Geluidsoverlast leid tot verbod op nachtvissen in Zoetermeer


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-07-2007 22:09

GELUIDSOVERLAST VAN BEETMELDERS LEIDT TOT VERBOD OP NACHTVISSEN

Dit was de kop van een krantenartikel welke onlangs in het AD heeft gestaan en de plaatselijke lokale kranten.
Slechts een deel van het artikel kun je hier lezen
http://www.ad.nl/denhaag/zoetermeer/article1453445.ece

Het gedeelte dat veel vissers afval laten rondslingeren en dat dit voor het college een andere belangrijke reden is om het nachtvissen aan banden te leggen staat niet op de website, maar stond wel in de krant.

Het college van burgemeester en wethouders hebben voor dit verbod gebruik gemaakt van een APV :algemene politie verordening:

Het bestuur van Carp club Zoetermeer kan hier weinig tegen in brengen. Immers de regels zijn duidelijk....het gebruik van electronische beetmelders is en was reeds overal verboden binnen een straal van 100 meter tot de dichtsbijzijnde woningen.

Door deze regel stelselmatig te blijven ovetrreden.
En op die plaatsen te blijven nachtvissen binnen de bebouwde kom op plekken waar overduidelijk verboden te nachtvissen aanduidingsborden zijn geplaats ondermijnen de overtreders de toekomstige mogelijkheden van alle serieuse Zoetermeerse karpervissers.
Als er al nog mogelijkheden zijn voor de toekomst.... :cry:

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-07-2007 22:27

Begint er steeds meer op te lijken dat de vissers de grootste bedreiging voor de sportvisserij zijn.
Verwonderd mij trouwens helemaal niks, ikke ikke en nog een hondertal maal ikke en de rest??
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-07-2007 22:41

Dat wist jij ook al langer dan vandaag Douwe...
Alleen met frequente controles en lik op stuk beleid is handhaving in dit soort gevallen (en ook in de meeste andere gevallen) mogelijk.
Dat deze gemeente, als eigenaar en visrechthebbende, daar geen zin in heeft is duidelijk dus kiest men voor verbieden.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-07-2007 23:06

De gemeente Zoetermeer verdient absoluut niet de schoonheidsprijs voor zijn verdiensten richting de sportvissers :cry:

Ze hebben het nog steeds niet voor elkaar om voor dit jaar (terwijl het toch echt al july is... :P ) hun hengelsport vergunningstelsel op orde te hebben. :cry:
Het onderhandelen met de 4 verschillende waterschappen :o :o , waar Zoetermeer mee te maken heeft, ligt hieraan deels ten grondslag.
De s'Gravenhaagsche HSV wil het allemaal overnemen en op orde brengen, maar krijgt weinig medewerking tot nog toe.
Maar hoe dan ook...dit hadden ze kunnen weten en kunnen verwachten binnen het college.

Dat de karpervissers vooral nu overduidelijk voor overlast zorgen is natuurlijk de kat op het spek binden...
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

04-07-2007 08:42

stelletje zielepoten zijn het...vaak hebben ze de piepers loeihard staan en ook nog een een afstandskastje keihard aan in de tent.....de piepers moet je gewoon heel zacht zetten en de sounderbox op een normaal geluid...het kan allemaal zo simpel zijn.

zo is de plek torenwijk op de sloterplas ook verneukt door vissers die er een zooitje van maakten
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-07-2007 08:53

Het is zoals Aart zegt,

de gemeente kiest voor de makkelijke weg (misschien onder druk van de publieke opinie) door te kiezen voor een verbod op nachtvissen op plaatsen waar burgers klagen over overlast, in plaats van door de overlast zelf aan te pakken.

In plaats van te handhaven op geluidsoverlast, afval neergooien of vernielingen aanrichten en daarvoor te verbaliseren verbieden ze het nachtvissen.
Dat hiervan de karpervissers die zich niet aan bovenstaande zaken schuldig maken de dupe worden daar gaat de gemeente voor het gemak maar aan voorbij.
Voor het gedogen van tentjes e.d. is dit uiteraard ook een slechte ontwikkeling, laat staan voor pogingen om een uitbreiding van het nachtvisseizoen te bewerkstelligen.

CarpClubZoetermeer (en dus haar leden) kan alleen maar proberen om te laten zien dat er een nog veel grotere groep karpervissers is die wel respect voor hun omgeving en hun medemens hebben. Als er mensen zijn die de karpervisserij in zoetermeer een warm hart toedragen en die zich geroepen voelen om zich op enige wijze hiervoor in te zetten dan kunnen die zich aanmelden op de website http://www.carpclubzoetermeer.nl

groeten,

Paul
--------------------------------------------------------------
http://www.ghvdenhaag.nl/overdeghv/0000 ... 8d302.html
--------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 09:14

Mijne heren criticasters, het is de taak van een HSV om de juiste mensen in een gemeente te benaderen, daarna moet je proberen om als gesprekspartner serieus genomen te worden.
Is dat bereikt is er heel veel mogelijk je houdt dan namelijk zelf de vinger aan de pols en kunt direct de juiste mensen benaderen.
De gemeente kiest het liefst de weg van de minste weerstand, maar het is aan de HSV om die weerstand op te bouwen.
Geloof mij gerust Burgemeesters, Wethouders en een Gemeenteraad zijn ook maar gewoon mensen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-07-2007 09:19

Probleempje in Zoetermeer.

Geen HSV met visrechten in Zoetermeer ! Dan kan je dus lang wachten als je om aktie van de HSV verlegen zit.

Gemeente Zoetermeer is visrechthebbende !

Er is slechts een groepje welwillende karpervissers ( carpclub Zoetermeer ) die inmiddels in samenwerking met de Haagse HSV e.e.a. in goede banen trachten te leiden.

Het is voor zover ik weet zelfs zo dat er eigenlijk in Zoetermeer helemaal niet gevist mag worden omdat de gemeente het verdomd om schriftelijke toestemmingen uit te geven.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 09:28

Ik begrijp het probleem wel, maar met de juiste mensen die een ingang bij de gemeente - of politiek hebben kun je toch echt veel bereiken.
Op zoek naar dat soort mensen dus, een HSV kan echt wel iets meer bereiken dan lijdzaam toezien.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-07-2007 17:01

Douwe,

Volgens mij begrijp je het niet geheel, er is helemaal geen hsv in Zoetermeer dat wateren met visrechten binnen Zoetermeer heeft.
De Gemeente Zoetermeer is zelf de visrechthebbende.
De s'GravenHaagsche HSV heeft aangeboden met o.a het oog op de KRW het e.e.a. over te nemen.
De gemeente Zoetermeer meent echter dat zij deze rechten kunnen verkopen :D
Hoe de GHV en de gemeente Zoetermeer hier uit gaan komen is nog een groot vraagteken, als zij er al uitkomen....

In die tussentijd wordt het vissen slechts gedoogd in Zoetermeer, mits je in het bezit bent van een vispas! Daarmee mag je dan uitsluitend op de Zoetermeerse plas vissen omdat dit federatiewater is. Heb je de gemeente vergunning van 2006 toevallig nog in je bezit, dan wordt het gedoogd dat je tevens op de andere wateren mag vissen binnen Zoetermeer :o .
Kortom...het is een regelrecht zooitje!

Het bestuur van Carp club Zoetermeer heeft het afgelopen 1/2 jaar getracht om een ingang te krijgen binnen het college om een aantal zaken te kunnen bespreken.
Ons is gebleken dat de ambtelijke molen zeer langzaam draait en dat er nauwelijks afspraken mee valt te maken.
Wat je afspreekt op het stadshuis op afdeling A, wordt even later teniet gedaan op afdeling B...men werkt hier echt langs elkaar heen :cry: .
Voorbeeld: wij van CCZ bespreken een pasjessysteem op afdeling A, men is zeer enthousiast over het idee...kort tijdje later een bericht van afdeling B..NEE, want het landelijke politieke beleid is om vergunningen en pasjes aanvragen e.d te minimaliseren.

Verder speelde mee dat wij het afgelopen 1/2 jaar constant op onze hoede moesten zijn en uiterst voorzichtig hebben moeten manouvreren met onze vragen/verzoeken. Dit in samenspraak met de Zoetermeerse faunabeheerder.
Immers...het vissen werd slechts gedoogd! Als de groene partijen hier lucht van kregen, dan zal het wel eens serieus een thema voor de groene partijen geweest kunnen zijn om het gedoogbeleid aan de kaak te stellen via het college. Iets wat eigenlijk nog steeds kan gebeuren!. Gezien de recente negatieve publicaties omtrent karpervissers (het kwaad is al deels geschied)..treden we nu wat meer naar buiten.
Maar of we nu nog wat kunnen bereiken is echt nog maar de vraag...

Verder is men al lange tijd aan het onderhandelen omtrent waterbeheer, echter dit gehele proces verloopt uiterst moeizaam gezien de vele belangen (1 beroepsvisser) en de maar liefst 4 verschillende waterschappen waar ze mee te maken hebben....probeer daar maar eens een speld tussen te krijgen met je karperclubje.
En dat karperclubje bestaat uit karpervissers die nu dan nu ook nog eens met de nek aangekeken worden gezien de overlast die zij bezorgen.

Het heeft geen enkele zin om het APV verbod aan te vechten, daar het nu eenmaal een regel was dat je op afstand van 100 meter moest vissen van bewoning met beetmelders.
Ben het wel eens met Aart, ze hebben gekozen voor de weg van de minste weerstand i.p.v een lik op stuk beleid te voeren.

Gezien al het bovenstaande meent het bestuur van CCZ een pas op de plaats te moeten maken.
Er is nu simpelweg teveel onduidelijkheid omtrent hoe het er in de toekomst uit komt te zien en onze indruk is dat ze het zelf ook niet meer weten op het stadshuis.
Het bestuur van CCZ hoopt dat de s'Gravenhaagsche hsv uiteindelijk de visrechten weet te bemachtigen. Tegen die tijd willen we proberen via een commisie de belangen van Zoetermeer alsnog te kunnen behartigen.

Hierbij speelt het tevens een hele grote rol dat we wel 150 leden hebben, maar dat slechts het driekoppige bestuur zich actief wilt inzetten. :cry: :cry: (plus een tweetal leden voor hand en spandiensten (Hoi Rutger en Jan :wink: )
Van dit driekoppige bestuur is er nu helaas ook 1 persoon een flinke tijd uitgevallen i.v.m. gezondheidsredenen.
Hieruit is gebleken dat de basis te smal is.
Mocht er zich iemand aanmelden voor een bestuursfunctie (minimaal 2 personen erbij) , dan zal dit enorm schelen en kunnen we wellicht meer bereiken :)
Ben tevens bereid om af te treden als voorzitter mochten er zich iemand anders zich aanmelden die meent het beter te kunnen... 8)

mvg
Hans Brinkel
K. van den Herik

04-07-2007 17:16

nachtvissen alleen voor het bestuur...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-07-2007 17:39

Hans, ik begrijp dat het heel lastig is.
Blijft over in hoeverre de HSV uit Den Haag in staat is om in Zoetermeer de juiste personen te benaderen, en wat belangrijk is heeft die HSV daar de juiste personen voor.
Het allerbelangrijkste in dit geval is lobbyen en de juiste ingang zoeken tot overleg.
Ben je eenmaal binnen moet je zorgen dat je als gesprekspartner aanvaart wordt anders blijft het lastig.
Je moet namelijk heel goed kunnen vertellen wat het voordeel is van een pasjesysteem, je moet hen kunnen overtuigen dat het een regulerende functie heeft die de overlast in gaat dammen.

Heb je de juiste personen daar niet voor stopt het hele verhaal vrij snel.

Ik wens jullie wel erg veel succes toe.

PS: je zou kunnen proberen om een onderafdeling van Den Haag te worden, een specifieke karperclub is daar waarschijnlijk te klein voor maar dan moet je het veranderen in een afdeling en van daaruit een karpercommissie oprichten.

Wij hebben ook diverse afdelingen en wij kunnen als hoofdbestuur in diverse gemeenten het overleg doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

04-07-2007 18:09

Ik denk niet dat dit alleen bij Zoetermeer blijft. Ik verbaas me zo vaak op mijn eigen water dat ik er nog mag nachtvissen.

Ook is het leuk met uitvaren. Dan geef je geen teken met je zaklamp maar dan ga je maar hard gillen. Altijd erg wijs vlak bij huizen. Er zijn zoveel vissers bij die het verpesten voor de anderen dat is echt niet normaal meer. Daarnaast denk ik ook eerlijk gezegd dat karpervissers over het algemeen de grootste overlastmakers zijn :-?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

04-07-2007 22:53

Douwe,

Denk dat de s'Gravenhaagsche met Ton v.d Spiegel een bekwaam persoon in hun midden hebben voor deze job :wink: .

Lobbyen op eigen houtje met CCZ is lastig gebleken gezien de heersende onduidelijkheid.
Het is gewoon een heel lastig verhaal geworden, en als je dan op een negatiefe manier de kranten haalt wordt het al helemaal lastig :wink:

Het is inderdaad momenteel de wens om op termijn in samenspraak met de s'Gravenhaagse een karpercommisie Zoetermeer op te starten.
Dit beschouw ik dan als een doorstart van CCZ (wijzigen we gewoon de naam).
Vinden we echter op kort termijn er minimaal twee personen bij om het bestuur te versterken dan zie ik evt nog wel mogelijkheden om met CCZ iets te bereiken. Zelf wilde ik slechts initiatiefnemer zijn gezien mijn auditieve beperkingen...het is meer dan dat geworden :D
Maar het houd allemaal eens op he...
Het balletje ligt nu deels bij de leden... :roll:

Klaas;

Flauwekul!, op termijn zal ik zelfs steeds minder gaan vissen in Zoetermeer zodra onze boot klaar is :D , het begint me steeds meer tegen te staan.
Er is een redelijk groepje echte serieuse karpervissers die buiten de nachtvisseizoen (junui/july/aug) om, door vissen.
Dit naar mijn weten wel op plekken waar zij heel duidelijk geen overlast veroorzaken.
Ben niet roomser dan de paus, en een enkele keer heb ik dit ook gedaan.
Eventuele controle's en boete namen we sportief op de koop toe.
Mijn gevoel zegt me (gezien de opgevoerde controles dit jaar door o.a de politie zelf) dat ze deze controles ook zullen gaan opvoeren buiten het officiele nachtvisseizoen...
Het lijkt me een beetje een ABC..tje, ze beginnen die karpervissers zat te worden hierzo, en alles wordt nu over 1 kam geschoren.

Was voor mij mede een reden om de handschoen op te pakken om CCZ op te richten en iets te kunnen uit richten met het WOR in het vooruitzicht.
Legaal vissen , vist nu eenmaal een stuk prettiger...toch?
Het heeft me teleurgesteld dat vooral die groep serieuse karpervissers de handschoen tot nu toe hebben laten liggen...
We zullen het wel zien in de herfst.
Ach, het bestuur van CCZ en een enkeling hoeft zichzelf niets kwalijks te nemen...zij hebben het immers geprobeerd :wink:

Remco,

Heb het al eens gezegd in een andere topic, de karpervisser vormen voor zichzelf de grootste bedreiging van hun eigen hobby
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-07-2007 21:59

Update,

Vanuit onverwachte hoek kreeg Carp club Zoetermeer van een andere lokale hsv de Opsteker (zonder eigen viswateren) onlangs bericht.

Besloten is om gezamenlijk met alle lokale hengelsportverenigingen plus de s'Gravenhaagsche bezwaar aan te tekenen tegen het APV verbod.

Hierbij denken we aan het oprichten van "Sportvisserijplatform Zoetermeer " om zo 1 front te vormen tegen de gemeente die er op dit moment een zooitje van maakt t.a.v. de Hengelsport.

Hiervoor gaan de besturen van diverse HSV's en Carp club Zoetermeer (CCZ) zeer binnenkort om de tafel zitten om nog voor de deadline van 11 augustus a.s gezamenlijk bezwaar aan te tekenen.

Wellicht komen er ook op de website's van alle HSV en CCZ handtekeninglijsten te liggen plus de lokale hengelsportwinkeliers.
Binnenkort hopenlijk meer nieuws...houd deze topic in de gaten voor hen die het aangaat
mvg
Hans Brinkel
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

11-07-2007 22:11

Hans,

succes daar, hopelijk levert het wat op, daar doe je het uiteindelijk voor.

gr.
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

12-07-2007 20:25

Stond vandaag zelfs in de krant.

Gr Raymoendo
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-07-2007 21:28

Raymond, welke krant ?..heb niks vernomen
Wel ontving ik van Jan v.d s het volgende bericht en ging het hierom:"

Vanochtend heeft radio West tijdens een uitzending aandacht besteed aan de problematiek omtrent de hinder die bewoners van de Florazoom nog steeds ondervinden van illegale nachtvissers op de Florazoom.
Link bijgevoegd. Wellicht kan je er wat mee. http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/8895
Ik heb het zelf nog niet beluisterd maar een kennis had het toevallig gehoord en die vertelde dat de bewoners sterk aan het overwegen waren om een proces tegen de gemeente aan te spannen.

Dit vanwege het feit dat de politie en faunabeheer er in hun ogen te weinig tegen optreden."



mvg
Hans
Bernard Holtkamp

12-07-2007 21:34

Hans het heeft de telegraaf(editie haaglanden) en het AD gehaald de afgelopen dagen.

En het maakte een positieve indruk zoals het werd geschreven :evil:
Ik wens je veel sterkte toe de komende tijd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-07-2007 22:11

Tja Bart...het begint zo langzamerhad erg genant te worden... :oops:
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

12-07-2007 22:40

het was net ook nog op hart van nederland op sbs6

helaas maar een kleinstukje gezien van het einde.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-07-2007 22:58

Jammer was de opmerking dat het een kick geeft wanneer de pieper afgaat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-07-2007 23:07

Michiel de Vries schreef:het was net ook nog op hart van nederland op sbs6

helaas maar een kleinstukje gezien van het einde.

Met Zoetermeer in de negatieve hoofdrol? heb het niet gezien
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

12-07-2007 23:52

kan geen filmpje er van vinden hans, maar geen idee of zoetermeer zeer negatief werd neergezet.
ging iig over het nachtvisverbod wat er nu geldt, en dat er controles op uitgevoerd worden

ik heb ook maar 2 min van de 5 gezien
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

13-07-2007 05:45

Precies wat douwe zei
De kick dat je pieper afgaat en dan zo hard mogelijk zetten :roll: :roll:
Hoe gooi je je eigen ruiten in???