Korte avondsessies


Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

30-05-2007 09:41

Heeft iemand ervaring met het maken van korte (avond)sessies?

Ik was namelijk van plan om op een kanaal hier dicht bij mijn huis eens in de week een kort avondje te maken. Nachtjes doe ik niet meer vanwege de vele lelies(verspeelkansen vrij groot). Bijkomende nadelen zijn een niet bepaald groot bestand aan karper, een vrij groot bestand aan brasem en zeelt en veel plantengroei. Heeft iemand nog goede tips voor mij? Qua voeren, stekkeuze, harken ja/nee, aastijden etc.
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

30-05-2007 10:13

Ik en vanavond ga ik weer.

Waarom avondsessies:
1. Om af en toe gewoon heerlijk een paar uurtjes te vissen.
2. Als ik snachts niets vang en ik vis doordeweeks (werkweek).

Voorheen viste ik vrij vaak avonden, waarbij sommige avonden succesvol waren en andere niet.
Afgezien het doel wat je stelt aan zo'n avond ga ik er vanuit dat je graag vis wilt vangen.
Zorg er daarom voor dat je op een stek gaat vissen waar je 's avonds vis kan verwachten!

Daarnaast zijn avondjes een prima methode om een water te leren kennen.
Daarbij moet je denken aan vissen spotten, maar ook andere vissers spotten.

Voor de rest wil ik er niet te veel woorden aan vuil maken.
's Avonds vissen, gewoon doen! Daar leer/geniet je het meest van.

Gr.

een andere Bakker
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

30-05-2007 10:43

Bas, bedankt voor je reactie, alleen wat bedoel je met stekken waar je 's avonds vis kunt verwachten? En vissen spotten is de afgelopen jaren zeer lastig gebleken op dit water, ze laten zich niet zo zien... En dat terwijl ik toch al zo'n 12 jaar op dit water vis(pas 2 jaar op karper, maar toch..)Vissers zitten er ook niet bar veel...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

30-05-2007 11:33

Ha Bakker,

Wat ik daarmee bedoel is dat je er voor moet zorgen dat je niet voor jan met de korte achternaam gaat zitten. Tenzij je geen vis wilt vangen natuurlijk ;).

Aangezien jij wel wat ervaring hebt met het water ken je denk wel de stekken waar de vissen 's avonds zitten of langs trekken. Zo niet, dan moet je dat zo spoedig mogelijk ontdekken. Dat doe je door te vissen (zeker wanneer de vissen zich niet laten spotten).

Ik vis (probeer) minimaal 2x per week te vissen. Dit doe ik om het water te leren kennen. Daarbij moet je denken aan trekroutes, populaties, aasgedrag, e.d. Avond sessies zijn een geweldig manier om inzicht te krijgen in een nieuw water, zelf prefereer ik toch wel gewoon nachten omdat je dan gewoon uren maakt. Nieuw water is dus voor mij 2 nachten vissen per week. Op mijn huidige stek dus niet omdat ik ’s nachts niets vang (daarom avond sessies).

Ik krijg (sinds kort) bij een korte sessie een goed gevoel bij het voeren op een vast tijstip. Ga ik ’s avonds vissen dan voer ik drie dagen van te voren rond het begin van de avond (18:00 / 19:00 uur).

Zo ging ik vorig week vissen rond 17:00 uur en om 17:30 uur lagen de hengels in het water. Om 18:00 uur meldde de eerste vis zich (22 pond). Tot 12 uur had ik vijf runs gehad en viel het stil. De vissen
lagen gewoon al klaar om een hapje mee te eten. De grootste vis was 27 pond en dit was de grootste vis die we vorige jaar in die sector vingen (toen 28 pond).

Die nacht bleef het stil tot de volgende ochtend 6 uur. Er volgde toen weer 5 runs, maar dit waren geen vissen die op de voerplek hadden gezeten. Dit waren rondtrekkende vissen oftewel passanten.

Dit was de tweede stek die ik probeerde in de sector en dit pakte dus goed uit. Door meerdere stekken uit te proberen kom je er achter waar en wanneer je moet zijn om te vangen. Dit is een leerproces wat je volgende jaar dus kan gebruiken zodat je nog meer, beter en groter kunt vangen. Hou dus een logboek bij en profiteer daarvan.

Succes!
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

30-05-2007 12:12

Logboek is in orde, en begint nu ook zijn vruchten af te werpen...

Heb je miss ook nog tips qua voer ivm de witvis en qua begroeiing(harken ja/nee?)
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

30-05-2007 12:43

Eigenlijk niet.

Van witvis heb ik weinig last. (harde boilies?)

Zelf begin ik nu ook last te krijgen van begroeiing dus ik probeer dat een beetje te vermijden.
Helaas zijn er dan ook minder stekken beschikbaar.

De begroeiing is zwak in het voorjaar en najaar, dus daar ga ik volgend jaar zeker rekening mee houden. Eerst de stekken pakken waar later begroeiing komt.

Zelf zit ik wel een beetje te twijfelen aan een voorslag, maar eigenlijk wil ik daar niet aan.
Ik hoop dat iemand anders ook nog wat tips heeft.

Gr.

Bas
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

30-05-2007 12:52

Maak meerdere stekjes aan, beetje zoals penvissen. en ga elke avond op een ander stekje zitten. blijf de andere stekjes ondertussen wel aanvoeren. met penvissen vindt ik het altijd fijn om een aantal uur voor het daadwerkelijk vissen al wat te voeren. dat kan je met statisch vissen natuurlijk ook doen, mits je in de buurt van het water woont.

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

30-05-2007 13:02

Ik woon wel in de buurt, dus als ik er de tijd voor heb(waarschijnlijk niet, druk leventje) en ik kan wel op meerdere stekken wat gaan voeren, maar dan is de kans groot dat ik Of heel veel boilies kwijt ben(=veel geld) of de witvis weer een lekker maaltje geef....

iemand tips over hoe ik de beste voerplek maak zonder dat ik alleen de witvis aanvoer en zonder dat ik veel boilies kwijt ben?
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

30-05-2007 13:18

instant vissen ?
tsja je moet toch wel wat voeren.

overdag vis ik ook wel eens instant, als ik dan de vissen zie zwemmen handje bolies erbij, aas erbij, en vangen maar.
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

30-05-2007 13:33

instant vissen is vanwege de lage bezetting van het water geen goede oplossing...Is ongeveer de kans dat je geraakt word door de bliksem. al zijn mijn kameraad in 2,5 jaar al 3 keer door de bliksem geraakt:P

Toch geen goede oplossing hier...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2007 19:31

ik doe vrijwel niets anders..zowel in de avonduren alswel overdag.
Nachtvissen steeds minder
Kevin kouwenhoven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-08-2006 16:53
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

30-05-2007 19:38

Als je met begroeiing zit zoals lelie's moet je gevlochtenlijn gebruiken.En waarom omdat dat door de lelie's heen snijd als een karper er gelijk in trekt.Het is me al een paar keer overkomen dat ik met nylon ging vissen en een karper had die gelijk in de lelie's trok en kwijt.Met gevlochtenlijn heb ik hier nu geen last meer van.

Het is maar een tip.
Vissen! Vissen! Vissen! Vissen! Vissen!
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

30-05-2007 22:38

Ik heb het persoonlijk nog niet zo op gevlochten lijn... De rek in nylon lijn vind ik zelf nog wel een redelijk voordeel bij drils op korte afstand... Heb vnaaf 2 stekjes geharkt bij lelies en wat gevoerd...Voer nu met tijgernoten en wat boilies...Voor de witvis de tijgernoten weglaten of zijn deze nog wel redelijk witvisbestendig??
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2007 22:47

tijgernoten is een prima aas voor de karpers en goed witvisbestendig..soms zelfs nog witvisbestendiger dan boillies :wink:
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

30-05-2007 23:58

Goede tip van Hans.
Ik had er vanavond weer vier Bakker. (zie vangsten op datum topic)

Ik zou maar gaan vissen als ik jou was anders zwemmen ze weg! ;)
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

31-05-2007 09:00

Goed bezig jongen! Ik kan niet wachten tot ik mijn eerste avondsessie kan maken!! Beetje jammer dat ik 2 avonden in de week moet werken...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
rory van wagensveld
Berichten: 23
Lid geworden op: 26-04-2007 10:48
Locatie: nijmegen

31-05-2007 11:01

Ik moet zeggen dat ik eigelijk nooit maar een paar uurtjes vis!altijd een of 2 dagen,en nachtten....ik vind de nacht het best vangen,en zeer vroeg in de morgen,al is dat per water verschillend natuurlijk,maar ik ben zeker van plan,ook eens wat meer avondjes te pakken....toch wel leuk...greetz.vangse allemaal...... 8)
Een dag niet gevangen,is een dag niet geleefd!!!
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

31-05-2007 13:21

Vergeet ook de vroege ochtend uurtjes niet.

Ik hoef pas om 9:15 uur te beginnen dus als ik om 05:00 uur zit kan ik mooi 3,5 uurtjes mee pakken.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

31-05-2007 13:31

ik vis 90% van de tijd in de avonduren of de ochtenduren.
beide van half 6 tot een uur of 12-1

maak af en toe ook een nachtje maar vang ong. maar 10% van het totaal aantal vissen tussen 12 en 6 uur snachts dus niet echt rendabel vind ik.

ik vis alleen maar snachts omdat ik dan geen zin heb om snachts op te ruimen en dan gelijk s'ochtends om 5 uur op te staan om weer naar het water te gaan.

ik voer altijd 3-4 kleine plekjes continu aan en wissel ze om en om af.

maar belangrijkste is gewoon dat je weet wanneer ze ongeveer azen. als ze alleen snachts azen dan zul je nachten moeten maken. maar als het overwegend s'ochtens of s'avonds is dan kun je daar je visserij op afstemmen.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

31-05-2007 22:17

Ik kan het toch niet laten, morgenvroeg ga ik er heen... 2 dagen voorgevoerd met een kilotje tijger-bilomix op een geschoffelde en geharkte stek... van 6 tot 11 maar eens even kijken... hopen dat het wat word...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-05-2007 22:21

Ik vis al jaren bijna alleen maar avondjes, heerlijk na het werk even uitrusten aan de waterkant. Je maakt alles nog mee, je kunt goed observeren en het werkt! Wanneer je een nacht maakt vang je ook vaak in de schemertijd, dit kan ook als je avondjes maakt.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

01-06-2007 10:45

Enn....Jammer....Vanmorgen van half 7 tot 10 gezeten maar geen stootje gehad...

Wel actie op de stek van zeelt en meerkoet, maarja...

miss toch een avondstek(A)
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

01-06-2007 10:49

De Bakker schreef:Enn....Jammer....Vanmorgen van half 7 tot 10 gezeten maar geen stootje gehad...

Wel actie op de stek van zeelt en meerkoet, maarja...

miss toch een avondstek(A)


Balen.

Je komt er alleen achter door het uit te proberen.
Lukt het niet op die stek? Op naar de volgende (althans zo doe ik het dan).
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

01-06-2007 12:34

Maarja, er zijn niet zoveel stekken, probeer het iig nog ff een avondje op die stek en werkt het niet, ga ik naar de volgende...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-06-2007 13:35

Heren,

Ik vis tegenwoordig bijna alleen nog maar korte sessies!

- Ik vis op tijden waarvan ik weet dat Karpers mijn stek(ken) passeert.
- Ik hoef minder spullen mee te zeulen.
- Ik ben mobieler/flexibeler qua aanpak.
- Ik vis zowel instant als ik voorvoer hier ook bij.
- Voor bereiding is hier belangerijker bij, dan de vissessie "zelf".

Dit bevalt mij prima, dat minder uren draaien! Qua resultaten (wat is re-
sultaat?) heb ik denk ik heel iets ingeboet, maar dat maakt mij niet uit. Ik
heb nu weer meer plezier in m'n visserij. :wink:

groetjes Benny