Foutief karpers wegen


Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-06-2007 08:31

Maar al te vaak zie ik weer een foto´s verschijnen met een gewicht waarvan ik sterk mijn twijfels heb. Nu kan ik zeggen, ach moet je zelf weten. Maar toch irriteer ik me er aan en met mij nog velen anderen. Niet zo zeer dat ik het die persoon niet zou gunnen. Maar meer omdat men gewoon vaak fout weegt, en dus heilig overtuigd is van zijn grote vangst. De discussies over gewichten zijn er genoeg geweest en deze ga ik dan ook niet meer aan. Maar wellicht kan ik wel tip geven hoe je beter zou kunnen wegen.

Even op een rijtje wat de meest gemaakte fouten zijn:
- Uit de losse pols wegen, aan een niet afgestelde weger.
- Een karper wegen in een natte onthaakmat en dan na wegen zeggen, ach er moet nog een kilo´tje af van de mat…
- Sommige weegschalen wegen in LBS of beide. Soms halen mensen dit door elkaar heen. 30lbs is geen 30 pond!
- Vanaf een stabiel meetpunt, word een droge onthaakmat afgesteld aan een weger. Als je onthaakmat nat word, is deze behoorlijk zwaarder dus klopt je gewicht niet.
- Ja, schatten! er zijn nog steeds mensen die vissen schatten op een gewicht… (zelfs op dvd´s zie je dit)

De meeste karpervissers zullen zeggen, ja maar iedereen weegt toch zoals het moet? Nee, niet dus! Deze fouten hierboven komen zo uit de praktijk. Maar al te vaak heb ik mensen zo hun karpers zien wegen…

Eigenlijk is het wegen van een karper vrij simpel. Probeer er voor te zorgen dat je altijd een stabiel meetpunt hebt, zoniet probeer dan je unster zo stil mogelijk te houden. Gebruik voor het wegen een weegnet of weegzak. Maak deze nat en hang deze dan zonder karper aan je unster. Stel nu je weger af op 0 en klaar. Uiteraard droogt je zak of net maar zodra je er een karper in doet neem ik aan dat je deze weer nat maakt! (droog gebruiken is schadelijk voor de vis) Als je toch in een onthaakmat wil wegen. Doe dan precies het zelfde zoals hierboven. Maak je onthaakmat goed nat, en stel dan de unster af op 0. Check na een aantal keer wegen ook even je unster!

Groet
Alex Poot
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

13-06-2007 08:48

Als je echt secuur wilt wegen,moet je je een digitale of gewone goede weger kopen en een weegzak(die zeike nat is)en natuurlijk zorgen dat de vis de vinnen langs het lichaam heeft liggen.

Ik ken ook zat mensen,die vissen wegen zonder weegzak/onthaakmat eraf te trekken. :-? moeten ze zelf wete,want daar bezeiken ze zich zelf alleen maar mee.


gr.ricardo 8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-06-2007 09:19

Of gewoon helemaal niet wegen, niet denken in kilo’s en ponden en er ook niet over lullen en gewoon kijken of je em groot of klein vindt.

Ik vind het een beetje achterhaald, misschien een beetje primitief zelfs, dat belang wat word gehecht aan de hoeveelheid kilo’s die een vis meedraagt. Natuurlijk is groot mooi, maar anderen vangen ze toch altijd groter, en wat boeit het nou eigenlijk helemaal? Als je ze dan toch weegt, hou de gewichten dan voor jezelf, want wat is nou het uiteindelijke belang om te vermelden hoeveel een dier weegt, hij gaat toch niet naar de slager? Of we vissen toch geen wedstrijd?

Ik vind dat je ze net zo goed niet of zeer zelden kunt wegen, maar als je dat wel wil, weeg ze dan voor jezelf. Je kunt jezelf bijvoorbeeld afvragen hoe relevant het aantal kilo’s bij een vis vermelden is. Een dertiger lijkt niet op een tienponder, dat red je zonder weger.

Dat de vermelde gewichten bij de getoonde vissen zeer dikwijls niet correct zijn, staat als een paal boven water, dat zie ik zelfs, en ik heb geeneens een weger. 8)
8)
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

13-06-2007 09:28

robert de jong schreef:Ik vind dat je ze net zo goed niet of zeer zelden kunt wegen, maar als je dat wel wil, weeg ze dan voor jezelf. Je kunt jezelf bijvoorbeeld afvragen hoe relevant het aantal kilo’s bij een vis vermelden is.


Klopt, de meeste doen dat ook. Meestal vermeld ik ook geen gewichten, vind ik zelf dan ook niet zo belangrijk meer. Maar ik weeg wel elke karper puur omdat ik statestieken bijhoud en het leuk vind om daar patronen of opmerkelijke dingen in te ontdekken. (van bijvoorbeeld een type water)

Gr
Alex
Laatst gewijzigd door Alex Poot op 13-06-2007 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

13-06-2007 09:46

gewoon een 3 POOT neerzetten....zak eraan hangen en op 0 zetten...als je een dikke vangt ga je vaak trillen en schat je maar hoeveel die is....

betere manier als hierboven zou ik niet weten
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-06-2007 09:53

Met het wegen van vissen moet iedereen doen wat hij zelf als mooiste beleefd, alleen het belang van het gewicht wordt naar mijn idee drastisch overschat. Het verschil tussen een 14.9 en een 15.1(of tussen 19.9 en 20.1 voor de gevorderden 8) ) is voor menigeen groter dan 2 ons… het feitelijke verschil tussen beiden blijft nog steeds 2 ons(!)

Wegen om vissen te volgen vind ik persoonlijk de "puurste" reden,
het vermelden van gewichten, vind ik irrelevant, en ik moet altijd denken wat de vanger er nou mee wil zeggen…

Ik zou het wel leuk vinden als de vanzelfsprekendheid waarmee vissen worden gewogen wat minder zou zijn (bij beginnende vissers), ik denk dat je dan veel meer lol kunt hebben, maar dat is een mening. Dat de meute die dikken weegt, daar kan ik wel inkomen, maar wegen om ‘ff te kijken of ie HET haalt’ tsja, als ik erbij sta , dan hoop ik altijd van niet zeg maar :lol:

Groeten, Robert
8)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-06-2007 10:23

Toch raar dat er vele male minder vissen van 14 dan van 15 kilo worden gevangen.

Statistisch gezien eigenlijk onmogelijk. Maar toch.

Karpers zo tussen de 14,6 en de 14,9 kilo zijn al helemaal zeldzaam. :o

Die vang alleen ik lijkt het wel. :lol: :lol: :lol:
K. van den Herik

13-06-2007 11:10

Ik weeg in lbs en reken dit om naar kilogrammen.

Zo is 27 lbs gewoon 13kilo 500 niet meer niet minder.

Zo wordt 14 kilo 800 bijna 15 kilo genoemd. Terwijl dit over 3 dagen gewoon 15 kilo is en dat is 33, 069 lbs ongeveer. Nix 2 ons Robert.


O ja een leuke 24 mm lens helpt ook. of 16.

En weet je wat het leuke is? Je fopt maar lekker je eiges. Boeit mij noppes. Alleen projectvisses is wel leuk.

Zo is 1 van onze snoekvisjes (uitgezet op 480 gram) nu 3000 gram Da's pas gaaf. Os 3050 of 2950 da's dan wel weer jammert.


MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

13-06-2007 11:22

K. van den Herik schreef:
Zo wordt 14 kilo 800 bijna 15 kilo genoemd. Terwijl dit over 3 dagen gewoon 15 kilo is en dat is 33, 069 lbs ongeveer. Nix 2 ons Robert.


:lol: :lol: :lol:
8)
Martin Brandt
Berichten: 45
Lid geworden op: 18-10-2006 15:06

13-06-2007 11:25

Michel Hollaar schreef: Karpers zo tussen de 14,6 en de 14,9 kilo zijn al helemaal zeldzaam. :o
Die vang alleen ik lijkt het wel. :lol: :lol: :lol:


Je bent niet de enige! Zelf weeg ik overigens alleen de "bijzondere" vissen waarbij ik de groei wil volgen.

Je fopt maar lekker je eiges.


Klopt, is maar waar je gevoelig voor bent, vind 29 pond net zo leuk als 30 pond dus 14,8 kilo is voor mij een mooie 29 ponder.
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

13-06-2007 11:30

:lol: :lol:

Ijzersterk!

Toch is dat niet geheel onlogisch.
Vis weet inmiddels ook wel dat het om het gewicht gaat en wil er dus op zijn best uitzien. Kan tenslotte niet achterblijven bij de rest..
Vreet dus zoveel mogelijk om maar zo snel mogelijk de grootste van allemaal te zijn.
Heeft natuurlijk zelf geen weegschaal of een spiegel maar door af en toe eens de kant op te gaan is ie zo op de hoogte van zijn huidige status tov de rest en kan naar aanleiding daarvan actie ondernemen.
Ook onderwater draait het om Status..


Weeg zelf ook regelmatig een vis oa daar ik er een aantal probeer te volgen.
Erg belangrijk daarbij vindt ik ook de lengte.
Bij mijn weten is lengte (tot een bepaalde leeftijd) een duidelijker maatstaaf voor groei dan puur gewicht. Gewicht is tenslotte min of meer variabel.
Snap eigenlijk niet dat er vaak alleen maar wordt gewogen.
Gewicht alleen zegt weinig, alleen de lengte ook.
De combinatie geeft een veel duidelijker beeld van formaat.
Over de prestatie zeggen mi beide niks..

Groeten,

René
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-06-2007 11:42

Ik weeg nooit meer vissen.....

Hier ben ik ongeveer 3 jaar geleden echt mee gestopt. Al jaren terug stopte ik met wegen van vissen onder de 20... Toen waren de 20+ nog steeds wel interessant en ook die woog ik niet meer 2 jaar terug. Nu weeg ik eigenlijk niets meer. Ja..soms is het wel een leuke vis, tsja rond de 28 of 30 pond? Ik heb niet eens altijdt meer een weger mee naar sommige plassen (plasjes), Ik schat ze in klassen. Tussen 20 en 25 tussen 25 en 29. Gaan ze echt zichtbaar goed over de 30+ heen zal ik eens gaan wegen. Met het geschatte gewicht doe ik overigens helemaal niets, wordt niet vermeld in de pc of in fotoboek.

Ik vindt het ook allemaal zo'n onnonzel gedoe, dat wegen en dat gedoe. Gewoon vangen, mat klaarleggen, foto's terug!!

Maar helaas zie je idd veel vissers met heuse 25 of 30 ponders die mijns insziens nog geen of net 20 pond wegen.
Enfin,

het zij zo, dit is de cultuur van hedendaagse tijd. En idd, er zijn wel verdacht veel vissers die 30+ vangen en geen 32 of 29 pond.
Laatst gewijzigd door jordyopthof op 13-06-2007 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

13-06-2007 11:43

Kijk alleen maar is hoeveel een onderschrift hebben met "pr ... pond".
Zegt al heel veel denk ik hoe iemand het beleeft en hoe belangrijk die ponden en kilo's voor diegene zijn.
Zelf weeg ik alleen nog de vissen waarvan ik de groei wil volgen.
Of het moet echt een dikke zijn,dan weeg ik hem voor mezelf en niet voor andere of om lekker groot gaan te doen op 1 of ander forum.
Lekker vissen,lekker vangen,maar alles lekker voor mezelf en mn vismaat.
En waar het hier over gaat,het evt wegen gebeurt correct.
Hou vaak genoeg mensen voor de gek,maar mezelf voor de gek houden probeer ik zoveel mogelijk te beperken...
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

13-06-2007 13:07

gewichten boeien totaal niet..tis misschien alleen makkelijk als je cker weet dat de vis waarschijnlijk je nieuwe pr zal zijn verder vind ik wegen niet van belang
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

13-06-2007 13:56

Alex Poot schreef:Maar al te vaak zie ik weer een foto´s verschijnen met een gewicht waarvan ik sterk mijn twijfels heb. Nu kan ik zeggen, ach moet je zelf weten. Maar toch irriteer ik me er aan en met mij nog velen anderen. Niet zo zeer dat ik het die persoon niet zou gunnen. Maar meer omdat men gewoon vaak fout weegt, en dus heilig overtuigd is van zijn grote vangst.


Ik maak me daar echt nooit druk om. Ik moet wel altijd lachen als ik een bepaalde vis meerdere keren vang op een zelfde gewicht, en dat die bij een andere dan zeker 2 tot bijna 4 kilo zwaarder is :o En dan trots de vangst aan mij laten zien. En dan proberen je gezicht in een plooi te houden :P

Verder vind ik wegen ook steeds minder belangrijk worden, evenals de foto's. En als ik weeg, is een halve pond meer dan nauwkeurig genoeg.
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

13-06-2007 14:00

Dit wordt toch weer zo'n zeurtopic, ik kan me er helemaal niet druk om maken. Soms weeg ik een vis voor de lol, en soms met een reden (PR) of om te kijken of een vis nog veel groeit. Ik weeg me vissen niet met een driepoot, gewoon uit de hand. Verder weeg ik wel correct naar mijn weten, maar who gives a fuck. Het gaat tenslotte niet om een wereldrecord of iets dergelijks!
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

13-06-2007 14:34

Zelf meet ik vissen meer dan dat ik er weeg! Als ik nieuwsgierig ben naar het gewicht weeg ik ze, maar meten eigenlijk bij elke vis!

Dit neem ik mee in m'n logboek en bij eventuele dubbelvangsten kan je de groei aan lengte soms beter zien!

Nog even een opmerking, als je de weegklok vasthoud, doe dit dan aan het oog aan de bovenkant of met een weegstaaf/driepoot. Als je de weegklok aan de onderkant vasthoudt komt er toch stiekem zeker wel 1 a 2 kilo bij! Zo woog een zelf gevangen vis eerst ruim 23 pond, hier twijfelde ik echter aan en hield de klok dus anders vast, ineens was de vis 21 pond. Redelijk verschil toch?
Zelf rond ik altijd af naar beneden als de naald ''trilt'', die echte grote vis komt heus wel een keer :wink:

Grtz
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
K. van den Herik

13-06-2007 16:49

Nee, met meten gaat het een stuk beter altijd. Ken nog de uitstulpbare bek van buldozer :lol:

13 cm

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

13-06-2007 16:58

Ik weeg ook altijd alleen maar als het nodig is, als ik vissen van rond de 10 pond vang weeg ik ze bijvoorbeelt zelden , behalve als het een bijzonderen vangst vis (koi of projectspiegel ofzo).

gr. Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

13-06-2007 17:21

ik weeg aleen vissen boven de 20 pond

meestal een pond of 25 als die dat is

ik snap niet waarom ik een vis weeg als die niet in de buurt van je PB

komt of het moet zoals thomas zegt een aparte vis zijn
Gebruikersavatar
Stef Dijkstra
Berichten: 1106
Lid geworden op: 02-06-2006 18:38
Locatie: Twente

13-06-2007 17:56

Volgens mij staan hierboven ook al genoeg redenen, om ze wel te wegen. Dus zeg niet dat je het niet snapt!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-06-2007 15:10

Wat mensen met gewichten doen moeten ze zelluf weten.

Ik heb me laatst ook lelijk vergist in het gewicht van mijn natte onthaakmat.
Ik weeg de vis op 34 pondjes, ik denk wow dikke dertiger. Mijn onthaakmat zal toch nat niet meer als een kilo wegen dacht ik..........mooi niet dus weegt dat ding 1,5kilo nat.

Maar ik probeer wel elke vis te wegen in combinatie met een foto. Dit om later eventueel vangsten en gewichtstoename van de vis te kunnen beoordelen. Dit om te zien wat de vissen in het water groeien.....maar dat is mijn persoonlijk ding, anderen hebben aan die info niets dus plaats ik een foto dan (voortaan) zonder gewichten op deze site.
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

14-06-2007 16:29

Die tempex-mat van mij weegt in natte toestand toch al gauw meer dan 4 kg.

Overigens, het verschil tussen een geijkte weegschaal en een niet geijkte kan ook flink zijn, zelfs als je de vis op de juiste manier weegt; maar goed, ieder moet dat voor zich weten, mits je voor jezelf vist natuurlijk.

mvg
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-06-2007 16:32

K. van den Herik schreef:Ik weeg in lbs en reken dit om naar kilogrammen.

Zo is 27 lbs gewoon 13kilo 500 niet meer niet minder.




MVG

Klaas


Oh? Vandaar dat jij zoveel dertigers vangt! :lol:

Wegen is voor mij een essentieel onderdeel van m'n visserij en ik vind 29 of 30 pond wel degelijk een verschil in beleving van m'n vangst. Puur rationeel bekeken is dat natuurlijk onzin, maar hoge twintigers heb ik al zo vaak gevangen en dertigers toch vele malen minder.

De mensen die niet meer wegen, daar moet ik altijd wat meewarig om lachen.
Waarom? Ze roepen toch steeds dat ze een mooie hebben gevangen van een pond of ... terwijl ze wel eens volledig de plank mis kunnen slaan (of heb je voor het wegen nog nooit een vis te licht, maar vooral ook te zwaar ingeschat?). Robert roept ook al dat hij nooit weegt, maar in een ander topic heeft hij het over karpers van 90 tot 95 cm en 32-34 pond die hij blokt op een takkenstek. Alles geschat?

Het lijkt wel de nieuwe mode, om maar niets meer te wegen. Wel logisch ook, als je met je groothoek een vis zo zwaar kan laten lijken dat het erbij vermelde gewicht alleen nog maar tegenvalt...

Met afwegende groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

14-06-2007 16:41

Prachtige reactie Kees,

de reacties hier doen vermoeden dat 9 van de 10 mensen hun vissen niet meer wegen, terwijl het in de praktijk andersom is. Ik weeg de meeste vissen ook, daar is niks mis mee. Echter snap ik de reacties wel, want soms lijkt men zich alleen nog maar blind te staren op de ponden.

mvg