Shit!!! Lijnbreuk, lijnbreuk, wat te doen ?


Plaats reactie
hans van der spek
Berichten: 19
Lid geworden op: 02-04-2006 01:55

22-06-2007 20:21

Vis op een plas over een lengte van 120 mtr met technium lijn(veel rek)?? op een diepte van 2 mtr. Onderweg pakt m'n lijn ergens scherpe obstakels. Hengels liggen plat met of zonder toplood en bij aanbeten of kort hierna zonder veel voelbare spanning LIJNBREUK. Soms loopt m'n spoel geen eens af. Keer op keer. Hier baal ik van. Wat kan ik doen, heb zelf een paar ideeen maar wie denkt met me mee.

- Met gevlochten lijn en hengels schuin omhoog.
- Met een voorslag (hoeveel mtr en hoe dik)
- Met dezelfde situatie als nu en met een onderwater dobber vrij kort bij m'n aas(ongeveer 5 a 10 mtr. Hierdoor loopt m'n lijn misschien niet vast op de mossels, opstakels of weet ik wat.

-Kan altijd nog van stek veranderen maar liever niet, heb ook nog wel een paar vissen gevangen.
Heb deze situatie nog nooit meegemaakt.

Alvast bedankt voor de reacties,

Gr. Hans.
Gebruikersavatar
Luc Maessen
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-07-2006 11:02
Locatie: Nieuwegein

22-06-2007 20:38

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om met een dieptemeter over je water heen te gaan, zo zou je de obstakels kunnen zoeken. Waarschijnlijk ligt het obstakel bij je laatste meters lijn, dus voorslag zou kunnen(wel veilig houden)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

22-06-2007 21:16

Voorslag + pingpongbalsysteem..
jef van steenbergen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23-02-2005 23:22
Locatie: poppel

22-06-2007 21:41

Om eerlijk te zijn ... toch nieuwe stek zoeken.

Telkens jij lijnbreuk hebt gaat er een karper vandoor met een eind lijn achter zich aan en een klomp lood. Wat er daarna met die vis gebeurt is moeilijk te achterhalen, maar het fenomeen van de papegaaienbekken heeft er zeker iets mee te maken ...

Bedenk goed dat een voorslag het allemaal nog veel erger zou kunnen maken ... een karper die een paar meter voorslag achter zich aan sleept staat er helemaal slecht op.

Ikzelf zit er elke keer serieus mee in wanneer ik een vis verspeel door lijnbreuk boven het lood. Voor dat beest is het maar afwachten hoe ie ervan af komt. Daarom zal ik dergelijke gevaarstekken simpelweg uit de weg gaan. Wanneer je bij elke 4 runs een vis hebt die zich vast zwemt, of lijnbreuk hebt is, een stek not done.

Om toch even een antwoord te geven op de vraag ... begin met het platknijpen van je weerhaak en zorg dat je een degelijk safetysysteem voor je lood gebruikt. Dat geeft de vis toch extra kansen als het misloopt. Verder, zorg dat je te weten komt wat er voor je lijnbreuk zorgt ... als het mosselen zijn, en je weet hoe ver ze van je stek liggen, kan een voorslag van de juiste lengte de eenvoudige redding brengen. Gaat het om een stronk ofzo, die misschien bezaaid is met mozzelen, vind ik een voorslag simpelweg een onding. Als het zaakje dan zou komen vast te zitten ... Ook als je aan de slag wil met ping pong ballen en drijvertjes of dergelijke zul je moeten weten wat er aan de hand is, of het kan allemaal een maat voor niets zijn.

Succes ermee,
maar geef de visjes ook een faire kans!

Groeten,
Jef.
vissers en jagers zijn natuurliefhebbers ... anders zijn het stropers.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

22-06-2007 23:14

pingpongbal systeem?
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

23-06-2007 01:24

Hans,

120 meter? Misschien kun je een plekje aan de overkant vinden zodat je wat minder ver hoeft uit te varen?

En misschien dat je als je vanaf een andere positie vist, je ook geen lijnbreuk meer krijgt.

Groet,
Jacob
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

23-06-2007 02:08

Ik zou zowieso ook eens proberen te achterhalen waar je lijn precies aan breekt, dat is ook wel handig om te weten tijdens een dril, mocht de vis er als een speer naartoe zwemmen. Gewoon een hengel pakken, stuk lood eraan en de bodem "aftasten", kan goed zijn dat er puin halverwege ligt of iets dergelijks.
Freek Swaans

23-06-2007 08:12

Ik denk dat voorslag niet zoveel nut heeft.
Ik denk dat je het beste je stek kunt veranderen
of je zou de stek die je nu hebt van een
andere positie moeten bevissen..

Mvg, Freek
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

23-06-2007 10:15

Waarom denk je dat Freek?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

23-06-2007 10:25

Eerst het probleem, dan de oplossing.

Als je niet weet waar die breekt kun je ook niks doen, eerste om uit te zoeken en belangrijkste om te weten bij obstakels is waar die zich bevinden en wat het voor obstakels zijn. Daarna kun je het oplossen.

Hoe jij het zegt klinkt het als een scherp randje (diepte verschil) met mossels ofzo…

Als je lijn breekt vlak bij je montage zou voorslag kunnen helpen, als ie breekt op een flink stuk ervandaan, misschien beter om de stek vanuit een andere hoek te bevissen.

Maar voor dat je het kan oplossen moet je weten waar en waarop je lijn breekt.

8)
8)
hans van der spek
Berichten: 19
Lid geworden op: 02-04-2006 01:55

23-06-2007 23:17

Mannen alvast bedankt voor de reacties.

Ik vraag me af of je met een relatief goedkope dieptemeter iets kan ontdekken.
Vanaf andere positie vissen is niet mogelijk.
Met mossels heb ik geen ervaring maar snijdt dat zo makkelijk een lijn door ?
Als ik er niet achter kom moet ik wel veranderen van stek.

Dan maar m'n voerplek verplaatsen.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

24-06-2007 14:32

Hans,

vooral de driehoeksmosseltjes die vaak op obstakels/beschoeiingen voor komen zijn vlijmscherp en snijden je lijn meestal al door voordat je zelf het idee hebt dat je vast zat....

Zoals al eerder gezegd; probeer eerst het obstakel te vinden en probeer je stek vanaf een andere hoek te bevissen, maar ga geen voorslag gebruiken wanneer je geen idee hebt met wat voor obstakel je te maken hebt.

Groet,

Patrick
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

25-06-2007 18:10

Ik doe het altijd zo:

Ik zet mijn hengels schuin omhoog en zet de beetrunner heel zwaar (écht zwaar ja!). Als de vis dan een run neemt, tilt hij eerst je lijn van de bodem af voordat hij lijn van je spoel trekt. Hierdoor wordt de kans op doorschuren van je lijn erg verkleind! En als je je lijn toch uitvaart, zal ik in die omstandigheden een lekker dikke hoofdlijn nemen, 40/00 ofzo. Dit is altijd beter dan alleen een dikke voorslag.
En als je dan de tips van jef opvolgt, kan er voor de karper ook weinig fout gaan. Succes!

Groeten JW
Run to the water.....
Plaats reactie