Nieuwe boetebedragen


Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

29-04-2007 14:13

Peter, geen idee hoe de Belgische wetgeving in elkaar steekt. Ik denk dat we in Nederland nog lage boete's kennen voor wat betreft de Visserijwetgeving in vergelijking tot Belgie maar ook Frankrijk. Hier (in NL) wordt pas bij hardnekkige recidivisten danwel bij stroperij inbeslaggenomen.

Alleen de verhouding tot andere overtredingen is wel eens zoek als je kijkt naar gevaarszetting e.d.

Wat Kenny zegt over beroepscriminelen slaat natuurlijk nergens op. Voor maanden of jaren de cel in is iets anders dan 160 euro boete volgens mij.

En als je wat moeite doet, zou je die derde hengel op veel wateren die daar geschikt voor zijn (grotere plassen, kanalen en rivieren) gewoon in een vergunning kunnen laten opnemen. Als je denkt dat je in een pispotputje van enkele hectares ook met 3 hengels moet vissen, neem ik je niet serieus hoor!

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

29-04-2007 20:11

In Belgie zijn volgens mij de meeste boetes veel hoger. Heb dat ook een keer op wegmisbruikers gezien. En op een brommer forum was een keer een gast die had zijn brommer op gevoerd en was toen met 90km/h gepakt ofzo en die had toen een boete van meer dan 1000 euro en omdat hij niet stopte moest hij ook nog een maand in de gevangenis ofzo. :roll:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-04-2007 00:00

Beste Kenny,
Zoals al gezegd maak ik geen vergelijking met andere wetten binnen de wetgeving. Is irrelevant en niet ter zake doende (wel nederlands eigen), losstaand wat mijn persoonlijke mening is betreffende de hoogte van een aantal van de boetes die je hebt benoemd.

Als ik te hard rijdt dan krijg ik een boete, of er nu geen auto aanwezig is of wel. Regels zijn nu eenmaal regels. Wil je iets veranderen dan is de enige optie ophouden met zeuren hier en daadwerkelijk iets gaan doen om zaken te legaliseren.

Maar goed discussies die leiden tot niets hebben geen zin dus mijn laatste posting in deze topic, succes ermee ;-)
mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

30-04-2007 10:41

peter postema schreef:Wil je iets veranderen dan is de enige optie ophouden met zeuren hier en daadwerkelijk iets gaan doen om zaken te legaliseren.


Daarmee ben ik al bezig met onze vereniging en ze hebben al toegezegt met ons tepraten, aangezien het voor hun ook handig is kwa witviswedstrijden.
Omdat ze nu maar 1 top set klaar kunnen leggen ipv van 2.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-04-2007 12:13

Het meenemen op zich zal het probleem niet zijn, maar ik vind het toch vrij irritant dat dat boekje niet in een normaal vergunningmapje past.
Ben nog op zoek naar een goed passend waterdicht mapje.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

30-04-2007 14:10

die paar euries moet je er maar voor over hebben!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

30-04-2007 20:57

Douwe ;

Volgens mij wil jij heel graag bij de pliesie of niet ???

Als ik jou reacties hier zie zou ik menen dat je opgewonden raakt van iemand naar zn papieren vragen.

Vind t allemaal n beetje overdreven overkomen , maar t zal wel aan mij liggen.


Gr :wink:
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

01-05-2007 00:15

MOTORAGENT!!!!! :D
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2007 11:38

Menno er werken idd mensen bij de politie waar je opgewonden van kunt raken.
Verder raakt jou reactie kant nog wal, slaat helemaal nergens op.
Zal ook wel aan mij liggen.
Vissen is een hobby, geen religie!
peter raaymakers
Berichten: 2
Lid geworden op: 13-04-2007 09:44

01-05-2007 11:42

Hans van Vrouwerf schreef:Trouwens Kees weet je hoeveel km per uur je te hard over de snelweg moeten rijden voor zo een boete? Je bent dan bijna een ongeleid projectiel :o


Dat valt volgens mij wel mee. Ik weet niet of ze het al aangepast hebben dat je voor de snelweg een mindere boete krijgt. 30 KM te hard is op een normale weg in ieder geval 160 euro...
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

01-05-2007 11:56

dus rij je 150 km/h op de snelweg lijkt me in mijn ogen iets dodelijker dan het vissen met een 3e hengel :wink: Nee dat is flauwekul natuurlijk maar het is wel om even het vergelijk aan te geven Peter.

Hieronder nog wat voorbeelden:

Rechts inhalen: 130 euro
Overschrijden doorgetrokken streep: 130 euro
Zonder gordel: 75 euro
Niet handheld bellen: 130 euro
Geen voorrang verlenen: 130 euro
Niet stoppen voor rood licht: 130 euro (bestuurders motorvoertuig)

dit zijn boetes van 1 jan. 2006...

Ik vind het bovenstaande allemaal een heel stuk erger dan een extra stokkie op de steunen. Oftewel prijs blijft belachelijk hoog en scheef ten opzichte van de rest.

Maar ik ben niet roomser dan de paus hoor :lol: Ook ik mag graag eens wat te hard rijden. Bij de 3e of 4e hengelvisserij is de vrouw er gewoon bij en heb ik geen problemen :D

En ach je kunt je ook gewoon aan de regels houden natuurlijk scheelt je een hoop problemen :)

Verders zijn de boetes prima hoor en mag controle best aanscherpt worden. Laten we wel hopen dat ze hun kinderachtige gedrag thuis laten...

grtz
H.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-05-2007 15:51

Ik vind die hoogte van de boetes niet eens zo belangrijk. Want je hoort je immers aan de regels te houden.


Maar............... in Breda is het zo dat beginnende agentjes ook worden ingezet als controleurs.

En die zijn zelf vaak niet goed op de hoogte van de wetgeving.

Ik heb vorig jaar een bekeuring gehad van zo'n irritant beginnend vrouwagentje, die wel eens ff flink wat bekeuringen zou uitschrijven. Ik heb echt een half uur lopen discussieren, met mijn visboekjes erbij, waar zwart op wit stond, dat ik gelijk had. maar nee, ik moest me naam geven, anders was ik al mijn spullen kwijt, en of ik zou gelaaien worden.

Oef, wat was ik boos. En ik had bijna dat vrouwagentje de singel in gemieterd, iets wat ik me nu al voorgenomen heb. Als zij mij nog ooit aan de waterkant lastig valt, onterecht. Dan flikker ik haar de singel in. dan maar ff zitten.

Ik zal jullie niet vermoeien met details, maar ik heb het voor laten komen, en ik heb gewonnen. Wegens onproffesioneel gedrag van de agent in kwestie. Die achteraf een mooie berisping heeft gekregen. Iets waar ik haar later nog mee gekut heb. Kon het niet laten :-).

Dus laat ze die controleurs, wie het ook zijn, eens goed de wet leren, voordat ze allerlei onterechte bekeuringen uitschrijven.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-05-2007 07:44

Peter,

Oef! Zonde van het geld!

Wat ik weet is het een lager bedrag voor de 1e bekeuring van de nachtvisovertreding (stropen in Belgie), meen dat het vaak geschikt wordt op een 400 a 500 euro met een voorwaardelijke straf. Pakken ze je in de komende 3 jaar weer dan is het boetebedrag wel rond die 1000 euro.

Volgende keer toch maar dat wekkertje zetten... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

03-05-2007 10:44

Josef, over agenten die de wet niet kennen hoef je mij niets te vertellen. Ik ben 3 keer gecontroleerd. 1 keer door Aart Lokhorst (ging vanzelfsprekend goed) maar de andere 2 keren was echt om van te huilen.

Ik hield me beide keren aan de regels. Hun dachten van niet. Om een heel lang verhaal kort te maken, uiteindelijk lag de boa in de sloot met zijn bonnenboekjes. Hij werd samen met een andere visser opgehaald door de politie.

De andere keer werd ik gecontroleerd door de politie. Ik liet expres verkeerde vergunningen zien, maar hij had het nieteens door. Zodra er iets opstaat van vispas is het goed :-?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2007 10:48

Is Aart ook al lid van het politiekorps?
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

03-05-2007 10:49

Nee maar hij controleerd (maakt een praatje :lol: ) wel op de randmeren


En over die boa die in de sloot lag, ik was het niet :wink:

hij stond op het punt mij te bekeuren voor het vissen van meer dan een hengel (2 was toegestaan maar hij zei dat ik op snoek viste) en toen hij net alles had opgeschreven ging een of andere peppie visser hem te lijf. Met blauwe ogen en kapotte mobieltjes lagen ze in de plomp te stoeien, schitterend om te zien. Het lonsdale petje van de peppie hebben we nog teruggevonden toen ze allebei door politie werden opgehaald...


Natuurlijk is dit niet echt leuk of zo, ik weet dat andere beginnende karpervissers deze boete gewoon hebben betaald, terwijl het onterecht was....
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2007 10:55

Een bon van Aart mag je verscheuren.

Je kunt niet verwachten dat de overheid al de regeltjes in de lijst van viswateren kent.

Wetskennis van de wetgeving waarop na overtreding bekeurd wordt mag je wel verwachten. Maar bij een geschil van mening kun je dat nog aanvechten. Maar niet letterlijk natuurlijk. :D Gewoon achteraf.

Denk overigens dat de sportvisser ook geen expert is in zijn kennis van de regeltjes.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

03-05-2007 11:08

Kees Ouwehand schreef:
Je kunt niet verwachten dat de overheid al de regeltjes in de lijst van viswateren kent.


Denk overigens dat de sportvisser ook geen expert is in zijn kennis van de regeltjes.

Groet, Kees


Waarom mag ik niet verwachten dat de overheid al die regeltjes kent?? als ze erop controleren verwacht ik op zijn minst dat ze zelf de regels kennen!!!

Sportvissers zijn inderdaad geen expert in het kennen van regels. In dit geval had ik gelijk (100%) want je mag met 2 hengels karperen. Alleen hij had achterop mijn vergunning gelezen dat je maar met 1 hengel mag snoeken. Hij vond dat ik aan het snoeken was met dus 1 hengel teveel. Ik viste kennelijk met mais op snoek of zo :-?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2007 11:29

Zeg, als je quote, doe dat dan niet zo selectief door de essentie weg te laten. Beetje suggestief.

Elke HSV hanteert zijn eigen regeltjes. Boekje al gelezen?

Je wordt bekeurd op de regelgeving in de visserijwet!

Interpretatie van 1 hengel beaasd met... of 2 hengels beaasd met... is onjuist in dit geval. Punt voor de sportvisser. Maar fysiek geweld is zwaarwegend. Meerdere minpunten voor de sportvisser.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 03-05-2007 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

03-05-2007 11:31

Ik deed de quote zo om ruimte te besparen maar het kan wezen dat ik je bericht niet helemaal snap :-?

En je word bekeurd op de regelgeving inderdaad. Maar dan mag ik er van uitgaan dat de controleurs die regels kennen!!!

En dat deze controleur bij mij fout zat mag duidelijk wezen
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2007 11:35

Je hebt regeltjes van de HSV en je hebt de visserijwet.

Politie ziet toe op naleving van de visserijwet en niet op HSV regeltjes.

Controleur ziet toe op naleving van de HSV regeltjes, maar bekeurt niet.

Ken je het verschil zelf wel?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

03-05-2007 11:40

Ik ken het verschil zeker wel. Maar er zijn toch ook controleurs die mogen bekeuren???

Ik ben kennelijk geen expert in het kennen van de regeltjes (punt voor Kees :D ) maar ik verwacht toch zeker dat de controleurs (politie of wat dan ook) de regels WEL kennen.

Ik heb nu al 2 keer gezien dat ze er geen verstand van hadden. Ik liet laatst de verkeerde vergunningen zien aan politie (ik had de goede wel hoor) en hij had niets door....

En ja, fysiek geweld is idd meerdere minpunten voor de sportvisser (als je zo'n peppie al sportvisser mag noemen)
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2007 12:47

Nee, controleur van de HSV heeft geen opsporingsbevoegdheid en mag zelf niet bekeuren.

Wat ik al zeg, overheidsambtenaren met opsporingsbevoegheid worden verondersteld de visserijwet te kunnen hanteren. Die omvat niet alle regeltjes van een HSV.

Die visserijwet kennen ze meestal ook wel. Maar de interpretatie kan ook wel eens onjuist zijn. Daarom bestaat er de mogelijkheid om achteraf je gelijk te halen. Als je dat hebt, want daar moet je niet bij voorbaat maar vanuit gaan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-05-2007 13:28

Controle op de naleving van de visregelwetgeving vind ik persoonlijk een goede zaak, en daar zeg ik bij, ook ik ben niet altijd even heilig met de regels.

Maar waar ik me wel over opwind is het feit dat de bedragen die tegenwoordig op een laten we maar even zeggen onschuldige overtreding van de visregelwetgeving zoals nachtvissen of bijvoorbeeld kampereren in een tent ronduit belachelijk.

Wanneer ik morgen de AH binnen loop om daar vervolgens me wagentje vol te dumpen en onbetaald door de kassa loop, krijg ik een een lichtere sanctie dan mening overtreding betrevende de visregelwetgeving. Ik vind dat krom, maar goed dat is mijn mening.

Wat ik ook jammer vind is dat onze hobby mede verziekt wordt door een aantal zowel in de politiek (partij van de dieren), want elke vorm van negatieve commotie betreffende sportvisserij/dierenleed is voor hen een punt op de agenda. Daarnaast zitten we nog met een zichzelf noemende groep karpervissers die er gewoon een rotzooi van maken, we weten allen wel wie dit zijn. En om de circel maar rond te maken, onze buitenlandse vrienden die voor veel aandacht zorgen m.b.t. het stelen en wegnemen van zoetwatervis.

Allemaal punten die ons serieuze vissers als lood om de nek doet hangen. Het uiteindelijke doel wat voor mij een goed einde zou kunnen veroorzaken aan al die zinloze struikelblokken in onze visserij, zou een betere controle op;

* Het wegnemen/stelen van zoetwatervis door éénieder. (legitimatie en vispas verplicht) Zet hier bij overtreding een hoog afschrikwekkend boete bedrag op.
* Overlast aan de waterkant verbieden na een bepaalde tijd, en daarnaast een strenge controle op vervuiling. Ook hier een flinke boete.
* Duidelijke regelgeving en kenbaar zichtbaar verschil m.b.t. kampeergerei en karpergerei. (dus ter verduidelijking, een kampeerder die zich aan de waterkant verschaft met geen intentie om te gaan sportvissen verwijderen en een karpervisser krijgt hiervoor vrijstelling) een moeilijk te beschrijven punt, maar niet onmogelijk.
* Vissen met drie hengels een sanctie bedrag van 50€, een bedrag van 160€ is in mijn ogen ronduit belachelijk. (ouderwets spekken van de staatskas)

Enzo kunnen we nog wel even doorgaan...Voordat ik het vergeet, de criminaliteit reist momenteel de pan uit in dit land, sommige bevolkingsgroepen hebben overal schijt aan, maar laten we lekker de vissers lastig vallen want die vormen wel een heel erg probleem. Ik denk echt dat dit land de verkeerde op gaat, want laten we nou eerlijk wezen, doen we als sportvissers nou echt zoveel verkeerd......KOM OP!!

Kortom, ik heb al langere tijd het gevoel dat de serieuze visser ernstig lijd onder deze huidige gang van zaken, een voordeel heb ik er nog niet in gezien, lang leve onze tegenhangers van het vissen anno 2007!!

Dit was even kort mijn gefrustreerde mening.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

03-05-2007 22:04

Je merkt meteen wanneer ze bij de overheid weer geld tekort komen (dan is het weer tijd om de man die zijn hobby serieus beoefend geld uit de portemonnee te kloppen); dan duiken de boa's en de agenten weer als paddestoelen uit de grond. Zo zie je ze 2 jaar niet, zo heb je 2 processen verbaal op je deurmat liggen. Nederland op zijn smalst.