Digitale foto toestellen


Jeroen Schavemaker
Berichten: 20
Lid geworden op: 24-01-2002 01:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

23-05-2002 11:11

Digitaal/Analoog is ook een persoonlijke keuze. Voor de normale 'kiekjes' fotografie zullen de digitale toestellen voldoen, voor sommige mensen waarschijnlijk ook voor hun visfoto's. Er wordt door Marcel gezegd dat de duurdere (digi-spiegelreflex) toestellen beter zijn dan analoge spiegelreflexen...
De duurdere analoge SLR's zullen niet onder doen voor hun moderne digitale SLR broeders.
Uiteindelijk telt voor de eindgebruiker de prijs/kwaliteitsverhouding (zoals altijd) en het gebruikersgemak. Niet iedereen heeft zin om zich te verdiepen in de werking van spiegelreflexen en fotografie. Dus voor de doorsnee gebruiker zal een digitaaltoestel net als een compactcamera prima zijn werk doen.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

28-05-2002 00:53

Op 2002-05-18 11:35, schreef Raymon Schra:
Chris,

De Minolta Dimage schijnt ook een heel goede te zijn. 4 megapixel , prijs dacht ik 500 euro.
4 Megapixel is ruim voldoende voor afdrukken op normaal fotoformaat.
Gr. Raymon


Inderdaad Raymond, de toestellen van Minolta maken hele mooie plaatjes, ik heb zelf de dimage s304 een 3,3 mpix toestel, de s404 heeft 4,0 mpix. Ik druk mijn foto's regelmatig af op A4 formaat en het is niet te onderscheiden van een gewoon analoog toestel. dus 4,0 vind ik zelf overdreven tenzij je kapitalen aan smartmedia kaartjes uit wil geven voor weinig verschil in kwaliteit, of als je posters wil maken van je foto's.

De prijs is trouwens wel even wat anders, vandaar deze Quote, 3,3 mpix toestel kost 700 euro en de 4,0 kost om en nabij 900 euro. inclusief 32 mb extra geheugen (standaard 16mb)(combifoto)

Als je nog meer geheugen wil, raad ik je aan goed te zoeken in de winkels de prijzen lopen heel erg uiteen. Ik heb onlangs 128 mb gekocht voor 79 euro terwijl de zelfde kaart even verderop voor 130 euro te koop lag. klein verschil??? eveneens de goedkoopste is combifoto.

veel mooie plaatjes toegewenst.
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

28-05-2002 01:21

---
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

28-05-2002 18:39

het geeft mij 100% zekerheid dat ik nu altijd goede foto's heb van de vissen die me vismaat en ik vangen!

bovendien, kan je de foto's meteen op de pc zien en laten bekijken door anderen.

gelukkig geen gedoe met, scheve hoofden, halve staarten of foto's van 10 km veraf! dat is verleden tijd!
Henko Tadema
Berichten: 6
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

07-06-2002 10:15

Ik gebruik met mijn visvrienden een Fuji FinePix 1300. Dit cameraatje is gekocht voor 179 euro. Nu niet meer verkrijgbaar, maar er is al wel weer een vergelijkbaar toestel.
Voor internetdoeleinden voldoet'ie prima, om foto's te ontwikkelen is de resolutie (max 1280x1024) te laag. Op de scherpste stand kunnen er 12 foto's worden gemaakt op een 8MB geheugenkaartje.
Mijn vader heeft een Fuji Finepix 6900zoom. Dat is pas echt een topcamera. Gaat tot resolutie 6 Megapixel geloof ik. Zit ook een zoomlens in, dat zit niet in een kleinere camera. De kleuren zijn ook veel mooier dan van een kleiner cameraatje, maar ja daar betaal(de) je dan ook 2500 gulden voor...

Het is dus maar wat je wilt:
-foto's laten ontwikkelen vereist een hoge resolutie -> duurdere camera
-foto's op internet zetten (zie http://www.visvrienden.nl) eist minder, echter het verschil tussen een topcamera en een gewone camera is wel duidelijk te zien in kleuren van de foto.

Nog een aantal tips voor aanschaf:
-wil je kunnen inzoomen: koop dan een camera met optische zoom (minimaal 3x, 6x is nog mooier), digitale zoom zegt niks, dat kun je ook met een fotobewerkingsprogramma op je computer doen.
-stroomverbruik: een digitale camera vreet stroom, vooral met het lcd-schermpje aan. wij gebruiken oplaadbare batterijen (4 AA's), het merk weet ik even niet meer, wel vrij duur (40 euro voor oplader+4 AA batterijen), maar dan heb je ook wat. De oplader+batterijen zijn felgroen+oranje (vraag bij een fotospeciaalzaak). Beter is nog, een oplaadbare accu+adapter bij de camera, maar dan wordt het wel weer een duurdere.
-geheugen: met een topcamera op hoogste stand kun je 6 foto's kwijt op 16Mb geheugen... 32Mb is dan wel een minimum. Wij maken foto's op een lagere stand, dan kunnen we wel 100 kwijt op 8Mb.

Meer kan ik zo snel even niet bedenken, ik hoop dat iemand er wat aan heeft :smile:

groeten,
Henko Tadema
http://www.visvrienden.nl

_________________
http://www.visvrienden.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henko Tadema op 2002-06-07 10:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

07-06-2002 12:39

Hallo,

sinds kort ben ik in het bezit van de canon powershot G2. Toppie, met een afstandbediening erbij kan je als je alleen bent uitstekende foto's maken. LCD schermpie omkeren en je kan jezelf zien zitten. In en uitzoomen..... gewoonweg perfect.

Helaas zijn ze een beetje prijzig...

Martin
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-06-2002 17:34

Martin,
Ik wilde net gaan vragen of er ook digitale camera's bestaan waarbij je net als bij een digitale videocamera het lcd scherm naar je toe kunt draaien en jij komt ermee.
Naar zo'n soort camera ben ik op zoek.
Hoeveel pixels heeft jouw camera en watvoor prijskaartje hangt eraan?
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-06-2002 18:08

Ik had laatst me videocamera mee..
het ding is al 2jaar oud ofzow, maar heeft ook zo een LCD scherm.
het jammere is dat ik alleen de foto's die ik er mee maak op me PC kan zetten, en niet het gefilmde.
ik wil heel graag een nieuwe kopen, waarbij dat wel kan, maarja, die dingen zijn aaaaaaaaaardig duur...
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

11-06-2002 07:45

Eus,

De Canon Powershot G2 heeft 4 MegaPixel en kan tot een resolutie van 2200x1700 ofzo. Ik heb er 128 Compaq Flashgeheugen bijgekocht. Van het weekend mijn eerste vangstfoto's geupload naar mijn pc..... mijn smoelwerk viel open, wat een kwaliteit in die resolutie, haarscherp. Ik heb een 21 inch scherm en hoe groot ik de foto ook maak (uitvergroten dus), ze blijven ontzettend scherp een mooi!! Mijn huiskamer hangt straks helemaal vol.

Mijn vriendin gaat/wil een fotoprinter van Canon (S900) kopen zodat we zelf de foto's kunnen uitprinten thuis. Heeft iemand hier ervaring mee?????

Ik heb de Powershot voor 950 Euro gekocht bij Mediamarkt. Je moet ze ook voor minder kunnen kopen.

Voor de laagste prijs (en vergelijkingen), kijk eens op http://www.tweakers.net (pricewatch).

Suc 6,
Martin

PS
Vraag: Heeft iemand ervaring met ontwikkelen van digitale foto's thuis of met de internet ontwikkel services? Wat is dan de kwaliteit? Ik wil namelijk de ongelooflijke mooie kwaliteit behouden!!!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

11-06-2002 08:35

Die resolutie is om die ongelovelijke kwaliteit te behouden.
maar als je thuis zal gaan uitprinten, zal het altijd op mindere kwaliteit uitkomen.
maar zeer zeker wel goedkoper (*op langere termijn) dan als je het elke keer laat ontwikkelen bij bedrijven via internet.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

18-06-2002 19:45

Heb sinds enkele dagen de Fujifilm S602zoom, wat een schitterend apparaat zeg. Een spiegelreflex maar dan digitaal.

In combinatie met een Epson Photo Stylus 895 printer betere kwaliteit afdruk dan de 'ouderwetse' foto op A4 formaat!

Ik kan niet in een ander zijn portemonnee kijken maaar als je een digicam overweegt zou ik hier maar eens kijken:
http://www2.fuji.nl/fuji/prod/digicam/602/index.html
op de site van kieskeurig.nl staat hij bovenaan: http://www.kieskeurig.nl/kieskeurig/kie ... ument/digc

Let op, deze camera is net 'uit'(opvolger van de 6900Z), en beperkt leverbaar.

Zijn er hier mischien mensen die goede of slechte ervaringen hebben met digicams?

groete
gerrit
marcel mol
Berichten: 26
Lid geworden op: 27-05-2002 02:00
Locatie: Breda

28-06-2002 22:36

Ik gebruik de Minolta Dimage 5 , een erg mooi apparaat en hij maakt prachtige foto's alleen is hij wat groot om mee te nemen als je bv. gaat pennen. Ik ben alleen benieuwd of een 20 ponder er ook op blijft plakken ( die heb ik nl. nog niet gevangen (snik))
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

28-06-2002 23:09

Gerrit, ik heb alleen maar goede resultaten met dig. cams, ik zal je wel eens een paar foto's sturen, die haarscherp zijn.

ik laat de foto's afdrukken bij de Hema.

http://www.hema.nl/fotoservice/

het voordeel hiervan is, dat je meteen kan zien wat de kwaliteit van je foto wordt
en je ziet meteen, dat er bij sommige foto's een stukje wordt afgesneden (afhankelijk formaat v/d foto)

ik maak foto's in de verhouding 2:3, ik laat namelijk ook me foto's afdrukken van 13 x 18 cm (altijd perfecte foto's) en geen afgesneden foto's achteraf, als je met een ander beeldformaat foto's maakt wordt er +/- 1 cm van de boven of onderkant afgehaald. of je krijgt een witte / zwarte rand op de foto.
dit lijkt mij persoonlijk zelf niet mooi.

ik ben zeer tevreden met de nikon coolpix 995, nu alleen nog een beetje gaan oefenen met de zelfontspanner + een statief aanschaffen.

groeten, de chris
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

29-06-2002 19:19

hoi chris,

ik ben tot nu toe ook zeer tevreden,
zeer scherpe beelden en mooie kleuren,
je maakt tientallen fotos en gooit weg wat je niet nodig hebt, je drukt alleen de perfectste fotos af,

zal binnenkort eens wat fotos plaatsen in een slideshow,

groet
gerrit
Tom van Keulen
Berichten: 14
Lid geworden op: 28-06-2002 02:00

29-06-2002 20:09

Ik gebruik zelf ook sind kort een digi camera en het lukt nu aardig. Het voordeel hiervan is dat ik nu 10-20 foto's kan maklen en er 2 kan laten afdrukken voor in het mapje.
Dit scheeld je erg veel geld en de rest van de foto's kun je gewoon op cd branden.

en voor het ontwikkelen kun je het best naar laberthijn(of zoiets). heb net de test in de pcm gelezen en zij kwamen er als beste EN GOEDKOOPSTE uit.0.31 cent p/f.
..........o.oo.o.o...<><...<><....
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

03-07-2002 21:30

jup, nen digitale is altijd handig mense
maar al es gekeken naar de prijs???
:sad: :sad:

greetzz carpie
Relmer Warning
Berichten: 47
Lid geworden op: 29-03-2002 01:00

04-07-2002 21:10

Willen jullie beschikken over een echt digi camera met een hoge kwaliteit dan zou ik jullie graag de olympus E10 willen voorschrijven of zijn opvolger.Deze camera is niet (K)kwalitatief (U) uitermate (T) teleurstellend.
Zelf gebruik ik deze camera voor mijn werk en natuurlijk mag ik hem van mijn baas menemen naar de waterkant.
Het aantal pixels maakt niet uit tegenwoordig gaat het van 1 to 4 en 6 miljoen pixxxxxellllsssss, waar het allemaal om draait in de digitale fotografie is de body van de camera klinkt raar maar waar.

De digitale beelden die bewaard worden kunnen namelijk nooit voor 100% opgeslagen worden zo´n camera lekt, dus pixel verlies.

Tevens heeft de E10 de mogelijkheid om een macrolens voor te zetten.

Vriendelijke groet E.W
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

04-07-2002 22:48

Sorry maar dan heb je wel een slechte camera als jouw camera 'lekt' !
(*wat je der ook mee bedoelen mag)

Als iets word opgeslagen op je flashcard, dan word dat opgeslagen zoals dat gemaakt word.
Als je een aardig hoge resolutie heb samen met goeie dpi, maakt een mooie foto.
Als deze dus opgeslagen word.
Zal hij er ook zo uit komen op je PC.

Tenzei je een mooi magneetje langs je flashcard haalt, dan krijg je idd geen mooie foto's.
laat ik het anders zeggen, geen foto's :wink:
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

05-07-2002 00:21

Beste Cristiaan, ik moet je toch even tegenspreken want Relmer heeft wel degelijk gelijk.
Elke camera "lekt" in de resolutie, voorbeeld: mijn eigen camera (minolta dimage S304) heeft een CCD (beeldsensor) van 3,3 mln pixels. eerdat dit op de kaart staat blijft er volgens het boekje 3,17 mln van over aan effectieve beeldgrote. Dit is heel normaal en dat heeft elke camera ook die van jou. Pak de doos en de gebruiksaanwijzing er maar bij, het staat er op als de fabrikant eerlijk genoeg is.

De ene camera heeft dit wat meer dan de ander, een verlies van 130.000 pixels op 3.300.000 is percentueel gezien erg weinig dus dat betekend dat de beeldverwerking erg goed is in deze camera.
Er zijn ook modellen met een verlies van 300.000 pixels op 3.300.000. dat is dus best wel veel.

met informerende groet, Bob
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

05-07-2002 11:43

Dat verlies, word niet verloren na dat je het opgeslagen heb, maar voordat het opgeslagen word.

zoals het opgeslagen word,word het behouden.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

05-07-2002 12:09

Quote: Relmer schreef:
De digitale beelden die bewaard worden kunnen namelijk nooit voor 100% opgeslagen worden.

Herhaal: "opgeslagen worden"

Beste Cristiaan,
Als je iets beter had gelezen dan had je deze opmerking niet hoeven te maken, dat was al gezegd zo bedoelde relmer het ook.

met observerende groet :smile:

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-07-05 12:13 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

05-07-2002 12:42

Ik beken schuld...


:wink:
Edward Schrooten
Berichten: 60
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Enter

14-07-2002 00:28

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, hoeveel pixels en welke camera is nu het beste als je hem gewoon voor het vissen wil gebruiken en een foto wilt laten uitprinten op a4 formaat. Ik ben absoluut niet fotografisch aangelegd dus moet het een makkelijk te bedienen toestel zijn.
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

14-07-2002 13:37

Edward,

2 miljoen pixels is in principe genoeg voor een A4. Heb ik zelf ook. Maar ik ben op vakantie geweest met een vriend van me en hij heeft 4 miljoen pixels. Als je die foto's naast elkaar legt zie je gewoon dat die van hem scherper zijn. Het is dus maar wat je er voor wilt uitgeven. Ik ben trouwens heel tevreden met de mijne. En als je het alleen voor vissen gebruikt, dan is 2 miljoen gewoon zat.
Ik ben ook een hele tijd bezig geweest met zoeken naar de juiste camera. Toen kon via via een tweedekands Fuji kopen met 2,3 miljoen pixels. Als je je email geeft kan ik je wel een voorbeeld sturen.

Leon
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

14-07-2002 17:20

Hallo Leon,
kun je mij aub een voorbeeld foto sturen gemaakt met die camera (2 mil. pixels)
diorlopez@hotmail.com
©