Toekomst: Bekeuring voor onthaakmat!


Plaats reactie

Moeten onthaakmatten verplicht worden?

JA, JA en nog eens JA, geef mij maar een bekeuring als ik geen mat bij me heb.
163
47%
Ja, maar een bekeuring vind ik overdreven.
132
38%
Nee, ik ben vergeetachtig...
7
2%
Nee, waarom?
44
13%
 
Totaal aantal stemmen: 346
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-06-2007 17:45

De beste gedragscode die ik ooit heb gezien.
Nu alleen nog de meerderheid zien te bereiken die nog nooit van de code heeft gehoord.
De meesten gaan er vanuit dat iedereen hier meeleest of lid is van de KSN, niets is minder waar. op vergaderingen komen ze ook al niet en verenigingsbladen zijn goed voor het oud papier.
Het enige wat ik op dit topic tegen heb is er een wet voor te maken, voorzover dat al mogelijk is, en er gaan bekeuren.

Liever iemand die een vis in het water onthaakt of er op let waar hij het doet dan iemand die een vis urenlang onnodig in een bezwaarnet opsluit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2007 17:50

Hij staat al in de Landelijke lijst Douwe. We zullen over visveiligheid wel meer horen in de toekomst.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

10-06-2007 18:12

ik ben vergeetachtig :D
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-06-2007 20:29

Kees ik weet het alleen wordt die lijst als een last ervaren, en je hebt toch niet de illusie dat er in gelezen wordt????

Bovendien staat het volgende er niet eens bij:

- Toon respect voor een ieder en ieders eigendom.
- Veroorzaak geen overlast
- Toon respect voor de natuur
- Meld calamiteiten en onregelmatigheden bij de gemeente, politie of hengelsportvereniging
- Zorg dat je beschikt over alle benodigde vergunningen
- Ga verantwoord om met het gebruik van de bewaarzak, landingsnet, weegnet en onthaakmat. Vermijd het overbrengen van visziekten

En laat dat nu ook nog eens de belangrijkste zinnen uit die code zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

10-06-2007 20:35

beste Martijn,

Ook de brasem heeft een hartje, die gaat bij mij gewoon de mat op hoor. Zegt meer over degene die het niet doen, kom op je bent toch een visser!!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-06-2007 20:52

Douwe, even ter verduidelijking:
- de KSN regels die nu in de landelijke lijst van viswateren staan, stonden daarvoor ook al enige jaren in de z.g. Grote Vergunning.
- voor de regels die jij daar mist geldt dat destijds het NVVS bestuur en de Federaties van mening waren dat zij die zelf reeds in de Grote Vergunning (en nu dus de Landelijke Lijst) omschreven hadden.
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

10-06-2007 21:38

Kees,

Die bladzijde in de Landelijke Lijst heb ik overheengelezen...

Maar zoals het daar staat beschreven is een onthaakmat toch al verplicht?


Ik lees steeds meer en meer verschillende meningen, en ook veel dezelfde meningen. Sommigen zeggen dat een beetje fatsoenlijke karpervisser altijd wel een onthaakmat heeft, anderen zeggen dat de aanschaf van een onthaakmat weinig kost in verhouding met de rest van het materiaal langs het water.

Laat ik maar gewoon hopen in de toekomst meer onthaakmatten te zien!


groeten, Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

10-06-2007 21:56

ik vindt niet dat een onthaakmat verplicht moet worden

tenminste als je de vis op het gras lecht

maar licht er steen ofzo vindt ik het wel terecht dat een onthaakmat

verplicht moet zijn

p.s zelf heb ik altijd een onthaakmat :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-06-2007 22:04

Nee Martijn, niks verplicht, de daar genoemde specifieke regels zijn aanbevelingen, geen verplichtingen.
Als je de Landelijke Lijst van Viswateren goed leest is het aantal verplichtingen en per Federatie veelal nog verschillende verplichtingen al zo groot dat niemand die eigenlijk kent. Daarbij komen ook nog de Verenigingslijsten met hun verplichtingen.
Het is de hoogste tijd om al die verschillende regelgevingen veel beter op elkaar af te stemmen, dit zowel op Federatie als HSV niveau, en alle overbodige 'ballast' eruit verwijdert. Zeker niet nog meer verplichtingen invoeren...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-06-2007 22:27

Aart geweldig dat je er weer bent, en ook nog reagerend op een antwoord van mij. :D :D :D :D :D

Regelgevingen op elkaar afstemmen en nodeloze dingen overboord gooien, wij zijn het al weer met elkaar eens.
De rest, zoals bv de onthaakmat sterk aanbevelen en zo ken ik nog wel een paar dingen die je sterk af zou moeten raden. 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-06-2007 09:09

Wij hebben hem bij ons op de vereniging gewoon verplicht gesteld, samen met een ruim schepnet. Elke specifieke karpervisser dient de zaken gewoon bij zich te hebben, zo niet dan zal er bij herhaling inname van de vispas volgen (1e jaar starten we met een waarschuwing).

Het is trouwens wel zo dat sinds de komst van de onthaakmat het ding heilig is verklaard, een verplichting is! Ik zie zelf nog altijd liever een goed bewaakte natgehouden karper op het gras dan een onbewaakte karper klapperend op een droge onthaakmat...

Met enkel een mat ben je er niet...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

11-06-2007 09:29

Bart,

Met alleen een mat ben je er inderdaad nog niet!
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? En om welke hengelsportverenigning gaat het/ hebben ze een site? (evt via PB).
Ik wil er bij mijn vereniging in ieder geval ook verder mee. Deze zelfde regels heb ik ook gelezen bij de hengelsportvereniging van Middelburg.

Aart,

Je bent er weer!
Wat ben ik blij dat het weer beter gaat!


Groeten, Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-06-2007 09:43

Bart ik moet nog maar eens zien wat er gebeurd bij inname van de vispas om die reden mocht die visser in bezwaar gaan.
Via een procedure kon je er dan wel eens achter komen dat je geen poot hebt om op te staan.
Verenigingsregels zijn niet rechtsgeldig, bovendien beslist een ALV over een dergelijk incident een bestuur kan wel tijdelijk innemen en tijdelijk schorsen meer niet.
Bekijk eerst maar eens wat de statuten daarover zegt.

Met je laatste zin ben ik het roerend eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

11-06-2007 14:07

@douwe

Ik vind het niet nutteloos om geen pas bij me te hebben. Ik heb dat spul altijd bij me alleen heb ik dat meestal in de auto liggen. En tsja als dan eens iemand anders rijd dan wil je wel eens je pas vergeten. Dan zeg ik op mijn beurt stel een regel in dat je het pasje laat zien op het buro binnen 24 uur doe je dat niet dan krijg je een bekeuring. Want als je vist en je mat ligt er naast met een emmer water en je hebt een ruim schepnet dan zou een controleur toch ook moeten denken dat je serieus bezig bent. En ja als je dan geen pas bij je hebt vind ik een bekeuring zwaar overdreven. Als ik dan een 500 meter verder op naar beginnende vissers kijk met vispas en boekje. Die een karper staan te onthaken op het fietspad en die krijgen geen bekeuring dan voel ik me wel even knap beroerd. Ik heb die gasten wel even aangesproken op hun gedrag en mijn matje ter leen gegeven in de hoop dat ze de volgende keer ook een mat gebruiken. En dit gebeurde allemaal terwijl er politie stond te kijken. Dus vandaar dat ik ook zeg wat is belangrijker de pas of de karper!!
vr gr peter
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

11-06-2007 14:38

Peter,

Dat is nou precies waarom ik deze topic geopend heb :wink:

Ben benieuwd wat hieraan gedaan kan worden...


gr. Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-06-2007 16:23

Peter weinig kritiek op jou posting alleen inhoudelijk op de meest prangende vraag wat is belangrijker.
Laten wij het heel simpel stellen: zonder inkomsten van de vispas is er geen bestaansrecht meer voor de HSV's.
Zodra iedere HSV het zelf op moet hoesten is het snel over en uit.
Dus de vispas is vanuit dat standpunt belangrijker dan de karper.

Het is aan de verbalisant of die de ruimte geeft om je vispas later te tonen op het bureau.
Dat hangt ook een heleboel af van je eigen opstelling en niets menselijks is een politieman vreemd ook aan de zin van het moment.

Het is te simpel om te stellen dat je standaard later je vispas ook mag laten zien.

Het is nogmaals je eigen verantwoording en die moet je niet ophangen aan een ander.
Vissen is een hobby, geen religie!
pascal astarte
Berichten: 180
Lid geworden op: 10-03-2006 12:18
Contacteer:

11-06-2007 16:49

Gewoon verplichten of je nou op het gras vist of niet.
Ennuh duurder als de bekeuring van de 3e hengel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-06-2007 18:20

Pascal je leest niet, het zal nooit zover komen dat er op bekeurd gaat worden.

Enne het is goedkoper als, en duurder dan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-06-2007 19:17

Douwe Bijlsma schreef:Bart ik moet nog maar eens zien wat er gebeurd bij inname van de vispas om die reden mocht die visser in bezwaar gaan.
Via een procedure kon je er dan wel eens achter komen dat je geen poot hebt om op te staan.
Verenigingsregels zijn niet rechtsgeldig, bovendien beslist een ALV over een dergelijk incident een bestuur kan wel tijdelijk innemen en tijdelijk schorsen meer niet.
Bekijk eerst maar eens wat de statuten daarover zegt.

Met je laatste zin ben ik het roerend eens.


Douwe,

De vispas blijft ten alle tijden eigendom van de betreffende HSV die hem uitgegeven heeft.
Bij inname stuur ik hem met rapport naar de betreffende secretaris. Aan de hand van die verklaring waarbij de overtreder de mogelijkheid krijgt te reageren beslist het bestuur of er maatregelen genomen worden. Beslissen zij van wel kunnen zij tot schorsing overgaan. Een royementcommissie kan dan het lid voordragen voor royement voor een bepaalde periode.
De algemene ledenvergadering kan hier al dan niet mee instemmen.

Verenigingsregels zijn niet rechtsgeldig, bovendien beslist een ALV over een dergelijk incident een bestuur kan wel tijdelijk innemen en tijdelijk schorsen meer niet.
SPREEK JE HIER JEZELF NIET TEGEN?
Eerst stellen dat ze niet rechtsgeldig zijn, daarna stellen dat de ALV hier in beslist.

Wat de rechtgeldigheid aangaat kan ik melden dat de notaris zijn goedkeuring aan deze procedure geven heeft. Althans in onze situatie.

Bij wie moet je een procedure starten ‘de rijdende rechter?’ :lol:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

11-06-2007 20:26

Pieter Stam schreef:of in sommige situaties misschien ook niet te gebruiken.

Noem er is 1.
tralalala....
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

11-06-2007 21:43

Wij hebben hem bij ons op de vereniging gewoon verplicht gesteld, samen met een ruim schepnet. Elke specifieke karpervisser dient de zaken gewoon bij zich te hebben, zo niet dan zal er bij herhaling inname van de vispas volgen (1e jaar starten we met een waarschuwing).


Stel ik zit met de match-hengel of vaste stok met elastiek lekker op witvis en vang een meer karpers dan witvis. Ben ik dan een in eens karpervisser? Heb ik dan een ruim net en een onthaakmat nodig?

Of ik zit lekker met de rod pod en vis met dood aas op roofvis of met (kleine) boilies of enkele korrels mais op brasem, verzin het maar.

Deze regel is zo rekbaar als een rietje en ik denk niet dat deze regel enige rechtsgeldigheid kan hebben om een vispas in te nemen.

Jos
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-06-2007 22:35

Beste Jos,

Zoals Bart terecht stelt gaat het hier om specifieke of personen die zich speciaal met karpervissen bezig houden. Van een rekbaar begrip is in dit geval beslist geen spraken.
In de algemene voorwaarde moet dit wel vermeld staan. Die een ieder uitgereikt krijgt bij het aanvragen van zijn vispas.

Kan me ook goed voorstellen dat men als HSV de voorwaarde stelt om leden die met een hengel met molen of reel vissen te verplichten een onthaakmat bij zich te hebben en opgepaste wijze moeten gebruiken. Dit om schade aan vis zoveel mogelijk te voorkomen. Ook de gepaste wijze zal nader omschreven moeten worden.

Kan wel elke HSV adviseren afschiften van maatregelen tegen leden te melden aan hun federatie en Sportvisserij Nederland. Vraag hun of de getroffen maatregelen in overeenstemming zijn met geldende regelgeving.

Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-06-2007 22:44

Peter je zult de vraag dan moeten beantwoorden in hoeverre de visser de HSV heeft geschaad en of het intrekken van de vispas dan de juiste sanctie is.

Bovendien heb je het over het lidmaatschap van de HSV, je wordt ergens anders lid en voila je hebt weer een vispas.
Nee heren voor de centrale registratie en de bijbehorende wettelijke regeltjes klaar zijn zijn we een paar jaartjes verder.

Het zal nooit zo zijn dat het niet hebben van een onthaakmat een reden zal zijn om definitief te royeren daar geloof ik helemaal niet in, die overtreding is dan niet in overeenstemming met de sanctie.
Misschien ligt er een mogelijkheid op klein afgesloten verenigingswater maar bij water wat ingebracht is in de landelijke lijst vergeet het daar maar bij.

Iedere visser met een hengel met een molen verplichten enz. dat is Nederland op zijn smalst, ik heb veel respect voor jou mening maar hier draaf je door, tenminste in mijn beleving.
Vissen is een hobby, geen religie!
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

11-06-2007 23:03

Nee dat kan je niet maken dan moeten de jochies die net beginnen eerst extra geld uitgeven voordat ze eindelijk kunnen vissen... voor die jongens is het al duur genoeg.. tuurlijk moet ie er wel komen uiteindelijk
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-06-2007 23:11

Gaat 't hier mogelijk over Weidelijkheid? en het met Respect behandelen van de gevangen vis?

Dan gaat het over iets wat al eeuwen bestond en men niet eens wist van onthakingsmatten.
Treurig, treurig dat het in deze moderne tijd nodig Moet zijn.
Groet'n Henk..

still growing Old.