Fotografie


Plaats reactie
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

30-01-2002 11:27

Graag bruikbare tips om goede foto's te maken met de zelfontspanner. Ik vis bijna altijd alleen, dus vaak foto's met een halve kop van mij of een vis zonder staart etc.
Ik hou er niet van om vissen te zakken omwille van een fotosessie. Daar heb ik al te veel ellende van gezien. Ben in bezit van een spiegelreflex met diverse lenzen.
Wie vist er dus ook solo en maakt ook nog eens goede foto's.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-01-2002 11:38

Eerst en vooral, tof dat je de karpers niet onnodig zakt zoals zovelen.

Ik ben vaak ook op mezelf aangewezen wat foto's betreft. En de kwaliteit van de foto's die voorbijgangers maken, is vaak ook niet ideaal (toch bedankt, mannen :grin:).

Ik heb een Minolta camera, waar je nog een afstandsbediening voor kan kopen, kan heel praktisch zijn.

Als m'n lijnen inliggen, zet ik de standaard voor m'n fototoestel al op. Ik plaats de camera en kijk hoe ik graag mijn foto's zou trekken. Dan plaats ik op de gewenste afstand (waar ik met de vis zal zitten) 2 banksticks op ongeveer 1.5 m van elkaar. Ik kijk opnieuw door mijn camera, en verplaats de banksticks zo dat ze net buiten het gezichtsveld van de camera staan.

Vang ik een vis, dan zet ik mijn camera klaar, ga ik met de onthaakmat tussen die 2 banksticks zitten en weet ik zo perfect tot waar ik kan komen. Zo heb je altijd de volledige vis op de foto, en zit je ook niet te veraf of te dichtbij.

T is wat moeite en wat extra werk, maar het brengt wel mooie foto's op.

Misschien krijg je nog wat andere nuttige tips.
MVG, Mark
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

30-01-2002 11:54

Arend,

Ik ga bijna net zo te werk als Mark. Ik leg alleen de onthaakmat op z'n plek en bepaal aan de hand van die breedte waar de camera moet staan. De lens blijft namelijk altijd op 50 mm staan om "opgeblazen" vissen te voorkomen. Ik zet een stormstick midden achter de mat waar ik ga zitten om de juiste hoogte te bepalen van mijn gehurkt persoontje. Vervolgens stel ik de camera in op die hoogte, stel scherp op de mat en klikken maar. Is even wennen maar je krijgt er snel handigheid in. Hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,

Mark
Ivo Heus
Berichten: 13
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00

31-01-2002 12:45

Dan heb ik ook nog een vraagje, hoe maken jullie de foto's? Het lijkt me sterk dat julie de zelfontspanner indrukken en dan snel naar de vis lopen klaar gaan staan en wachten.

Hoe doen julie dat? Met een afstands bediening of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-01-2002 12:55

Ivo,

Mijn camera heb ik middels een camera adapter op een bankstick geschroefd. Ik stel in zoals in mijn vorige posting beschreven. Als alles goed staat druk ik af en gaat de zelfontspanner lopen. Ik heb een seconde of twaalf om de stormstick om te schoppen, te gaan zitten en de vis te pakken. Mijn camera piept iedere seconde en de laatste drie seconden extra snel. Vaak spartelt de vis wel bij één of twee keer maar ik maak altijd een paar extra. Tevens maak ik dia's en die zijn wat goedkoper in gebruik.

Ga je in geen geval haasten en stel de camera gewoon opnieuw in als de vis aan het spartelen was.

Groeten,

Mark
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

31-01-2002 20:42

Arend, Ivo,

Om je positie te bepalen staan hierboven al voldoende tips. Plaats echter de hulpmiddelen wel iets verder buiten beeld als wat je in je zoeker ziet omdat de lens alles iets ruimer op de film weergeeft.
Besteed ook aandacht aan de achtergrond, deze kan namelijk in sommige gevallen zeer storend werken.
Met een zelfontspanner blijft het gokken. Zoals Mark al aangeeft, heb je zo'n 10 á 12 seconden de tijd om een foto te maken. Dit is te weinig om verzekerd te zijn van een goed resultaat. Toevalstreffers daargelaten.
Veel beter is het om een draadontspanner op luchtdruk te gebruiken. Als je camera dan ook nog uitgerust is met een winder die automatisch je film doorspoelt heb je, als je dus alleen fotografeerd de minste problemen. Zelf gebruik ik een luchtdruk draadontspanner van ongeveer 10 meter lang. Deze kan ik buiten het beeldvlak omleiden of onder de onthaakmat door laten lopen zodat ie niet zichtbaar is op de uiteindelijke foto. Ik kan dan met mijn voet of knie afdrukken en zoveel foto's maken als ik wil zonder van mijn plaats af te komen. Door zo te werk te gaan zijn mijn vis foto's er de laatse tijd kwalitatief behoorlijk op vooruit gegaan. Als je tevreden bent met een kiekje ok, wil je iets beters vergeet die zelfontspanner. Bedenk tot slot nog dat je eerder te weinig foto's maakt dan teveel!!! Het teveel kan je altijd weggooien maar het te weinig kan je niet meer bijmaken.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

31-01-2002 20:48

Schaf een pneumatische zelfontspanner aan, en maak een beugeltje van bv aluminium om de ontspanner te monteren en plaats deze recht boven de ontspanknop.
Je hoeft nu alleen nog maar de luchtbal in te drukken (dat is het lastigste vind ik) en de camera maakt de foto`s!

mvg stuf
Ivo Heus
Berichten: 13
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00

01-02-2002 10:54

Beste Hans en Stefan,

Bedankt voor de reactie, ik had van zo draadontspanner op luchdruk al gelezen in de karperwereld.

Waar kan ik zo ding kopen. Het vastmaken dat moet mij zelf nog wel lukken.
Ivo Heus
Berichten: 13
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00

01-02-2002 11:35

En werkt zo draad ontspanner ook op een digitale fotocamera.

De knop die ik moet indrukken om een foto te maken die moet je best stevig indrukken. Zal dit met zo draad ontspanner op luchtdruk werken.
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-02-2002 18:33

Ivo,

Hoe harder je de luchtbal inknijpt hoe harder het pennetje op de ontspanknop drukt! (zolang er maar geen lucht weg kan).

mvg stuf

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stefan kazen op 04-02-2002 18:39 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

01-02-2002 19:28

Zo'n draadontspanner kan je kopen in elke goede fotospeciaalzaak.
Telkens de vis neerleggen en opnemen is ten eerste niet goed voor het beest zelf en ten tweede voor je foto's.
T is (weeral) effe investeren, maar het is de moeite waard. Zo'n ding is trouwens niet overdreven duur.

MVG, Mark
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

01-02-2002 22:46

Ivo,

inderdaad ontstaat er door het knijpen in de bal voldoende druk om de sluiter van elke kamera te ontspannen. Wat de bevestiging betreft, bij spiegelreflex kamera's kun je die draadontspanner gewoon op de ontspanknop schroeven. Bij de meeste compact kamera's is dit helaas niet mogelijk, met digitale kamera's heb ik (nog) geen ervaring.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-02-2002 18:33

Hans,

Dat kan alleen bij de wat oudere camera`s, tegenwoordig zit er geen schroefdraad meer in de ontspanknop!
Daarvoor moet er een beugeltje gemaakt worden om de zelfontspanner in te klemmen.

mvg stuf
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

03-02-2002 21:09

Op 01-02-2002 22:46, schreef Hans van Moorsel:
Ivo,

Wat de bevestiging betreft, bij spiegelreflex kamera's kun je die draadontspanner gewoon op de ontspanknop schroeven


wat voor toestel heb jij dan gekocht, ik heb een canon, mede omdat ik geen toestel kon vinden met een pneumatische aansluiting. bovendien wou ik voor het gemak een kamera met autofocus (sneller fotograferen, beter voor de vis), en dan is de kombinatie helemaal zeldzaam...graag enige tips voor mensen die nu nadenken over de aanschaf van een goede spiegelreflex camera, met de bovengenoemde gemakken.
groetjes Da Fox
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

04-02-2002 17:45

Kees,

Stefan Kazen heeft gelijk! Dat inschroeven van de draadontspanner op de ontspanknop kan jammer genoeg alleen maar bij de oudere spiegelreflex modellen. Mijn pentaxen zijn dan ook al zo'n 20 jaar oud. Wel weet ik dat er tegenwoordig ook modellen zijn die radiografisch ontspannen kunnen worden maar wat voor prijzen daarmee gemoeid zijn weet ik niet.
Sorry voor de ietswat misleidende info.

Groet,

Hans
Ivo Heus
Berichten: 13
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00

05-02-2002 07:46

Bedankt voor jullie reactie's, ik ga eens kijken in de fotozaken en kijken of ik zo'n draad ontspanner kan vinden.

Misschien heb ik ook nog wel een tip hier. Er werd gevraagt om een goede spiegel reflex camera.
Een vriend van mij heeft een nieuwe sony digitale camera en dat is ook meteen een spiegelreflex camera. Het is de F707 en hij heeft 5.4 megapiksels.

Meer info staat hieronder.

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf707/
Bartel Gevers
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: rosmalen

16-02-2002 12:31

die met dat beugeltje is een goeie en ook voor elk toestel te maken. maar nu iets wat ook goed werkt is hetvolgende. plaats de camera verder van je af waardoor je er zeker weten goed op staat en laat een paar overdreven grote foto's afdrukken en snijd zelf het desgewenste kader rondom visser met vis uit, zo heb ie altijd goeie foto's. let wel op de hoeveelheid van de asa en iso(200/400), korelsgrofte van het rolletje want als deze te grof is krijg ie geen scherpe vergroting. hiermee lig je niet te klooien met die pinnen en staat je vis er altijd goed op (als je wat vangt) verder wens ik jullie allen een goed zeizoen toe tight lines en mzzl





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bartel Gevers op 2002-02-16 12:41 ]</font>
Peter Vis
Berichten: 29
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

20-02-2002 17:29

IK heb geen ervaring met een spiegelreflex camera met zelfontspanner,maar ik heb het geluk dat ik een digitalecamera in mijn bezit heb,waar ik gewoon meerdere foto's meemaak,en dan zit er meestal wel een paar foto's bij die schitterend zijn.
De mindere van de foto's wis je gewoon.
Dus Ik vind de digitale camera een werkelijk machting ding,voor als je de sessie alleen vist.

Vr.Gr. Peter Vis
Plaats reactie