Elektriciteitsmasten en Hengels


Plaats reactie
erik de brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 20-09-2005 20:33
Locatie: Den Haag(ypenburg)

20-07-2007 08:59

Hallo allemaal,

Ik heb laatst weer een verhaaltje gehoord dat je hengels alleen al in de buurt van elektriciteitsmasten gevaarlijk kan zijn. Het zou vanuit de lucht al een schok (dodelijk) kunnen veroorzaken. :o

Heb ik pas geleden in Delft een leuk plekje gevonden, maar de elektriciteitsmasten lopen bijna recht over mij heen. Heb daar dus 1 gevist. Het onweerde (vorige week zondag) daar enorm. Was wel even eng. Heb meteen mijn hengels binnen gehaald en in mijn tent gaan zitten. :-?

Wat is jullie mening hierover? Is het idd niet verstandig om binnen zoveel meter van elektriciteitsmasten te vissen?

groeten :wink:
Erik
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

20-07-2007 09:15

Hoi Erik,

Op zich kunnen e-masten niet zo heel erg veel kwaad, maar pas op dat jij ze niet aanraakt. M.n. Carbon hengels schijnen goed te geleiden, waardoor jij op zijn minst raar haar krijgt :-).

In je tentje zitten tijdens een onweersbui baart mij meer zorgen.

veel mensen denken dat de bliksem in het hoogste punt slaat, maar dat is onzin! de bliksem gaat altijd via de weg van de minste weerstand en dat ben jij in relatief veel gevallen.

Een bliksem (ontlading van een wolk) gaat ook niet van boven naar beneden zoals zo veel mensen denken. De bliksem slaat vanaf een punt op de grond naar de wolk.

De ontlading komt ook alleen maar als het potentiaal verschil groot genoeg is. Dus als jij ooit buiten (of in je tent) de haren op je armen omhoog voelt komen, run like hell! De kans dat jij erg dicht in de buurt bent van het inslagpunt is dan erg groot, maar de kans dat jij het bent is erg klein (dan heeft rennen ook geen zin meer).

En laatste tip / opmerking .....

Een onweerfront kan zichzelf tot 7.5 km verderop ontladen. zit de wolk nog totaal niet boven jou? Wees even bevreesd als ware hij dat wel! De term donderslag bij heldere hemel is niet uit het niets ontstaan.

Gr Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

20-07-2007 09:32

Op zich kunnen e-masten niet zo heel erg veel kwaad, maar pas op dat jij ze niet aanraakt.

Dat is niet waar, getuigen een aantal voorvallen met dodelijke afloop.
Als de lucht vochtig is er grote kans dat je te maken kan krijgen met overslagspanning of vonk.
hierbij zal de spanning onderandere door de vochtigheid een baan zoeken naar de grond.

Vraag het maar aan sportvissers met een vaste stok bij naderend onweer voel je de vaste stok spanning opbouwen, die zich ontlaad als je de hengel vastpakt.

groet Henk
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

20-07-2007 11:40

Men hoeft een hoogspanningskabel niet echt aan te raken om al een dodelijke klap te kunnen krijgen, te dicht in de buurt komen met je hengeltje kan al het einde betekenen.

Vooral witvissers met een vaste stok moeten hier zeer zeker bedacht op zijn.

Het is aan jou om te beslissen wat veilig genoeg voor jou zelf is,


Groet,

Patrick
erik de brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 20-09-2005 20:33
Locatie: Den Haag(ypenburg)

20-07-2007 16:56

Als ik het dan een beetje begrijp moet je toch niet te dicht bij de masten gaan zitten. Het zal moeilijk zijn precies een aantal meters te noemen, maar een meter of 30 a 40 is misschien wel gewenst. Er pal boven zitten is dus eigenlijk niet verstandig. In dat geval zal ik in Delft een ander plekje moeten gaan zoeken. Vind vissen leuk, maar ga geen onnodig risico nemen. :o

Tja, onweer....Ik heb al een eerder forum gelezen hier. Er is moeilijk een exacte theorie of wat ook te bepalen of toetsen. In geval van hevig onweer, haal je hengels binnen en ga voor zover mogelijk in de auto zitten. Dan zit je veilig onder bijna alle omstandigheden. In de tent zitten was dus eigenlijk een risicofactor.

Even terug komen op vorige week zondag. Wat was dat heftig zeg!! Het sloeg echt links en rechts in. Ik ben niet bang uitgevallen, maar mijn vriendin en ik zaten niet lekker in die tent. De auto was niet bereikbaar, omdat het te ver lopen was en ik anders mijn spullen achter moest laten.

Laten we hopen op beter weer de komende tijd. Dit even off topic. :D
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

28-07-2007 22:00

ik weet toch al welk water je bedoelt met de e-masten woon er om de hoek :wink:

Groet Taco
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

29-07-2007 15:36

Ik heb regelmatig gezien dat het gewoon 5-10 keer achter mekaar insloeg in het water ecvht eng, ik ben niet bang voor onweer maar wel als ik dan aan het water zit ik ga dan meestal naar huis of ga helemaal niet vissen
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

16-08-2007 22:32

woon al 17 jaar recht onder deze lelijke maar ow zo handige kabels.
niks aan het handje, ik zie ze juist als de perfecte bliksemafleiding.

Bliksem slaat niet (altijd) in het hoogste punt???
hoe zit dat dan met die duizende bliksemafleidingssysteemen die toch gebaseerd zijn op het afleiden van blikseminslag op het hoogst punt van een pand, mast.....
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

17-08-2007 11:45

Johan Boersen schreef:
Bliksem slaat niet (altijd) in het hoogste punt???
hoe zit dat dan met die duizende bliksemafleidingssysteemen die toch gebaseerd zijn op het afleiden van blikseminslag op het hoogst punt van een pand, mast.....


Combinatie van (perfecte) aarding en hoogte.... :wink:

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

17-08-2007 12:04

De E-masten zelf aanraken kan absoluut geen kwaad! Die dingen zijn zeer degelijk geaard!
De leidingen die er in lopen zijn een heel ander verhaal. Die voeren wel spanning die ruim voldoende is om van een vissertje toast te maken. Met een karperstok zal je die leidingen echter nooit raken. Met een witvisstok van 10 meter kom je al wat dichter in de buurt.

Wat het onweer aangaat... die kiest inderdaad de weg van de minste weerstand, maar daar komen erg veel factoren bij kijken. Geleiding van de grond is daarbij één van de belangrijkste factoren.
Wat het meest verstandig is bij onweer is idd gewoon in je autotje gaan zitten tot het voorbij is (tenzij je een cabriolet hebt :P )
Als je niet in jeauto kunt schuilen kun je je het beste zo klein mogenlijk maken, en zorgen dat je op een zo klein mogelijk stukje je voeten neer zet. Als de bliksem in de buurt inslaat kun je anders nog steeds een doodsklap krijgen door het potentiaalverschil in de grond.
Het kan zijn dat als je je voeten een meter van elkaar hebt staan dat je nog steeds de nodige KiloVolts tussen je voetjes hebt, en daar gaat je haar wat vreemd van staan.

Ofwel; die masten zijn niet zo'n probleem, onweer wel!

(en ja, ik heb ook wel eens een karper staan drillen tijdens een knetterende onweersbui.... :oops: )
Plaats reactie