than against infections(24).

Children
Recent US research showed that if a child played in his/her home a week after chlorpyrifos application, there was a danger that he/she would be overexposed to chlorpyrifos. The researchers were still finding chlorpyrifos residues on toys two weeks after application(25). Based on the findings of this and other research, the estimated chlorpyrifos exposure levels from indoor spraying for children are about 21-119 times above the US-recommended reference dose of 3 mg/kg/day from all sources(26).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2007 16:21

Mee eens Wil.

Dit is rampzalig spul.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

08-08-2007 16:54

Kees,

Ik ben op de hoogte van bepaalde meetgegevens. Toch egrijp ik gewoonweg niet dat zoiets niet door de overheid ter hand wordt genomen. Ik maak me er gewoon weg druk om dat er een heel ecosysteem naar de haaien is geholpen. Wat lezen we hierover in de media: Het valt wel mee de meeste vissen zijn in België dood gebleven. Hier in borgharen liggen nog steeds allemaal roofbleien en barbelen half te kreperen. Waarom wordt hier geen aandacht aan besteed. Zeker vanwege het feit dat de mens het belangrijkste is en de natuur een bijzaak. Nou volgens mij is de natuur toch het belangrijkste. Wij mogen blij zijn dat we hiervan kunnen genieten.
Ik maak me er werkelijk druk om dat de gevolgen niet zijn te overzien.
De schade onderwater is niet te overzien als ik jullie vertel dat een watervlooi bij een veel lagere waarde reeds sterft. En waarschijnlijk andere onderwaterdieren ook.

Ik heb inmiddels een document gevonden met waardes: http://pmep.cce.cornell.edu/profiles/extoxnet/carbaryl-dicrotophos/chlorpyrifos-ext.html

Wees gegroet,
Josse
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

08-08-2007 17:00

Morgen,

Worden de dode vissen geruimd dan zal er een beetje duidelijk worden wat de schade ongeveer is.

Wees gegroet,
Josse
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2007 17:10

Journalistiek schijnt men er zich minder over op te winden dan, pak hem beet, de huwelijksproblemen van Vanessa. Ik weet het niet hoor, maar ik vermoed zo dat de opwinding elders groter is.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

08-08-2007 20:19

Wil

Ben benieuwd wat de Partij van de Dieren van jouw be-vindingen vindt, toch...

met vin-ding-rijke groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-08-2007 22:43

HP, vind het wel een goeie :lol:

Maar denk dat deze giflozing niet interessant is, te weinig publiciteit voor de PVDD.

Maar denk dat deze giflozing met name op langere tijd onderschat word.

Tijd zal het leren.
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

09-08-2007 12:19

kheb 24 uur gezete, nog geen brasem wat beet
oftewel de maas is kapot :cry:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

09-08-2007 12:22

dat je na 24 uur al kan concluderen dat de maas kapot is vind ik knap..

probeer eens 2 weken te voeren en dan 2 weken te zitten aan een stuk, en maak dan weer een conclusie
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

09-08-2007 12:24

normaal werden er altijd 20 stuks brasem gevange nu geen een :D