Bloedzuigers


Plaats reactie
joeri schroyen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-10-2006 16:58
Locatie: Weert

10-04-2007 16:24

Hallo

Ik en mun maat waren gistere gaan visse toen we een vis hadden gevangen keken we er naar en ons viel iets op dat er veel van diej soort bloedzuigers op de vis zaten vastgezogen.

Het zit hier op vrijwel iedere vis is dit schadelijk voor de vis en ook voor ons?

Wij de vis truggezet fototje en toen voelde ik ineens iets om mijn hand kruipen en kijk er naar was het zo een bloedzuiger diej van de vissen afkomen het leek net als of hij onder mijn huid wilde kruipen hij boorde zich door mijn huid heen:S? ik snel er uit getrokken voor ie er onder zat hebben jullie dit ooit eerder mee gemaakt en weten jullie mischien wat het zou kunnen zijn??

Gr Joeri
Dit jaar 59 vissen..gemiddeld gewicht 10.1 kg :$
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

10-04-2007 16:34

een bloedzuiger zuigt bloed dus het is logisch dat ie in je huid boort.


er is wel eens meer een topic met dit geweest gebruik even de zoekmachine.

mvg john
joeri schroyen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-10-2006 16:58
Locatie: Weert

10-04-2007 17:12

thanks rick;)

Ik weet er nu zowat alles van:D.

Maar toch heb ik nog een vraagje heeft mischien iemand diej bloedzuigers ooit op hun hande gehad?

Heb je er toen last van gekrege of denken jullie dat dit gevaarlijk is of valt dat wel meej bedankt alvast.

Gr Joeri
Dit jaar 59 vissen..gemiddeld gewicht 10.1 kg :$
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

10-04-2007 17:14

het leeft in de sloot.

er zitten veel bacterien aan dus als je bloed word gezogen moet je uitkijken voor infecties.
los op je hand is er niks gevaarlijks aan.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

10-04-2007 17:16

Diej bloetsuigurs kruipuh niet onder je huit. Se beite sich fast en suige bloet. Je hoeft niet bang te sein dat se je leeg suige. Bepaalde groote worde gebruikt voor medicinale doeleinde.
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

10-04-2007 17:19

ik zeg zeker niet dat dat ze je leeg zuipen.
ik zeg alleen dat ze bacterien bij zich dragen als ze rechtsreeks uit de sloot komen.
voor die bacterien moet je uit kijken.

btw: kennie niej diej nederlandse taal?
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

10-04-2007 18:33

als er nu eens normaal NEDERLANDS wordt geschreven ipv die MSN taal is het voor iedereen begrijpelijk.

bloeduigers


De bloedzuiger (Hirudo officinalis) is een inheemse soort wormachtige verwant aan de regenworm.

Het grote verschil echter is het feit dat bloedzuigers zuignappen aan de uiteinden hebben en vaak ook tanden bezitten. De bloedzuiger ontleent zijn naam aan het feit dat de meeste soorten bloed zuigen uit dieren en/of mensen. Bloedzuigers worden vooral gevonden in gebieden met hoeveelheden zoet water, al kunnen sommige soorten ook in de zee worden aangetroffen. De meeste bloedzuigers zijn relatief klein, ongeveer 0,5 – 5 cm. Sommige soorten kunnen echter 30 cm lang worden.

Voeding

De voorste zuignap zit rond zijn mond die een krachtige kaak bevat. De achterste zuignap bevindt zich logischerwijs achteraan. In het centrum van de voorste zuignap bevindt zich de met drie kaken gewapende mond; met deze, van scherpe tanden voorziene kaken kan hij de huid opensnijden van dieren, waarvan hij het bloed wil zuigen door middel van de gespierde pharynx, die vlak achter de mond gelegen is. Door middel van een in de mond afgescheiden secreet wordt belet dat het bloed van de gastheer stolt voordat de bloedzuiger zijn hele darmkanaal heeft gevuld. Dit heeft elf paar blindzakken, waarin het opgezogen bloed heel lang, zelfs meerdere maanden vrijwel onveranderd blijft.


Anatomie

Aan het voorste gedeelte van het lichaam (men kan niet van een echte kop spreken) bevinden zich tien ogen. Bloedzuigers zijn tweeslachtig; de paring vindt plaats tussen twee dieren en is wederkerig. De eieren worden gehuld in broedzakjes die de bloedzuiger meedraagt op zijn buik en later op de bodem van de vijver laat vallen. Bloedzuigers verplaatsen zich door middel van hun zuignappen. Eerst plaatst hij zijn voorste zuignap op de ondergrond, dan trekt hij zijn lichaam samen en plaatst hij de achterste zuignap achter de voorste. Daarna schuift hij zijn lichaam opnieuw naar voren.




Er zijn drie bekendere soorten bloedzuigers in de Benelux; de medicinale bloedzuiger, de visbloedzuiger, en de paardenbloedzuiger.


Medicinale bloedzuiger

Medicinale bloedzuigers op de dierenmarkt in IstanbulDe medicinale bloedzuiger (soms afgescheiden als Hirudo medicinalis) werd gebruikt voor aderlatingen. Men zette de bloedzuiger op de huid en hij zoog het bloed op. Daarna werd het bloed eruit geduwd want anders zou de bloedzuiger verzadigd zijn. Aan de hand van het bloed werd de ziekte vastgesteld. De medicinale bloedzuiger beschikt over een stof, het zogenaamde hirudine die de bloedstolling tegengaat. Hierdoor is het dier in staat ongestoord te zuigen. Vroeger kon men bloedzuigers in de apotheek kopen. In sommige grote Amerikaanse staten en in Azië wordt de bloedzuiger nog gebruikt. Weliswaar in veel mindere mate dan vroeger, vooral als men weet dat honderddertig jaar geleden alleen al in de Parijse ziekenhuizen zo’n zes miljoen bloedzuigers werden gebruikt.


Visbloedzuiger
Een andere bloedzuiger is de visbloedzuiger (Piscicola geometra). Deze leeft in vijvers, beken en sloten en blijft vooral aan stekelbaarsjes vastzitten. Hij leeft van het bloed tot de vis eraan bezwijkt. Als de eitjes, die ze op de bodem van de vijver leggen uitkomen, zwemmen de kleine bloedzuigertjes naar een waterplant en klimmen ze erop om zich daarna aan een voorbijzwemmende vis vast te haken en het bloed op te zuigen.


Paardenbloedzuigers
Een andere bekende soort is de paardenbloedzuiger of Limnatis nilotica, die in Algerije, Egypte en Syrië voorkomt en grote overlast veroorzaakt als hij zich vastzet op de neusgaten of op het slijmvlies van drinkende dieren. Hij verdient de naam bloedzuiger in geen geval, want hij voedt zich vooral met slakken of rottend vlees
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

10-04-2007 19:45

sry Toine van de Meulenhof, maare je eerste wordt wat je vet gedrukt typt zit een typfout in :P

maare dat van dave troost is wel heel erg onleesbaar.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

10-04-2007 19:52

Waar zakt jouw broek van af?

Afbeelding






pfffffffffffffffffffffffff.... koffietijd!
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

10-04-2007 20:13

Mannen, ik wind me iedere keer weer op als ik lees hoe slecht veel medeboarders de Nederlandse taal machtig zijn. Zo moeiljik kan het toch niet zijn om een paar regels zonder fout(en) te typen. Een schoonheidsfoutje door te snel typen buiten beschouwing gelaten. Een beetje in navolging op Jou en Jouw van Dennis van enkele dagen geleden.
john van der waal2
Berichten: 639
Lid geworden op: 27-03-2006 15:14
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

10-04-2007 21:15

dave troost schreef:Diej bloetsuigurs kruipuh niet onder je huit. Se beite sich fast en suige bloet. Je hoeft niet bang te sein dat se je leeg suige. Bepaalde groote worde gebruikt voor medicinale doeleinde.


dit noem jij een schoonheids foutje?
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

11-04-2007 05:45

offtopic..

Michiel de Vries schreef:sry Toine van de Meulenhof, maare je eerste wordt wat je vet gedrukt typt zit een typfout in :P

maare dat van dave troost is wel heel erg onleesbaar.


Michiel mierenneuken ?

sry = sorry
maare moet maar zijn
typfout moet zijn typefout.

grammaticaal : maare je eerste wordt wat je vet (...)
zou dat niet moeten zijn : maar het eerste woord wat je typt

wie de bal kaatst........

back on topic...
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

11-04-2007 14:28

De kleine slangetjes (ca 1cm lang) die je van een vis afhaald zijn VISbloedzuigers, geen gewone bloedzuigers. Visbloedzuigers vind je voornamelijk in het voorjaar op karpers.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Patricia Bos
Berichten: 412
Lid geworden op: 06-01-2005 17:14
Locatie: Assen

11-04-2007 15:06

john van der waal2 schreef:
dave troost schreef:Diej bloetsuigurs kruipuh niet onder je huit. Se beite sich fast en suige bloet. Je hoeft niet bang te sein dat se je leeg suige. Bepaalde groote worde gebruikt voor medicinale doeleinde.


dit noem jij een schoonheids foutje?


Waarschijnlijk een tikkeltje sarcastisch bedoeld..... 8)
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

11-04-2007 18:15

Patricia snapt het John.
peter andrae

11-04-2007 21:09

Peter Ponsteen schreef:De kleine slangetjes (ca 1cm lang) die je van een vis afhaald zijn VISbloedzuigers, geen gewone bloedzuigers. Visbloedzuigers vind je voornamelijk in het voorjaar op karpers.




Afbeelding


en in de winter.


Kijk maar op de kop van de vis.
Plaats reactie