Meerwaarde van een slider/flying backlead


Sliders: bieden ze meerwaarde?

Ja, ze verbeteren zeker je vangkansen
27
44%
Ja, of het mijn vangkansen vergroot geen idee, maar het geeft wel meer vertrouwen
20
32%
Nee, Ik zie de meerwaarde van sliders niet in
4
6%
Nee, ze bieden alleen maar problemen bij obstakels, etc
4
6%
Anders... (toelichting svp)
2
3%
Geen mening
5
8%
 
Totaal aantal stemmen: 62
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

14-06-2007 00:27

Ik vraag me nu na een jaartje gebruik eigenlijk af wat het nut is van de zogenaamde flying backleads. Ik heb zelf het idee dat ze namelijk geen voordeel bieden. Ik merk zeker geen verschil in het aantal aanbeten en verder lijkt zo'n flying backlead me alleen maar problemen op te leveren met vuil obstakels en contact met de vis... Ik krijg steeds meer het idee dat een niet al te strakke lijn vanzelf wel aardig afzakt.

Nu ik na helaas een draadbreuk door mijn sliders heen ben vraag ik mezelf af of ik deze weer zou kopen of dat ik ze eraf laat.

Graag hoor ik hier de ervaringen met de flying backleads, merk je echt verschil in vangsten, of heb je er ook problemen mee gehad?

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

14-06-2007 08:21

denk niet dat je die dingen moet relateren aan vangsten, meer waarvoor je ze gebruikt.
ik gebruik ze bij ons op het kanaal waar er een behoorlijke scheepvaart is en je lijn zo snel mogelijk moet zakken.
Mijn theorie is dat door gebruik van zware lood is dat er een opwaartse bocht in je lijn zit wanneer je de lijnen droog in gooit.
door de backleads word de lijn geforceerd naar beneden getrokken ,zeker als je de lijn vlak voor het neerkomen even
tegenhoudt.

Nog even een tip van de dag, in mijn dagen dat ik met de feeder aan het spelen was, lag ik de dag van te voren mijn molen spoelen in een bakje met zeepsop.
ik doe dat nu dus ook als ik op het kanaal gaat vissen.
ik spoel de lijnen even af ,en als je nu gooit dan zakken de lijnen vrijwel direct onderwater.
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

14-06-2007 13:40

nou heb ook even gestemd. Ik denk dat het je vangstkansen kan verbeteren. Ik merk namelijk toch dat op sommige wateren er echt lijn schuwe vissen zwemmen. Als je een flying backlead inzet créeer je toch een soort ''safe zone''. De vis zal op je voerplek niet schrikken van snaarstrakke lijnen waar die tegen aan zwemt. Ik denk dat een flying backleadje een optimale combi is met leadcore. Leadcore zinkt al van zichzelf en trek je dus niet zomaar op van de bodem met een flying backleadje. Heb zelf wel eens het idee dat als je gewoon tube gebruikt en dus niet de zogenaamde loaded tube je de montage alsnog omhoog trekt bij strakke lijnen. Ik denk dus dat je niet met zwaar afgestelde swingers en alles moet gaan zitten maar gewoon met slappe lijnen. Ik ben zelf ook nog ontdekkende in de wereld van flyingbackleads dus ik moet ook nog dingen uitzoeken. :P Kan zijn dat ik mijn mening wel bijstel als mensen met argumenten komen. Hoop je een beetje geholpen te hebben.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

14-06-2007 14:10

ik denk dat je juist strakke lijnen krijgt,
omdat op het moment dat de hoofdlood het water raakt en de lijn tussen het hoofdlood en de backlead door de weerstand van de lucht op de backlead zich strekt.
Ook als de hoofdlood de bodem raakt zal de backlead door de weerstand van het water zich verplaatsen en de lijn strekken.
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

14-06-2007 14:36

Ligt inderdaad aan de situatie op een stek met veel vuil riskant omdat je leadcore of onderlijn xtra langs obstakels kan schuren.
Maar vis je op een mooie zandplaat/talud dan kan je een perfecte aanbieding krijgen lees Bart v/d hurk zijn stukje maar eens in de rotary.
Ligt er vuil tussen jouw en je stek in laat dan de slider weg en gebruik gewoon toplood wat met het uitroeien op 2tot4 meter van je aas laat zakken of als de afstand niet te groot is gewoon via je strak getrokken lijn aflaten glijden. Let wel op dat je swingers/hangers niet zo zwaar zijn dat ze je lijn tot op het werplood strak trekken. Dit is ook niet nodig je lijn ligt al STRAK op de bodem waar het voor de karper moeilijk is de lijn te raken.
Let wel dit is op de meeste wateren overbodig maar op sommige dressuur wateren zeer de moeite waard.
Ik heb echter ook al eens gezien dat een karper zo ongeveer over de bodem schuift met zijn /haar pens en in zo een geval zal de vis toch de lijn raken maar of de vis het zal herkennen als zijnde gevaar is dan weer een 2e

Groet co
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

14-06-2007 14:39

Dat de lijn strak over de bodem ligt is volgens mij het hele idee achter de slider Toch??????
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

14-06-2007 14:45

Koen,

Een onverzwaarde nylon lijn zal niet uit zichzelf gaan afzakken naar de bodem.... tenminste mocht je een lijn vinden die dat wel doet, dan zou ik graag een pb-tje ontvangen 8)

groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2007 15:47

Patrick,

Ik ben bang dat je ongelijk hebt voor wat betreft mono. De dichtheid is groter dan water. Dit zorgt ervoor dat de lijn altijd afhangt naar de bodem bij enige afstand. De slider zorgt ervoor dat de laatste meters ook netjes gestrekt op de bodem blijft liggen. De tube kan bijvoorbeeld lucht opsluiten. En zo zijn er nog wel wat narigheidjes waarbij de slider helpt. Maar alle mono zinkt. Een pb-tje krijg je dus niet van mij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

14-06-2007 16:13

Kees,

hij zou misschien wel moeten zinken, maar ik heb nog niet zien gebeuren.
Misschien eventueel door de aanhechting van luchtbelletjes en vuil op de lijn.

Ik vis 9 van de 10 keer met een slappe lijn en heb al meerdere keren gezien hoe de eerste 2 tot 8 meter (gewichtsloos) boven in het water rond dreef (dus niet boven op het water).
Dit terwijl er meer dan genoeg lijn slok in de lijn zat om tot de bodem te kunnen zinken. Misschien dat een schone lijn in schoon water perfect zinkt.... maar bij mij dus niet.

Waarom zou die lijn zonder slider dan wel zinken?

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

14-06-2007 17:26

Bedankt voor de reacties tot dusver.

Om even terug te komen op het wel of niet zinken van mono: mijn ervaring is dat als ik met een slappe lijn vis of even mijn lijn slap laat liggen dat deze dan na een aantal minuten toch echter onderwater verdwenen is en dus gezonken is. Ik heb het hier dan niet over één soort mono, gewoon meerdere soorten (Shimano, Prologic, etc). Ik ben er dus net als Kees van overtuigd dat mono wel zinkt, het kost alleen wat tijd.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

14-06-2007 17:48

Hoi Koen, dat is wat ik net zei,
ik gebruik het met veel scheepvaart, dan moet de lijn zeer snel zinken wil het niet in een schroef terecht komen.
En soms moet je binnen een kort tijdsbestek gooien in ieder geval bij ons.
een lijn wordt na een tijdje toch behoorlijk vet,waardoor het aardig kan blijven liggen op het wateroppervlak.
groet Henk
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-06-2007 18:53

Nylon zinkt gewoon. Na ingooien druk ik de hengeltop onder water zodat je nylon wat sneller van oppervlakte af is, want het neigt in het begin daar te blijven hangen. Dan de beugel los, lijn slap om hem te laten zinken alvorens ik de swinger eraan hang en het zaakje gereed maak.

Of een slider je vangsten verbeterd is lastig te zeggen. Ik denk in sommige situaties wel. Sowieso tracht ik altijd zo goed mogelijk de laatste meters lijn op de bodem te houden. ALs de afstand niet te groot is vis ik ook graag met slappe of half slappe lijn. Sliders zitten er bij mij standaard op. Het kan in mijn ogen nooit een nadeel zjin dat je laatste meters lijn mooi vlak liggen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2007 19:10

Patrick Kip schreef:Kees,

hij zou misschien wel moeten zinken, maar ik heb nog niet zien gebeuren.
Misschien eventueel door de aanhechting van luchtbelletjes en vuil op de lijn.

Ik vis 9 van de 10 keer met een slappe lijn en heb al meerdere keren gezien hoe de eerste 2 tot 8 meter (gewichtsloos) boven in het water rond dreef (dus niet boven op het water).
Dit terwijl er meer dan genoeg lijn slok in de lijn zat om tot de bodem te kunnen zinken. Misschien dat een schone lijn in schoon water perfect zinkt.... maar bij mij dus niet.

Waarom zou die lijn zonder slider dan wel zinken?

Groet,

Patrick


Dat drijven van jou is de oppervlaktespanning. Zodra je de lijn door het oppervlak heen trekt zinkt deze af. Ook een oppervlakte actief smeersel (zeepsop :lol: ) wil wel helpen. Wordt wel bij vliegvissen gebruikt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-06-2007 20:33

Ik gebruik ze tegenwoordig altijd, behalve op wateren met obstakels of mosselen. Ik vis ze in combinatie met leadcore en hele lichte hangers, deze zijn zo licht dat de beaklead de hanger omhoog trekt, de lijn ligt dus altijd plat op de bodem!

Ik denk dat het verschil kan maken, met name schuwe karpers kunnen net over de streep worden getrokken. Wat ook een voordeel is, vissen zwemmen minder snel tegen de lijn, dit kan schrikreacties opleveren waardoor je de vis niet meer vangt. Ik heb met penvissen de ervaring dat lijnen zeker kunnen afschrikken.
beetje bij beetje
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

14-06-2007 20:57

Volhoaln! 8) :)

(dus niet boven op het water)


Ik moet wel toegeven, dat het zeeeer licht stromend water betreft.

Sliders icm. wier of andere onderwater-begroeiing is trouwens (zoals al eerder word aangegeven) een slechte combinatie.
Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het meer vis op kan leveren, vooral bij het vissen tegen een sterk oplopend talud.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

15-06-2007 18:56

ga eens na hoeveel zoon slider weegt dat is misschien maar paar gram als jij je lijn ook maar beetje gaat spannen dan gaat die al van de bodem.Misschien heb ik het mis hoor.

Remco
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

15-06-2007 20:16

Ik ben er in eerste instantie vrij positief over zoals je hebt gelezen maar wat Remco Koster aankaart dat heeft ook lang door mijn hoofdgespeeld. Heb hier nog niet echt antwoord op.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

16-06-2007 17:09

ik moet toegeven ik gebruik ze zelf ook maar dat is meer omdat ik vind dat het mijn laatste meter perfect laat lopen maar weet 100%zeker dat die gewoon schuin met de lijn mee loopt.Het zal hooguit helpen dat je lijn ioets verder doorhangt het houd hem echt niet tegen de bodem.
Kevin kouwenhoven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-08-2006 16:53
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

17-06-2007 21:38

Ik heb nu ook slider's op me hengels zitten omdat ik over 2 weekie's op het kanaal ga vissen.Daar varen nog al veel boten.Ik heb fire line op mijn spoelen zitten.Zal dit snel zinken of moet ik mijn top in het water steken daarna op mijn rotpod leggen en de spoel open?
Vissen! Vissen! Vissen! Vissen! Vissen!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

17-06-2007 22:17

remco probeer de flying backleads van korda
die hebben ook zwaardere.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

18-06-2007 09:36

Vis zelf ook nu en dan met van die slidertjes. Heb de laatste tijd veel gevist met die van korda, maar vind dit maar ondingen en eigenlijk ook aardig lomp. Ook is het vaak zo dat ik het lood vaak kwijt was. Duur geintje wordt dat zo!

Vis zelf nu gewoon met aardige slappen lijnen en dan wat looddraad om de tube. Zinkt als een baksteen!

Kijk eens gewoon bij het witvissen naar schuifloodjes. Werken meestal net zo perfect en kost geen drol.

Of het meer vis vangt?!.. Ik heb eigenlijk geen idee. Af en toe is het een kwestie van vertrouwen.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-06-2007 10:44

Nu nog over naar hangers Tino en dan vang je mischien die big nog :D

PS: Korda gebruik ik zelf en nog nooit problemen mee gehad.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-06-2007 10:51

Schuifloodjes (inline) zijn voor drie keer niks te koop in gewichten van 3 tot 60 gram, werken exact als een flying backlead alleen schaden je portomonaie minder (de vorm maakt werkelijk geen fuck uit).

Verder gebruik ik ze wanneer ik het nut er van in zie, anders niet...
Een goeie zinkende lijn met wat leadcore op het eind is vaak al voldoende, op steengrond met mosselen kun je beter niet teveel afzinken bla bla, ga zo maar door. Alles hangt af van het moment, de stek en de omstandigheden...

Op dressuurwater met een lekkere prutbodem ben ik zeker voorstander van een lekker zwaar slidertje, alles zo afstellen dat de laatste 10 meter vet in de prut getrokken ligt.

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

18-06-2007 10:51

Haaha :) ..Hangers zijn wel te vervaardigen uit de quiverlocs :wink:

Korda Sucks 8) :wink: !
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-06-2007 10:59

Was laaste eens aan het denken, sliders kunnen gelift worden door als je er een hanger/swinger aan hangt, en als ik op ondiep water vis.
Heb daarom 40 grams inline loodjes gekocht je weet wel met die groene staafjes er in.

Vis altijd met 120gram of zwaarder en dacht als ik dat nu er opzet en na beneden laat schuiven dan ligt je lijn wel super strak, en denk dat dat straker ligt als eenig toploodje. daardoor ook het lijn nog geen cm over de bodem loopt (ja ok als er onregelmatig heden zijn in de bodem dan niet)

Op deze manier kan ik wel de hangers of swingers zwaarder instellen waardoor ik minder last krijg van vaage piepjes die door de wind veroorzaakt word.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!