Serveren van levende karper in restaurant


jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

18-07-2007 02:02

Heb een CD winkel in het Haagse Chinatown,
Aardig wat restaurants dus daar.
Allemaal met aquaria met levende karper, die via een kweker betrokken
worden.
Gemiddeld zo'n 3 -a 5 pond per stuk.

Heb deze vissen meerdere malen uit het aquarium zien halen;
Worden zeer snel gedood en de bereiding begint.

De dierenmishandeling zit meer in het verblijf in die veel te kleine
aquaria.
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

18-07-2007 05:32

Dit is nu weer wreed en barbaars, maar als we gaan vissen rammen we lollig een paar haken door de bek heen van de karper...

Deze 2 zijn nu weer niet aan elkaar gelijk, maar het is daar de cultuur, de mensen weten gewoon niet beter. Het zou het mooiste zijn als ze er gewoon mee zouden stoppen, want dit vind ik ook te ver gaan!


*Helaas kan ik ook niet tegen dit soort filmpjes, en zou het liefste die kok ook gaan frituren.... :roll:
mvg,
Luke
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-07-2007 07:37

Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

18-07-2007 11:01

dan moeten we ook maar gelijk in grote aantallen naar de ambasade`s van China en Vietnam.
want daar worden honden gegeten.
nee hier worden paarden in de lijm verwerkt en schapen gevreten.
Alleen omdat we hier op karpers wordt gevist is het not done, terwijl hier juist karpers zijn uitgezet als voedsel.

Ga eens kijken op de haagse markt kun je gelijk op de foto met een 25 ponder
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

18-07-2007 11:17

dat volk daar eet alles wat beweegt en kruipt....wat wij als huisdier zien,zien hun als voedsel. Tuurlijk vind ik het het wreed wat er gebeurt,maar wij hebben ook een ziekelijke gewoonte om een haak in een bek proberen te krijgen en naar je toe trekken om er even een plaatje van te schieten.....kijk eerst is bij je zelf....
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-07-2007 11:47

Bowfishing is oud. Legio topics over geweest.

Er zijn tradities en cultuur die verschillen. Wat we doen is appels en peren vergelijken. Hier eten we biefstuk, in India is het beest heilig. Maar er zijn absoluut grenzen vind ik. Zie verder...

Bovendien meten we met de menselijke maat. Het lijkt de PvdD wel soms. Er wordt soms te emotioneel naar dieren gekeken. Met de menselijke maat dus. Een garnaal is volgens mij nog geen hond. Wat niet betekent dat ik dit filmpje goed praat. Levend koken van kreeft is ook inhumaan en volgens mij niet nodig. En zo gebeuren er wereldwijd veel meer gruwelijke dingen met dieren die je niet eens wil weten! Wat dat betreft heb ik schijt aan tradities en cultuur. Egoistisch argument. En ga nu niet zeuren over dat haakje in dat bekje want er zit nogal wat verschil tussen een aapje met kokend water overgieten zodat ie zichzelf mooi kaalplukt alvorens de pan in te gaan en een visje 5 minuten stress bezorgen en hem dan weer laten zwemmen! Bovendien heb je de verkeerde hobby gekozen als je steeds met dat argument op de kroppen komt, lijkt mij.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

18-07-2007 12:38

Heren/dames/jongens/meisjes

Er worden karpers gevangen die, buiten de onderlijn van de vanger nog een onderlijn in de bek hebben (d.m.v. lijnbreuk van een andere visser).
Vreemd dat deze karpers nog steeds vissers-voedsel tot zich nemen, ondanks dat er reeds een haak in de bek zit.

'K heb vorig jaar een karper gevangen waarbij de haak helemaal in de bek vastgegroeid was.
Maar toch pakte deze vis nog boillies.

De pijn-'sensatie' zoals wij die kennen daar heeft de karper schijnbaar geen last van.

Maar het is gewoon niet leuk om een karper levend opgediend te zien worden.
Voor mij heeft het gewoon te maken met een stukje beschaving.
Niet met cultuur, hier in Nederland is het land te klein wanneer dieren op een minder humane manier worden geslacht.
Deze zelfde mensen hoort men niet wanneer men met het offer-feest de huis-, tuin- en keuken-slachter uithangt.
Om vervolgens de ingewanden in het riool te dumpen.
Cultuur is het niet en zeker niet de beschaving waar wij de mond zo over vol hebben.
Tenminste, als het niet in het straatje past.

met pijnloze groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

18-07-2007 13:30

gadverdamme.

gezellige lui die thailanders, brrrr...
doe mij maar kibbeling.


koos.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

18-07-2007 14:11

Doe mij maar een haring met uitjes, anders hebben de dames aan de lopende band in Katwijk geen werk meer.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-07-2007 14:13

Die haringen worden aan boord levend gekaakt. :D

Komen geen Katwijkse meisjes aan te pas.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

18-07-2007 15:16

nou Kees.

de nieuwe haring bij de visboer hier in mijn buurt,(dikke voldoende volgens het ad),deden mij toch stiekum wel even denken aan Katwijkse meisjes.

hmmppfff.

koos.
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

18-07-2007 16:28

De pijn-'sensatie' zoals wij die kennen daar heeft de karper schijnbaar geen last van.



Ik ben het grotendeels met je ens Hans zo zie ik het ook, de pijn sensatie s anders dan bij mensen dat is gewoon bewezen. Vissers die zeggen dat ze geen pijn voelen (wat je ook een beetje doet) slaat ook nergens op want waarom zou een karper dan BV een run geven. Pijn zorgt voor de schrikreactie.

[/quote]Rick Boerboom schreef: Er zijn tradities en cultuur die verschillen. Wat we doen is appels en peren vergelijken. Hier eten we biefstuk, in India is het beest heilig. Maar er zijn absoluut grenzen vind ik.
[quote]

Ook hier ben ik het gloeiend mee eens, het zijn nou eenmaal andere tradities. In tsejechié is karper ook een delicatesse en word er net zo mee omgegaan als met bijvoorbeeld kabeljauw in nederland. Niks mis mee want vis is vis opzich. Alleen omdat wij karper ''respecteren'' gaan onze emoties er mee op d loop. Als ik een artikel vind over dat er karper word gegeten dan zal ik dat nooi plaatsten, want het is zeg maar gewoon. Hier is het een traditie om kreeft zo te bereiden dat ze levend in kokend watr worden gegooid, net zo erg vind ik. Alleen daar hoor je niks over want het is geen karper. Zo probeer ik dus maar te zeggen dat in dit land ook genoeg rare dingen gebeurd.

Zoals Rick zei zijn er grenzen en dat ben ik met hem eens, dit is onndig laten leiden, je kan een karper ook gewoon doden en bakken én dan pas opdienen. Dit gaat té ver. Net als kreeft overigens.

Maar wanneer gaat iets nou te ver? dat is voor ieder weer verschillnd. Voor mij is dat op het moment dat je een dier onnodig en moedwilleg laat leiden. Eigenlijk gebeurt dit ook met vissen, het is onnodig en moedwillig. Toch vind ik dit persoonlijk weer anders. Ik vind wel degelijk verschil tussen een haakje en stress voor maximaal 10 minuten voor een vis en het op gruwelijke wijze levend eten van een karper zitten. Eigenlijk komen er gewoon emoties bij kijken omdat wij ons best doen om de karper goed te behandelen. Wat we niet moeten vergeten is dat het geen walt disney figuren zijn en dingen dus anders ervaren dan wij. Wij hebben nou eenmaal alndere emoties dan een dier zoals de karper. In mijn optiek is de last van het vangen en de haak voor een karper wel te overzien als je eens wist hoe bruut het onderwater leven is.

Ik kan nog úren doorgaan en nog wel 20 quotes erbij halen om op in te gaan maar het is wel even genoeg nu.

Groeten
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-07-2007 16:57

Vissers die zeggen dat ze geen pijn voelen (wat je ook een beetje doet) slaat ook nergens op want waarom zou een karper dan BV een run geven. Pijn zorgt voor de schrikreactie.


Nu mag je eventjes nadenken: het is compleet donker of je verwacht niets.
Plotseling word je tegengehouden of je voelt een stevige tegenstand.
Je bent heel primair in je doen en laten, tegenstand, schrik, vluchten!
Heeft niets met pijn te maken wel met behoud van het wezen.

Niet te snel reageren door te zeggen dat iets nergens op slaat omdat je zelf niet verder denkt dan de pijn.
Karper kent geen pijn omdat hij een belangrijk deel in de hersenen mist die de prikkel doorgeeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

18-07-2007 17:07

in zo'n stuk tekst zal vast iets zitten wat niet klopt. Wat jij zegt ben ik het na dat ik erover nadacht helemaal mee eens. Niet dat ze geen pijn kunnen voelen. Denk dat karper zeker wel pijn kan voelen. Dat is ook onderzocht. Ze hebben gewoon zenuwen die pijn opvangen alleen ervaren ze het anders jah.
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

18-07-2007 17:21

Als karpers pijn voelen waarom zwemmen die hele grote vrouwtjes dan bij de paai niet weg als tig kleine geile rekeltjes haar de takken of bassaltblokken in duwen?
Ik heb zulke dingen toch vaker waargenomen in de paai en de vrouwtjes laten het gewoon gebeuren. Probeer maar eens thuis vrij de vrouw goed op en pleur dr vervolgens uit bed wedden dat ze woest maakt dat ze weg komt. Pijn neuh stress denk ik i.d.d. eerder.
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

18-07-2007 18:12

wij mensen kunnen goed voor een ander denken en beslissen....
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-07-2007 18:59

Julius mag ik van jou de tekst van het onderzoek?

De zenuwen zullen ze bezitten er mist alleen iets die de prikkel doorgeeft aan de hersenen.
Beschouw het als een pijnbestrijding daarbij worden bepaalde zenuwen dood gemaakt zodat die geen prikkel meer door kunnen geven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-07-2007 19:01

barry stevens schreef:wij mensen kunnen goed voor een ander denken en beslissen....


En daarmee beslis jij dat het flauwe kul is????, dat zou jou stelling wel ondersteunen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

18-07-2007 19:34

Barry

Niet denken of beslissen voor een ander, maar spreken uit ervaring.

met wandelende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-07-2007 20:11

menselijke maat...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-07-2007 20:13

Of wenselijke maat...
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-07-2007 20:14

Voor ons karpervissers niet...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-07-2007 20:56

Dierenactivisten gebruiken resultaten van recent onderzoek in Edinburgh (Roslin institute) waar regenboogforel gestrest reageerden op prikkels van in de lip gespoten gif (Dr. Sneddon en c.s.). Eerder was iets dergelijks overigens al aangetoond in een studie die gesponsord werd door de NVVS.

De hengelsport houdt zich aan ouder onderzoek van de University of Wyoming dat aantoont dat vissen eenvoudig gesproken de hersenen missen om pijn te ervaren. (Dr. Rose en cs.)

Ieder heeft dus een deel van het gelijk en het is maar waar je vanuit gaat. Het is wel interessant om eens te googlen op deze onderzoeken. Op zich kun je aannemen dat pijn voelen en pijn ervaren verschillende niveaus van de waarneming zijn.

Maar levende karper koken is gewoon onnodig. Wat moet je er meer over zeggen?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

18-07-2007 20:59

Dat laatste is de essentie denk ik.

Tegenstrijdige onderzoeksresultaten.

Algemene opmerking: bij sommige onderzoeken kun je met de gewenste hypothese behoorlijk aansturen op het eindresultaat en conclusie van je onderzoek. M.a.w. het is soms maar net aan wie het uitvoerd en hoe de gegevesn geintepreteerd worden. Maar dat terzijde denk ik.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-07-2007 23:19

Tsja biologen zijn net advocaten ze hoeven alleen maar te bewijzen dat hun opdrachtgever gelijk heeft.
Maar dat is ook terzijde, of juist niet????
Vissen is een hobby, geen religie!