Gemiddelde leeftijd van een karper?


Plaats reactie
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

07-01-2003 21:45

DB'ers een vraagje,

hoe oud wordt een karper gemiddeld? Op een of andere site las ik dat de karper 9 jaar werd, wat me toch wat weinig lijkt, niet?

Weet iemand toevallig ook iets over de oudste karper die ooit gevangen werd?

fishin' greetz,

Hans
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

07-01-2003 22:19

9 jaar is idd vrij jong, een karper wordt gemiddeld, zelf in de vrije natuur stukken ouder. Een gemiddelde is daar volgens mij niet op te plakken, hangt af van waterkwaliteit, ras van de vissen, bezetting van het water, voedselaanbod...
De oudste karper die ik me herriner was 'Raspberry' van het befaamde Redmire in Engeland, ik dacht dat die vis ongeveer 70 jaar oude geworden is en onlangs gestorven. Clarissa, den engelse schub werd er 44 geloof ik in de aquarium van een zoo.

Mvg,
Jan Van Calenberg
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-01-2003 22:37

Beste Hans,

Jouw vraag is gebaseerd op de "chat-link" waar HP naar verwees (om wat voor reden dan ook) bij de "updates" en of je die link nou wel zo serieus moet nemen kun je betwijfelen. Dat een karper i.i.g. ouder dan 9 jaar wordt (normaal gesproken) lijkt me zeer waarschijnlijk. Of dit echter altijd zo zal blijven is minder waarschijnlijk. En dan druk ik me voorzichtig uit.
Met verwarde groet,

John
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

08-01-2003 13:44

Hoi,

Aan de hand van de groeiringen op de schubben is tot ongeveer 15 jaar de leeftijd van een karper te volgen. Daarna gaat de groei een stuk langzamer en komen de ringen zo dicht op elkaar dat leeftijd niet meer te bepalen is.

Doordat karpers vaak op de foto gaan is op die manier de geschiedenis van een vis een stuk verder te volgen.

Koi-karpers die hun leven lang vertroeteld worden kunnen mensenleeftijden halen dus die 9 jaar is erg lachwekkend :smile:

jeroen
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

08-01-2003 16:21

hoy,

ik denk dat het grotendeels ligt aan de leefomstandigheden! ik heb een koiblad gelezen waar een goudkarper instond die 200 jaar is geworden!! dit zal in de vrije natuur niet voorkomen maar ik schat dat de kerpers gemiddeld toch zon 15 tot 20 jaar halen als niet ouder!!

groeten rob
Plaats reactie