Observatie


Plaats reactie
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-01-2002 20:39

Hallo,

Ik en een paar andere karpervissers vissen vaak in een soort kom van het kanaal. Nu stonden we een keer allemaal bij het kanaal en een paar man beweerde dat het stikte van de karper in het kanaal. Ik vroeg waaraan ze dit zagen, waarop zij antwoordden dat je dit kon zien aan plaatselijke hele kleine golfjes. Net zoiets als er plaatselijk ergens de wind over het water valt.

IK HEB HET HIER NIET OVER ROLLEN OF BOEGGOLVEN!!! DIE KEN IK WEL!!

Kan iemand mij vertellen of dit waar is, mij leek het namelijk erg sterk.

ALVAST bedankt voor jullie aandacht!!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2002 20:42

Dit duidt volgens mij niet op vis. Ik dacht vroeger ook altijd dat het een snoek of een karper was, totdat ik op een gegeven moment zag dat de 'golf' een zeer snelle bocht maakte, veel te snel voor een vis. Volgens mij is dit gewoon een golfje dat veroorzaakt wordt door de wikd
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-01-2002 12:33

Lode zonder dat je het gezien hebt kun je niet zeggen dat het geen vis wat voor soort dan ook.

Maar even iets anders; valt het jullie ook op dat als je aan het snoeken bent dat een beweging in het water of het riet snoek is?
Of dat je aan het baarsvissen bent dat iedere beweging baars is?
Iedere karpervisser ziet in een beweging in het riet of op het water in zijn geestesoog karper.
Ik ken dat gevoel wel, met andere woorden onze hersenen werken dan als een soort wensput.

Het lijkt mij ook sterk.
Het kan wel, maar als die beweging zich nooit verplaatst of plotseling ergens anders opduikt lijkt het mij geen vis te zijn.
Voor mij telt overigens dezelfde opmerking die ik bij Lode zijn antwoord stelde, maar het antwoord is lijkt mij ietsje genuanceerder.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-01-2002 20:36

Bedankt voor jullie reacties, maar ik heb het dus over plaatselijke plekken van kleine golfjes, DIE ZICH DOOR HET WATER VERPLAATSEN!!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Pieter de Jongh

29-01-2002 22:45

Hmm, ik geloof niet dat het vis is.
Eerder wat jij zegt, snelle verplaatsingen van wind wat het water even opstuwt.
En anders de volgende keer een korstje erbij, weet je het zo, toch.

groeten pieter
Remko de Boer
Berichten: 14
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Lichtenvoorde

30-01-2002 18:51

Ik heb vroeger beetje erg veel op snoek gevist (met kunstaas wel te verstaan). Op deze manier heb ik toch best heel goed het wateropppervlak "leren lezen". Die scherpe snelle boeggolfjes? Hierbij gaat het eigenlijk altijd om wind.

Ondertusen vis ik alweer 10 jaar op karper en heb zo ondertussen best het verschil in bewegingen van verschillende vissorten leren onderscheiden. Ben ook niet bang om bij een zwaardere plons aan de oppervlakte te zeggen dat het waarschijnlijk om een snoek gaat (is vaak feller, sneller).

Nou ja, dit komt toch vaak neer op praktijkervaring en is via schrift niet echt bij te brengen, dus laat ik het hierbij.

'K mensen, de groeten en tot schrijfs

Remko
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-02-2002 15:04

Je kan wel degelijk aan het water zijn of de vis actief is, maar ik denk niet dat je dat bedoelt. Meestal als de witvis actief is, vang je ook karper.

Plaatselijke hele kleine golfjes?
-mmm ja....misschien als de vis een halve meter onder het oppervlakte zwemt? Een soort beweging uit de diepte?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-02-2002 20:35

hoi allemaal ..
wat die gofje`s in het water betreft mijn ervaring is dat het allemaal wind en kleine witvis is ik werd er vroeger ook helemaal gek van ....
wat mij opvalt is dit, juist als het héél stil word bijna geen golf of kringen dan ineens krijg je een giller of een ruk aan je dobber ..
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

28-02-2002 16:44

Bas,
door jouw vraag komen er herinneringen boven van soortgelike voorvallen. In een grijs verleden viste ik veel op een ontzaggelijke grote zandput die verbonden was met een kanaal. Soms op de meer windstille dagen zagen we op forse afstand van ons steeds kleine rimpelingen over een zeer beperkte oppervlakte. Doordat we vermoeden dat het vis was, waren we natuurlijk razend nieuwsgierig. Uiteindelijk hebben we ontdekt dat het om groepen zeer grote brasem ging. M.a.w. wel degelijk vis dus. Waarom zou dat op het kanaal niet vis kunnen. En mogelijk is het dan wel karper. Om er achter te komen zul je onderzoek moeten doen.

Groeten,

Sjors
Plaats reactie