Karper die genoeg te vreten heeft..


Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

18-07-2007 18:51

Gegroet
Ik heb hier dicht bij mijn huis dus een smerig klein vijvertje, omgeven door ganzen/honden schijt enz enz. Kut stek dus. Vis er dan ook weinig.
Poosje terug ff gepend met mais en na een flinke metersnoek vals gehaakt te hebben kreeg ik toch wel iets meer interesse voor dit watertje.
Dus eergister weer ff vissen, zie ik verdomme een grote zwarte schim in het water waar ik bijna bang van werd :o Moest wel karper zijn. En geen kleintje ook. Aas (worm) er bij gegooid maar ik gooide het achter hem, ipv voor (moeilijke worp) hij gaf geen kik en zwom ff later rustig weg.

Nu ben ik gisteren weer heen geweest, eerst maar eens op zoek naar flinke plakkaten luchtbellen. Duurde niet lang. Kon duidelijk volgen en inschatten waar de karper heen ging.
Nu komt het, ik heb dus 2 uur lang mijn aas achter dat beest aan lopen gooien, meter voor hem, meter achter hem, op zijn kop, wormen maden brood mais.. Niks werkt. Hij schoot niet eens weg. Ik heb dus de indruk dat hij vreten zat heeft.

Iemand ervaring met dergelijke gevallen ?? Hoe krijg je deze vissen in het net ?

Het is een niet al te grote vijver, helemaal groen van de alg, op de bodem vissen is er niet bij want er ligt simpelweg te veel troep.
Er wordt praktisch niet gevist, af en toe eens een vader + kindje ofzo.


De bedoeling is dat en de metersnoek, en de karper er toch echt uit gaan komen. Iemand tips ???
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

18-07-2007 19:44

Als je de tijd hebt ....wachten tot het najaar word en dan proberen .In dat jaar getijde begint het grote vreten weer.vaak pakken ze dan wel aas.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-07-2007 20:06

Je weet zeker dat het een karper is?

Als dat zo is... ziet het er al somber in als ze zelfs een trosje wormen niet pakken. Het is wel zo met die wormen dat je ze echt precies goed ervoor moet leggen. Te ver weg en ze zien het niet, zwemmen er straal an voorbij. Te dichtbij kan ie schrikken, maar daar lijkt die van jou geen last van te hebben. Makkelijker is als ie dicht bij de kant zwemt, dan kun je hem veel preciezer voor zn neus leggen. Als hij aan het azen is en je ziet de luchtbellen moet dat toch een keer raak zijn. Ik zou het nog even proberen, vooral met wormen en maden.

Anders zou ik een fluorpop up proberen, iets boven dat wier op de bodem. Desnoods met een pva stick eraan, voor wat extra attractie. Dat zou mijn 2e optie zijn.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-07-2007 20:15

Volhouden. Ervaring leert dat als ze eenmaal bijten bijna alles werkt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-07-2007 20:16

vroeger zeiden ze dat je heel veel geduld nodig had om een karper te vangen.


soms is dat nog steeds zo :wink:
Gebruikersavatar
Rob van Burik
Berichten: 158
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

18-07-2007 20:28

De Baets heeft het in de dunne lijn ook over karpers die zich nooit laten vangen........
Gebruikersavatar
Marcel Nikk'n
Berichten: 72
Lid geworden op: 24-05-2007 22:51
Locatie: Z.O. Drenthe
Contacteer:

18-07-2007 21:19

volhouden... misschien een vooer plekje maken ergens waar geen/weinig troep licht.
ooit pakken ze het wel :wink:
---] B.F.P. Baits, Baits from a Deeper Level[---
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-07-2007 21:20

Owja zo'n plek kun je ook zelf maken door te harken. En dan diezelfde avond erop vissen he!
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

18-07-2007 21:47

Wat voor troep ligt er op de bodem.
als er bladeren enz liggen kun je nog met bodem aas vissen.
Anders kies je voor een langere onderlijn of een onderlijn met pop-up.
Kunt ook op de manier gaan vissen als dat je met de matchhengel/pennetje doet.
Voerplekje met lokvoer, mais en pellets. En vissen met haakmaat 8 of 10 en een korrel mais proberen.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

19-07-2007 10:10

ik zou iedere dag een paar handjes bix voeren waar je de vis regelmatig spot.
gun de vis een weekje,en dan freelijnen maar,met een zacht bixdeegballetje.

koos.
Gebruikersavatar
maikel van diepen
Berichten: 28
Lid geworden op: 18-07-2007 20:37
Locatie: wijdewormer
Contacteer:

19-07-2007 11:43

het ligt denk aan de tijd van het jaar,
ze zijn nu nog te druk bezig met paren en hebben geen intresse in jouw aas
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

19-07-2007 12:31

Danny

De afgelopen maanden heb ik op een water gevist, waar de karpers een overvloed aan natuurlijk voedsel hebben.
Ik heb het hier over een water van 35 hectare en een maximale diepte van 24 meter.
Er zwemmen nog geen honderd karpers op dit water.
Ook hebben deze vissen in het verleden te maken gehad met zware hengeldruk.

De karpers op dit water zijn vrij moeilijk op het voer te krijgen.
Langdurig kleine hoeveelheden zeer verspreid voeren (Oriëntaals-sector-voeren), gaf op een gegeven moment wel resultaat.

De bodem van dit water is op de ondiepe stukken zwaar begroeid met wier.
Als de karper veelvuldig op dezelfde plekjes aast, dan maken zij voor jouw de bodem netjes schoon.

met voerende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Arjen Lans

20-07-2007 17:37

Rob van Burik schreef:De Baets heeft het in de dunne lijn ook over karpers die zich nooit laten vangen........


Niet alleen Luc maar ik denk ook aan de "onvangbare"schubs op Longfield en op Frampton. Men ving ze tijdens een afvissing met netten of spoelden dood aan, maar vangen....

In het geval van Frampton ging het om een school van maarlieft 60 schubs tussen de 20 en 40 lbs.... Je zou toch denken dat er af en toe een van de fout in ging, maar nee hoor alleen spiegels die in de jaren 80 werden gevangen....

Dat stemt toch tot nadenken.
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

20-07-2007 18:23

Hey bedankt voor de reacties tot nu toe.
Enne ik hoorde iemand over geduld, laten we het daar maar niet over hebben :D Nu al de nodige uren op karper gevist maar nog nooit een (grote) gevangen.
Ga zo nog ff kijken..in mijn ervaring zijn vissen vaak actief na flinke regen. dus wie weet :D
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

22-07-2007 17:48

oppervlakte vissen koop zak brokjes 3 handjes erin wachten tot dat je ze ziet en gaan.Of anders pellets ofzo.
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

25-07-2007 01:00

Hmm geen gek idee maar dan heb ik een probleem met de 15 ganzen die de vijver rijk is :D
peter andrae

25-07-2007 03:04

Valt mee met ganzen,eenden en meeuwen das pas lastig en anders voeren met brokken in de donkere uren,en in de ochtend afvissen.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

25-07-2007 12:47

Danny

Of eerst de ganzen bevoeren voordat je gaat vissen.
Net zo lang tot ze verzadigd zijn.
Dan zal jij er een stuk minder last van deze watervogels hebben.

Eventueel is het ook mogelijk om Oost-Europeanen in te huren.
Zij hebben een hele radicale wijze om jou van deze ganzen af te helpen.

met gakkende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-07-2007 17:49

Hans Peter,

Enig idee wat 15 ganzen kunnen vreten? Neem dan maar een grote (ik zeg hele grote) zak voer mee :-)

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

25-07-2007 19:16

Marc

Vijfentwintig kilo gras kost niets...

met gras-maaiende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

26-07-2007 15:27

Hahaha :D
leuke speculaties hier

Maare de ganzen verzadigen is niet echt een optie nee. 15 ganzen kunnen veel vreten.
Wel eens geprobeerd met eenden zelfs daar was al geen beginnen aan.


Ben er gister weer geweest, tot 3 keer toe duidelijk karper (en geen kleintjes) boven zien komen. Op een gegeven moment lag mijn trosje pieren echt middenin een gigantisch bellen plakkaat (3 bij 2 meter ofzo) 1 tikje en 1 lijnzwemmer gehad meer niet.. Ze laten dus gewoon een paar pieren liggen. Wat mij meteen doet nadenken: is mijn haak te groot?? dobber te zwaar?? (lang stelige baarshaak en een pauwenveer die 6 cm ofzo boven water steekt)

Een andere vraag die bij mij rees: Maakt het veel uit als je niet op de bodem vist ??
Zowel aan de bodem als de oppervlakte vissen zijn eigenlijk uitgesloten. Oppervlakte vanwege meeuwen ganzen eenden enz. Bodem omdat er te veel troep (waar ik sirieus niet van kan zeggen WAT het is, zo smerig) ligt.


Effe een opsomming dus, hoop dat iemand misschien ervaring heeft met dergelijk water:
Een kleine vijver, met 90 gr lood zou je de overkant misschien net kunnen halen als je goed kan werpen. Groen van de alg, ondiep, alles wat de bodem raakt verdwijnt in slijmerige troep. En het wordt niet bevist. En een troep ganzen is er dus aanwezig.
Oja en instant voeren is onhandig omdat de ganzen nogal attent zijn.
Zit er aan te denken om een stuk of 3 voerplekken te creeren en zo steeds te vissen waar de ganzen niet zijn op dat moment.
Ook kun je er, als de ganzen toevallig ff aan de andere kant van de vijver zijn, rustig een zak brood in gooien en uren laten liggen zonder dat er karper van snoept. Terwijl ze er toch echt zitten..
Ik denk er vaak over na maar ben op dit moment nog niet slimmer dan de karpers..:S
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

21-08-2007 13:23

Ik wou graag nog ff 1 vraag uit dit topic benadrukken..namelijk of het echt veel uit maakt of je op de bodem vist ?
Heb er inmiddels de nodige uurtjes gevist en ook de nodige karpers gezien maar weer geen tik gehad.
Heb de laatste tijd met mais gevist, soms met voeren (1 blikje 300 gram) soms zonder voeren. Kan me voorstellen dat als je wel voert ze dus op de mais op de bodem gefixeerd zijn.


Ik weet dat karper over het algemeen bodemazer is maar vangen jullie ze ook boven de bodem ? Dus gewoon met een vaste-hengel-montage zeg maar ?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-08-2007 13:28

Volgens mij was er ooit een goede uitspraak een zwemmende karper is een vangbare karper, je hoeft alleen uit te vinden waar die intrapt of eigenlijk in zwemt.

En om toch nog even antwoord op je vraag te geven, ja op deze manier kun je ze ook verlijden vooral met een mooie dauwworm eraan.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

21-08-2007 23:54

Als je bellen ziet, wroet ie in de bodem... toch maar bodemaas proberen denk ik dan..... misschien iets wat HEEL sterkt geurt (er heerst geen dressuur dus wie weet) ikzelf zit ook op een klein watertje en geur mijn mais. Zodat niet alleen visueele zintuig wordt geprikkeld.. Vanwege de bodemtroep komt dan de sterke geur toch bij de karper terecht. Ik geur mijn mais met speciaal spuitflaconnetje voor aas zoals wormen,maden/mais enz.. Je hebt dat voor karper en brasem. Heb natuurlijk de karperversie gepakt. Nog een idee is misschien om iets popup aan te bieden of snowman-achtig. Denk bijvoorbeeld aan 4 maiskorrels op een hair waarbij de bovenste 2 nep-popupmaisjes zijn. Nu speel je niet in op de geur maar extra op het visuele.... Ook een combi van deze 2 zou mogelijk kunnen zijn...:P
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-08-2007 01:09

Danny Groote schreef:Nu komt het, ik heb dus 2 uur lang mijn aas achter dat beest aan lopen gooien, meter voor hem, meter achter hem, op zijn kop, wormen maden brood mais.. Niks werkt. Hij schoot niet eens weg. Ik heb dus de indruk dat hij vreten zat heeft.


Tja, met het korsten maak ik dit ook wel vaker mee. Sommige zijn echt niet over te halen, anderen bijten na 1000 weigeringen ineens alsnog. Snap jij het?

Voeren kan echter wel de sleutel zijn. Onlangs wist ik een zo'n weigerachtige schub te vangen door een handige voertruc. Mijn variantjes werden keer op keer genegeerd, zelfs als ik wat brokjes voerde. Plots realiseerde ik me dat een stuk verder in de sloot een lelieveld lag. Als ik daar wat kleinere karpers aan het azen zou krijgen, zou die dikke schub ook wel willen: eten doet eten zeg ik altijd maar! En inderdaad, dit werkte boven verwachting goed. Na een mooie dril (dan zijn die lelies wel weer vervelend) lag een mooie 24 ponder op de mat ;)