de invloed van...


Plaats reactie
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

29-12-2002 00:11

hallo allemaal,
dat het weer invloed heeft op de vangsten dat is wel duidelijk vooral de temp. dat weten we allemaal , maar wat mij nu niet bekend is is de invloed van luchtdruk.....
volgens mij kan dat best belangrijk zijn hoe denken jullie hier over ..

met vragende groet r V/d veen
carpbusters groningen
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

29-12-2002 10:00

Hallo Richard,

Voorzover ik weet zorgt luchtdrukdaling (tijdelijk)voor een grotere zwemblaas en luchtdrukstijging voor een kleinere. Hierover wordt weleens gezegd en geschreven dat daardoor de vissen respectievelijk hoger of lager in het water vertoeven.
Persoonlijk heb ik het liefst stabiel weer, of het nu stabiel slecht is (lage druk) of stabiel goed (hoge druk).
Ik heb trouwens niet veel te kiezen, ik vis namelijk altijd op de woendag- en de zaterdagochtend en heb me dus te schikken naar de dan geldende luchtdruk.

Misschien is er wel een (vis)bioloog die jouw oproep leest en met feiten ipv aannames kan reageren.

Gr,

Frank
richard van der veen
Berichten: 115
Lid geworden op: 15-08-2002 02:00
Locatie: groningen

29-12-2002 10:38

bedankt frank voor je reactie, wat mij nu benieuwd is of dit ook invloed heeft op het aasgedrag? iemand???????
carpbusters groningen
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

29-12-2002 11:16

Hallo

Mijn maat en ik hebben het gevoel dat de vis actiever/onoplettender aast bij instabiel weer. Vooral wanneer er plotseling onweer op komt zetten.

Daarom proberen wij, als het gaat onweren, en als we tijd hebben, om dan direct te gaan vissen. Wij hebben onder de bizarste condities toch mooie resultaten geboekt.

Maar helaas gaat dat verhaaltje niet altijd op (dwz. we vangen niet altijd vis bij beginnende onweer).

Het is een theorietje, er kan wel helemaal niks van kloppen en allemaal berusten op toeval, maar ik ben van mening dat de vis wel reageerd op plotselinge luchtdrukverschillen, opstekende wind (wateroppervlak dat zich anders gaat gedragen) en de regen die eventueel valt.

dat was het,

Wouter Steggink
HansPeter van Ee

29-12-2002 12:38

Heren

Wouter spreekt over onweer en goede vangsten, en ik deel die ervaring ook.
Het beste aas om mee te vissen voor, tijdens en na onweer vind ik mestpieren.
Dit heeft een reden naar mijn gevoel en dat is toch de veranderende luchtdruk.
Niet alleen de karper veranderd dan zijn gedrag maar ook het natuurlijke voedsel aannbod.

met wriemelende groet

HPE
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

29-12-2002 14:53

Hallo

Mijn ervaring, en ervaringen van andere mensen die ik spreek...vertellen dat de luchtdruk wel behoorlijk van invloed kan zijn op het aasgedrag van karpers. Niet alleen van karpers, maar eigenlijk van heel de natuur. Mijn nuchtere verstand echter, verteld me dat luchtdruk totaal niet van invloed kan zijn op het leven onder water.
Ik bedoel, als de luchtdruk laten we zeggen, aan het dalen is, dan is naar mijn mening de invloed ervan onder water behoorlijk gering.
Oke...er staat IETS minder druk op het water, maar dat lijkt me ten eerste nauwelijks merkbaar, en ten tweede staat dit in behoorlijk contrast met het drukverschil wat er ontstaat wanneer een karper pakweg een meter dieper of ondieper gaat zwemmen.
Dit is iets waar ik al vele malen over heb gesproken met andere karpervissers, maar we zijn er nooit helemaal uit gekomen. Mijn conclusie is dat het niet de luchtdruk moet zijn die voor een deel verantwoordelijk moet zijn voor het aasgedrag, maar de gevolgen van de luchtdruk...echter, toch is het zo dat er aan het weer nauwelijks te merken is dat er iets veranderd, maar dat de luchtdruk wel bijvoorbeeld omhoog gaat...en hierbij ook weer soms duidelijk merkbaar het vreetgedrag. Heeft het allemaal te maken met natuurlijk voedsel...dat niet zo snel een meter lager gaat, en wel dat minime verschil onder water ""merkt""? Wie kan mij vertellen hoe het zit??

Groeten ChrisN
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-12-2002 06:06

Beste Chris en Richard.

Toest bij navigatie en dan zoeken maar eens luchtdruk in je krijgt een enorm interresante discussie(S) voor je kiezen. Ook toen kwamen we er niet helemaal uit en dat is nog licht uitgedrukt :smile:

Ik denk ook niet dat dat ooit gaat gebeuren of we moeten allemaal op hetzelfde water gaan vissen, met dezelfde diepte, dezelfde populatie, hetzelfde voedselaanbod, met dezelfde boilly, dezelfde onderlijn, op hetzelfde platoooootje, lage luchtdruk met regen, lage luchtdruk zonder regen, met stijgenden luchtdruk bij zonneschijn, met dalende luchtdruk bij zonneschijn, in de luwte, uit de luwte... maar dan ook wel op precies hetzelfde plekje!

Met afgefikte groet, MB
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

31-12-2002 15:09

Frank,
Ik ben geen bioloog maar zover mijn kennis strekt kan de vis zelf de druk op zijn zwemblaas reguleeren. Dit gebeurt dacht ik binnen enkele minuten tot een uur. Ik ben geen dus bioloog dus dit kan ook langer zijn. :lol: Als voorbeeld: Veel snoekbaarsvissers gaan in de winter 'vertikalen' En veel snoekbaarzen vertoeven dan op dieptes van vaak meer dan 10 of zelfs 15 meter. Als zij dan beet hebben dan hebben ze een probleem omdat de vis de druk op de zwemblaas niet snel genoeg kan bijstellen waardoor tijdens een normale dril de zwemblaas uit zal zetten en dan letterlijk zijn strot uitkomt. Ze zouden dan dus iets van 20 min ofzo langer moeten drillenom dit te voorkomen. Dit is de reden waardoor de snoekvbaarsvissers niet dieper gaan dan een metertje of 10 ookal weten ze dat er meer vis te helan is op grotere dieptes.

Waar was dit verhaal ook al weer goed voor :???: O ja, Hiermee wilde ik duidelijk maken dat de vis bij drukveranderingen niet dieper of ondieper gaat zitten. Het verhaal van dat onweer klopt wel, ook naar mijn ervaring. Dus misschien wordt het nu eens tijd voor een echte bioloog.
mvg Rob
Plaats reactie