donorcodicil


donor

ja
54
50%
nee
54
50%
 
Totaal aantal stemmen: 108
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

03-06-2007 13:23

douwe je hebt op dat punt helemaal gelijk,
vind dan ook dat mensen die hun lichaam om zeep helpen door drank drugs enz. dan ook geen rechten hebben.
bv. een roker die zijn longen vernield met roken dan ook geen recht heeft op nieuwe longen.
blijft een lastig onderwerp,maar zo kan het toch ook niet verder douwe neem aan dat je dat wel met mij eens ben ?

gr. ruud
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

03-06-2007 13:28

Dus eigenlijk heeft niemand recht op nieuwe longen ofzo. Want als iemand op straat rookt en jij loopt langs dan rook je inpricipe gewoon mee. Dus als we het zo gaan bekijken. :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2007 13:35

Ruud er lopen ook mensen rond die wel donor willen zijn maar die vanwege bepaalde risico,s niets mogen afstaan.
Dat is ook een reden om dan maar geen codicil in te vullen, mogen die wel de uitzondering op de regel zijn?
Dat bedoel ik ook dat je te snel en te kort door de bocht kunt gaan.

Koen heel simpel, het roken als misdrijf aan gaan merken dan ben je van alles af.
Achter een roker aan blijven lopen is net zo link als een sexclub in Groningen bezoeken.
:D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2007 14:53

Als je dat doortrekt heb je geen transplantaties meer nodig.

Probleem ook opgelost.

Iedereen, maar dan ook iedereen, heeft recht op de beste medische hulp.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

03-06-2007 15:23

Gewoon allemaal doen, kan iedereen geholpen worden. Ook geen gezeur wie wel wie niet. Donor gewoon doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

03-06-2007 15:27

Ben je een orgaan nodig dan ben je ook blij dat mensen die tot hun beschikking stellen.
Iedereen die hier roept dat ze niets willen missen wanneer ze overleden zijn zitten vast en zeker te klagen wanneer ze zelf iets nodig hebben.

Dat staat haaks tegenover elkaar.

Misschien is het wel handig om mensen die zich als donor inschrijven ook voorrang te geven wanneer ze iets nodig hebben. Dat stimuleerd om donor te worden en je bent bezig om het tekort weg te werken.
Het geven en nemen idee. Het moet tenslotte van twee kanten komen.

Van mij mogen ze alles eruit halen, dat formulier heb ik jaren geleden al ingestuurd. Ik kan me herinneren dat iedereen op zijn 18de toendertijd een donorformulier thuis kreeg gestuurd die je kon invullen.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2007 16:19

Lukas, klein vraagje, jij hebt al jaren een codicil ik vind dat geweldig.
Jij verwacht dat je voorrang krijgt om geholpen te worden indien dat nodig is.
Heel legitieme verwachting, je bent net als iedereen afhankelijk of er wel een match is maar oke.
Nu overkomt jou iets en je organen zijn niet meer geschikt, je codicil is waardeloos geworden, en je hebt dan dus ook niet meer het recht op voorrang.
Dat is zuur, of wil je de voorrang nog wel omdat je al jarenlang donor bent.

Nu heeft iemand zijn hele leven het lichaam verzopen maar heeft wel een codicil, zijn organen zijn waardeloos door eigen schuld, heeft hij dan nog steeds recht op voorrang.

Het is niet zo simpel om te zeggen een codicil geeft recht op voorrang.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

03-06-2007 16:34

Ik verwacht helemaal niets.

Ik zeg, misschien is het wel een goed idee om dat in te voeren. Om de mensen te stimuleren om donor te worden en op die manier het donor tekort terug te dringen.

En dan kun je dingen tegenkomen die jij opnoemt.

Daar had ik niet zo snel bij nagedacht toen me dit door de gedachte schoot. :)

Op dat soort problemen stuit je nu ook. Nu is iemand die zijn hele leven gezopen heeft ook aan een nieuwe lever toe en die gaat nu misschien wel voor iemand die ook die lever nodig heeft om een totaal andere reden. Buiten zijn of haar schuld om dus. Alleen maar omdat die zuiperd zich toevallig iets eerder heeft aangemeld.

Die discussie zul je altijd wel houden.
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2007 16:46

Tenzij de mogelijkheid er bij komt om dat soort "overzettingen" te voorkomen, de donor mag dan zelf aangegeven dat in dat soort gevallen de "gezonde" persoon voorgaat.
Dan pas zal ik er serieus over na denken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Patricia Bos
Berichten: 412
Lid geworden op: 06-01-2005 17:14
Locatie: Assen

03-06-2007 16:52

Ik heb vanaf mijn 18de al een codicil waarop staat dat ik wel donor wil zijn, maar dat mijn nabestaande hier de uiteindelijke beslissing mogen nemen.

Mijn partner is op de hoogte van mijn ideeën en wensen op dit gebied, dus ik vertrouw er dan ook dat hij een juiste beslissing neemt, mocht dat ooit nodig zijn.

Iedereen moet het voor zich weten of hij/zij wel of geen donor wil zijn, ik kan me voorstellen dat er redenen zijn om het niet te doen.
Je moet dan ook een ieders keuze daarin respecteren.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

03-06-2007 17:47

als ik dood ben mogen ze mij helemaal leeg halen, alleen de buitenkant moet intakt blijven. dus ogen enz moeten blijven.

leegplukkende groet.

fabian
Karper vissen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel karpervissen
Gebruikersavatar
mitchell boon
Berichten: 115
Lid geworden op: 04-02-2007 17:45
Locatie: Den Haag.

03-06-2007 17:49

nee geen doner.maar ik ben nog jong
karpers 2007
3 grootste 15 pond
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

03-06-2007 17:52

mitchell boon schreef:nee geen doner.


Saus erbij? :lol:
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
mitchell boon
Berichten: 115
Lid geworden op: 04-02-2007 17:45
Locatie: Den Haag.

03-06-2007 17:53

Mark Brouwer schreef:
mitchell boon schreef:nee geen doner.


Saus erbij? :lol:
lol :lol: :lol: :lol: ........ :-? :-?
karpers 2007
3 grootste 15 pond
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2007 17:59

Even bij de les blijven.

Donor, geen Donner of Döner Kebab.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-06-2007 18:20

Toch snap ik niet dat er nog zo veel mensen denken: dat doe ik niet.

Dat mogen ze van mij best denken (het zijn jouw organen, niet die van iemand anders). Maar ik snap het dus niet.

Mocht je op een moment en manier komen te overlijden dat die organen voor een ander nog bruikbaar zijn, dan wordt er wellicht eentje overgezet. Je begrafenis of crematie gaat gewoon door (in mijn geval misschien niet: als ze mij op de snijtafel nodig hebben tijdens bijvoorbeeld de artsenopleiding, dan ben ik present).

Zeker als je organen 'doorleven', ben je er nog een beetje. Je familie kan trots op je zijn. En je helpt er ook nog es iemand mee.

Het is de makkelijkste weg naar heldendom!

Af en toe vraag ik me af of sommige mensen denken dat ze na hun dood hun lichaam nog nodig hebben...

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2007 18:44

Voor de meeste mensen geldt dat ze zich daar niet zo mee bezig willen houden. Wie denkt er nu over wat er na de dood met het lichaam moet gebeuren als je nog midden in het leven staat. Het is echt aan de regering om dit om te draaien. In principe stelt iedereen zijn lichaam voor donatie doeleinden beschikbaar, tenzij duidelijk aangegegeven dat daar niet mee ingestemd wordt. Onze regering schijnt daar nogal wat moeite mee te hebben.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

03-06-2007 19:45

Heren, wat maakt het uit of iemand alcoholist of junk is. Als die gene een ander wil helpen en iemand die geen donor is niet. Waarom niet degene helpen die ook bereid is om een ander te helpen. Ongeacht zn afkomst leefwijze en leeftijd. Hier voor de jongere die hoop ik van gedachte veranderd zijn http://www.donorvoorlichting.nl/ Jongens het is echt nodig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

03-06-2007 19:48

Oh ja, willem peeters van cipro heeft hierover een advertentie gezet in de spiegel.
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2007 20:31

Hans compleet mee oneens, mijn vrouw weet wat ik wil en zal daar naar handelen er komt in ieder geval niets in een alcoholist of junk dat is een eis die IK er aan stel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
sybe mellema
Berichten: 82
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: franeker

03-06-2007 20:42

Ieder mens is een mens.
Je weet nooit wat de achtergrond van een junk of alcoholist is, of door welke reden hij verslaaft is geworden.
Er zijn mensen die geestelijk zwakker zijn, en daardoor makkelijk te beinvloeden.
Hun verslaving is al erg genoeg.
Ik ben daarom wel donor. (voor ieder mens)
Het is een eng idee dat ze in je snijden, maar als je er iemand mee kan helpen, dan moet je dat altijd doen, ongeacht zijn of haar achtergrond.
De wereld is al hard genoeg.
Heb elkaar lief.
Laatst gewijzigd door sybe mellema op 03-06-2007 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
BOILIES DRAAIEN : leuker kunnen we het niet maken , wel makkelijker
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

03-06-2007 21:02

Waar blijven de diehard gebruikers van het board??????????
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-06-2007 21:02

Kees Ouwehand schreef:Voor de meeste mensen geldt dat ze zich daar niet zo mee bezig willen houden. Wie denkt er nu over wat er na de dood met het lichaam moet gebeuren als je nog midden in het leven staat. Het is echt aan de regering om dit om te draaien. In principe stelt iedereen zijn lichaam voor donatie doeleinden beschikbaar, tenzij duidelijk aangegegeven dat daar niet mee ingestemd wordt. Onze regering schijnt daar nogal wat moeite mee te hebben.

Groet, Kees


Kees de integriteit van het menselijk lichaam moet boven alles staan! Stel ik kies er bewust voor geen donor te zijn en geef dit aan, op de een of andere manier komt dit niet in de data base terecht en voila! foutje!
Daarnaast moet iedereen vrij zijn te beslissen jij wil toch ook niet dat er word aangebeld en er staat een koelkast op de stoep als je hem niet wil moet je het wel ff aangeven.
Ik werk zelf in de gezondheids zorg met ernstig zieke mensen, mijn vader mag binnekort stamcellen van een donor ontavangen maar toch vind ik niet dat iedereen donor is tenzij hij of zij dat aangeeft.
Ook een voorrangsregeling is niet van toepassing daar je het over mensen levens hebt, je kan/mag niet iemand een kans ontnemen omdat hij/ zij in het leven een (verkeerde) keus heeft gemaakt? Dit zou een verkapte soort doodstraf zijn.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2007 21:17

Martijn,

Dat ben ik niet met je oneens, maar een goede registratie is een technische uitwerking. Omgekeerd, mensen motiveren donor te worden heeft allang aangetoond niet te werken. Die discussie begint opnieuw door een TV programma, maar we kennen de uitkomst al wel. Er is een tekort aan donoren. Moet wel aan toegevoegd worden dat een heleboel mensen om medische redenen niet voor donorschap in aanmerking komen. Al zouden ze willen.

Voor de rest ben ik absoluut geen voorstander van het niet beschikbaar stellen aan... zowel als de selectie van... organen aan bepaalde personen. Als je die lijn doortrekt, dan kan een te hoog cholesterol gehalte al aanleiding zijn om lager op de lijst te komen, of komt iemand niet in aanmerking omdat hij net de verkeerde sociale achtergrond heeft. Maar dat is mijn mening.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

03-06-2007 21:25

Ook een voorrangsregeling is niet van toepassing daar je het over mensen levens hebt, je kan/mag niet iemand een kans ontnemen omdat hij/ zij in het leven een (verkeerde) keus heeft gemaakt? Dit zou een verkapte soort doodstraf zijn.

Nee niet als iemand drank of drugs heeft gebruikt, ,maar wel als iemand er bewust voor kiest om EEN ANDER NIET TE HELPEN. Dan hoefen ze van mij degene ook niet te helpen. Toch hoop ik dat ze het ooit in de wet veranderen, mensen die hem wel hebben worden geholpen mensen die hem niet hebben niet. De poll staat nu op ong 50/50 maar ik zie bijna niks van de nee stemmers. Mischien uit schaamte wat zowiezo al fout is, jongens wordt gewoon donor. Lekker belangrijk toch, grt hans
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!