Hoe lang wachten per cast?


Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-07-2007 20:41

Ik zie dat we een nieuw soort vissers hebben; de "wekkervissers". Pas na 2, 4 of 6 danwel 24 uur mogen we weer eens binnendraaien! :lol:

Handel vooral naar omstandigheden zou ik zeggen. Maar zolang ik het idee heb dat mijn rig + aas er goed bij ligt, ga ik de stek niet verstoren.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

24-07-2007 20:52

Handel vooral naar omstandigheden zou ik zeggen. Maar zolang ik het idee heb dat mijn rig + aas er goed bij ligt, ga ik de stek niet verstoren.

Ben ik het helemaal mee eens.

Groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2007 21:06

Omstandigheden, maar wat kan iemand die wat onzeker is nu met "handel naar omstandigheden"? Wil je alle omstandigheden even gaan benoemen.

Ik noem 4 uur als hanteerbaar gemiddelde voor het statische vissen. Is geen wetmatigheid. Ik ga er alleen van uit dat een karper ook de kans moet krijgen op de stek te komen en het aas op te nemen. Ga bij wat actiever vissen vooral niet uit van 4 uur. Veel te lang om effectief te zoeken. Verwacht je de karpers rond een uur of 4 s'ochtend op je stek (zulke wateren zijn er!), laat het aas dan gerust 12 uur liggen. Langer houd ik zelf niet vol. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

24-07-2007 21:18

Hallo Kees,een ieder zelfrespecterende karpervisser met zelfvertrouwen kan zelf die situatie inschatten denk ik,ik denk dan dat je die omstandigheden zelf wel weet op wateren waar je vist(ervaring).

Ik noem 4 uur als hanteerbaar gemiddelde voor het statische vissen.
Gemiddelde ja idd.

Dat bedoelde ik ook eingelijk met handel vooral naar omstandigheden.

groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2007 21:21

Piet,

Iemand met zelfvertrouwen komt niet op deze vraag. Dus probeer je als zelfrespecterende karpervisser wat houvast te geven. Ik hanteer het overigens wel zelf als richtlijn. Maar niet als wetmatigheid.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Piet bijkerk
Berichten: 300
Lid geworden op: 09-02-2007 15:06

24-07-2007 22:26

Iemand met zelfvertrouwen komt niet op deze vraag.
Even dit sukje niet goed gelezen :oops:

Groetjes Piet
Een pessimist is een optimist die slecht geïnformeerd is.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

26-07-2007 17:05

Nou, dan hier nog maar wat zinnigs (?) van mijn kant. Ik vind namelijk dat zoiets per water en per omstandigheid verschilt. Als ik op de rivier vis en er passeert een enorme tanker of passagierschip dan is de waterverplaatsing vaak zo extreem dat m'n lood meters verderop ligt. Dan gooi ik dus even opnieuw in en dat kan dus 5 minuten na de vorige inworp zijn.

Ander voorbeeld. Vis ik op een putje waar ik meestal binnen een half uurtje wel een run heb, en na een uur is het nog niks, dan kan dat reden zijn om overnieuw in te gooien.

Deze week had ik trouwens een treffend voorbeeld. Ik viste op de rivier met 1 hengel beaasd met een flinke boilie en de andere met 1 enkele tijgernoot. Meestal krijg ik op laatstgenoemde hengel al snel en meermalen beet van witvis. Nu was het na een uurtje of 2 de boiliehengel die een flinke winde opleverde. Dat is raar, dus ik haalde die "notenhengel" maar eens in en ja hoor, in de knoop.

Heb ik het idee dat alles goed ligt, dan gooi bij een nacht vissen pas de volgende morgen vroeg opnieuw in en voer wat bij.

Vroeger, toen ik wat vaker op putjes viste, gooide ik trouwens vaak 1 hengel op een hotspot en met de andere viste ik "zwervend" op wat aan het begin van de sessie aangevoerde stekjes. Ongeveer een uurtje maximaal per stek.

Groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

27-07-2007 01:24

Je krijgt een tik op je top, je wacht een kwartiertje en er gebeurt niets ,
je gooit opnieuw in en binnen een paar minuten krijg je een run.
Gebeurt mij iets te vaak om over toevallig te spreken.tja en als je dan net als de tik komt op je rug in de bivvey ligt..Wie kent het niet,de hele nacht geen run je wordt wakker gooit opnieuw in en .....
Toch iets te vaak gezien dat wanneer een karper het aas met haak uitspuugde hij het niet snel een tweede keer oppakte tot het een stukje verplaatst was.
Maar zoals gezegt,de omstandigheden bepalen de aanpak.

gr Gerrit
Marcel Broeders
Berichten: 3
Lid geworden op: 28-07-2007 15:48
Locatie: Oosterhout (nb)

30-07-2007 12:33

Zoals hierboven vermelde berichten is het ook naar mijn mening dat de omstandigheden bepalen wanneer en hoe vaak je de hengel binnen haalt om alles te controleren.

Door vaker op het zelfde water te vissen krijg je een bepaalde informatie over te handelen met dit soort dingen.

de visgroeten, Marcel
peter andrae

30-07-2007 13:30

Als ik na 4 tot 6 uur nog niets heb en ik weet dat alles er goed bij ligt dan laat ik het liggen maar mocht ik ergens anders leven in het water zien dan is mijn andere optie verkassen dit heb ik al vaak gedaan en zeker niet zonder s6.

Een andere optie is gewoon het klokje rond vissen en dan hebben we het over het achter de bolliestokken hangen om te ontdekken in welke uren de karper aast,maar dat is mijn ding niet ik zoek de vis en niet anders om.

Twijfel is je ergste vijand gelukkig ben ik een vrij mobiele visser ga niet wachten op de dingen die komen gaan en dat levert vaak mooie vissen op.
Marcel Broeders
Berichten: 3
Lid geworden op: 28-07-2007 15:48
Locatie: Oosterhout (nb)

30-07-2007 14:07

Ik persoonlijk doe ik dat ook het verkassen naar andere stekken, maar dan doe ik dat pas als ik op een water vis waar ik nog niet veel informatie van heb.

Als jij het water regelmatig bevist krijg je enige kennis van het water daar kan je op inspelen en dan kan het wel eens zo zijn dat je 4 a 6 uur niets vangt, maar als jij vertrouwen in die stek hebt ga ik zomaar niet verkassen.
Het wil niet altijd zeggen als jij leven op het water ziet dat het daar ook altijd raak is.
peter andrae

30-07-2007 14:27

Ik ben vrij goed bekend met de wateren waar ik vis ook hoe het er onder water uit ziet kwa diepte,s enz,het gedrag van de vissen is idd voorspelbaar maar tot een bepaalde hoogte ik vis al erg lang op een bepaald water een druk bevist water de plekken die ik toen beviste waren altijd goed voor een paar vissen,nu anno 2007 vang je op die plek nog af en toe een vis maar het mooie is er wel vanaf.

Vorig jaar op dat voorspelbare water gezeten op de windkant en ving wel mijn visje,s maar hoorde in de nacht een paar zware vissen springen in de luwte :o niet gebruikelijk daar dat is ook een van de weinige keren dat ik spijt had dat ik toen niet ben verkast.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

30-07-2007 14:30

Ja peet en toen zat ik er al 8)

Je moet ook snel zijnPeter.. Voordat je het weet zie je in het maanlicht weer dat petje boven de rietkraag dansen :D
peter andrae

30-07-2007 15:06

Wegwezen benny of was jij dat die erin viel.


:D .
Gebruikersavatar
jesse cohen
Berichten: 264
Lid geworden op: 19-03-2007 16:11
Locatie: Mierlo.

31-07-2007 12:57

martijn bunte schreef:
Evert vd Linde schreef:Dat hangt wel van een paar factoren af.
-met welk aas vis ik
-hoe is de bodemstructuur
-hoeveel stroming staat er
-heb ik tussentijds kleine beetregistraties gehad
-heb ik zorgvuldig uitgevaren of ingegooid

Heb ik zorgvuldig uitgevaren en vis ik met boilies op een vrij harde ondergrond durf ik hem al snel 24 uur te laten liggen mits ik geen harde rukken aan me hengel heb gehad.
enigste antwoord op deeze vraag,te veel factoren
Na 2 jaar de prachtige hobby weer opgepakt! #2014