schub-lezen


Plaats reactie
Eric Adamse
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-04-2007 12:18
Locatie: Utrecht

20-06-2007 19:20

Vorige week had ik na een run van een meter of 20 alleen een grote schubkarperschub aan de haak. De schub mat 3,4 bij 4,0 cm. Met ring-lezen kom ik tot een leeftijd van meer dan 15 jaar (lastig te doen, ik heb goeie foto's, wie kan mij helpen?).

Bestaat er een tabel of rekensommetje om de grootte van de vis in te schatten? Uitgaande van het bruine zichtbare schub-deel gok ik een pond of 25.

Ben benieuwd of iemand hier iets op weet....
groeten
Eric
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

20-06-2007 22:46

Eric,

je kunt gewoon de ringen tellen,
met vergrootglas of microscoop heb je meer zekerheid.
het gaat eigenlijk net zo als bij jaarringen van een boomstam.

succes.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gerrit Pook2
Berichten: 160
Lid geworden op: 27-04-2007 17:53

21-06-2007 08:18

Ook bij Clarissa kwamen ze niet verder dan 15plus

gr Gerrit
Bernard Holtkamp

21-06-2007 08:22

Is vanaf 15 ringen dan ook zeer moeilijk te tellen.

Dus iedere vis is dan niet ouder dan 15 jaar.

Toch??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2007 08:40

Klopt, ringen komen er niet meer bij na 15 jaar. Gehoorbeentje is beter geschikt om nauwkeurig de leeftijd van een karper te bepalen. Maar die zat niet aan de haak, neem ik aan. Gewicht bij een bepaalde leeftijd is niet af te lezen. Daar wou je naar toe, maar dat lukt niet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

21-06-2007 12:47

Nee dat is zeker niet mogelijk, Ik ken een klein afgeloten polderslootje waar het stikt van de karper een karper heeft een soort van gele flek op zijn hooft hier herken ik hem aan de vis is slechts een pondje of8 maar toch zie ik hem al 6 jaar lang elk jaar terug komen.

Dit terwijl ik op een ander water een vis van 5 jaar ken die al meer dan 25 pond is! het heeft temaken met het het water de contitie en met het ras van de vis!

Zo is het bijvoorbeelt de franse visserijboiloog gelukt om met een vis binnen 4 jaar het gewicht van 20kg te berijken! Dit was een hongaars snelgroei ras!

De leeftijd die karpers kunnen berijken hangt ook af van het ras, waar onze nederlands ras karpers 20tot25 jaar oudwoorden zijn er sommige consumtie raskarpers die net een leeftijd van 12 berijken!


gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Eric Adamse
Berichten: 8
Lid geworden op: 11-04-2007 12:18
Locatie: Utrecht

22-06-2007 07:21

Dank je voor alle reacties mannen,

Ik ben er toch nog niet klaar mee...

Ik begrijp nu dat vissen niet veel meer ringen vormen dan 15, dat komt waarschijnlijk omdat ze hooguit een jaar of 15 groeien. Het eind-gewicht hangt samen met ras en leefomstandigheden. Duidelijk.

Als ik op mijn eigen karperfoto's kijk zit er wél een duidelijk verschil in schub-grootte tussen een 18-ponder van 90 cm en een 30-ponder van 90 cm. De omtrek van de dertig-ponder is veel groter en daarmee ook z'n schubgrootte. De schubben staan volgens mij niet verder uit elkaar, ze zijn echt groter! Uitgaande dat de grootste schubben midden op de flank zitten moet de grootte van zo'n schub dus gerelateerd zijn aan de omvang van de vis en dus ook een indicatie zijn van het gewicht....

Ik ga al m'n foto's van m'n schubkarpers eens nameten en kijken of ik een relatie vind tussen de visgrootte en de grootte van het zichtbare bruine deel van de middenschub. Wie weet vind ik toch een correlatie.

Ik sloeg de schub trouwens vast vissend met het "vrije systeem", daarmee experimenteer ik nu een paar jaar. Ik vis dan een meter of 10 van me vandaan met 26/00 lijn, een haak No 4 met een hair van dun garen vanaf de haakbocht. De hair klem ik in de boilie vast met een plugje zodat ik bij aanslaan de boilie gelijk kwijt ben en de haak vrij het visvlees in de bek kan vinden. Dat kan omdat ik met een flauw onderhands worpje op m'n plek lig (ca. 4 m diep) en de boilie feitelijk het werpgewicht is. Beet volg ik met de klassieke alu-folie-waker. Dit geeft mij een fantastisch "ouderwets" visgevoel (alle beet registreer ik) met het voordeel selectief op karper te vissen. Fantastische trage doorlopers vallen mij ten deel, ik zie het aftasten duidelijk (goed voor m'n adrenaline) en het drillen zonder bonken lood met een 1 3/4 lbs hengeltje voelt erg zuiver en direct. De eerste run is weergaloos, soms komen de vissen al snel als een raket naar boven (dat aanslaan zijn ze niet meer gewend denk ik, en ze hoeven geen ons lood mee te slepen).

Alleen jammer dat nét die grote aan mij ontsnapt, de meeste vissen die ik vang zijn tussen de 15 en 20 pond bij een lengte van 80 - 90 cm. Dit zijn overigens wel de vissen die de meeste sport geven...

groeten,
Eric
Plaats reactie