Ik vis het liefst met... hoog of laag drukgebied


Ik vis het liefst met een hoog of laag drukgebied

Hoog
6
9%
Laag
14
22%
Weet ik niet
11
17%
Maakt mij niet uit
33
52%
 
Totaal aantal stemmen: 64
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

07-08-2007 16:29

Ik denk BIJNA iedereen.
Ik ook iig.
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

08-08-2007 12:53

Danny Mieremet schreef:Liefst vis ik met laag druk gebied. Dit heb je natuurlijk nooit voor het zeggen, want je moet er ook de tijd voor hebben en als ik tijd heb ga ik vissen :D . Sinds een paar jaar heb ik een weerstation en bij een lage luchtdruk (zo rond de 900) vang ik altijd beter als bij een hoge luchtdruk.

Dit alles kan natuurlijk toeval zijn en misschien ook wel per water verschillen.

Misschien is het wel bijgeloof, maar daar is al een topic over volgens mij.

Gr Mieremet


Je vist zeker op heel hoog niveau.... :roll: salt lake...?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-08-2007 20:26

Eh... niemand die een verband ziet tussen luchtdruk en diepte waarop de vis zich bevind?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

13-08-2007 19:13

Eus Molewijk schreef:Eh... niemand die een verband ziet tussen luchtdruk en diepte waarop de vis zich bevind?


Het is mij een aantal jaren geleden opgevallen dat op een diepe (heldere) put hier in de buurt de vissen met hoge luchtdruk meer sprongen dan met lage luchtdruk.
De theorie ging dat de vissen hoog zaten omdat de druk onderin te hoog zou wezen. Wanneer het een paar dagen zo bleef dan trokken de vissen weer meer naar de bodem, lees: ze sprongen minder, en dan vraten ze ook weer. Wanneer de vissen hoog zitten vreten ze ook niet op 7 meter diepte immers.

Die theorie is echter nooit bevestigd/ontkracht door iemand die er echt verstand van had.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-08-2007 20:14

Dat was idd een beetje wat ik bedoelde Lucas.

In theorie zou je met lage druk de vis diep moeten zoeken en met hoge druk ondiep.

De luchtdruk wordt dus als het ware gecompenseerd met waterdruk.

Ik ben er nog niet 100% uit of dit ook echt klopt maar ik heb wel het gevoel dat er iets inzit.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2007 20:25

Een karper kan op verschillende dieptes zwemmen. Zijn zwemblaas corrigeert automatisch voor drukverschilllen. Meest waarschijnlijke reden dat de karper onder bepaalde omstandigheden hoog zwemt moet ergens anders in gezocht worden. Wat dat is wordt dan ook weer speculatief.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

14-08-2007 14:21

Eus Molewijk schreef:Dat was idd een beetje wat ik bedoelde Lucas.

In theorie zou je met lage druk de vis diep moeten zoeken en met hoge druk ondiep.

De luchtdruk wordt dus als het ware gecompenseerd met waterdruk.

Ik ben er nog niet 100% uit of dit ook echt klopt maar ik heb wel het gevoel dat er iets inzit.


Lijkt mij sterk.
Stel de luchtdruk is heeel laag b.v: 980hPa en knalt omhoog naar een ander uiterste...b.v:1030 hPa. Verschil 1030 -980= 50hPa.
Besef dat 1000 hPa gelijk is aan een waterdruk van 10 meter!

M.a.w: om een verschil van 50 hPa op te vangen de karper dus maar 50 cm omhoog moet zwemmen.
Volgens mij doet ie dat wel vaker zonder er last van te hebben.

Zoals Kees aan aangaf moeten we het in een andere hoek zoeken. Ik zelf denk dat klein levend bodem karper voedsel wel een reactie geeft op luchtdruk schommelingen en dat daarnaast nog enkele andere factoren mee spelen.
Hoge druk en je ziet ze vliegen...eh jumpen.
Was het ook heel warm?
mvg,
Rob
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

14-08-2007 19:45

Ik denk dat er wel wat in zit.
Ik denk dat ze zich het lekkerste voelen bij een bepaalde druk(luchtdruk).
En zou er dan ook niet zoiets kunnen zijn dat ze bij bepaalde druk meer gaan eten of minder?
Ik heb in beide gevallen op een water wel eens goed gevangen.
Wat me wel opviel is dat met een lagere druk (ik het idee heb dat) de dikkere vissen eruit komen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-08-2007 10:40

Rob,

Ik meen dat een karper zulke kleine drukverschillen duidelijk waarneemt.

Hoe klein is het drukverschil van een trilling veroorzaakt door iemand die net iets te luidruchtig langs de waterkant loopt?

Als een karper dat eenvoudig kan registreren dan betekend dat dat de zijlijn van de vis zeer gevoelig is.

Zo gevoelig dat hij deze kleine drukverschillen wel degelijk merkt en daar wellicht op reageerd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2007 11:06

Eus,

Karper is een bodemazer. Het zou wel erg slecht gesteld zijn als de luchtdruk hem naar het oppervlak dwingt zodat hij zijn voedsel niet kan opnemen. Is ook niet zo, want de zwemblaas van de karper kan de hoeveelheid lucht in de blaas controleren.

De zwemblaas staat wel in verbinding met de gehoorbeentjes en wordt gebruikt als "versterker/resonator". Dit is natuurlijk geschikt om zeer nauwkeurig trillingen waar te nemen. Dus wat dat betreft klopt het. Een luchtdrukverschil is evenwel geen kort optredende trilling die waarneembaar is met een stille achtergrond als referentie.

Ons gehoor is wellicht minder scherp, maar vangt ook trillingen van de lucht op. Luchtdrukveranderingen nemen wij evenwel niet waar. Want wat zou je waar moeten nemen zonder referentie. Eten doen wij er ook niet minder om. Gemoedsveranderingen gaan wel samen met het weer. Maar dat is ervaring.

Ander voorbeeld. Je neemt geel waar tegen een blauwe achtergrond. Blauw tegen een blauwe achtergrond neem je niet waar.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 17-08-2007 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-08-2007 11:18

Kees,

Zo zwart/wit zou ik het niet willen stellen.

In plaats van naar de oppervlakte zou de vis ondiepere plaatsen zoals plateux of oeverzones aan kunnen doen om te azen.

De drukverschillen zullen niet zo sterk waarneembaar zijn dat de vis naar de oppervlakte wordt gedreven maar wel naar ondiepere stukken.

Ik bedoelde ook niet dat de zwemblaas de vis dwingt diep of ondiep te zwemmen bij een bepaalde luchtdruk maar dat de vis zich beter voelt op een bepaalde diepte bij een bepaalde luchtdruk en dus deze diepte opzoekt.

Omdat wij boven water leven ervaren wij verschillen in de luchtdruk waarschijnlijk anders als vissen.

Wat gebeurd er met de warmtelagen in het water tijdens hoge of lage luchtdruk?

Misschien dat daar de verklaring in zit?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2007 11:23

Warmte/zuurstofgehalte combinaties zijn denk ik veel waarschijnlijker dan de luchtdruk op zich.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======