Voerstrategie


Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

29-01-2002 21:09

Jullie hebben allemaal het boek van den Luc gelezen. Hij beschrijft daar een methode om heel het water of een groot deel verspreid te bevoeren. Ik vis zelf al jaren op voerstekken(a la Evert Aalten). Wie heeft ervaring met beide methodes en is de aanpak van Luc nu meer succesvoller (meer aanbeten, grotere vissen etc.)? Mijn ervaring is dat de voerstekmethode mij minstens net zoveel (grote) vissen oplevert als het verspreid voeren (wat misschien nu door veel vissers wordt (onjuist)toegepast.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-01-2002 21:31

Arend.
Ik denk niet dat hier een zinnig antwoord op te geven is.
Allebij de methodes falen of werken bij het toepassen van het geheel.
Ik krijg meer de indruk dat er vaak iets overgeslagen wordt waardoor de methode van EA of die van LdB onterecht wordt afgeknalt.
Zo ken ik er nog wel een paar, Rini Groothuis, Kevin Maddocks, Jan Junge en noem maar op maar één ding hebben ze allemaal gemeen, de basis.

Dat iets lijkt mij meestal de basis van het karpervissen te zijn en dat is vissen waar de karper aast.
Dus in eerste instantie is observatie veel belangrijker dan wat voor aas of voermethode dan ook.

Douwe.
Vissen is een hobby, geen religie!
Roeland Gulikers
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00

29-01-2002 22:26

Arend,

Over het verspreid voeren heb ik begrepen
dat het weleens gebruikt wordt op wateren waar je veel concurentie hebt en je snel het risico loopt dat een ander op je stek zit.Op deze manier kan je iedere willekeurige stek bevissen en zal de karper het voer herkennen.Ik heb dit zelf nooit geprobeerd.Hoewel ik jongens heb gesproken die met deze methode wel succes boekten. Op het water waar ik vis heb ik geen last van andere vissers die eventueel op mijn stek zouden kunnen vissen en ik kies dan ook altijd voor de methode van EA omdat ik denk dat deze methode in die sitautie de beste is, hier zie ik geen reden om verspreid te voeren.

mvg

Roeland
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-01-2002 22:36

ik denk dat beide tactieken erg goed zijn, het is alleen op het ene water beter als op het ander. met zoals veel dingen binnen de visserij komt het er gewoon op neer dat de vis op het ene water een beetje schrik heeft voor geconcentreerde voerplaatsen, en op het ander juist niet. het komt allemaal neer op het doorbreken van een patroon. op zwaarbeviste wateren kan zelfs een single hookbait het verrassend goed doen, weer een andere tactiek dus.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

30-01-2002 08:12

Hallo :smile:

Nu ben ik een beetje thuis in het voergebeuren( en mensen die mij kennen zullen dit zeker niet ontkennen :smile:). Wat veelal misgaat bij het "de Beats" verhaal is dat iedereen het doet. Kan iemand mij dan uitleggen hoe die vis dan op jouw boilie kan overstappen?? Doet ie dus ook niet! Resultaat de Beats wordt verguist omdat mensen niet nadenken!! Vis je alleen op een water, of ben jij de enige die het toepast? DOEN!!! Ben jij een van de velen? LATEN!! Single hookbait op de juiste plek is dan veel effectiever.

MVG

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

30-01-2002 10:47

Het woord voerstrategie zegt op zich genoeg.
Als iedereen hetzelfde doet, kan je niet meer van voerstrategie spreken, maar gewoon van ondoordacht dumpen.

Elke strategie werkt, alleen moet ze aangepast zijn aan de heersende situatie. De Baets was grensverlegend voor zijn manier van vissen. Hij viste dan ook meestal op drukbevist water, waar iedereen voornamelijk hetzelfde deed.
Je moet eigenlijk de LdB methode zien als een voorbeeld van hoe je kan inspelen op de zwakheid van de karpers, en vooral op de zwakheden van andere vissers.

MVG, Mark
Roeland Gulikers
Berichten: 6
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00

02-02-2002 21:54

Heren,

Dat van die singele hook bait begrijp ik niet , dat is voor de karper toch zoeken naar een naald in een hooiberg of zie ik dat verkeerd?

mvg Roeland
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

02-02-2002 22:27

Ten eerste staat er, de single hookbait droppen op de JUISTE plek.
Ten tweede, neem maar van mij aan dat een single hookbait, voor de karper, echt NIET zoeken is naar een speld in een hooiberg. Er zijn in dit forum verschillende onderwerpen en antwoorden die over de WAARNEMENSKRACHT v/d karper gaan. Als je deze leest zul je het ongetwijfeld begrijpen.

Tipje: zoek het vooral in de antwoorden van Douwe Bijlsma.

Groet Bart.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

03-02-2002 07:36

De luc de beats voermethode heb ik een keer toegepast op een klein water. Het moest op een kleinere schaal gebeuren dan dat er beschreven stond. (kortere afstand,noodgedwongen, en minder voer per "handje")Dus dan wijk je inweze al van de "richtlijnen" af die in het boek staan. De plek opzich had ik wel aardig taktisch gekozen. In het midden, met aan de rechterkant een oud stuk kanaal van een kilometer lang en links een meertje waar het oude kanaal in uit monde. Het vissen ging de mist in omdat er een ander zat. Als die van mijn voermethode afwist weet ik niet. Maar hij heeft in ieder geval niets gevangen.

Het moet naar mijn mening wel mogelijk wezen als je een klein beetje van de lijnen van De Beats afwijkt. Belangrijk is naar mijn mening het gekozen gedeelte van het water en de mogelijke aanwezigheid van andere vissers.

Wat betreft observeren ben ik het wel met Douwe eens, als je een water hebt waar de karpers zich nog wel eens laten zien, kun je de singlehookbait toepassen en het hele voerverhaal weglaten.
Maar doen ze dat niet, is de LdB methode een mooi alternatief.
Vissie kump zo!
Hans-Peter van Ee

18-02-2002 11:31

Heren

De Evert Aalten voer-methode houdt wat betreft het voeren 2 a 3 dagen aan.
De dag erna moet er gevangen worden, wordt er een blank geladen, dan is verkassen naar de volgende stek het credo.
Slaat men op betreffende stek aan het vangen dan wordt er meestal gestopt wanneer er een 25+ pond vis gevangen.
De zogenaamde afromer.
Deze manier van voeren is echter ondergeschikt aan de voedingswaarde van het aas wordt beweerd.
Het paar dagen voorvoeren werd echter al door velen toegepast, voordat Evert zijn methode publiceerde.

De Luc de Baets voer-strategie verschilt nogal wat van de EA-methode.
Deze manier van voeren ia eigenlijk ontsproten aan het brein, om de heersende dressuur te omzeilen.
De afgelopen 15 jaar hebben velen karpervissers heel stereotiep lopen voeren door op een beperkte oppervlakte kilo's voer te dumpen.
Luc plaatste het als eerste op schrift, maar er waren ook al andere vissers die op deze manier van voeren bezig waren.
Waar men bij de EA-voermethode het doel het vangen van een topvis op de voerstek, daar is de Baets-methode meer gericht op het vangen van een groot gedeelte van de populatie.
Dit houdt tevens in dat men een aantal weken zeer intensief moet voeren voordat men gaat vissen.
De bedoeling is om de vis op het aas zetten.

met voerende groet

HPE
Arjan van den Berg

18-02-2002 13:34

Hans-Peter,

Heel duidelijk, ik ben het volledig met je eens.

Toch heeft ook Evert heel veel gevangen met zijn methode, dat kan je gewoon niet wegcijferen.

Wel zou het leuk zijn als hij nu een update van zijn eerste boek zou uitbrengen.

Ik weet zeker dat hij dan ook over sommige zaken heel anders zal gaan schrijven.

MvG,

Arjan
Hans-Peter van Ee

18-02-2002 14:40

Arjan

Het klopt absoluut dat Evert ontzettend goed heeft gevangen met zijn methode.
Feiten zijn feiten.

Toch vang ik ook regelmatig geluiden op dat mensen ook falen wanneer ze de EA-of LDB voerstrategie toepassen.

Zelf zie ik het zo:
Het zijn beide manieren om de karper aan de schubben te komen, maar alles valt en staat bij het inzicht van de visser en de arbeid die men erin moet stoppen.

Vergis je niet, veel vangen is hard werken.

met werkeloze groet

HPE
Arjan van den Berg

18-02-2002 15:59

Hans-Peter,

Ik ben het weer met je eens.

Als je echt veel wilt vangen zal je verschillende voerplekken moeten maken.. of hele sectoren bevoeren en dmv trail en error zal je de goede methodes voor een bepaald water moeten vinden.

Dit kost heel veel vistijd en ook heel veel boilies/particles. Maar als je lang genoeg probeert zal het zeker succes opleveren.

MvG

Arjan
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

19-02-2002 13:49

Hallo Hans-Peter.

Wie beweerdt er dat "deze manier van voeren" ondergeschikt is aan de voedingswaarde van het aas?
Dat is dus helemaal niet zo. Integendeel.
De hele EA norm (het voorvoeren nog niet eens) valt of staat bij het voeren met een volwaardige boilie (voedingswaarde).

Ook begrijp ik niet hoe jij bij die 25+ pond vis komt.
In principe voer je op een stek door totdat je:
A: de grootste vis van het water (of het gebied) hebt gevangen (vooropgesteld dat je dan wel precies weet wat de grootste vis is) of
B: je gewoon blijft vangen (vaak steeds minder en kleinere karpers).

Je kan dus helemaal zelf bepalen wanneer je stopt met doorvoeren en doorvissen.

Mijn ervaring is dat we bij het 3 dagen voorvoeren met een EA-norm boilie als de eerste visdag (4e dag) slaagt, we vrij vlot de flinkere vissen vangen.

Op mijn winterwateren voer ik dus 6 maanden door met een EA-norm boilie en blijf gewoon vissen op die stekken zolang er maar vis vanaf blijft komen.

Met "norm"ale groet,


Mike

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-02-19 13:50 ]</font>
Hans-Peter van Ee

19-02-2002 16:13

Hoi Mike

Is het dan niet zo dat mensen die volgens de EA-norm vissen alleen voorvoeren met een boilie die de juiste voedingswaarde bezit voor op dat moment(gerelateerd aan de watertemparatuur)??
Het is toch de bedoeling dat de vis terug komt doordat het genuttigde voedsel de vis goed bekwam?

Als ik het boek zo eens doorlees dan valt mij op dat men vaak stopte op een voerstek, zodra men een 25 ponds-vis of zwaarder ving.
En dan zou je misschien kunnen zeggen dat ik dit naar eigen inzicht heb ingevuld, maar het lijkt er verdacht veel op dat de grens daar werd getrokken.
Het heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat toen men het boek uitbracht er een stuk minder dertigers rondzwommen.

met sector-voerende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-19 16:14 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-20 12:57 ]</font>
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

20-02-2002 12:06

Hallo Hans-Peter.

Ik had eerlijk gezegd van jou verwacht dat je de hele EA-theorie inmiddels wel uit je hoofd kent.
Hoeft niet hoor (geintje).
Het zal wel zo overgekomen zijn dat er gestopt werd na een 25+ vis, maar in de praktijk is dat dus niet zo.
Je gaat voor de grootste (voor zover je weet dat deze er zit).

Van die voedingswaarde klopt, maar het "zich lekker voelen" vind ik zelf altijd wat ongemakkelijk uitgedrukt.
Ik heb het jou al vele malen gezegd, er zit gewoon alles in wat ze nodig hebben.
Ik dwaal af, maar afromen komt er gewoon op neer dat je voorvoert en doorvoert tot je de grootste (relatief hoor) vis op de mat hebt.
Je zou kunnen zeggen dat het een soort targetvisserij is, zonder echt voor een specifieke vis te gaan.
Targetvissen kun je volgens mij alleen maar doen op afgesloten water.
Op een kanaal bijvoorbeeld hoop je gewoon snel een paar dikke vissen op de mat te krijgen.
Je weet immers toch nooit wat er allemaal op een kanaal zwemt.
Mijn jarenlange ervaring is echt dat als het allemaal lekker loopt, we vrij snel wat flinke zware vissen vangen en daarna komen dikwijls de kleinere exemplaren.

Met voorvoerende groet,

Mike
Hans-Peter van Ee

20-02-2002 12:55

Mike

Ik zal het anders stellen.

Jij bent ervaren in deze voer- en vis strategie.
Het kan niet anders dan dat jij heb gevist met een diverstiteit aan recepten volgens de richtlijnen van de algemene voedingsleer (ik hoop dat jullie me nog kunnen volgen...) Mike vast wel, hij vangt ze zelfs instant op dit soort receptuur( ja, koolhydraten zijn lekker....).

Zelf kijk ik dus heel anders aan tegen deze manier van aasgebruik.
Als buitenstaander ken ik niet de details die voor jouw het belang dienen op weg naar het vangen van jouw target's.
Kijk maar naar Arjan, die kan er zich wel in vinden.
Zo zijn er ook mensen die begrijpen waar jij op doelt en hoe jij denkt in functie van jouw strategie(...)

Toen Evert zijn eerste boek uitbracht, en ik begon te begrijpen waar het omdraaide, heb ik gelijk een aantal oude recepten er bij gesleept, vond de crap-recepten het meest er bij in de buurt komen.

Jij hebt het over door- en voorvoeren, maar hoe lang doe je dat als de plaatselijke top niet bekend is ??..... dubbelvangsten zeggen niet alles over een bestand.
Een andere aas-keuze levert soms verrassende vangsten op en dan speelt voedingswaarde een ondergeschikte rol net als de vissen die men instant vangt.

En instant vissen heeft mij ook al diverse mooie vissen opgeleverd en zie dat ook als een strategie.

Met blankende groet

HPE

p.s. Mike, Laurens een wintertip en ik een foto, het leven kan soms zo oneerlijk zijn....



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-21 09:31 ]</font>
Cor Blokhof

20-02-2002 21:57

Hallo Allemaal ,

Mijn mening is dat je met iedere voermethode wel karpers vangt.

De ene keer met die voermethode meer en de andere keer met die voermethode meer.

Ligt ook aan het wat natuurlijk waar je vist.

Maar ik blijf erbij dat je gewoon moet werken voor je vis ( Net zoals voor je geld :smile:).

Peilen , iedere keer naar het water om te voeren , bollies draaien. Het kost allemaal de nodige moeite , tijd en geld.

Alleen de zon gaat voor niets op.

Als je dit er allemaal voor over heb en je heb enig gezond verstand en enig techniek zal je vanzelf goed gaan vangen.

Aan welke voermethode of techniek of theorie of denkwijze je ook houdt

Dit is mijn mening dus :smile:

Met vriendelijke groet,

Cor van Steenoven
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

21-02-2002 17:42

Hallo Hans-Peter.

Laurens een wintertip en jij een foto???
Héél vaag denk ik te weten waar dit over gaat, maar niet helemaal.
Leg eens uit.
Als je je tekort gedaan voelt, wil ik jou ook wel een wintertip geven hoor, maar je moet er wel voor werken :smile:

Anyway, terug naar het onderwerp.
Om te beginnen zegt een "bestand" mij helemaal niks.
Pas als ik echt zou gaan targetvissen, of ik wil nu eindelijk eens mijn eerste Hollandse veertiger vangen, moet ik natuurlijk om te beginnen gaan vissen waar ze zwemmen.

Hoe lang voer en vis ik door vraag je.
Nou, eigenlijk is het (voor mij) heel simpel.
Ik voer en vis door (op dezelfde stekken) zolang ik er blijf vangen.
Zodra ik op zo'n stek ook maar 1 keer blank, stop ik.
Zodra ik op zo'n stek steeds kleinere vissen ga vangen stop ik ook.
Het ligt ook wel een beetje aan de afmeting van het water.
Op groot water maak ik meestal meerdere stekken en die vis ik (beurtelings) af.
Op klein water (vis ik zelf vrij weinig op) vis ik ook door zolang ik vang, tenzij ik zeker zou weten dat daar een hele dikkerd rondzwemt en ik die nog niet gevangen heb.
Ik zou dan kunnen besluiten om net zo lang door te gaan (niet op dezelfde stek uiteraard) totdat ik hem/haar heb, maar dat vind ik dus targetvisserij en daar hou ik me (nog) niet mee bezig.

Nog even een voorbeeld.
Ik vis al jaren op een bepaald water, maar pas vorig jaar ving ik daar voor het eerst een vis van 31 pond en 4 ons.
Ik zat wel vaak dicht tegen dit gewicht aan (vissen tot zo'n 28 pond), maar een dertiger heb ik er nooit eerder gevangen.
Die ving ik op een voor mij bekende stek.
Nu ik dit weet, weet ik ook dat er wel degelijk dertigers op zitten en dat de vissen die aardig in de buurt kwamen ook lekker doorgroeien.
Aan mij dus de keus om daar gewoon door te gaan. Ik weet in ieder geval dat die 31.4 vis daar zwemt.
Over het bestand is op dit water trouwens nauwelijks iets bekend. Dat houdt het lekker spannend en ik heb daarom ook altijd het gevoel dat ze daar langzaam maar gestaag richting 40 pond gaan.

Ik dwaal weer af (my middle name), maar ik hoop dat ik je toch een goed antwoord heb kunnen geven.

Wil je meer weten of jou ps-je verklaren, kan je me ook wel even melen natuurlijk.

Met steeds meer tegen het boiliedraaien opziende groet,


Mike
Cor Blokhof

21-02-2002 18:10

Mike ,

Kan het niet zo zijn dat die vissen tot 28 pond langzaam gestegen door het vele voeren tot boven de 30 pond ?

En op een klein circuitwater werkt die manier zoals jij het beschrijft niet echt super.

Daar kan je beter er voor zorgen dat de vissen vertrouwen in je aas krijgt en in sectoren voeren.

Is mijn mening dan wel :smile:

Moet natuurlijk niet iedereen het doen. Maar als jij verteld dat je al geruime tijd aan het voeren ben tegen iedereen zijn de meeste wel zo slim om dat niet te gaan doen.

En jullie mogen ook wel reageren op mijn "theorie" trouwens :smile:

Groetjes,

Cor
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2002 16:04

:smile:

:smile:

Leuk zeg, die wintertips, maar draait het nu niet om.

Waar 2 personen in deze discussie voor moeten behoeden is het niet weer alleen over EA en zijn tactiek te moeten laten gaan.

Met de één, laten we hem M. noemen, heb ik uitgebreid gediscussieerd over de EA voerstrategie en in een later stadium gekoppeld aan een wintertactiek waar de tips om de oren vlogen. Laten we wel wezen dat ik hier waarlijk van geleerd heb.

Met de ander, laten we hem HP. noemen heb ik ook al talloze discussies gehad over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Beide vissers zijn echte karpervissers die nadenken over hun hobby, of beter gezegd passie!!!

Daarom verwijs ik nu naar de openingsvraag van de discussie. Wat is nu beter? De EA strategie of die van de Beats?

Ik vind dit een kromme vraag, en laat me verleiden tot de veronderstelling dat jij, Arend, te veel beinvloed bent door deze theorieen en de ophef daaromheen. net alsof alles om deze twee dingen draait.

Dan heb je een tunnelvisie en stel je jezelf achter!

Lees de posting van Douwe maar eens door. Die geeft je vast nieuw inzicht in de materie.

Arend, met vraagstukken als deze moet je zo wijd mogelijk denken.

Ga eens terug naar de basis: Waarom vis ik op de manier die ik gebruik, wat is de theorie achter mijn tactiek en wat gebeurt er onder water als ik wat vang.

Nergens zijn pasklare oplossingen voor in het karpervissen. Het is een legpuzzel met de oppervlakte van het ijsselmeer - eentje die je nooit af zal krijgen dus!!

Staar je niet blind op theorieen, maar ga wel na hoe ze in jouw denkwijze passen.

Het klinkt van mij uit nu alsof jij werkelijk met een probleem zit, terwijl het gewoon een vaag was.

Mijn excuus daarvoor.

Met zelfdenkende en eigenwijze groet,

Laurens
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

22-02-2002 16:41

Hallo Laurens/Cor/Mannen.

We hebben het hier niet specifiek over dè of één voermethode hoor.
Je hebt instant en voorvoeren.
That's it.
Gespreid voeren is ook een ruim begrip.
Is het water klein en je strooit een paar kilo in het rond, dan zit je al aardig gespreid te voeren.
Maar daar gaat het nu niet om.
Zoals Cor in zijn "theorie" ( :smile: ) al aangeeft werkt elke voermethode wel.

Ik geef Laurens gelijk dat we bij het onderwerp moeten blijven.
Ik heb zelf een paar keer gespreid gevoerd ala Luc, maar ik ben er niet veel wijzer van geworden.
Ik schreef al eens dat na de verschijning van De Dunne Lijn heel Nederland ineens gespreid gaat voeren dus dat compacte boilieterpen het weer heel goed kunnen gaan doen.
Was een geintje, maar er zit een kern van waarheid in.
Ik hou het zelf net als Arend gewoon bij 3 dagen voeren op een stek (of meerdere) en dan er op vissen.
Voor mij nog steeds de beste methode.
En dit is GEEN EA-methode hoor mannen.
Evert heeft het voorvoeren heus niet uitgevonden.
Dit even ter verduidelijking.
Ook "hit and run" oftewel "afromen" is gewoon een heel normaal gevolg als je bedenkt wat er nu eigenlijk gebeurd op een voorgevoerde stek.

Als er liefhebbers zijn die willen weten wat er gebeurd op een voorgevoerde stek, lees ik dit wel weer en kan ik er "mijn" licht op laten schijnen.

Nog een misverstand uit de wereld helpen.
Met gespreid voeren ala Luc, vang je niet de grootste vissen hoor.
Je vangt wel (weer) geconditioneerde vissen.
Groot en klein.
Of dachten jullie dat Luc geen knollen ving?
Bij hem ziet een 18 ponder er al heel gauw uit als een vette dertiger :grin:
En bovendien houdt Luc er niet van om met gewichten te smijten.
Ik wel en daarom gebruik ik ook een onthaakmat :smile: (geintje hoor).

Mazzels,


Mike

P.S. Cor, inderdaad groeien vissen van 28 pond vaak door naar de 30, maar die 31.4 vis had ik nog nooit eerder gevangen.
Wat niet wil zeggen dat die gegroeid is op mijn aas, maar dat lijkt me een beetje sterk, want dan had ik hem/haar toch echt al eerder moeten hebben gevangen.
Ze mogen van mijn boilies vreten zoveel ze willen, als ze dan maar wel van tijd tot tijd even mijn haak-aas pakken :smile:
Voor wat hoort wat toch? en ook voor karpers geldt dat de zon niet voor niets opgaat.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-02-22 16:42 ]</font>
Hans-Peter van Ee

23-02-2002 10:42

Mike

Ik een dikbuikige goudkarper per email en Laurens een winter-twintiger in zijn knuisten.
Absoluut gekscherend bedoeld....maar misschien nu iets duidelijker.

:smile:

De topic van deze discussie heet voerstrategie, een ruim begrip maar niet meer dan logisch dat de methode's van EA en LDB (en ik bedoel niet Lul De Behanger) er bij betrokken worden.
Het is eigenlijk het eerste wat Arend dan ook gelijk doet.
Alleen deze methode's zijn niet af te meten op hun effectiviteit, om daarna te kunnen bepalen wat beter werkt, zo werkt het gewoon niet.

Laurens heeft wel een beetje gelijk, dat hij dan de term tunnelvisie hier op de digitale snelweg loslaat.
Volgens mij werkt het zo, dat de omstandigheden en wetten van het te bevissen water bepalen, welke aanpak het beste is.
En dat kan zoals Mike zegt zelfs instant zijn, en dan spreek ik uit ervaring...maar het is ook inspelen op de situatie ter plekke.

Cor, jij zegt dat de methode die Mike beschrijft niet werkt op klein circuit water.
Klinkt heel logisch en zal in veel gevallen ook vaak blijken.
Een constante hengeldruk op een beperkt wateroppervlakte heeft gigantisch veel invloed op het gedrag bij de karpers.
Er zijn maar weinig vissers die op zo'n water constant vangen, het betreft vaak een bepaalde periode dat de vissen op de kant komen en daarna valt het weer stil tot de volgende periode.

Als men dit weet dan is natuurlijk wel zaak dat men eerst eens goed na gaat denken over de aanpak, en dan pas gaat vissen, en niet achteraf gaan beweren dat iets niet werkt, want dat geldt ergens anders weer wel.

met voerende groet

HPE
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

24-02-2002 01:50

Hallo Hans.

Een goudkarper ondersteund door een in zwartleren jas gestoken manspersoon?
Zo ja, saying no more :smile:

Goed dat je effe de afkorting LDB verklaart, want bijna alle trouwringen in België hebben die initialen :grin:

Ik maak weer even een zijsprong, (wat best een eigen topic zou kunnen worden), maar jij schrijft;
[quote]
Een constante hengeldruk op een beperkt wateroppervlakte heeft gigantisch veel invloed op het gedrag bij de karpers.
Er zijn maar weinig vissers die op zo'n water constant vangen, het betreft vaak een bepaalde periode dat de vissen op de kant komen en daarna valt het weer stil tot de volgende periode.
[unquote]

Wat dacht je wat voor invloed het daarmee gepaard gaande (vele) voeren heeft?
Dat is volgens mij een factor die vaak onderschat wordt of die niet als oorzaak van tegenvallende vangsten onderkend wordt.
Men denkt al snel aan rigs en dressuur, terwijl de karpers zich nog amper kunnen verplaatsen zo kogelrond zijn ze :smile:
Overvoeren of veel voer op een water wordt altijd als positief gezien omdat ze er zo lekker snel zwaar op worden.
"Ieder pondje gaat door het mondje"
Ja ja...

Eureka!!!

Slim-line boilies!!!
...goed voor natuur en figuur...

In afwachting van een stevig vervolg,

met rantsoenige groet (ranzig mag ook),


Mike
Hans-Peter van Ee

24-02-2002 12:13

Mike

Gezien vanaf deze zijde van het beeldscherm is jouw beschrijving kloppend, so I say no more :smile:

Wat betreft jouw zijsprong, vind ik persoonlijk dat het veel voeren ook een strategie is, alleen wel in de juiste situatie.

Dat het een aantal gevolgen heeft voor de vangsten daar zou men een nieuwe topic van kunnen maken.
Maar ik ben bang dat jij dan daar weer een zijsprong gaat maken naar de voerstrategie die dan aangepast moet worden...:smile:

Uiteraard heeft het vele voeren zijn weerslag op de gretigheid van de aanwezige karpers.
Daarom komen op dit soort wateren de vraatzuchtigste vissen het meest op de kant, ze krijgen dan alleen vaak het stempel van 'domme' vis.
Het zijn echter karpers met een bodemloze 'maag', met een hang naar vissersvoedsel en een honger als Billie Turf.
Billie ligt altijd als eerste op de voerstek en verlaat deze als laatste.

Zo maakte ik vorig jaar, medio maart, een 'visser' mee die zijn voerstrategie op het idee van verzadiging afstemde.
In maart was de watertemparatuur nog ver onder de tien graden, dus veel werd er niet gevoerd door de vissers(2), die het water aan het aanpakken waren.
De 'visser'in kwestie was te omschrijven als dagtoerist, weinig visser meer spekjager.
Nadat de verwachte blank ook in de auto was geladen kwam meneer nog even terug.

Op een meter of dertig van mijn visplek dumpte deze trend-visser zonder blikken of blozen een ruime vijf kilo boilie's ( en dat slechts op een goede 20 vissen).
Hoofdschuddend vroeg ik hem of hij een voerstek aan het opbouwen was en wat de watertemparatuur was?
Nee, meneer kwam voorlopig niet meer terug, maar de bedoeling was de vissen te verzadigen zodat wij niets zouden vangen.

Dit soort vorvallen zijn wel uitzonderingen, er zijn echter nog genoeg vissers die denken dat veel voeren automatisch veel vis betekent.
Op kleinschalig water heeft veel voeren echter invloed op de rest van de populatie.

Mike, zelf vond ik jouw 'zijsprong' passend binnen dit onderwerp, mischien dat het weer een aantal mensen aan het denken zet, mij in ieder geval wel!!

met licht-voerende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-24 12:17 ]</font>