Controle: wie was vorige week vrijdagavond/nacht de pineut ?


Plaats reactie
Jan Peter Teerling

20-09-2007 12:34

Geen retorische vragen stellen Bart,lijkt me niet nodig.

Laatste 2x gecontroleerd door een soort boswachter (mét pistool én pepperspray) en rijkspolitie.Helaas komen deze alleen in de zomermaanden langs.

Ben dankbaar dat de strengere controles deze zomer (die helaas enkel in het weekend plaatsvinden!) hebben geresulteerd in véél minder gedonder rond de plas.

Voor de rest lijkt me dit een zaak van de leden en de vereniging.

Wil je in aanmerking komen voor een nachtvispas zul je er wat voor moeten doen/over hebben.Heb je geen tijd of zin dan mag m.i.z er best een forse rekening voor deze nachtvispas gerekend worden.

Heb me opgegeven voor onderhoud aan de plas en controle.

Gelukkig is er in het bestuur van deze vereniging,die voor 100% bestaat uit witvissers wél een luisterend oor voor de collegae karpervissers.

Quid pro quo!!
K. van den Herik

20-09-2007 12:40

goh,

Verhaal komt me bekend voor.


Commissie Belangenbehartigingen
Eén van de kerntaken waar de KSN zich mee bezig houdt, is belangenbehartiging. Met 3 van de 4 doelstellingen is op één of andere wijze de belangenbehartiging verbonden. De KSN heeft in 1998 al besloten om hiervoor een commissie op te richten. Na de toespraak op de landelijke meeting van CDA kamerlid Agnes van Ardenne, waarin zij op simpele wijze duidelijk maakte waar onze zwakheden lagen, maar ook, wat natuurlijk nog belangrijker was, onze krachten, is de Commissie BelangenBehartiging ( CBB) opgericht.

De CBB heeft ten doel de belangenbehartiging van alle karpervissers in Nederland. Hiervoor voert de KSN overleg met o.a. hengelsportverenigingen, -federaties, Sportvisserij Nederland, wetenschappelijke instituten, AID, RVV, natuur- en waterbeheerders. Daarnaast stimuleert de KSN karpervissers om zitting te nemen in hengelsportbesturen en visstandbeheercommissies.

Dat de Sportvisserij Nederland, als formele belangenbehartiger van sportvissend Nederland, de belangrijkste gesprekspartner is hoeft geen betoog. Mede daarom is de KSN buitengewoon lid van de Sportvisserij Nederland geworden. De belangen van de Nederlandse karpervisserij – in de meest brede zin van het woord- worden dus ook door de KSN verwoord binnen de Sportvisserij Nederland.

Om de belangen nog beter te kunnen behartigen, zowel nationaal als internationaal hebben de belangrijkste karperverenigingen, zoals VBK, ECHO, CAMOU en Carp Club 25 besloten om van elkaar lid te worden. Binnen kort zullen er nog meer volgen.

De CBB bestaat maar uit een paar man. Soms worden er taken aan de regio’s overgedragen. Meestal betreft dit zaken, waarvoor het handiger is, als mensen, die in het gebied goed bekend zijn, gesprekken aan gaan, zij weten vaak het best wat er speelt en hoe te reageren.

Meer en meer komt de CBB zaken tegen die niet of niet goed door de CBB kunnen worden opgepakt. Denk hierbij aan het overleg met een regionale hengelsportvereniging of federatie, het overleggen met regionale water- en natuurbeheerders over uitzettingen van karper of het geven van voorlichting aan jonge karpervissers. Om op regionaal gebied structuur aan te brengen wordt getracht om in elke regio een Regio CBB op te richten. Inmiddels is dit in de regio Noord Nederland een feit geworden en functioneert het regio bestuur van de regio Zwolle ook reeds geruime tijd als ‘regionale CBB’.


Doel is eigenlijk gelijk. De weg er naar toe misschien afwijkend?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-09-2007 12:47

JP,

Het was geen retorische vraag.
Jij geeft aan dat het ook kan zonder de KSN, vraag ik mij af wie het dan zou moeten regelen. Dat heeft er overigens niks mee te maken dat KSN "allmighty" zou zijn want jij en ik weten dat dat niet zo is.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de weg om dergelijke dingen te regelen via de KSN toch echt vaak het korts is.

Het systeem wat ze op bussloo hanteren is m.i. een erg goede.
Wil je een nachtvispas dan zul je zelf ook moeten controleren.
Ik ben wel benieuwd in hoeverre deze "sociale controle" effect heeft als het ingevoerd wordt in Nederland.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-09-2007 18:48

Geweldig hoor dat controleren op klein water, leuke bezigheid met altijd dezelfde goedwillende vissers problemen los je vaak op met sociale controle - maw, als jij hiermee doorgaat mogen wij straks ook niks meer.
Maar wat doen we op slecht bereikbaar groot open water waar je niet met je auto naartoe kunt??
Ik geloof er geen reet van dat een nachtvispas de overtredingen op het water zal stoppen wel is een sociale controle op ANDERE gebruikers van de nachtelijke uren een pluspunt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

20-09-2007 19:30

Hans Peter T, Douwe en Henk Jansen.

Ik ben benieuwd waarom jullie geen zitting gaan nemen in de Stichting belangen behartiging karpervisseres, met de kennis die jullie hebben kun je volgens mij nu de uitgelezen kans om verbeteringen aan te brengen ten goede van het karpervissen niet laten lopen.

En tijd die hebben jullie meer als zat aangezien het aantal postings die jullie op het board plaatsen (al dan niet onzinnig of zinnig?)meer tijd zullen vergen dan het probleem op te lossen.

En ja ik ben ook nog geen donateur, maar ik ga me deze week nog opgeven en de donatie opsturen aangezien ik niet kan telebankieren(deze ligt eruit).
Mvg Hans de ondersteuner,, en nee mijn kennis is te beperkt daarom oefen ik veel(lees ga veel vissen),zodat ik misschien in de toekomst net zoveel wijsheid heb als jullie(al dan niet cinisch)..
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

20-09-2007 20:36

Michel Hollaar schreef:Eric Muijselaar, Flora- en Faunabeheerder van de provincie Zuid-Holland en het Zuid-Hollands Landschap in het magazine de Nederlandse Vliegvisser en ik citeer :

Wat te denken van de zogenaamde karpervissers die in de nacht in hun tentjes aan het water alles doen wat God verboden heeft. Misbruik van drank en drugs, herrie, het achterlaten van bergen afval. Je schaamt je dood voor dit soort types. Ik noem dat nachtvissen wel eens gelegitimeerd rotzooischoppen en zeg daar direct bij dat er ook heel fatsoenlijke karpervissers zijn die in het donker vissen. Die laatste groep levert voor de buitenwacht geen problemen op, blijft ongezien, maar in de samenleving blijft het beeld hangen dat het asocialen zijn met een hengel in de handen.

Vliegvisser als groep zijn dus ietsjes netter, maar schromen ook niet om hun rotzooi achter te laten...


De toon is gezet.

Drank, drugs, herrie, bergen afval, asocialen tegenover rotzooiachterlaters.


Mij vraag aan de heren die vinden dat de KSN hier wat aan doen,waarom een vliegvisser in dit geval geen bestuurslid schrijft een artikel die door de redactie geplaatst word deze word gelezen door een bestuurslid van de KSN, deze wordt hier vervolgens op aan gesproken met hen in discussie te treden, volgens mij is dit meer iets voor de stichting belangenbehartiging karpervissers nml indien hier nou eens 50000 karpervissers donateur van worden kan er met dit geld iemand full time in dienst worden genomen die dan 38 uur per week ervoor kan zorgen dat de groep die de excessen veroorzaken hun vergunning verliezen,dit door duidelijke regels vast te laten leggen. Hierna kan men ook op gaan treden en vergunningen in kunnen trekken zodat er een aantal niet meer kan gaan vissen.
De politiek is gek van nieuwe regels en wetjes de echte vissers blijven over, scheelt een hoop troep aan de water kant (lang en lang niet altijd door karpervissers). De minister van visserij kan gaan pronken met het door hem behaalde resultaat, wij kunnen legaal ongestoord vissen dit is toch de goede weg in plaats van hier te blaffen als een hond(en zoals bekend blaffende honden bijten meestal niet).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 20:44

De overheid is het aantal regels en wetjes aan het terugdringen. Denk even aan de WOR. Er zijn er al teveel en er is een overbelast controle apparaat. Verenigingsvergunningen kun je overigens ook niet zomaar intrekken.

Waarom lopen wij te roepen om zoveel bureaucratie? Het is nu al een onoverzichtelijk woud van regelgeving.

De regels die er zijn dienen gewoon nageleefd te worden. Er wordt dus niet gevist in tentjes na intrekking van de WOR. Tenzij de HSV/gemeente een ontheffing verleent. Dit kan met een nachtpasjesregeling waar dat nodig is. Waar dat niet nodig is, hoeft dat niet.

Als de nieuwe SBBK zoveel inkomsten heeft dat zij een man in kunnen huren zien ze wel wat die man moet doen. Zover is het nog lang niet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

20-09-2007 20:48

Kees ik kan je verzekeren dat de regeltjes niet minder worden lees alleen maar de nota van prinsjesdag.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 20:50

Staat niks over de visserijwet in de troonrede. Ik kan je verzekeren dat de WOR uitgefaseerd wordt en met 2008 komt te vervallen. De regelgeving wordt overgelaten aan de lokale overheid. De lokale overheid zal ook de controle overnemen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

20-09-2007 21:13

Kees dit bestrijd ik absoluut niet, dit gaat gebeuren.
Hierdoor kan het zijn dat er per gemeente andere regels gelden,dat dit gaat gebeuren is ook zo goed als zeker,gevolg nog meer regels in gemeente A geld het 1 in de naaste gemeente het andere,met als gevolg dat als je bv op een kanaal vist je moet gaan oppassen waar de gemeente grens ligt, of denk jij van niet?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 21:22

Dit houdt in dat als wij ons niet inspannen er feitelijk weinig zal veranderen. Het vissen in een tentje blijft verboden als er niks geregeld wordt. Waar niks geregeld is zal de kans op een bekeuring de eerste tijd wel groter zijn. Maar dat zal ons niet tegenhouden de wet te blijven overtreden, zoals we dit nu ook al doen. De rotzooischoppers blijven rotzooi schoppen.

Er zullen weinig verschillen tussen gemeentes zijn. De WOR wordt in feite overgenomen. Als wij niet om een uitzondering vragen, zal die er ook niet zijn voor ons.

Er wordt een voorstelling van zaken gegeven alsof dit niets doen met nog een verbodje erbij het probleem van overlast gaat oplossen. Dit zal natuurlijk niet zo zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

20-09-2007 21:40

Weer mee eens Kees lees mijn iets verder bovenstaande mening maar.

Met hopenlijk volgend jaar legaal nachtvissende groet.
50.000 leden lees donateurs om het mogelijk te maken om in hetzelfde land de zelfde regels te hebben om legaal te mogen nachtvissen en geen plusminus 3000 (schatting van het aantal gemeentes) verschillende die allemaal door vrijwilligers moeten worden aangevraagd. Want dit is toch eigenlijk te zot voor woorden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-09-2007 21:53

Maar dat is dus door de decentralisatie gewoon onmogelijk gemaakt Hans. Ook als er één man een dagtaak van maakt.

En reken maar dat de gemeenten en HSV'en dus wel van bovenaf geinformeerd zijn over onze hobby. Maar dat is niet voldoende om ze aan de gang te krijgen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

20-09-2007 22:16

Dat is denk ik ook het probleem van ons kikkerlandje, de gemeentes krijgen van bovenaf(lees niet onze lieve heer)de info toegespeeld en vervolgens moeten duizenden aanvragen gemaakt worden door hengelsportverenigingen. Deze moeten dan door de gemeentes bekeken worden weer duizenden die daar mee bezig moeten zijn,alleen deze worden betaald door onze belasting centen lees euro,s.
Hoezo verkwisting van tijd en arbeid.
In mijn ogen dus de zotheid ten top.
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

20-09-2007 23:03

vind het wel meevallen 900 postings sinds 2002.


Ik ben benieuwd waarom jullie geen zitting gaan nemen in de Stichting belangen behartiging karpervisseres, met de kennis die jullie hebben kun je volgens mij nu de uitgelezen kans om verbeteringen aan te brengen ten goede van het karpervissen niet laten lopen.

Heel simpel, na 12 jaar bestuurs en commisiefunctie`s in diverse HSV en bond bekleed te hebben, mag ik graag nu zelf wat meer aan vissen toekomen.
dus ik las ff een pause met uw toestemming in, daarna zal ik eens kijken of ik nog wat ga doen.

En wat is jouw reden om niets te doen in deze ?
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
K. van den Herik

21-09-2007 00:04

Mij vraag aan de heren die vinden dat de KSN hier wat aan doen,



Nu wel he?

OK mijn reactie, al telt dat niet meer.



"U heeft helemaal gelijk. Gelukkig geldt dat niet voor KSN leden.


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ow en Henkie uit Leie.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-09-2007 10:08

Beste Hans W meer tijd dan ik nu al besteed aan de belangen voor de sportvisserij in het algemeen heb ik niet.
Al mijn vistijd gaat er al inzitten de uren die over zijn heb ik echt nodig om te slapen.
Beetje sarcastisch reageren mag best doe ik ook vaak toch is het beter om van te voren te weten wie je daarover aanspreekt.

PS en wat doet jij om dingen te verwezenlijken behalve hier commentaar leveren op mensen die al heel veel doen en hebben gedaan???
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

21-09-2007 12:19

Beste Henk het aantal postings van jouw vallen inderdaad heel erg mee,
en top dat je je zo hebt ingezet voor de hengelsport.

Douwe weer raak, midden in de roos, de posting sneller geplaatst dan nagedacht want ik wist van jouw allang dat je je inzet voor de hengelsport. Ook hier weer top.

Ik hoop alleen met deze posting te bereiken dat we met zijn allen een onafhankelijke stichting de kans geven zich te ontwikkelen, zodat het belang breed uitgedragen kan worden, daarom wou ik jullie ook prikkelen in de hoop dat iemand erbij wou gaan,dit omdat de aanwezige kennis bij jullie meer als behoorlijk is(lees hoog).

Ja en wat doe ik dan? Behalve donateur worden,op dit moment zit ik in een karpercommissie van de vereniging,en doe bij 3 verenigingen onderhoudswerkzaamheden. Dit omdat niet iedereen geschikt is om bestuurstaken goed uit te voeren, hierin ben ik dan ook niet goed in.
Daarom begraaf ik de strond van een ander.

Mvg hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-09-2007 16:25

Beste Hans, even voor alle duidelijkheid, er zijn lang geen 3000 gemeenten, zelfs nog geen 400...
Er zijn wel iets meer dan 1000 HSV-en oftewel zijn er GEMIDDELD genomen ongeveer 3 HSV-en per gemeente.
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

23-09-2007 17:12

en toch sinds de invoering van de vispas ben ik nog niet gecontroleerd,dat was andere jaren wel anders
john van de made
Berichten: 19
Lid geworden op: 25-09-2007 19:46
Locatie: made
Contacteer:

25-09-2007 20:18

Komt van eigens wel Cor.
Als je maar veel en lang genoeg vist.
Dan komen de heren BOA zelf wel aan gezet .
:lol: :lol: :lol: :lol:
natuur.laten we het schoon achterlaten
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-09-2007 20:30

Is toeval Cor, komt nog wel :lol:
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-09-2007 20:31

En dan vraag je ontheffing aan bij LNV en weet je naar 1,5 jaar nog steeds niks...leuk ambtenaren. Vrijwilligers werken nog sneller in hun vrije tijd!
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

28-09-2007 14:21

Aart Lokhorst schreef:Is toeval Cor, komt nog wel :lol:




ja dat weet ik ook,maar toch gok ik het er vannacht weer op :D
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-09-2007 19:28

Is al weer enige tijd geleden dat ik als controleur bedreigt ben. De persoon in kwestie kon geen geldige visdocumenten overleggen. Na hem voorgesteld te hebben deze thuis te halen of zich anders te verwijderen werden er tal van bedreigingen geuit. Rede voor mij om me te verwijderen. Bij controle een 50 meter verder op bleef de persoon ernstige bedreigingen uiten. Dit was voor mij rede de voorzitter en politie te bellen. De politie heeft hiervan proces-verbaal opgemaakt wat nu behandelt wordt door de officier van justitie. Voor ons als HSV was dit een rede een BOA aan te stellen die controle visdocumenten voor ons gaat uitvoeren. Als controleur maak je zo van alles mee, dit spant echter wel de kroon.

Politie en Justitie neemt dit soort zaken ernstig op zo is mij verzekerd.

Wordt vervolgd
Peter