Tips en rigs!


Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

23-06-2007 11:02

Over 2 weken ga ik op visvakantie en ik ben dit van plan grootschalig aan te pakken, eerst even over de visplek zelf!

Het zijn een aantal meren van 250 M lang en ongeveer 100 meter breed, er zit een redelijk groot bestand aan karper en een uurtje korsten levert al snel een mooie schub op, zelf heb ik er ook een spiegelkarper gevangen. Naast het korsten en pennen ga ik me daar ook bezighouden met het statisch vissen, vorig jaar is er een 29 ponder gevangen waar ik bij was, hij zei dat dit de grootste van hem tot nu toe was, maar deze man viste alleen met kleine aas soorten, zoals : Mais, kikkererwten en tijgernoten.

Nu ben ik van plan om met :

*Mais : Voor de aantallen, zodat ik me niet hoef te vervelen
*Trouviet Pellets : Grote pellets, ik denk dat er 30 +'ers zwemmen, alleen die worden niet veel gevangen omdat er vooral met klein aas word gevist, daarom ben ik van plan om met pellets te gaan vissen, omdat ik niet met pellets wil voeren (ivb de prijs) Heb ik 5 kilo trouviet korrels gehaald, dit wil ik mixen met kippenvoer en hiermee gaan voeren!
*Frolic : Omdat ik denk dat daar zoizo niet mee wordt gevist en omdat ik veel positieve berichten ontvang over frolic op dit forum!

Dit waren de aassoorten die ik wil gaan proberen.....

Omdat deze vissen hier behoorlijk schuw zijn heb een een stuk over 30 onderlijnen gemaakt, een aantal voor pellets en frolic en een aantal voor mais!!!

* Veel verschillende haken
* Veel verschillend onderlijn matriaal
* Lengte verschillen in hair en onderlijn

Afbeelding

Afbeelding

[img]Bovenste 2 zijn rigs voor pellets en frolic!

Afbeelding

Hebben jullie nog tips, opmerkingen en/of vragen, stel ze dan gerust!!!

Nog even een visje die ik bijna 7 jaar geleden op dat water ving :wink: :D Mijn eerste schub ook, een pareltje!

Afbeelding
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Jan Ramp
Berichten: 118
Lid geworden op: 20-03-2005 21:45
Locatie: Hoofddorp

23-06-2007 11:45

Grote vissen pakken ook klein aas.
Probeer een hengel buiten je voerplek.

Succes
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

23-06-2007 11:49

De hengel met mais, de hengel met pellets of frolic ?
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

23-06-2007 12:26

Iemand nog adviezen voor de onderlijnen of zijn ze goed zo?
Mvg, Janieck
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-06-2007 13:18

Janieck, wat kennelijk nog ontbreekt is VERTROUWEN en dat is de basis om de meeste vis te vangen.
Bij voldoende opgedane ervaring komt dit in de tijd gezien vanzelf wel...
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

23-06-2007 13:31

Afbeelding

Als de hair door de pellet heen zit deze daarna wat verder er omheen doen zodat de 2 lijnen samen vallen.

Vind het een beetje moeilijk uit te leggen, maar je moet de hair er dus helemaal omheen slaan. In dit geval betekend dit dus dat de hair rechts en links van de pellet naar achteren geduwd moet worden.

Dit voorkomt afvallen van de pellet, ook al zou deze waarschijnlijk zo ook wel blijven zitten.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

23-06-2007 14:37

ik vindt ze der een beetje slordig uit zien

houd je hair aan de buitenkant van de haak

met de lente tussen de aas en haak is niks mis

en ik ou bij somigge het schrinktube meer naar binnen buigen

en je kan het ook korter maken (schrinktube)

onderlijn lengte is ok zelf hou ik aleen van korte onderlijnen

ivm dresuur

neem eens een voorbeeld aan dit:

Afbeelding

zo maak ik ze ook bijna altijd aleen dan maak ik ze van PB armar braid

suc6 ermee
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

23-06-2007 15:03

Okej, bedankt dayo, hier kan ik wat mee :wink:
Ik heb er even een paar verandert :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

23-06-2007 15:17

waarom maak je onderlijnen met weet ik het hoeveel verschillende haken enzo.Neem gewoon de onderlijnen die je normaal gebruikt.En de haken waar je normaal mee vist ik heb namelijk maar 2 onderlijne allebij soepel alleen een snelle prikker en een stevigere prikker die wat beter houvast heb zegmaar.Waar ik eigenlijk alle soorten aas mee kan bevissen.Oke als ik een keer groter aas pakt of kleiner maak ik onderlijne met iets langere of kortere hair maar de basis is het zelfde dus kies gewoon een onderlijn waar je vertrouwen in hebt.

Wij kunnen hiervandaan niet zeggen wat we van je onderlijnen vinden omdat we ze niet kunnen bekijken.

remco
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

23-06-2007 15:21

Ik heb 3 verschillende haken omdat het daar dressuur water is, en eigenlijk ben ik nog een beetje aan het zoeken wat mij het beste ligt :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

23-06-2007 15:54

Janieck, had je de shrinktube al laten shrinken?
Want het lijkt er op dat dat nog moet gebeuren (althans, dat gevoel heb ik), het ziet er een beetje lomp uit :-?
Even als voorbeeld dit plaatje:

Afbeelding

De tube die je gebruikt zou ik persoonlijk wat meer naar binnen (richting haakpunt) laten komen.
Zorg ook dat de hair de achterkant van je haak verlaat, dus niet zo dat hij om je haaksteel heengeslagen is zoals op de foto.

Om de pellets te bevestigen kun je hier een mooi artikel lezen:
ff klikken
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

23-06-2007 16:02

aha Bedankt man, hier kan ik ook wat mee!! :wink: Ik gebruik sileconen tube, ik denk dat ik ook maar eens was shrinktube moet halen, want hier heb ik waarschijnlijk meer mogelijkheden mee!
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

23-06-2007 16:06

janieck spithoff schreef:Ik gebruik sileconen tube, ik denk dat ik ook maar eens was shrinktube moet halen, want hier heb ik waarschijnlijk meer mogelijkheden mee!


aha....dat maakt wel wat duidelijk ja :)
Je kunt ook je lijn aan de binnenzijde van de haak naar buiten laten komen door je tube heen om zo een line-aligner effect te creëren.
Weet even niet hoe ik dit gemakkelijk hier kan uitleggen, misschien dat iemand anders dat kan doen, eventueel met plaatjes!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

23-06-2007 16:12

Rinus Schuurman schreef:
janieck spithoff schreef:Ik gebruik sileconen tube, ik denk dat ik ook maar eens was shrinktube moet halen, want hier heb ik waarschijnlijk meer mogelijkheden mee!


aha....dat maakt wel wat duidelijk ja :)
Je kunt ook je lijn aan de binnenzijde van de haak naar buiten laten komen door je tube heen om zo een line-aligner effect te creëren.
Weet even niet hoe ik dit gemakkelijk hier kan uitleggen, misschien dat iemand anders dat kan doen, eventueel met plaatjes!


hier een link rinus!

http://www.dutchcarp.nl/html/artikellinealigner.html
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

23-06-2007 18:13

Pfff, ga gewoon vissen in plaats van je eigen zo gek te laten maken...

Vang je vis dan zit je op het goede spoor, vang je niets dan moet je wat veranderen... (rigs, stek, aas)

Mvg, Niels
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

24-06-2007 11:45

Niels Hofman schreef:Pfff, ga gewoon vissen in plaats van je eigen zo gek te laten maken...

Vang je vis dan zit je op het goede spoor, vang je niets dan moet je wat veranderen... (rigs, stek, aas)

Mvg, Niels


Denk dat Janieck daar wel wat aan heeft, net als dat je naar een winkel gaat om een koelkast te kopen en info/uitleg vraagt en de verkoper antwoord "pffff koop gewoon zo'n ding, als het niet bevalt koop je gewoon een andere".

En bedankt ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

24-06-2007 17:16

Niels Hofman schreef:Pfff, ga gewoon vissen in plaats van je eigen zo gek te laten maken...

Vang je vis dan zit je op het goede spoor, vang je niets dan moet je wat veranderen... (rigs, stek, aas)

Mvg, Niels
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

24-06-2007 18:21

Niels Hofman schreef:
Niels Hofman schreef:Pfff, ga gewoon vissen in plaats van je eigen zo gek te laten maken...

Vang je vis dan zit je op het goede spoor, vang je niets dan moet je wat veranderen... (rigs, stek, aas)

Mvg, Niels


Het zit je wel diep he? :-? :roll:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

24-06-2007 18:35

Niels Hofman schreef:
Niels Hofman schreef:Pfff, ga gewoon vissen in plaats van je eigen zo gek te laten maken...

Vang je vis dan zit je op het goede spoor, vang je niets dan moet je wat veranderen... (rigs, stek, aas)

Mvg, Niels


Niels luister, hij wil gewoon gaan vissen, maar vraagt hier info om niet de fout in te gaan, we willen toch allemaal vissen op de juiste manier en wat is dan mooier om dat te vragen op een forum?
Een karpervisforum notabene, dus mooier kan bijna niet, een forum die er naar mijn idee voor bedoeld is om info te vergaren en te delen.
Dat is nou precies wat hier gebeurt, hij vraagt, wij antwoorden, althans....jij niet.
Jij had net zo goed niets kunnen zeggen, want de TS schiet er zeer weinig mee op.

Ik snap wel wat je bedoelt, al doende leert men, maar begrijp ook dat de TS misschien een beetje onzeker is en door hier antwoorden te vragen die hem op de juiste weg helpen of bevestigen dat zijn keuze de juiste is geeft hem net dat beetje extra zelfvertrouwen wat nodig is!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

24-06-2007 18:57

misschien dat je een wat smallere krimpkous kan nemen. zelf vind ik het er een beetje lomp uitzien. heb jij de 2 mm ofzo? ik zou zelf 1.6 mm erop zetten, geeft mij persoonlijk meer vertrouwen en kan niet over de haaksteel bewegen tijdens de worp.

en zoals eerder aangegeven; zorg dat de hair niet om de haaksteel heen zit gewikkeld, dit kan de inhaking een tikkeltje verzieken.

verder zien ze er goed uit hoor! gaat helemaal goed komen denk ik!

vangze 8)
frans eijsbouts
Berichten: 66
Lid geworden op: 24-02-2006 19:30
Locatie: almere

24-06-2007 20:00

pim starreveld schreef:misschien dat je een wat smallere krimpkous kan nemen. zelf vind ik het er een beetje lomp uitzien. heb jij de 2 mm ofzo? ik zou zelf 1.6 mm erop zetten, geeft mij persoonlijk meer vertrouwen en kan niet over de haaksteel bewegen tijdens de worp.



pim!! moet het wel erover heen kunnen he die 1.6 mm bij sommige oogjes van haken lukt dat niet(is het zelfs een crime omdat te doen) , als ie het goed weg laat krimpen dan valt 2 mm echt wel mee!! :wink: .
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

24-06-2007 21:09

Ik denk dat 1.6 inderdaad niet past pim, want deze krijg ik er met geweld pas omheen!! Nu nog even over het voeren met mais, frolic, en Pellets, omdat de pellets 5 euro per kilo kosten ben ik van plan om met kippenvoer en trouviet te voeren, korrels dus en dat laten weken en er een soort deeg van maken, hoe kan ik het het beste doen, 3 verschillende voerstekken appart aanleggen? of alles op een hoopje

Janieck
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-06-2007 09:50

Het hoeft volgens mij allemaal niet zo moeilijk. Volgens mij is het een putje met veel hongerige karpers of niet :D ...

Ik weet niet of je de grotere vissen er tussen uit wil vangen!? ,,Maar persoonlijk zou ik gewoon kiezen voor boilies. Als je met particles gaat vissen, vang je meestal ook de kleinere ertussen uit. En houd er rekening mee dat een frolicbrok snel van je hair is van de zomer met hoge watertemperatuur. Zelfde geld voor de pellets. Om toch wat meer attractie op je stek te krijgen kan je misschien je boilies ONDERSTEUNEN met pellets en/of hennep. Hennep is een ware karpermagneet.

Onderlijnen hoef je niet vaak moeilijk te doen. Het is vooral belangrijk dat die goed draait. Ik weet niet wat voor bodem het daar is!? ,, Daar kan je, je onderlijn ook aan toepassen. Vis daarom op harde bodem met een goede zware inlinelood. Deze zou veel beter prikken. Is het een zachte bodem, dan zou ik kiezen voor gewoon wartellood.

Vaak is de visserij daar, gewoon hetzelfde als hier. Wat ook belangrijk is vis anders dan de andere.

Ik weet niet of het een groot of klein water is, maar ik denk dat niemand voorvoert daar. Voer daarom eens de eerste paar dagen zonder er te vissen. Ik geloof dat je daarna veel en mooie vissen kunt vangen.

Voor de rest zou ik gewoon je krimpkous iets meer naar binnen buigen. Welk haken zijn het trouwens?! Op de meeste haken gaat 1,6mm makkelijk anders gebruik je wel aardige lompe haken denk ik.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

25-06-2007 10:17

Past de krimpkous 1.6mm niet... dan even in de sla olie.... dan gaat het er prima overheen tot haakje maat 6.

Groet,

Edward
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

25-06-2007 11:09

ja idd, ik krijg 1.6 er ook niet altijd even makkelijk omheen mar ik hou van subtiel dus het moet :lol: Maar ook spuug doet wonderen. Vind 2.0 mm wel vrij dik.