Smaken verschillen!?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-01-2003 01:40

Beste mensen,

Wat ik mij afvraag is het volgende:

Ik heb de laatste jaren op een water met 1 soort boilies gevist. Ik heb in die jaren een aardige inschatting van de populatie kunnen maken. De resultaten waren goed. Die bleven ook goed, maar ik begon steeds meer vissen te dubbelen of zelfs nóg vaker te vangen. De gedachte dat ik het grootste deel van de populatie wel zo ongeveer gevangen had kwam in mij op.

Nu vis ik met een ander aas, en opeens duiken er meerdere onbekende vissen op.

Ook met de korstvisserij duikt er zeer regelmatig een onbekende vis op.

Zou het misschien zo zijn dat een bepaalde groep karpers een aas veel lekkerder vind dan een andere groep? Oftewel, verschillen smaken bij karpers? Ik heb daar wel eens een artikel over gelezen, maar ik ben benieuwd naar meer meningen...

Ervaringen zijn zeer welkom.

Groetjes, Sjoerd
hans kenis
Berichten: 81
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Lummen (B)
Contacteer:

03-01-2003 02:03

Sjoerd,

Ik vis nu al enkele jaren op een clubwater bij mij in de buurt. Het is geen heel grote plas maar er zitten wel vrij veel karpers op (+/- 100). Van 5 tot 15 kg. Ik heb net als jij verschillende karpers al 2x gevangen, enkele zelfs 3x. Ik heb er al met verschillende soorten boilies gevist, ook met maïs, maar het viel me op dat de vissen die ik dubbelde steeds met identiek hetzelfde aas door mij gevangen werden.

Volgens mij kan het dus zijn dat bepaalde karpers een bepaalde voedselvoorkeur hebben. Ik weet wel niet of dit op elk water zo is.


greetz
Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-01-2003 05:52

Sjoerd,

Er zijn inderdaad karpers die er een bepaalde
voorkeur op na houden, en jaar in en jaar
uit op hetzelfde aas worden gevangen.
Naar mijn mening kun je ze in drie groepen
verdelen.
1- boilie vreters
2- partikel vreters
3- alles vreters
En misschien nog een vierde, natuurlijk aas
vreters.
Onder de boilie en partikel vreters, zullen
onderling ook wel verschillen zijn, b.v. 1
karper prefenteert zoete boilies, terwijl
een ander voor vismeel valt, dus ook onder
de partikel karpers zijn verschillen de 1
valt vaak voor mais, terwijl de andere weer
de voorkeur voor tijgernoten heeft.
Op deze manier kun je ook handig inspelen
als je een target voor ogen hebt, door er
achter zien te komen welk aas hij het meeste
op is gevangen.
Joep, het klopt ook dat je zegt dat je dacht
dat je de hele populatie al gevangen had,
maar dit was maar schijn, want je trok met je
aas maar bepaalde karpers, en toen je over-
schakelde kwamen er plots andere karpers op de kant, dit is een duidelijk voorbeeld dat
er degelijk karpers zijn met een bepaalde
voorkeur.

groetjes Benny
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

03-01-2003 10:50

Ik geloof dat er in het boek "De dunne lijn" van Luc De Baets ook iets is geschreven over dit verschijnsel. En volgens hem is er wel degelijk een voorkeur bij vissen voor een bepaalde aassoort.

piotr
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-01-2003 16:32

Ja, dat boek moet ik mij nog steeds een keer aanschaffen. Schijnt een hoop info in te staan.

Ik denk ook wel dat karpers in verschillende groepen zijn te 'verdelen'

Ik doel hier echter op specifiek aas. Dus van de ene soort overschakelen op deandere soort.

Ik vind het iig bizar dat als je jaren vist op hetzelfde water denkt de karper te kennen, maar wanneer je dan anaar een andere boilie overschakelt blijken er hele andere vissen boven water te komen. Mischien is dat ook juist wel mooi.

Net op het moment dat je dnekt dat je het weet, blijkt het weer anders te zijn.

En Benny, je hebt in principe wel gelijk, maar ik heb toch tientallen karpers gevangen op die ene soort, en er blijken dan weer anderen te zijn.

Zijn dat wellicht d ekarpers die schrikken als ze zien dat een collega gehaakt wordt.

Als er op elke karper die je vangt één afgeschrikt wordt, kan dat aardig oplopen? Of ligt het misschien aan iets anders...

Groetjes, Sjoerd
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

03-01-2003 17:18

Trouwens, zo merk je ook dat je met boilies op basis van vismelen meer schubkarper vangt als spiegelkarpers.

Greetz
Piotr
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

03-01-2003 18:11

Dag Piotr,
dat sommige karpers voorkeur hebben voor (vismeel)boilies en sommige voor mais of voor ander aas, OK.

Maar ik vind het een beetje vreemd dat je kunt zeggen dat spiegelkarpers minder snel geneigd zijn om vismeel-boilies te pakken. Dan schubkarpers.

Ik weet bijna zeker dat dat niet kan kloppen.
Als dat beeld bekend is op een bepaald water, dan moet je natuurlijk ook in je achterhoofd houden wat de verhouding spiegel/schub is.

Want als jij wel gelijk hebt, dan zouden schub- en spiegelkarpers genetisch moeten verschillen. En ze kunnen wel met elkaar kruisen, dus zoveel verschillen ze niet (alleen qua uiterlijk) van elkaar.

Tenminste, zo denk ik er over.

Aju,

Wouter Steggink
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

03-01-2003 19:35

Wouter,

Jij verschilt genetisch ook niet veel met Piotr, maar toch kan jullie smaak totaal verschillen.
Qua uiterlijk verschillen jullie mischien veel, maar als je genetisch hetzelfde bent, moet je van het zelfde houden.
Dat is dan ook een beetje vreemd, right ?

Ik weet niet of karpers een voorkeur hebben, het is een blijft een herbivoor (alleseter) en als alles eter, heb je het natuurlijk voor het uitzoeken.
Als je dan ook nog eens kan kiezen tussen allerlei smakelijke dingen, dan kan ik best begrijpen dat ze voorkeuren gaan maken.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-01-2003 22:01

Nou wil het toeval dat ik de laatste tijd veel met 'vissige' boilies vis, en ik het percentage spiegels dat ik vang is groter dan ( of 'als' :???: ) De eerste vis die ik ving nadat ik op deze boilie was overgeschakeld, was een prachtige spiegelkarper!

Zo kan het dus ook zijn dat jullie misschien geen ervaring hebben dat zo'n overschakeling andere vis in het net brengt.

Maar dat het vooromt lijkt zeer waarschijnlijk. Wat kunnen hier nu mogelijke oorzaken voor zijn? Misschien het schrikken van de vangst van een andere karper? Als een karpe reen rig kan associeren met gevaar, dan kan hij dat ook met een aas.

Of heeft het misschien zelfs wel met het 'kweekverleden' te maken van een karper? Het kan natuurlijk ook natuurlijk verwekte karper zijn.

Vanuit dit oogpunt kan ik de reactie van Piotr wel begrijpen. Er wordt immers meer schubkarper uitgezet dan spiegelkarper (alhoewel de spiegelkarperprojecten in aantal groeien)

Maar goed, wat kan nou de oorzaak zijn van die 'nieuwe' vissen? Alle hersenspinsels gewoon op het bord gooien, t kan geen kwaad :smile:

Met spinnende groet, Sjoerd
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

03-01-2003 23:30

Als je op een ander aas ineens onbekende karpers vangt kan dit met twee dingen te maken hebben, voedselvoorkeur of aasdressuur. Ik heb dit op een thuiswatertje meegemaakt. Op partikels ving ik vissen die ik nog niet kende. De vismeelboilies begon qua aanbeten te verminderen. Ik ben toen met birdfood aan de gang gegaan, ik kreeg weer volop runs en ving onverwacht ook nog eens een tweetal vissen die ik nog niet kende. Later hoorde ik van buurtvissers dat ze een drie jaar geleden op die put hadden gevist, alleen maar met vismeelboilies (de zelfde vismeel als ik gebruikte). Trek je conclusies maar.

groet
Bart
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

03-01-2003 23:59

Het hoeft een beetje geïnformeerde visser waarschijnlijk niet meer gezegd te worden dat veranderen van aas (zeker wanneer dit al fel "ingeburgerd of ingekarperd" is) zeer vaak nieuwe of onbekende vissen op de kant brengt. Dit heeft zeker te maken met aasvoorkeur, maar volgens mij nog meer met het feit dat je met een "nieuw" aas een belangrijk herkenningspunt voor vele karpers wegneemt. Nieuw aas is in deze context natuurlijk een relatief begrip.

Een water waar men vijf jaar geleden - na een periode zoete bollen - is begonnen met op grote schaal te voeren en vissen met een overwegend zoute boilie of een vismeelboilie, zal nu hoogst waarschijnlijk met de herintroductie van een "nieuwe" zoete boilie weer schijnbaar onvangbare karpers of moeilijke kantbezoekers opleveren.
Dezelfde stelling gaat op voor particals. Er zijn vissen die liever een boilie op hun menu hebben staan dan een particle (kijk naar wijlen Skup). Het kan goed dat net deze vissen na een jarenlang boiliebombardement net op een particle gevangen worden, juist omdat ze de link niet (meer) leggen met het "gevaar", en dit aas na een kleine voercampagne als volkomen veilig beschouwen.

Kwalitatief goed aas gebruiken is één, maar het ook nog eens op de goede manier gebruiken is twee.

Over de zoete spiegels en de zoute schubs...
Het klopt dat vooral de grotere spiegels een voorkeur hebben voor zoet aas, en minder voor zout aas. Een voorkeur hebben wil niet zeggen dat ze geen vismeelboilie zullen consumeren. De karperwereld is geen wereld van zwart-wit.

Het komt erop neer dat als ik morgen begin te vissen op een water waarvan de topvissen allen grote spiegels zijn, ik door zoet aas te gebruiken mijn kansen al met misschien maar een klein stukje verhoog. Over het algemeen genomen toch.

Nog zo'n voorbeeld. Danny Fairbrass van Korda viste afgelopen seizoen op een Engels syndicaatwater met particals, terwijl alle anderen met boilies aan de slag gingen. Hij ving er door relatief weinig moeite te doen toch een groot deel van de vissen die er dat jaar gevangen werden.
Op het continent ligt het particleverhaal een stuk moeilijker doordat de meeste waters verbrasemd zijn, maar toch kan je er soms flink mee scoren.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-01-2003 01:02

Oei, ik vis met vismeelboilies, maar ik zou juist een grote spiegel aan de haak willen slaan! :smile:

Dat zou kunnen kloppen, maar t is allemaal heel betrekkelijk. Ik las deze wek deel 2 van john v Eck in de KW 27.

Hij was op jacht naar de 'Coppensvis' Hij schatte zijn kansen goed in omdat hij in he stuk viste waar die vis meestal rondzwom (!? 99,9% vd tijd zie je hem niet, maarja)

Bij het zwembad viste een andere visser. Maar daar was Coppesn nog nooit gevangen. en wat denk je?
JUIST, die andere gast vangt hem, bij t zwembad.

Bovendien heb ik op het water waar ik in eerste instantie over begon, veel spiegels gedubbeld of vaker, met zoute boilies. Zal denk ik ook veel per water verschillen.

Met zoute groet, Sjoerd
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

04-01-2003 02:24

Bart van de Hurk heeft ook iets geschreven op de Rotery, op de KWO site,

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel67.php


MVG J0H@N
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

04-01-2003 11:36

Bart van de Hurk schreef in zijn rotary dat om onverklaarbare wijze schubs idd meer vallen voor kruidige als voor zoete boilies. hij heeft het zelf ook ondervonden op oa de Moselle waar hij met kruidige boilies schubs ving en zijn maat met zoete boilies spiegels. en toen hij zelf eens met zoete ging vissen ving hij ook voornamelijk spiegels.
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring. toen iemand mij eens een tijdje terug vertelde dat schubs sneller te vangen zijn op vismeel en spiegels op zoete boilies. Toen ging ik eens nadenken en even mijn oude(ja, wat is oud???) vangsten bekijken. Ik vistte samen met mijn neef nl op een water waar hij ALTIJD met zoete boilies vistte en ik meestal met vis- of kruidenboilies. Wat mij toen opviel was dat ik idd zelden een spiegelkarper ving en dat mijn neef zelden een schub ving. Ik geloof dat hij er op 3 jaar tijd 7 schubs heeft gevangen terwijl hij elke dag ongeveer 2-3 karpers ving. en op dit water zitten er ONGEVEER evenveel schubs als spiegels.

Zelf heb ik dit jaar op een water gevist met vismeelboilies waar ik geen enkele spiegel heb gevangen. Terwijl ik weet dat er spiegels zitten, maar wel nooit zoveel als schubkarpers.

als ik dan eens ga bekijken over al de wateren die ik tot nu toe heb bevist(zijn er niet veel hoor), dan kan ik toch besluiten dat bij mij de schubkarpers voornamelijk vallen voor kruidige of vismeelboilies en de spiegels voornamelijk op zoete boilies.

Op één water waar ik een weekje heb gevist hebben we met 3 man slechts 2 schubs gevangen. en hier vistte we dan ook met vismeelboilies. De rest wat we vingen waren spiegeltjes. Ik weet wel niet hoe de verhouding schubkarper-spiegelkarp hier is. Daar kan Mark mij mss even mee helpen.

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

04-01-2003 12:57

Op dat water is de aantallenverhouding duidelijk in het voordeel van de spiegels.

De meeste jonge vissen zijn spiegeltjes.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-01-2003 13:23

Hoe kijken jullie dan aan tegen smaak (zoet/zout) vs. seizoen, in combinatie met spiegel vs. schub?

Zijn er per seizoen nog bepaalde voorkeuren voor zoet of zout bij spiegels of schubs? (zomer/winter)

Ik heb zelf weinig gemerkt van dit verschil, wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat niet bestaat...

Wat ik mij ook afvraag is of sommige mensen verschil in vangsten hebben gemerkt bij het drijvend vissen: korst vs. hondebrok?

Mijn ervaring is dat vooral spiegels helemaal verzot zijn op een lekker brokje.

Groetjes, Sjoerd

_________________
I know it's not much, but it's okay, keep on CARPHUNTIN' anyway!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2003-01-04 13:24 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

04-01-2003 13:30

Sjoerd,

ikzelf probeer mij eigenlijk het hele seizoen bij hetzelfde aas te houden. Maar dat komt ook denk ik omdat ik gebonden ben aan 1 water op het moment. En zoals ik al zei vang ik met mijn visboilies voornamelijk schubs.

ja, je tweede vraag daar heb ik niet direct een idee van. Daar weet iemand anders mss meer van. Maar ik denk dat de schub die altijd gevangen wordt op zoute boilies dat die ook op dezelfde boilie te vangen is in andere seizoenen. En bij de spiegel natuurlijk juist hetzelfde. Mss dat je wel iets kunt veranderen in de winter aan je boilie. zodat hij bv beter verteerd.

MVg
Piotr
mark hofman.

04-01-2003 14:47

het is al algemeen bekend dat vissen onderling andere eetgewoonten hebben. ze hebben gewoon andere voorkeuren. sommige eten gewoon alleen natuurlijk voedsel.

mark
HansPeter van Ee

04-01-2003 15:39

Heren

De topic die geopend werd door Sjoerd Groot heet:' Smaken verschillen?'.
Vervolgens verteld hij dat hij eerst met boilie's vist, dan met ander aas en heeft het ook nog over korstvissen.
Hij spreekt dus eigenlijk over andere aassoorten die wel degelijk dezelfde smaak zouden kunnen hebben....

met opmerkende groet

HPE
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

05-01-2003 14:37

'Smaken verschillen' is enkel een catchy titel Hans.
Ik heb zo m'n twijfels over sommige standpunten, niet alleen over die smaakverschillen...Iemand die zegt dat de vangsten op z'n boilies achteruit begonnen te gaan ie met nieuw geintroduceerde boilies direct beter begon te vangen. Mijn ervaring staat daar haaks tegenover, ik blijf met dezelfde bol vissen en ik vang daar alleen maar beter op. Naar mijn idee omdat elke vis in het water die bol op den duur leert kennen. Dat ie daar dan eens op gevangen wordt is weer dressuur in de hand werken maar als ie twee dagen later weer een handje van die bollen tegenkomt bouw je weer vertrouwen op. Op m'n thuiswater heb ik altijd met dezelfde vismeelboilie gevist. Ik heb er heel wat vissen gevangen en heel wat vissen op de kant gezien, maar ik kan niet zeggen dat ik vissen niet gevangen heb die anderen wel regelmatig vingen. En omgekeerd ook niet. Dus zoet versus zout (vismeel) heb ik al veel horen over vertellen en het kan echt wel waar zijn, ik heb het echter nog niet gemerkt.
Trouwens, als ik eens een goeie scheut sweetner bij m'n vismeelmix giet krijg ik dan een universeel aasje???

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-01-2003 18:06

Ja ok Hans-Peter,

Een vissig kattebrokje en een vismeelboilie zullen elkaar wat smaak betreft niet veel ontlopen. Later is de discussie schub=zout en spiegel=zoet ontstaan, maar ik doelde in eerste instantie op het vershcijnsle van andere vissen vangen met nieuwe aas.

Ik heb ook gevallen meegemaakt waarbij 't helemaal geen fluit uitmaakte of of je overschakelde op iets anders of niet. Het is dan ook niet een theorie waar ik heilig in geloof. Meer iets wat ik mij af vroeg, en waar ik me van af vroeg of iemand anders ook wel eens daar over nagedacht heeft.

En zoals jan al zegt, is de discussie op meer vlakken gaande dan alleen 'smaken verschillen'.

Dat de een karper een voorkeur heeft voor een aas kan naar mijn mening aardig kloppen. In mijn aquarium is bijvoorbeeld een vis die absoluut niet van de drijvende korrels eet. Ik heb 2 soorten voer, alleen de andere soort eet hij. dus wat dat betreft zou 't kunnen zijn... 'T is allemaal wel veel te vaag en te tegenstrijdig om hier echt in te gloven, dat moet ik jullie nageven.

Met gevende groet, Sjoerd
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

05-01-2003 21:41

Mijn mening is ook wel dat sommige karper het ene aas veel lekkerder vinden dan het andere. Ik heb ook al een paar karpers gehad die ik al 2-3 keer heb gevangen maar dat was altijd op het zelfde aas en niet op een ander aas.

vriendelijke karpergroeten nick
Plaats reactie