Toekomst: Bekeuring voor onthaakmat!


Plaats reactie

Moeten onthaakmatten verplicht worden?

JA, JA en nog eens JA, geef mij maar een bekeuring als ik geen mat bij me heb.
163
47%
Ja, maar een bekeuring vind ik overdreven.
132
38%
Nee, ik ben vergeetachtig...
7
2%
Nee, waarom?
44
13%
 
Totaal aantal stemmen: 346
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-06-2007 00:02

Douwe,

Als bij het niet gebruiken van een mat (wat hier voorgeschreven is) de vis ernstige beschadigingen oploopt. De toevallig aanwezige lid van de partij van de dieren er melding van maakt in de plaatselijke krant. Heb ik als HSV een probleem waar leden en de karper niet op zit te wachten.

Moet stellen dat een berisping in de vorm van een schriftelijke waarschuwing in het algemeen hier goed werkt. Gaat dan nog geen eens om de onthaakmat. Door goed uit te leggen hoe en het waarom bereik je al veel.

Tot voor een paarjaar was het onmogelijk een partij van de dieren te realiseren zoals die er nu is. Waar je mij op aanspreekt moet je dan ook zien als mogelijkheid je in te dekken tegen nieuwe ontwikkelingen. Wil het intern best bespreekbaar maken je ogen sluiten zal niets op leveren.

Kan goed zijn dat ik spoken zie. :lol:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-06-2007 00:31

Neem als voorbeeld een spiegelkarper van over de 16 kg. Die na een kennismaking een buikvin, schubben en een gedeelte van zijn staart kwijt en een borstvin gebroken was. Zijn gewicht liep met kilo’s terug. Is nu een ernstig gehavende vis waarbij ik de opmerking krijg dat hij zo weinig tegensputtert gek hé. Volg deze vis al een jaar of 15 moet ik denken gut de jongen had geen geld of zin om een goede onthaakmat te kopen. Vis laat je maar als oud vuil behandelen. Als de foto met je gave kant maar op je nachtkasje staat.

Een hond doe je dat nog niet aan IK ALTHANS.


Peter
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

12-06-2007 02:03

Oersterke posting, Peter!!!
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

12-06-2007 03:26

Kan me ook wel vinden in je posting Peter.

Wat die ontwikkelingen betreft, wie weet valt vissen zonder onthaakmat wel onder dierenmishandeling over een tijd; met de partij van de dieren in de kamer weet je het maar nooit... :)

mvg
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-06-2007 09:25

Hoi Douwe,

Misschien is inname van de pas op openbaar ingebracht water niet mogelijk, hier mag namelijk iedereen vissen. Maar hier in het zuiden hebben we een situatie met veel niet ingebrachte visvijvers. Ik zit in het bestuur en ken onze statuten, wanneer wij als bestuur aanvullende regels bepalen dan zijn die van toepassing voor ons verenigingswater. Op de vergunning staat dat indien ze de regels niet handhaven, ze geacht worden zonder vergunning te vissen. Ook de politie controleert hierop en mochten de eigen verenigingsregels overtreden worden, dan zal de agent overgaan tot bekeuring met als aanleiding het niet hebben van een geldige vergunning.

Zo hebben we er bijvoorbeeld ook op staan dat 10 meter rondom de stek de visser de rommel op moet ruimen, volgend jaar staat erop dat ze de rommel opgeruimd moeten hebben 10 meter rondom de stek. Allemaal aanvullende regelgeving die ervoor zorgt dat het vissen aangenamer wordt op de vijver. Maar alle bovenstaande extra regels zijn enkel van toepassing voor eigen leden van de vereniging en wij mogen enkel eigen vispassen innemen bij onze leden. Natuurlijk doe je dit in een dergelijk geval niet meteen en wijs je ze op de gevaren voor de karper, maar bij herhaaldelijke overtreding is het toch raak.

Bon, zo zit de vork in de steel.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

12-06-2007 21:13

ik zie karpervissers met een mini netje vissen en onder het genot van een biertje een beetje ouwehoeren enzo.
Vissen veelal 2 a 3 sessie's per jaar en verder niks vangen en zo.
Met deze regel zal je zulk soort volk toch nog meer kunnnen tegengaan.
Iedere beetje karpervisservisser heeft zon ding man dus wat is dan het probleem?

Klaas Sipma
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-06-2007 21:19

e onthaakmat is niet het probleem het lijkt er misschein op dat ik er tegen ben dat is niet zo.
Ik ben tegen zinloze regeltjes om daarop te gaan bekeuren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-06-2007 21:52

klaas Sipma schreef:ik zie karpervissers met een mini netje vissen en onder het genot van een biertje een beetje ouwehoeren enzo.
Vissen veelal 2 a 3 sessie's per jaar en verder niks vangen en zo.
Met deze regel zal je zulk soort volk toch nog meer kunnnen tegengaan.
Iedere beetje karpervisservisser heeft zon ding man dus wat is dan het probleem?

Klaas Sipma


Vissen veelal 2 a 3 sessie's per jaar en verder niks vangen en zo.


Toppunt van onzin derhalve, die mat is sowieso overbodig.

Je zal bij eens soort volk horen die een zulk soort volk zulke onzin regels door de strot wil duwen.. :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
michel merza
Berichten: 53
Lid geworden op: 30-12-2005 21:55
Locatie: deventer
Contacteer:

13-06-2007 12:27

Bij ons in Deventer is een onthaakmat geloof ik verplicht. Ik gebruik ze nu 3 jaar ongeveer en heb onlnags een dikkere/betere aangeschaft omdat ik het met de auto beter mee kan nemen. Ik vind het niet meer dan logisch eigelijk om de vis een beetje te beschermen tegen een slechte ondergrond. Vooral als zo'n vis wild is op de kant heb ik liever dat ie een keer tegen een onthaakmat klapt met z'n kop of staart dan op een grintpad toch!!!!! Wat mij betreft overal verplicht stellen en beboeten op overtreding.
There is no certainty only opportunity.
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

13-06-2007 13:28

henk, als je 2 a 3 sessies vist en in totaal minder dan 15 uur per jaar vist kan ik je helaas niet serieus nemen.

Overbodig zijn wel meer dingen.
Met een rodpod in het gras enzo of een rigwallet meenemen als je toch geen rigs verspeelt, kun je nog even doorgaan toch.
zie er de overbodigheid niet van in, sommige vissen kunnne wel eens wild doen.

Maar waarom je het beter kunt gebruiken is om de niet vissers en mensen die vissers haten de bek te snoeren
zo behandel je de vis met meeste respect en kunnen ze daar tenminste niet over zeiken.

Er zijn zoveel regels maar heb je er nu echt last van?
Ik ben dit jaar 8 keer gecontroleerd, even een praatje spullen voor elkaar en er is niks aan de hand, sorry hoor maar heb nog nooit moeite gehad met de huidige regels, ik volg je niet helemaal.

Vis zelf gemmideld 3000 uur per jaar, dit jaar zit ik al op 1500 uur en als je al die regels toch niet leuk vind en er geen zin aan heb dan kun je toch net zo goed niet vissen.

Maar ik denk dat je wel weet wat voor soort mensen ik bedoel, die effe snoek de kant op sleuren en geen tang meehebben en zo.
Als je die mensen niet kent zou je toch echt meer moeten vissen, no offence ofzo, of ik woon in een drukke streek.

Hoop hiermee iets te hebben toegelicht
K. van den Herik

13-06-2007 16:55

klaas,

Vriend. Als je op vakantie gaat vis je dus 2,5 volle dagen per week?

3000 / 24= 125 dagen/ 50.

Nog 2 kan je samen met Barry klaverjassen.

MVG

Klaas
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

13-06-2007 22:38

Onzin, in de grote vergunning staat ook al een gedragscode met daarin de stelling dat je een onthaakmat bij je zou moeten hebben, wil je maatschappelijk verantwoord kunnen karpervissen.

Nou ben ik niet zo pro-onthaakmat, en gebruik hem alleen als het echt nodig is:
- Wanneer een vis onrustig is na het scheppen
- Wanneer het een grotere vis betreft (moeilijker te corrigeren)
- Wanneer de ondergrond steen of zond is

Een vis beschadigt namelijk niet als je deze rustig in het gras legt.
Als je ziet wat de vissen doen tijdens de paai.
Ik houdt hem dan liever droog, stinkt ie ook niet in de auto.

Voor 10 jaar terug viste haast niemand met een onthaakmat, nu wordt verwacht dat dat het eerste is wat je aanschaft als je gaat vissen.

Het is goed dat die dingen er zijn, en zou ze vooral ook verder blijven gebruiken (baat het niet dan schaat het niet), maar soms lijkt het wel een beetje overdreven te worden/ en zelfs te worden opgelegt.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-06-2007 22:43

Mike, in welke grote vergunning? Er bestaat n.l. geen grote vergunning meer...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-06-2007 23:14

- Wanneer een vis onrustig is na het scheppen ??

Mike, knap dat je dit van te voren kan beoordelen.
Maak het mee dat de dril niet veel voorsteld maar de vis wel tekeer gaat op mijn natte mat.
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

14-06-2007 01:05

Ik bedoel dat handige boek, dat je bij dat kleine vispasje moet bewaren.
Om het even.

PJ otte: het is wel degelijk enigzins in te schatten.

Het gaat er niet om dat ik geen wil onthaakmat gebruiken, gebruik hem regelmatig, wil alleen maar aangeven dat het gebruik van een onthaakmat een beetje in door geschoten.

''Zonder onthaakmat ben je niet voorzichtig met een vis?''
''Zonder onthaakmat ben je geen serieus karpervisser?''

Dat lijkt de stekking van meerdere bovenstaande posts.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-06-2007 10:28

Sterker nog je lijkt haast wel een moordenaar, ik kan je nog iets zeggen als ik aan het einde van een sessie per ongeluk een vis vang maak ik de onthaakmat echt niet meer nat, de vis wordt dan in het water onthaakt.
Een foto boeit mij niet, de aanbeet en de dril dat is het vissen daarna is het zo snel mogelijk terug.
Hier hoef ik geen commentaar op het is mijn beleving in het vissen dat kan voor iedereen anders zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-06-2007 12:51

Belachelijk, we kunnen dan nog veel meer dingen beboetbaar maken:

Het vissen met weerhaken.
Te dunne lijn
Te dikke lijn
Voorslag op bepaald water
Geen voorslag op bepaald water
Leadcore op bepaald water
Geen leadcore op bepaald water
Mensen die op brasem vissen met de vaste stok die kan breken als er een karper aan komt
Foto's maken (vis te lang op de kant)
Het hebben van een bewaarzak

etc.

Stel ik vis altijd vanuit de boot en ik onthaak ALTIJD in het water, ben ik dan verplicht om een onthaakmat mee te nemen?

Ik denk dan ook dat het eenieders eigen verantwoording is en dat de meeste mensen het wel zelf kunnen bepalen wanneer wel en wanneer het niet echt noodzakelijk is.

Wij hebben al zo verschrikkelijk veel regels, moet dan echt alles voorgekauwd en m.n. beperkt worden? Zullen we dan maar meteen bepalen dat wij alleen onder begeleiding van een vis gids mogen vissen, die ons meteen op de vingers kan tikken als wij over de schreef gaan?

Waar hebben wij het hier in vredesnaam over? Als wij ons nu eens allemaal zo druk gingen maken over echte dingen dan zou de wereld .......

Kortom, ik ben tegen (maar dat ben ik wel vaker hoor :-) )
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
jacob gerrit boeve
Berichten: 41
Lid geworden op: 13-05-2007 17:05
Locatie: heuvelrug

14-06-2007 16:37

Ja beboeten gelijk en hoog ook ! Geen mitsen en geen maar je kan hengels betalen en meeslepen dan een mat ook.

En voor mensen die de regeltjes allemaal teveel worden verhuis naar Bogota ben er geweest en echt ideaal voor mensen die niet van regeltjes houden.


Co
Gebruikersavatar
Jacob van Wensveen
Berichten: 576
Lid geworden op: 16-10-2006 15:49
Contacteer:

14-06-2007 17:04

Ja, belachelijk om hier een boete voor uit te schrijven.

Michel Merza schreef reeds dat het in Deventer verplicht is door de vereniging aldaar. Daar betekent het niet bij je hebben van een onthaakmat hetzelfde als je niet houden aan de voorschriften en dan wordt het beschouwd als vissen zonder vergunning. En dus strafbaar.

Dat is toch echt belachelijk? Dat je verplicht bent om een nutteloze onthaakmat mee te slepen. En dat alleen maar om een stomme vis te beschermen? Soms krijg ik er ook geen hoogte meer van. Straks wordt het ook nog verplicht gesteld om van dat desinfecterende en beschermende spul voor (haak)wonden bij je te hebben om een vis wanneer dat nodig mocht zijn, te behandelen. Of respect te hebben voor vissen... Of nee, respect hebben voor alle dieren, nog mooier!!!

Oh wat erg is dat allemaal. En we sjouwen ons al de pleuris met ons hebben en houwen naar die waterkant. Nee, ik vind ook dat die onthaakmat van een paar kilo en dat flesje kwakzalverspul beter in gewicht aan extra boilies (boven de 2 x 5 kg die standaard mee moet) kan worden meegenomen. Ik heb het nog niet eens over de enorme ruimte die het onding inneemt in de auto.

Waar praten we over Michel? Een stomme stokoude dikke Spiegel die één van zijn spaarzame schubben kwijtraakt doordat ie op de grond begint te slaan met zijn staart? Wat zou het toch!!! Anders was ze die ooit wel een keer kwijtgeraakt in een of ander schepnet. En zo lang te leven zou ze toch niet meer hebben in die stadsgracht...

Nee hoor, Michel, ik kom zelf ook uit Deventer. En ik sluit me helemaal aan bij jouw woorden. Maar wij hebben dan ook makkelijk praten. Wij, of in ieder geval ik, hadden al onthaakmatten toen het nog niet verplicht was.
En als je zo een paar jaartjes gevist hebt, weet je niet meer beter en zie je het ook niet meer als een verplichting. Er zitten ook voordelen aan: je kunt een onthaakte vis ook veilig terugzetten met een goede onthaakmat. Zonder onthaakmat moet je de vis terugzetten of in je handen dragend of met datzelfde schepnet (ah ja, daar in dat net hangt nu die grote schub van die bejaarde Spiegel, een souvenir moet je maar denken).

Maar ja, in Deventer moet je ook wel erg zuinig zijn op de karpers. Waarschijnlijk dat er in andere plaatsen veel meer karpers zijn zodat je altijd nog wel van die mooie gave exemplaren kan vangen!!!


Groet,
Jacob

P.S. een waar gebeurd verhaaltje. Er zit een 65+er te vissen op een zeer bekend karperwater. Nadat hij met pensioen was gegaan, bezoekt hij dit water regelmatig en vist er alleen 's ochtends een paar uurtjes. En verleden jaar heeft de man geluk: hij vangt een mooie 40-er. Hij weet het beest met moeite de kant op te tillen en onthaakt de vis op het zachte gras. Niets aan de hand toch? Vervolgens tilt hij het bakbeest op en wil hem weer terugzetten. Helaas laat hij de loodzware vis uit zijn handen donderen tussen het gras en de oeverbeschoeiing. En gelukkig overleeft de vis de val wonderwel. Deze man heeft nog nooit van zijn leven een onthaakmat gebruikt en/of nodig gehad. Er zijn een paar vissers die hem hierover hebben aangesproken en uitgelegd dat een mat noodzakelijk is.
Nu vist dezelfde man nog steeds op dat water mét een onthaakmat.
Ik heb hem laatst gesproken en uit zijn gedrag en manier van doen, kon ik toch echt niet de indruk krijgen dat hij erg leed en gebukt ging onder het feit dat hij nu wél met een onthaakmat zijn vrije tijd bij de waterkant doorbracht... En beste pensionada!!! Mocht je dit lezen: Onze complimenten!!!
Wonderful Days
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2007 08:22

Mannen,

Ook ik heb een onthaakmat, zo'n luxe en super grote, en zeg ook helemaal niet dat een onthaakmat onzin is! Sterker nog we zijn er allemaal wel van overtuigd dat het in sommige situaties zelfs nodig is!

Er is een verschil tussen eigen verantwoording en opgelegde zaken, dat is het enige waar ik over val. Moeten wij dan allemaal braindeads worden omdat alles is voorgekauwd door allerlei mensen?

In 031 mag niets meer zijn er een hoop verplichtingen en worden wij steeds beperkter in de dingen die wij doen, daar ageer ik tegen!

Uit alle reacties blijkt wel weer haarfijn dat de meesten van jullie gelukkig zijn met dit kabinet, meer regels, meer opgelegde zaken. Ik wil jullie echt wel eens weer horen als jullie het net als mij als een beperking gaan voelen, maar dat zal wel weer eens neit gaan gebeuren of we gaan allemaal huilen ik wist het niet.

Met verbijsterde groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

15-06-2007 09:00

dubbel
Laatst gewijzigd door Harold Hoekstra op 15-06-2007 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

15-06-2007 09:00

Jacob van Wensveen schreef:P.S. een waar gebeurd verhaaltje. Er zit een 65+er te vissen op een zeer bekend karperwater. Nadat hij met pensioen was gegaan, bezoekt hij dit water regelmatig en vist er alleen 's ochtends een paar uurtjes. En verleden jaar heeft de man geluk: hij vangt een mooie 40-er. Hij weet het beest met moeite de kant op te tillen en onthaakt de vis op het zachte gras. Niets aan de hand toch? Vervolgens tilt hij het bakbeest op en wil hem weer terugzetten. Helaas laat hij de loodzware vis uit zijn handen donderen tussen het gras en de oeverbeschoeiing. En gelukkig overleeft de vis de val wonderwel. Deze man heeft nog nooit van zijn leven een onthaakmat gebruikt en/of nodig gehad. Er zijn een paar vissers die hem hierover hebben aangesproken en uitgelegd dat een mat noodzakelijk is.
Nu vist dezelfde man nog steeds op dat water mét een onthaakmat.
Ik heb hem laatst gesproken en uit zijn gedrag en manier van doen, kon ik toch echt niet de indruk krijgen dat hij erg leed en gebukt ging onder het feit dat hij nu wél met een onthaakmat zijn vrije tijd bij de waterkant doorbracht... En beste pensionada!!! Mocht je dit lezen: Onze complimenten!!!


Ehmmmm Jacob, wat heeft dit verhaal met een onthaakmat te maken...? Als ik het goed lees laat de beste man de vis vallen terwijl hij hem aan het terugzetten is, en gaat er niets mis tijdens het onthaken!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-06-2007 09:15

Tsja ik vind dat samen met de onthaakmat ook een terugzetmat aanwezig moet zijn, gelezen het vorige verhaal zou het niet hebben van een terugzetmat een bekeuring op moeten leveren die het dubbele bedraagt van het niet hebben van een onthaakmat.

Uiteraard heeft iedere serieuze karpervisser een terugzet mat, de karper nog wel eventjes een kusje geven en bedanken voor de sportieve strijd.


Afbeelding
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-06-2007 09:30

Wat dit kabinet met het verplichten van een onthaakmat bij je te hebben en te gebruiken ontgaat mij volkomen.
Zijn regels die tot nog toe alleen door visrechthebbende kunnen worden gesteld. Met als mogelijke consequentie dat je schriftelijke toestemming om te vissen wordt ingetrokken. Maatschappelijke veranderingen kom je overal tegen. Zolang een partij voor de dieren niet in dit kabinet zit zal het er niet van komen. Heb de krant nog niet gelezen kan zijn dat dit vannacht gebeurd is?
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

15-06-2007 11:08

Douwe Bijlsma schreef:Tsja ik vind dat samen met de onthaakmat ook een terugzetmat aanwezig moet zijn, gelezen het vorige verhaal zou het niet hebben van een terugzetmat een bekeuring op moeten leveren die het dubbele bedraagt van het niet hebben van een onthaakmat.



Douwe,

ik denk dat je er helemaal naast zit! Ik pleit ervoor om vanaf heden het uit het water halen van karpers te verbieden. Er mag alleen nog onthaakt worden in het water!!!! :wink: Geen mat meer nodig.

Of zal ik nu de groothandels op mijn pad treffen... :roll:

mvg,
Harold