Controle zwijndrecht / met vispas toch bekeuring !


Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

26-05-2007 20:35

Hallo beste boarders,

Op mijn werk vandaag 26-05, heb ik van verschillende vissende collega's gehoord dat de afgelopen week veel bekeuringen zijn uitgeschreven ondanks het feit dat de visser in het bezit zijn van de vispas.

De reden dat zij een bekeuring gekregen hebben is dat zij niet in het bezit waren van de papieren waarop stond dat zij toestemming hebben om te vissen in gemeentelijk-water.

Maar op het stadskantoor geven zij geen vergunningen vrij omdat de vispas dekkend zou zijn. ( dat is mij verteld door een lokale hengelsportzaak waar ik mijn vispas gehaald heb die heeft contact gehad met de betreffende instanties in zwijndrecht.)

Wie heeft er ook zoiets frappants meegemaakt ? je zou zeggen dat de mensen van de controle-visserijwet als ik het goed heb, het wel zouden moeten weten?

Maar dat weerhoud mij iig niet van het vissen ik ga wel in beroep wanneer het zover is.

Ik hoor jullie reactie graag en van mensen die er veel verstand van hebben helemaal :)
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Marco Reurink
Berichten: 426
Lid geworden op: 23-05-2005 20:14
Locatie: Delft

26-05-2007 21:33

Hadden ze het viswateren boekje niet bij zich? Of in ieder geval zo'n wat dik boekje waarin nog wat nuttigs staat, hier bekeuren ze namelijk ook op.

mvg
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-05-2007 00:37

Ik denk hier dat het idd om het boekje met viswateren gaat. Maar jongens...met alle redelijkheid. Moeten we straks ook mensen gaan bekeuren welke tijdens het autorijden niet in het bezit zijn van een shell stratengids????

:roll:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-05-2007 00:45

YueOn,

Hadden zij ook het boekje bij zich, waar alle wateren in staan? Dit is na-
melijk verplicht! Dus je moet sowieso bij je hebben de Vispas + het bij
behorende boekje. Zelfs legetimatie is nog verplicht, wanneer men daar
om vraagt; ook in het algemeen overigens!

Was dit allemaal voor elkaar of heeft de persoon van de controlerende
instantie niet gevraagd om het boekje of een legetimatie, dan zou ik het
zeker in hoger beroep gooien, want het is dan zeer waarschijnlijk dat je
gelijk gaat krijgen van "meneer de rechter". Is overigens gewoon Katon-
gerecht.

groetjes Benny
stefan koolstra

27-05-2007 01:23

Hallo YueOn Liu,

Ik weet hoe de situatie in elkaar steekt in Zwijndrecht, zal het even kort proberen toe te lichten.

Zoals je waarschijnlijk zelf wel weet staat Zwijndrecht niet in het boekje van de landelijke lijst met viswateren. Dit houdt dus simpel gezegd in dat je er niet mag vissen (aangezien er ook geen aparte vergunning voor uitgegeven wordt).

Nou speelt dit dus al een tijdje en ben ik dus een tijd terug naar het gemeentehuis gegaan om opheldering te vragen. Daar hebben ze mij verteld dat je met een vispas gewoon mag vissen in Zwijndrecht. (wat eigenlijk niet zo is want heel de gemeente Zwijndrecht staat niet in het boekje?!).

Nu zijn er dus twee "oplossingen" of ze worden toegevoegd aan de lijst van wateren, of er komt alsnog een aparte vergunning voor uit.

Er is een tijdje terug een vergadering over geweest maar weet niet wat daar uit is gekomen.

Wel kan je de site van Sportvisserijnederland in de gaten houden hier worden af en toe updates gedaan met de lijst van wateren. (uitprinten v.d updates is voldoende).

Heb trouwens uit redelijk betrouwbare bron vernomen dat als je een bekeuring krijgt (indien je vispas hebt etc) je met deze naar het gemeentehuis kan komen, maar weet het fijne er ook niet van.

Hoop dat het probleem snel verholpen wordt, en zodra ik meer weet zal ik het laten weten.

Maar zolang er niks veranderd wordt mogen ze bekeuringen blijven schrijven. Oja, er zijn trouwens twee mensen die een gemeentevergunning hebben, enkel is dit geloof ik niet helemaal de bedoeling geweest....

Kortom gemeente en politie die voledig langs elkaar heen werken.

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-05-2007 07:39

YueOn Liu schreef:Hallo beste boarders,

Op mijn werk vandaag 26-05, heb ik van verschillende vissende collega's gehoord dat de afgelopen week veel bekeuringen zijn uitgeschreven ondanks het feit dat de visser in het bezit zijn van de vispas.

De reden dat zij een bekeuring gekregen hebben is dat zij niet in het bezit waren van de papieren waarop stond dat zij toestemming hebben om te vissen in gemeentelijk-water.

Maar op het stadskantoor geven zij geen vergunningen vrij omdat de vispas dekkend zou zijn. ( dat is mij verteld door een lokale hengelsportzaak waar ik mijn vispas gehaald heb die heeft contact gehad met de betreffende instanties in zwijndrecht.)

Wie heeft er ook zoiets frappants meegemaakt ? je zou zeggen dat de mensen van de controle-visserijwet als ik het goed heb, het wel zouden moeten weten?

Maar dat weerhoud mij iig niet van het vissen ik ga wel in beroep wanneer het zover is.

Ik hoor jullie reactie graag en van mensen die er veel verstand van hebben helemaal :)


Is oliedom om ergens te gaan vissen in een water waarvoor je geen schriftelijke toestemming hebt. Lezen blijft moeilijk voor inwoners van de vrijstaat Holland. In beroep gaan bij een kantonrechter heeft weinig zin je wint deze zaak zeker niet.
Dat in de toekomst de plaatselijke HSV hier mogelijk de visrechten krijgt is te hopen. Weet niet wat de rede is dat dit nog niet gerealiseerd is. Ga je ergens vissen in een water wat niet omschreven staat in je papierwinkel aan vergunningen loop dan bij dat politiebureau ter plaatsen binnen. Vraag hun wat het beleid is en bij wie je toestemming kan krijgen tot vissen.
Geen schriftelijke toestemming leid onherroepelijk tot problemen. Het beleid is er opgericht om handhaving van regels zoveel mogelijk toe te passen.
Ben wel benieuwt wie de pv uitgeschreven heeft waren dit Boa’s of politie. Als controleur maak ik veel vissers er op attent hun zaakjes goed voor elkaar te hebben. Boa’s hebben een andere rol in deze. Waarschuwen doen zij ook is het duidelijk zoals hier dat men bewust lak heeft aan regelgeving is men de pineut.

Peter
robin bijker
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-12-2006 09:36
Locatie: glanerbrug
Contacteer:

27-05-2007 09:36

oliedom ?
ze gaan voor opheldering na het gemeentehuis dus denk niet dat het hun fout is als ze van de gemeente toestemmign krijgen om tevissen met de vispas
en wat ik van controles vind : je ziet ze altijd op de verkeerde momenten
je gaat lekker op een zonnige dag aan een watertje zitten(in je eentje) en ze komen
je gaat een nachtje vissen waar ook russen en dat soort shit vaak zit tevissen en je komt er niemand tegen behalve slachtende russen met dikke vissen in een plastic zak
laat ze is de echte viswateren wat vaker nakijken inplaats van rondjes rijden om de stadsvijvers
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

27-05-2007 11:33

Wat mij opvalt als ik topics lees over controles en bekeuringen etc is het volgende.
Er zijn medeboarders die er direct 100% van overtuigd zijn dat elke bekeuring terecht is.
Begrijp niet waar die overtuiging vandaan komt.
Natuurlijk zullen veruit de meeste bekeuringen terecht zijn,en diegene die hem krijgt weet het zelf ook als hij terecht is.
Hier bedoel ik mee,als ik bv ga nachtvissen terwijl ik weet dat het op die plaats niet is toegestaan en ik krijg een bekeuring dan zal je mij niet horen klagen.
Dat is risico is ovwerwogen en ingecalculeerd.
Maar ook agenten en boa's zijn mensen en maken net zoals iedereen wel eens fouten,ook met bekeuringen uitschrijven.

Zoals ik dit verhaal begrijp heeft de gemeente gezegd dat er gevist mag worden maar agenten (die onderdeel van de gemeente zijn) schrijven bekeuringen uit omdat er volgens hen niet gevist mag worden.
Lekker makkelijk allemaal...

Verder ben ik het wel met de heer Otte eens dat als je het voor jezelf zeker wilt weten je even op gemeentehuis of politie bureau kunt vragen hoe de vork in de steel zit.
Mzzl Bart
Danny Alderliesten
Berichten: 49
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00

27-05-2007 11:35

Het hele probleem is dat Zwijndrecht vergeten is om een lijst met wateren door te geven, daarom staat het niet in de lijst van viswateren.

Overigens heb ik geen boete gehad omdat de agent in kwestie gewoon de schuld bij de gemeente Zwijndrecht legde.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-05-2007 12:07

Gemeentes zijn niet aangesloten bij Sportvisserij Nederland. Zij hebben dus niets met vispas uit te staan. De betreffende gemeente zal zelf met een document moeten komen waar in aangeven staat op welke wateren men mag vissen. Tevens zullen hier de algemene voorwaarde in vermeld moeten staan.

In een pv moeten een aantal zaken duidelijk omschreven staan. Hier kan nog wel eens iets fout gaan.

Peter
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

27-05-2007 13:18

YueOn Liu ,

hier hier bewijs dat je gewoon mag vissen :



Sedert de invoering van de vispas per 1-1-2007 geeft de gemeente Zwijndrecht geen gemeentelijke visvergunningen meer uit.

Wij weten niet precies, wie er nu gelijk heeft, de politie of visserij Nederland.

Wij zijn als gemeente nog met een onderzoek bezig, of wij nu wel of geen gemeentelijke visvergunningen moeten afgeven.

Tot dat daar duidelijk over is, kunt u dus gerust alleen met uw vispas in Zwijndrecht vissem.



Afd. Burgerzaken

Peter van Leeuwen


Deze mail heb ik gekregen , als antwoord op mijn vraag toen ik getuige was van contole. Ervwas veel onduidelijkheid bij zowel de vissers als de politie. andaan dat ik een mail heb gestuurd met de vraag hoe het zat met de vergunning.

gr

Raymond
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-05-2007 14:38

Heren,

De wet schrijft voor dat men ten alle tijden in het bezit moet zijn van een schriftelijke toestemming van de visrechthebbende als je op wat voor water dan ook wilt vissen. Een uitvoering instantie als Politie,AID of Boa zal je hier op afrekenen. Dat men soms een oog je dicht doet is een mazzeltje voor de betreffende visser. Je beroepen op uitspraken van een gemeente ambtenaar is dan ook in tegenspraak met landelijke wetgeving. Gemeentelijke wetgeving is hier ten alle tijden aan ondergeschikt.

Dat men stelt dat hier spraken is van onduidelijkheid is een verhaaltje van de gemeente zij is hier in geen opsporingsinstantie. Vraag aan hun of zij hier over contact opnemen met de AID of Sportvisserij Nederland. Dit voorkomt veel problemen voor jullie vissers.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-05-2007 15:43

[
Is oliedom om ergens te gaan vissen in een water waarvoor je geen schriftelijke toestemming hebt. Lezen blijft moeilijk voor inwoners van de vrijstaat Holland. In beroep gaan bij een kantonrechter heeft weinig zin je wint deze zaak zeker niet.


Nou nou peter weet het beter! deze manne kune best lezen, als jij dat had gedaan dan had je opgemerkt dat er informatie is aangevraagd bij de gemeente en dat die aangegeven heeft dat het mag, punt uit! In de"nederlandse "vrijstaat" zoals jij dat zo wijs noemt bestaat ook nog zoiets als een mondelinge afspraak
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-05-2007 16:06

Graag vermeen ik mettertijd met welk bedrag men getrakteerd is. Kijken of mondelinge afspraken steek houden zoals onze vriend Martijn stelt.

Voor jullie vissers hoop er het beste van.

Peter
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

27-05-2007 16:44

Mannen bedankt voor jullie reacties.

Het waren geen agenten maar echt mensen van de controle voor de visserijwet ik denk een BOA zoals jullie dat noemen? ( ik heb er namelijk geen verstand ben in heel mijn vissende carriere maar 2 gecontroleerd door groentjes van de politie toen voldeed een pasfoto en gemeente vergunning met een visakte .)

Maar zoals eerder gezegd klopt het dat het water in zwijndrecht niet opgenomen is in de lijst van wateren die bij de vispas hoort. En op de update-lijsten op internet heb ik ze ook niet kunnen vinden.

De jongens hadden alles gewoon bij, maar geen gemeente vergunning omdat die niet verkocht meer werd.

Er zijn indd wel een paar vergunningen vrij gegeven aan het begin van het jaar maar dat was een blauw vergunning uit 2006...

Maar nu komt het dus op neer dat wij vissers de juiste procedures hebben gevolgd (inlichtingen bij gemeente + hengelsportzaken), dus het alleen in bezit hebben van vispas, niet mogen vissen binnen onze eigen gemeente. En de mensen van controlerende instanties kunnen/ mogen daar geen begrip voor tonen? en zelf gaan zij ook niet informeren bij de gemeente?

Dus wij visser moeten het probleem zelf gaan oplossen? terwijl de fout niet bij ons ligt. Fraai hoor !

Tolerantie is echt 0.0 dan, lijkt wel of bekeuringen uitschrijven een kick geeft voor sommige. Ik bedoel in zo een situatie zijn toch nog andere oplossingen mogelijk?

Het ziet er naar uit dat ik van de week maar is langs het stadkantoor moet gaan en eventueel het politiebureau voor meer helderheid.

ik houd u op de hoogte
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2007 17:54

Komt erop neer dat je een schriftelijke toestemming van de gemeente moet hebben (vergunning), zodat je die kunt overleggen aan de controlerende instantie. De gemeente heeft een mondelinge toezegging gedaan. Mogelijk dat je het hierop kunt aanvechten, maar dan wordt wel een bewijs verlangt. Als de gemeente de mondelinge toezegging ontkent, dan heb je geen poot om op te staan en mag er gewoon niet gevist worden. Wellicht helpt de mail van Raymond. Langs het politiebureau of de gemeente gaan en dan een mondelinge toezegging krijgen is feitelijk onvoldoende.

Of het krom is of niet hoor je mij niet zeggen. Maar volgens mij is het heel erg rechtlijnig. Wellicht té rechtlijnig. De gemeente zou mijn inziens beter moeten weten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

27-05-2007 18:13

Het is echt een puinhoop hier sinds de in voering van de vispas. De gemeente dacht dat het met de komst van de vispas af te zijn van alle vergunningen. Hierbij hebben ze blijkbaar dus niet goed nagedacht. De politie vraagt gewoon om een vergunning van de rechthebbende. De gemeente hier is op dit momnet bezig om te kijken wat ze gaan doen. Lijk me logisch. Invoeren!!..Dan ben je af van het gezeik , en steek je flink wat knapen in je zak door de verkoop van de vergunningen. Ik laat me overigens niet afschrikken , door alle spook verhalen over bekeuringen. Heb de mail van de gemeente. En als ik een bon krijg dan vecht ik hem aan. Het is toch gek dat wij onze papieren hebben , en door een blunder van de gemeente de dupe zijn.

gr

Raymond
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
stefan koolstra

27-05-2007 18:58

Hallo,

YueOn Liu schreef:Er zijn indd wel een paar vergunningen vrij gegeven aan het begin van het jaar maar dat was een blauw vergunning uit 2006...


Nee, dit waren vergunningen uit 2007, heb hem zelf gezien ;).

De reden van de gemeente dat er geen vergunning voor uitgegeven zou worden is trouwens geweest, omdat de vispas al duur genoeg zou zijn...

Ik verwacht dat er binnenkort wel wat veranderingen zullen plaats vinden ;).

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

27-05-2007 19:30

stefan koolstra schreef:
Ik verwacht dat er binnenkort wel wat veranderingen zullen plaats vinden ;).

Met Vriendelijke Groeten,

Stefan Koolstra


ik hoop het ook ik bedoel wij karpervissers hebben echt niet de intensie om illegaal te gaan vissen in zwijndrecht. En wat de prijs betreft die 3 a 4 euro op jaarbasis voor een gemeente vergunning betaal ik MET PLEZIER om gewoon zonder problemen te kunnen vissen.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-05-2007 20:38

Voor de goede orde, er is hier terecht gesteld dat je ten alle tijden schriftelijk toestemming moet hebben van visrechthebbende van het betreffende viswater die ook de eigenaar kan zijn. De wet is hier zeer duidelijk in en kent zover mij bekent hier in geen enkele ontsnappingsclausule. Ben je aan het vissen bij een familie lid achter in zijn tuinvijver geld dit dus ook. Of in de praktijk ook gebeurd dat daar controle op visdocumenten gevoerd wordt is een andere zaak.


Met vriendelijke groet,
Peter

In Zwijndrecht geen zwijnen van 30 pond??
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-05-2007 21:00

Zo moeilijk is het toch niet staat een water niet in de lijst dan mag je er niet vissen.
Heb je een mondelinge toestemming is die op het moment van controle niet geldig, je moet dan zelf in verweer gaan.
Heb je een schriftelijke toestemming van de eigenaar en het water is NIET verpacht aan een andere partij is dat geldig.
Is het water WEL verpacht is geen toestemming van de eigenaar nodig en is dan ook niet geldig.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

27-05-2007 21:20

Toen je de vispas ging aanschaffen, had je toen de mogelijkheid om deze in te zien, zodat je kon weten of het toegestaan is om in de gemeente Zwijndrecht gevist mag worden?
Zo niet, dan mag je toch met gezond verstand aannemen dat dit wel het geval is, zoals het alle voorgaande jaren het geval was?! :-?
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
dennis lakerveld
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-05-2007 21:39
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

27-05-2007 22:12

Heyy hallo beste mensen...

Ik heb alleen ff de eerste paar berichten gelzen betreft dat mensen een bekeuring hebben gekregen in zwijndrecht.
Ik ben beend in zwijndrecht maar nit met vissen.

Nu is is mijn mening over het hele verguning gebeuren dat iedereen zowel politie, BOA's, Hengelsport winkels.

Ik Woon namelijk zelf in Rotterdam en mijn vriendin komt uit het oosten van het land en wil ik daar eens eenkeer op het kanaal vissen.
Nu staat dat kanaal in het viswaterboekje die ik bij mij vispas gekregen heb alleen bij raven/vlemix in almelo waar ik 2 weken geleden was zei de ene verkoper dat het wel mocht ende andere weer niet blablabla.
Een Boa vertelde me weer dat het wel mocht als het betreffende water in het boekje staat en de plaatselijke politie die ik gebelt heb die weet het niet en moeten me nog steeds terug bellen.

Kijk ik heb de vispas met daarbij de vergunning van GROOT ROTTERDAM en het lijkt me dat ik daar niet mee in het oosten kan vissen.

Maar goed ik wil het gewoon zeker weten.

Misschien dat er iemand op dit forum mijn nog een tip of duidelijkheid kan geven.

Groetjes Dennis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-05-2007 22:17

Dennis,

Over welk kanaal heb je het hier en op welke hoogte van het betreffende kanaal wil je gaan vissen??

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2007 22:55

Iedereen die de Landelijke lijst van viswateren bij zijn vispas heeft ontvangen mag in de daarin genoemde wateren vissen onder de eveneens genoemde algemene voorwaarden voor de federatie en eventueel de aanvullende voorwaarden van de vereniging genoemd bij het water. Maakt dus niks uit waar je in Nederland woont.

Let op. Er is een uitbreiding die je uit kunt printen en bij de Landelijke lijst kunt doen.

http://www.sportvisserijnederland.nl/da ... 033340.pdf

Hiernaast kun je nog een Lijst van viswateren ontvangen hebben van de samenwerkende federaties waar je vereniging onderdeel van is. De daarin genoemde wateren mag je dus ook bevissen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======