Controle: wie was vorige week vrijdagavond/nacht de pineut ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-04-2007 21:34

Kees Ouwehand schreef:Lijkt het mij effectiever om je in te gaan spannen bij de HSV zodat je vrijstelling voor het hele jaar krijgt. Kan momenteel namelijk zo geregeld worden. Even met een paar karpervissers naar de HSV om het aanhangig te maken tijdens zoiets als een ledenvergadering.


Beste Kees;

ik denk dat je hier wel onderscheid moet maken tussen HSV water en Federatiewater. Het water waar Boris vist is van de Federatie Gooi en Eemland, en hier is die ontheffing echt niet zo 1,2,3 geregeld. Hier heeft ook het Waterschap Zuiderzeeland een stem, en die stem telde hier blijkbaar erg zwaar. Daarom straks 3 kleine zones om mee te beginnen. En dan vervolgens de slag om de uitbreiding ............... want Aart haalde het eerder in deze topic ook al eens aan, er is hier genoeg ruimte voor goed te controleren zones waar niemand last van heeft. Alleen moeten de diverse instanties zoals Waterschap, SBB en Federatie nog even meewerken. Maar ook de vissers zullen hun steentje moeten bijdragen, daar gaan we aan werken.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-04-2007 21:38

Van een half uur voor zonsopkomst tot een half na zonsondergang mag men vissen.
En dat is al langer dan 40 jaar zo..hoe heet het ook weer zo mooi, elke Nederlander word geacht de wet en regelgeving te kennen.
Belangrijk of niet??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-04-2007 21:42

Henk ter Maat schreef:Van een half uur voor zonsopkomst tot een half na zonsondergang mag men vissen.


Is dat zo?????
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2007 21:47

Jos,

Dat is de situatie van nu en daar voegt de reden waarom ooit in de visserijwet een verbod opgenomen is niks aan toe. Iedere instantie die daarin momenteel (mede)beslissingbevoegdheid heeft, kan nu zo zijn eigen redenen hebben. Inderdaad kan het daarom wat complexer worden dan het in eerste instantie zou moeten zijn. Ook al in de zogenaamde Natura 2000 gebieden, zoals reeds door Aart genoemd. Maar in principe is ontheffing te regelen, tenzij...

Er is altijd wel ergens een tenzij. Overal zal niet lukken.

Succes trouwens. De inzet van karpervissers zal het mogelijk moeten maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-04-2007 21:56

Hoi Henk,

Kijk even op pagina 7 van de landelijke lijst van viswateren.
Daar kan je terug vinden dat men tot twee uur na zonsondergang mag vissen en vanaf een uur voor zonopkomst.

Alles goed in het fruit,
Peter
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-04-2007 22:00

Natura 2000 had ik nog nooit van gehoord. Ik heb het even nagezocht, het is op de bedoelde wateren niet van toepassing. Zo leer je steeds weer wat bij.

We gaan in ieder geval sowieso onze uiterste best voor doen voor uitbreiding van de zones die binnenkort officieel zullen zijn, maar we wachten even tot de zones ingeburgerd zijn. En ook Boris zal dan zijn steentje bij moeten dragen, maar dat komt vast wel goed.

Volgens mij had die gesloten nachtvis periode met stropen te maken. Of weet iemand een andere reden? Ben eigenlijk ook wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2007 22:00

Oh ja,

Dat verbod in de visserijwet blijft staan. Er is echter de mogelijkheid tot ontheffing van het verbod. Die nuance is wel essentieel.

Die 2 uur was een eerdere discussie, elders. :D

Stroperij is inderdaad ooit als een reden aangevoerd. Maar is op ons niet zo van toepassing. Meer vissers lijkt minder stropers in te houden. Kan als argument dienen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-04-2007 22:07

pj otte schreef:Hoi Henk,

Kijk even op pagina 7 van de landelijke lijst van viswateren.
Daar kan je terug vinden dat men tot twee uur na zonsondergang mag vissen en vanaf een uur voor zonopkomst.

Alles goed in het fruit,
Peter


Klopt als een bus Peter, was in de war met de regeltjes van het Recreatieschap. :roll:
Was het niet wat makkelijker geweest wanneer het nachtvissen gewoon vrijgegeven werd en dan een verbod voor de specifieke gebieden en wateren waar men het dus niet wil toestaan?

Het gaat geweldig in het fruit Peter, ben bezig etherische olie (smaak en geur) terug te winnen uit fruitpitjes die tot nu toe de container in gingen.
Kan ik mogelijk ook nog iets nuttigs bijdragen :wink: :lol: :lol: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2007 22:46

Een wetswijziging is veel lastiger, Henk. Daar is politiek Den Haag bij nodig en een meerderheid in de kamer. Ik ben dat niet tegengekomen in de partijprogramma's van de leidende partijen. Maar zou mooi zijn.

Ontheffing verlenen is dus makkelijker.

Overigens gaat de wet op de openluchtrecreatie per 2008 eruit. Ik heb het idee dat we hier en daar nog een flinke inhaalslag moeten maken met aanvragen voor het gebruik van tentjes bij de gemeenten. Vóór 2008 zijn we zeker niet overal klaar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-04-2007 23:17

Boris,

Wellicht was je vraag niet geheel helder. Lijkt er nu op dat je doelt op de problemen bij het verkrijgen van de ontheffing bij de federatie. Was in eerste instantie echt niet zo heel duidelijk. De wet is nu eenmaal de wet.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

15-04-2007 23:24

Ik zat een nacht te vissen in de provincie Flevoland met mij vismaat, aan de overkant zat een andere jongen. Dit weekend zaten er ook drie mensen een nacht te vissen. Ik heb daar nog nooit controle gehad. Nu moet ik zeggen dat de buurtbewoners ook niets over ons te klagen hebben, ze vinden het maar wat intressant, en aangezien wij de volumes van de piepers ook afstemmen op de afstand van omwonenden zullen zij niet snel klagen. Misschien dat deze plek daarom word overgeslagen bij controle.

Ik bent nog nooit gecontroleerd in de vier jaar dat ik nu met vergunning vis.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

16-04-2007 16:16

Jos,

Weet jij voor welke 3 zones een ontheffing is aangevraagd.
Gr.Robert
frans roode

16-04-2007 16:42

dat was geen flevoland pim :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

16-04-2007 20:36

Dat is best een domme vergissing, Overijsel :lol: .

Sorry, ik had een profiel zonder aardrijskunde.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

16-04-2007 22:15

Robert;

zodra de zones definitief zijn zal de Federatie Gooi en Eemland het zelf bekend maken. Nog even geduld dus.
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

17-04-2007 09:55

We wachten met spanning af. :wink:
Gebruikersavatar
pieter kocx
Berichten: 17
Lid geworden op: 12-12-2006 12:40
Locatie: tilburg

17-04-2007 12:20

er is dan niet alleen in flevoland gecortroleerd maar ook in de regio tilburg daar zijn er ook 27 opogeschreven voor nachtvissen!!!
Gebruikersavatar
Erwin Broekate
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-04-2007 16:58
Locatie: Drachten

17-04-2007 20:13

Kees Ouwehand schreef:Een wetswijziging is veel lastiger, Henk. Daar is politiek Den Haag bij nodig en een meerderheid in de kamer. Ik ben dat niet tegengekomen in de partijprogramma's van de leidende partijen. Maar zou mooi zijn.

Ontheffing verlenen is dus makkelijker.

Overigens gaat de wet op de openluchtrecreatie per 2008 eruit. Ik heb het idee dat we hier en daar nog een flinke inhaalslag moeten maken met aanvragen voor het gebruik van tentjes bij de gemeenten. Vóór 2008 zijn we zeker niet overal klaar.

Groet, Kees



Zeker niet nu er de part(y)(ij) voor de dieren in zit:D
Ik heb mijn rubberen haakjes al besteld:D

Maar ff serieus, ik was onlangs bij de Hengelsport Federatie Oostnederland en daar "geven" ze nachtvispassen(10,-) en ik hoorde dat dat een enorm succes was en heel veel werd verkocht...
Voor zover ik weet word dat geld weer in controles gestoken....

Hoop dat nu de goeden van de slechten worden gescheiden en dat het landelijk doorgevoerd wordt...
Dan kun je overal het hele jaar karpervissen(buiten de bebouwde kom)
K. van den Herik

18-04-2007 08:25

http://www.karperstudiegroep.nl/images/ ... brief1.jpg
http://www.karperstudiegroep.nl/images/ ... brief2.jpg

Mijne dames, heren,

Uit vrij betrouwbare bron heb ik vernomen, dat de wet niet gewijzigd hoeft te worden. Je mag gewoon het hele jaar nachtvissen. Moet je alleen ff een ontheffinkje regelen.

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-04-2007 17:05

Kees

Jammer dat je zo heftig reageert op iemand die een kritische vraag stelt. Het is wel degelijk van belang waarom er voor die 3 maanden is gekozen!
Ik vind jouw reactie eigenlijk een beetje overtrokken. Waarom het dan wel belangrijk is? Omdat als je je wil inzetten om het nachtvissen het hele jaar legaal te krijge, het belangrijk is om alle ins en outs te kennen en daar eventueel goede argumentatie bij te bedenken zonder dat je met je mond vol tanden staat bij lastige vragen! Dáárom dus!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-04-2007 20:17

Oké Martijn,

Vraagstelling wordt alleen maar verwarrender zo. Lees mijn reactie eens na en probeer te begrijpen wat er staat, zo heftig was die niet bedoeld. Er worden een aantal zaken door elkaar gehaald. En soms moet je gewoon uitgaan van een gegeven dat er is.

Nogmaals dan, er is een verbod op nachtvissen. Dat verbod was er lang voor die 3 maanden vrijstelling en had op zich niks met sportvissen te maken. Dat verbod van 1969 geldt nog altijd, zolang de wet blijft bestaan. Dat is de wet en daar heeft iedereen zich aan te houden. Het verbod vervalt alleen als de kamer zich daarvoor inspant via een wetswijziging. Daar is geen sprake van. Dit kun je nu dus nu ook niet aanvechten en daar gaat het niet over. Alleen via de keuze van een politieke partij die dit in zijn programma op wil nemen en die gekozen wordt bij een volgende verkiezingsronde. Dit was de oorspronkelijke vraag.

Nieuwe vraag. De vrijstelling op het verbod stamt uit 1985 door inspanningen van de NVVS. Toen realiseerde men zich dat het bestaande verbod oneigenlijk was en tegen de ontwikkelingen van de sportvisserij inging. Toen is een vrijstelling van het verbod ingevoerd. De uitleg waarop jij nu doelt gaat dan om de keuze voor deze vrijstelling en het waarom van juist deze 3 maanden. De vrijstelling heeft alleen te maken met de beperkte mogelijkheden om de wet te veranderen. Vrijstelling verlenen is makkelijker. Juist deze drie maanden zijn nogal arbitrair gekozen vanuit een behoudende instelling. Het is slechts de warme periode waarbinnen iedereen vakantie heeft. Dat zal de voornaamste reden zijn. Men realiseerde zich niet dat karpervissers ook de koude maanden buiten de vakantieperiode in de nacht aan het water wilden vertoeven. Ook hadden we voorafgaand aan die maanden een gesloten tijd waarin al helemaal niet gevist mocht worden. Niet echt een goede reden dus die verband houdt met de huidige situatie. Ook niet natuurbehoud. Met die reden werden er in 1985 al wateren uitgesloten van de vrijstelling. Deze zijn nog steeds uitgesloten. Overlast ook niet. Dat is een ontwikkeling op sommige wateren van de laatste jaren en daar was toen helemaal geen sprake van. Deze vrijstelling is in een groot aantal gevallen uit te breiden tot het hele jaar. Daar is het om te doen.

Argumenten die nu tegen nachtvissen zouden kunnen worden opgebracht hebben niets met de vrijstelling van 1985 of het verbod in de visserijwet van 1969 te maken.

Een volgende vraag is dan tentjes. Maar die worden in de visserijwet in het geheel niet behandeld. Dit is onderdeel van de WOR en houdt verband met het voorkomen van wildkamperen. Is niet uniek en vele landen hebben wetgeving die het kamperen buiten de daarvoor bestemde plaatsen tegengaat. De WOR wordt nu uitgefaseerd en de verantwoordelijkheid wordt overgeheveld naar de gemeenten. Vrijstelling voor gebruik van het vistentje in verband met de nieuwe regelgeving die de gemeenten zal gaan hanteren per 2008 kan nu aangekaart worden bij de gemeente via de visrechthebbende (de HSV over het algemeen). Dit staat geheel los van de vrijstelling voor nachtvissen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-04-2007 17:30

Duidelijk kees

Wat ik kenbaar wilde maken is dat je pas weet of die info relevant is, wanneer je die kennis ook daadwerkelijk hebt!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

15-09-2007 10:42

Afgelopen avond/nacht weer een controleactie in Flevoland gedaan, Almere, Lelystad en daar tussenin. Totaal 4 bekeuringen voor vissen zonder vergunning, 1 voor vissen met levend aas en 1 voor vissen met 3 hengels.

Maar niet 1 nachtvisser aangetroffen. Opvallend!
Gebruikersavatar
mark van der ham
Berichten: 66
Lid geworden op: 30-12-2005 15:38
Locatie: almere
Contacteer:

16-09-2007 19:28

of niet goed genoeg gezocht jos.
:lol: :lol: :lol:
je vis hoeft niet altijd groot tezijn als je er zelf maar plezier in hebt!!!

projectspiegls melden kleine moeite groot plezier
http://www.icarp.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

17-09-2007 10:13

Ik woon in de gemeente Emmen ( Drente ) en daar waren ze afgelopen zaterdag avond aan het controleren . En nog wel met vier man komen ze eraan . Geen echt sympathieke mensen , maar dat kwam denk ik ook omdat ik met drie hengels zat te vissen . Dus dat wordt een beste acceptgiro thuis . Waarschijnlijk 160 euro . Het lijkt wel of je dan iets zwaar crimineels doet met zulke hoge boete's . Dat ik fout zit dat weet ik , maar dan gelijk maar zo'n bekeuring . Ik vindt het een schande .