schamen!!!!


Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-12-2002 20:07

Ben ff een nachtje naar het ywente kanaal geweest tegen de akzo.....wat we daar aantroffen, is niet te beschrijven..een achtergelaten bivvy vol met rotzooi stront etc kapotte bierflessen wietzakjes en gamaar door. Verder langs de gehele oever overal achtergelaten rotzooi vislijn bierblikken bbq's etc! Toen ik dat zag schaamde ik me dat ik een karpervisser was
Uiteindelijk hebben wij die tent maar weggehaald. Maar wat mij verbaasd is het volgende, we geven hier allemaal hoog op dat iedereen aan onthaakmat moet hebben met het oog op de toekeomst van onze visserij. Nou vordat we zover zijn dat een gewone sterveling zich drukt maakt om een mat of niet is de visserij al verboden door de bergen afval die simmige achterlaten, en die andere karpervisers ook niet opruimen. waarom ruimen we zelf dan niet de rotzooi van een ander op? waarom gaan we niet een keer per jaar naar de waterkant kant om de boel op te ruimen? DAT zou pas een goede indruk achterlaten op de mensen, alleen denk ik dat vele daar geen zin in hebben, waro de rotzooi opruimen van een ander????


met enorm geërgerde groet martijn
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

24-12-2002 21:25

Eigenlijk heb jij wel gelijk met deze topic! Maar je moet denken er zullen er altijd een paar van deze mensen zijn dat zal niet te verhelpen zijn en op sommige plaatsen is het heel erg en op sommige plaatsen is er niks!

vriendelijke karpergroeten nick
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

25-12-2002 02:34

Martijn,

Helaas is het binnen de karperviserij zo dat velen vissen om de verkeerde reden en denken dat het een groot feest is. Een afspiegeling van de maatschappij zeggen ze dan. Ik ben bang dat dit inderdaad zo is. Geldt overigens niet alleen voor karpervissers maar voor vele vormen van visserij en recreatie.

Tegen de tijd dat het vissen op dit soort plaatsen verboden wordt zoeken die eikels wel weer een ander plaats om te verzieken of een andere "hobby".

Maar ja dat soort gasten komen niet op dit board en zijn niet lid vn de KSN. toch ????
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-12-2002 10:17

De realiteit is gewoon dat er altijd wel een kleine groep zal blijven, zonder geweten, die het simpelweg verziekt voor de welwillenden. Jammer....

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

25-12-2002 11:02

Stefan,

Ik twijfel eraan of het een kleine groep is. Ik denk dat die groep veel groter is dan jij en ik vermoeden.
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

25-12-2002 12:22

De overheid wilde fabrikanten verplichten statiegeld te heffen op frisdrank/bierblikjes etc., maar de sector wil dit eerst 'zelf oplossen' (waar hebben we dit eerder gehoord!?) en komt nu met die lullige "Nederland schoon-campagne". Dat dit niet werkt had iedere marketingdeskundige kunnen vertellen; mensen, en vooral Nederlanders, houden er niet van bevoogdend te worden toegesproken, daarom zijn o.a. die antirook- en anti-alcoholcampagnes weggegooid geld. Als 'de sector' er niet in slaagt het zwerfafval terug te dringen gaat de overheid wel degelijk verplichten statiegeld te heffen op blikjes, pakken etc.
Wat mij betreft kan dat statiegeld niet hoog genoeg zijn en zo snel mogelijk worden ingevoerd want als je een uit de hand gelopen situatie door 'de sector zelf'
wilt laten oplossen komt er geen reet van terecht.

Peter
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

25-12-2002 12:23

Zoals Stefan al zei is het idd een groep die het verziekt voor de anderen. En er zijn idd niet veel mensen die zich samenpakken en eens langs de oever van de rivieren en plassen een dagje grote kuis houden. hier in de buurt gebeurt dat op enkele plaatsen door een vissersclub, waar ik vorig jaar dan ook met mee heb gedaan. dit jaar ben ik niet meer bij die club, maar ik zou wel graag met alle vissers uit de buurt eens iets organiseren waardat de vissersclub niet opruimt. zodat wij dat stuk verzorgen.

Maar waarom kan niet iedereen dit doen!!!!

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-12-2002 13:53

Wij stuiten met onze visclub op een niet meewerkende gemeente...ze willen dat wij gewoon betalen voor het gratis opgeruimde zwerfafval...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Martijn Schild

25-12-2002 17:00

Ik heb met de zomer een hele grote zwarte-bak-zak bij elkaar geraapt met klerezooi die "vissers" in de bosjes hebben achtergelaten. Van bierblikjes tot hele luchtbedden heb ik samen met mijn vismaat tussen de bosjes vandaan gehaald. Sommige mensen moeten zich schamen. Om dit erg te vinden hoef je geeneens karpervisser te zijn.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-12-2002 14:53

gelukkig zijn er dus wel mensen die de rotzooi opruimen...allen vind ik het weer tekend dat het aantal reaties ver beneden het aantal is dat komt op discussies over een onthaakmat. Terwijl het veel belangrijker is om te "promoten" dat we de waterkanten schoon moeten houden en maken.
Jammer dat een gemeente niet wil meewerken henri misschien helpt het om al het afval weg te gooien in openbare vuilnisbakken en containers die bij flats staan...en in de toekomst van te voren met de gemeente iets regelen....

mvg martijn
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-12-2002 15:42

Rotzooi aan de waterkant.... Zolang ik vis, het zei op witvis of karper, kom ik al rotzooi tegen aan de waterkant. Toch denk ik nog steeds dat de aanhouder wint dus blijf ik de rotzooi meenemen die ik rond de waterkant aantref. In al die jaren heb ik waarschijnlijk al heel wat diertjes gered van de ondergang. Die gedachte blijft mijn drijfveer. Daarnaast kan ik niet rustig vissen als het sterft van de rotzooi rond m'n stek dus ruim ik het toch wel op.

Ik heb ooit eens een bekende uit m'n dorp betrapt op het dumpen van vuilnis aan de waterkant. Ik heb die zakken vuilnis in m'n auto geladen en 's avonds die zooi bij hem achter in de vijver geflikkerd. Ik had graag z'n gezicht gezien bij het aantreffen van die ravage.

Keep it cleen!

Bart
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

26-12-2002 16:33

Mogenlijk dat er meer hsv'en bereid zijn een dergelijke opruimactie te houden met een groep vrijwilligers.

Ik hoop ook van harte dat er bestuursleden meelezen bij wie er een lampje gaat branden.
Ik denk ook dat er meer vrijwilligers mee zullen doen dan je in eerste instantie zou denken.

probleem is echter waar begin je, sommige hsv'en hebben teveel water om in een weekeinde op te kunnen ruimen. daar ben je een vol jaar mee bezig. De knelpunten opzoeken en daarop investeren zou een oplossing wezen.

Ik ben van mening dat de drempel om zooi achter te laten hoger ligt in een schoon gebied dan in een toch al vervuild gebied.
preventieve werking dus.

Met opgeruimde groet, Bob
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

26-12-2002 18:48

hallo,

misschien zou het ook wel handig zijn als de gemeente op druk bezochte visplekken, waar veel vul achter word gelaten vuilnisbakken op vuilniszakken neerzetlegt en die dan ook leegt, want ik denk dat het probleem is dat de mensen te laks zijn om het vuil mee te nemen.
Dat er bij sommige visverenigingen opruimacties zijn vind ik een zeer goed initiatief, maar ik vind dat er ook wel eens een keer iets tegenover mag staan van de vereniging voor de mensen die heben geholpen met alle rotzooi op te ruimen, bijvoorbeeld korting op de vergunning of iets dergelijks.

mvgr Richard
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

27-12-2002 02:41

Je moet de consequenties aanvaarden.
Als je gaat nachtvissen, is er altijd wel een beetje troep.
Word dat beetje, een beetje boel ? Boeiend, jij maakt die troep, meenemen die hap dus.
Er ligt niets bij de gemeente. De gemeente heeft het al vaak genoeg geprobeerd.Op druk bezochte plekken prullebakken neerzetten, en het vuil word er naast gegooid.
Of er wel in, maar daarna ook meteen weer in de fik gestoken.
Laat als karpervisser zien dat het ook anders kan, door gewoon zelf vulniszakken mee te nemen naar de waterkant, en het vuil ook weer mee naar huis nemen.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

27-12-2002 13:20

Martijn,

Ik zal niet om de hete brij heendraaien.
Ik vind het een heel goed idee.. landelijke troepaandewaterkantopruimdag. (leuk voor galgje :smile: )
Veel mensen geven een antwoord in de trant van: het is een groep die het verpest voor de rest.
Daar ben ik het niet mee eens. Zoals jij zegt, je hebt een berg troep gezien bij het Twentekanaal waar je naar van wordt. Zelf heb ik dit ook veelvuldig gezien.
Het gaat er bij mij niet in dat dit veroorzaakt wordt door een kleine groep mensen. Ik beschuldig hier niemand mee, maar het is hetzelfde als bij het stekkenpezen. Het zijn altijd anderen die het doen. Ik geef gewoon toe, ik ga achter de vis aan, klaar toch.
Maar ik neem wel altijd alle troep mee.

Laten we eens goed naar onszelf kijken en kijken of we wel zo braaf zijn als we ons voordoen..

Gr. Raymon

Als het te regelen is , zo'n dag, doe ik graag mee..
Wel is het belangrijk dat wij dan te herkennen zijn en dat er aandacht aan gegeven wordt in de media.. (Lijkt me wel iets voor Hart van Nederland).
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

27-12-2002 14:20

Bij ons water staan wel degelijk vuilnisbakken..... en toch ligt het vuil ernaast...... hoe komt dit? Niet door de visser..... maar door de vogels die de bakken plunderen!!!

Wat hier aan te doen? alle vogels uitroeien? of je troep mee naar huis nemen...... keuze is makkelijk toch......

gr. Kiron
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2002 14:41

Mannen, zo te lezen barst het van de goede bedoelingen. Ook weer het 'afschuiven op HSV-en en Gemeenten' (zij veroorzaken die troep toch niet?)
Als het te regelen is...?
Op zich is dit wel te regelen, maar in totaal gezien is dit wel een gigantisch karwei aangezien hiervoor bijna 1000 HSV-en aangeschreven moeten worden (lang niet alle HSV-en hebben een e-mail adres) en zoiets kost dus ook nog het een en ander aan postzegels etc.
Een 'potje'waaruit deze kosten betaald kunnen worden is er m.i. nog wel te vinden, en de adressen van alle HSV-en daar kan ik wel aankomen.
Landelijk gezien stellen de paar vrijwilligers op dit board niks voor. Het echte probleem zal m.i. worden om duizenden vissers te vinden die hiervoor een vrije zaterdag willen opofferen....
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

27-12-2002 17:19

kiron,

tegenwoordig hebben ze ook vuilnisbakken met kleppen hor.
en er zullen natuurlijk altijd mensen zijn die het nodig vinden om het ernaast te gooien, maar dan is het voor andere vissers een kleine moeite om dat in de bak te doen.
op sommige stekken bij ons in de buurt barst het ook van de rommel, en als ik dat allemaal wil opruimen dan kan ik dat nooit meenemen in mijn fietskar naar huis, en als er een vuilnisbak op dat soort stekken staat, is dat een stuk handiger.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

27-12-2002 18:00

Hallo,
Waarom word zoiets niet geregeld via ``het visblad`` van de NVVS gepromoot.
Die ook aan de aangesloten HSV-en worden verstrekt.
Of organiseer zelf eens een opruimdag al dan niet met duikers in de regio kun je gelijk info over grote vissen opvragen ,een idee?
groet henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2002 18:22

Afgezien van rotzooi aan de waterkant, die al of niet van karpervissers komt. Ik ruim dat wel op zonder nationale opruimactie.

Maar zo lang ik nog steeds nylon lijn terug vind op plaatsen waar met regelmaat op karper gevist wordt is er toch echt iets goed mis met onze mentaliteit. Ik ben me er inmiddels ten zeerste van bewust dat de dierenbescherming niet alleen komt met in scene gezette voorbeelden. Kennelijk zijn we tamelijk slordig als dat ons beter uitkomt. En volgens mij zijn het niet alleen die anderen en ook niet alleen de jeugd. Daarvoor sta ik net te vaak nylon uit het gras te trekken. Het zou mij al wat waard zijn als dat tenminste eens ophoudt. Weer een stok minder voor de dierenbeschermers. Een illusie?

Groeten, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-12-2002 19:18

Een illusie? Helaas wel Kees. Vissers zijn ook een doorsnee van de maatschappij, kijk maar naar de rotzooi op straat en langs de snelwegen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-12-2002 19:54

Het was dan ook een retorische vraag Aart. Ik geloof dat dit punt al voor de grote bivvy explosie op de agenda stond. Ik meen dat geen karpervisser ongevoelig is voor de getoonde ellende. Zo ja, dan ben je een grote …. (vul zelf maar in). Er is een duidelijke relatie met sportvissers, maar nog steeds is het probleem niet opgelost. Ik wil niet generaliseren en niemand ontmoedigen, maar zo zitten we kennelijk in elkaar. En wij niet alleen. Ik vind allerhande rotzooi langs de waterkant en heb daarbij niet altijd karpervissers voor ogen. Een ding meen ik wel te weten. Het oplossen van het probleem begint toch bij jezelf, en niet bij een gemeente die al of niet prullenbakken neer zet. Ik moet er ook niet aan denken, om de 100 meter van die ontsierende bakken langs het water. Iets voor een recreatieplas, maar verder… Gewoon je rotzooi opruimen, zodat je tenminste je maten op hun gedrag kunt wijzen. Wat al die anderen ongezien doen? Tja, dat zijn die anderen.

Kees
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

27-12-2002 22:03

laatst bij de eerste ingevallen vorst zag ik een semi-docu, zegmar hartvannederland niveau, een kort stukkie over de piek in opvang/problemen, die ze, een bepaald vogel-hospital-achtig instituut, deze eerste vorstdagen beleefden....

er werd ook aan ze gevraagd, wat ze zoal tegenkwamen. wat voor meldingen etc... grootste probleem was voeding, wat ze echter ook verscheidene malen aankaarte was het verstrikt raken in vissersnylon.

geschokt

voer voor tegen-het-vissen-zijn-beleid

einde komt wel

ed
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2002 11:48

laten we dan lekker de hand in eigen boezem steken en iedere keer de rotzooi(van een ander) met een grote zucht opruimen, en wat mij betreft de veroorzaker met een stuk nylon rond zijn voeten gebonden het majem in gooien en spreek desnoods ietsmet je maten af om af en toe es langs de waterkant te gaan prikken!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2002 13:21

Martijn,

Bij schoonmaakacties zijn ook altijd diegene de pineut die geen rotzooi maken.

Nee hoor, gewoon zorgen dat de regeltjes strak worden nageleefd. Of te wel de veroorzakers hun vergunning afnemen. Taak voor de controleurs van de HSV'en.

Groeten, Kees