Op de kop!


Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

27-06-2007 13:47

wat een verschil een gras en een schub, gister hier echt lang mee bezig geweest, zie >>>> vangsten datum <<<<<< Hij schoot alle kanten op, lang gedrild, en rustig op de kant, zo wil ik het hebben :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-06-2007 14:11

Janieck bevis de graskarper nu eens met het materiaal wat ik er voor gebruik, 1 lbs hengel met een 0.18 / 0.20 lijn.
Een brasem vangen is ook niks aan maar aan een 0.08 lijntje is het totaal anders.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

27-06-2007 14:14

ik vis ook wel zo op graskarper douwe :wink: alleen niet als ik statisch vis, als ik met pen of vlok vist geven ze wel degelijk weerstand, dit heeft volgens mij te maken omdat de graskarper een slecht evenwicht ofzo heeft, waardoor hij met dat lood van ongeveer 60 gram uit balans word gebracht en zo weinig tegenstand bied
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-06-2007 14:31

Goed zo Janieck, voor ik het vergeet, gefeliciteerd met je echte karper. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

27-06-2007 17:41

Hardstikke bedankt Douwe :wink: :D
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-06-2007 16:56

Niels Schouten schreef:Als je echt goed voor de karper wil zorgen, moet je er niet op vissen !!!


Wat een slap antwoord, jammer... :cry: Heb je geen argumenten waarom het wel verantwoord is om een karper op de normale manier op de foto te nemen? Ik wed van niet!
Freek Swaans

28-06-2007 17:02

Of het verstandig is om een karper op zijn kop te houden
betwijfel ik. Er zijn ook vissen bekend die op hun kop aasen
en soms als je een karper drilt gaat ie ook op de kop.

Volgens mij maakt het vrij weinig uit als je de karper een paar
seconden op de kop houd. Maar het lijkt me dan weer niet
verstandig om de vis zo'n 2 tot 3 minuten op z'n kop te houden.

Ik denk dat het beter is als je de vis goed moe drilt, op de onthaakmat
legt en gewoon iets over zijn ogen leggen zodat ie rustig blijft.
Misschien moet je ook eens proberen de vis goed nat te worden,
dan voelt ie zich vaak wat beter op zijn gemak.

p.s. nog gefeliciteerd met je 1e echte karper hè janieck ;)

Mvg, Freek Swaans
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

28-06-2007 17:02

Martijn,

Op de normale manier vast gehouden is een karper niet rustiger dan normaal het geval is.

Desondanks is het gewoon goed mogelijk om met wat geduld die vis knap op de foto te nemen, dan kost het je maar een fototje extra, endesnoods dan maar geen foto.

Op de kop gehouden wordt een vis ineens om onverklaarbare reden rustig, niemand weet, of in ieder geval heb ik er nog nooit wat over gehoord, wat voor effect het bij de vis veroorzaakt wat er voor zorgt dat de vis rustig wordt.

Het is heel goed mogelijk dat dit geheel onschuldig is.

Maar het is net zo goed mogelijk dat dit niet het geval is.

Op de ‘normale’ manier gaat het al jaren goed.

Geef mij nou eens 1 reden (goed argument met jouw woorden) waarom jij die karper zo nodig op zijn kop wil houden?
8)
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

28-06-2007 17:07

@Robert, ik zeg niet dat ik hem zo nodig op de kop wil houden, maar er zijn zoveel mensen die last hebben van een karper die helemaal tript op de kant dat je er even geen raad meer mee weet,hierdoor kan de karper van de onthaakmat afgaan en zichzelf beschadigen, daarom wilde ik weten of het schadelijk was bij de karper om hem op de kop te houden, want dan blijft hij rustig, hier kunnen veel mensen hun voordeel mee op doen ( oa ik zelf)

Mvg Janieck
Mvg, Janieck
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

28-06-2007 17:14

Niemand weet of het schadelijk is, en op de normale manier kan het ook. Koop een onthaakmat met een flap die de gehele mat bedekt, of leg iets nats over in ieder geval de ogen van de vis, maar beter over de hele vis.

Grassers gewoon terug zetten, niet gaan kloten met wegen, meten, foto gebeuren (nou ja af en toe ff snel 1 met je maatje erbij en terug moet kunnen) het gaat erom dat je die vis vangt, als die vis gewoon mak is op de kant ( op de knollen na de meeste karpers normaal wel, bij mij toch) kun je uitleven met de meet, weeg, foto show, maar met een vis die uit zijn dak gaat ben je dan gewoon niet helemaal lekker bezig.

Vind ik.

groeten 8)
8)
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

28-06-2007 17:21

Robert, ik ben het helemaal met je eens, als een vis bij mij uit z'n dak gaat op de kant gaat hij snel weer terug, meestal zitten we met z'n 3en te vissen, 2 houden hem vast, oefenen rustig druk uit op de vis en de ander onthaakt hem, hierbij blijft hij dan rustig, ook gaat er altijd een hand over zijn ogen, ik ben er overigens zeker van dat als de vis niets ziet dat hij rustig blijft, laatst had mijn maatje een blinde graskarper gevangen, bijde ogen waren wit, en deze bleef heel erg mak op de kant :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Peterjan Oosting
Berichten: 135
Lid geworden op: 02-03-2007 16:33
Locatie: Beilen of aan 't water!!

28-06-2007 17:33

Dus stop deze discusse nou maar.. En probeer maar gewoon met een natte doek over zijn ogen. Werkt 't niet.. nou das dan jammer, dan moet je maar geen foto nemen hè :P :lol:
Groet'n uut Beil'n
Vissen doe ik om te genieten van de rustige, prachtige natuur!!

En natuurlijk om karper te vangen, ghehe
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

28-06-2007 19:32

Martijn Julien schreef:
Niels Schouten schreef:Als je echt goed voor de karper wil zorgen, moet je er niet op vissen !!!


Wat een slap antwoord, jammer... :cry: Heb je geen argumenten waarom het wel verantwoord is om een karper op de normale manier op de foto te nemen? Ik wed van niet!


Geen slap antwoord, gewoon een feit. Een karper vangen en op de foto zetten is nooit verantwoord, gezien vanuit het gezondheidsperspectief van de karper. Zoals ik in mijn eerdere post al melde is de druk over het lichaam onder water, gelijkmatig verdeeld. Ook is de druk ( of eerder aantrekkingskracht ) van de zwaartekracht, ONDER water totaal anders als BOVEN water. Als deze gelijkmatige druk wegvalt, worden de ingewanden en rug zwaarder belast. Hier hoef je geen bioloog voor te zijn om te snappen dat dit niet geheel gezond is. Als we de vis dan ook nog eens gaan omdraaien kun je je voorstellen dat de ingewanden richtingen opgaan, waar ze ONDER water normaal niet naartoe gaan. De situatie onder- en bovenwater zijn niet met elkaar te vergelijken, omdat de balsting van het lichaam compleet anders is.

Met enig beleid en de vis niet langdurig op de kant houden valt de ''schade'' alleszins te overzien. En laten we eerlijk zijn, wie wil zijn vangst nou niet op de gevoelige plaat zetten ? Waarom dan onnodige handelingen uitvoeren zoals een vis omdraaien ???? Totaal nutteloos en weer een extra belasting voor onze geschubde vrinden.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

28-06-2007 22:45

@ Robert,

Waar lees jij dat ik karpers graag ondersteboven wil houden? Ik voel die behoefte helemaal niet hoor ;) In noodgevallen is het echter wel een goed laatste redmiddel.

Niels, ik begrijp je verhaal helemaal, ik ben het alleen niet helemaal met je eens 8) Ook rechtop zakken die ingewanden naar beneden. Maar ja, die drukken we dan met onze handen weer naar boven. Das lekker voor de karper... :roll:
Vergelijk het eens met het volgende. Sommige mensen vinden het het zonde als je een keertje een joint rookt, maar staan zelf wel elke week zo blauw als een tientje in de kroeg. Beiden zijn slecht voor de gezondheid, maar drinken is maatschappelijk geaccpeteerd en blowen niet.