Brandende Vraag


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

03-04-2007 13:49

deze vraag brand mij als een peuk in me kruis..

hoeveel moet ik nou voeren in deze tijden.. het weer is zo ernstig van slag dat ik niet meer weet wat ik moet doen.Ik wil dit weekend op een meer gaan vissen, is het logisch om al 3 dagen te gaan voeren of moet ik helemaal niet voeren, als ik alleen al naar de vissen in mijn vijver kijk zijn zij al aardig van slag. De ene dag azen ze aan de oppervlakte en eten ze geregeld, de andere dag laten ze al het voer liggen.. is er een manier om uit het blankregister te komen enige tips ?

Groeten, Mitchel
"khad nou toch wel een run verwacht"
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

03-04-2007 14:38

Uren maken Mitchel, probeer het af te wisselen.

Je kan het combineren als je het niet vertrouwd.
Voer bijvoorbeeld 1 stek een paar dagen en vis de andere stek instant.

Je komt er dan vanzelf achter wat de beste taktiek is, dit kan je op voorhand niet zeggen. Ik had persoonlijk kleine boillies en wat partikels gevoerd. Vismeelpellets zijn bij mij favoriet. Ik had niet teveel gevoerd, paar 100 gram per dag. Doe wat je goed aanvoelt, vertrouwen is een belangrijke factor.

Veel succes!
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

03-04-2007 15:27

dat zal idd wel waar zijn, ik heb ook tot nu toe een 10 dagen aan de waterkant gesleten met verschillende strategieen maar het heeft nog niet mogen baten..watertemperaturen varieren deze dagen ook veel..
ik ga gewoon ff kijken welke methode het best werkt.. en hopen op succes :D
"khad nou toch wel een run verwacht"
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03-04-2007 15:32

Hangt helemaal van het type water af......

Groot water is nu nog veel kouder als kleine sloten, stadsvijvers en plassen waar de vis behoorlijk los is.
Dus groot water nog niet teveel voeren... zodat ze verzadigd raken.

Varieer ook eens met je aas.... mais, tijgernoten.

Meet eens de water temperatuur.... kun je redelijk je voer hoeveelheid op aanpassen.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

03-04-2007 15:39

het is idd een groot water en er staat ook een behoorlijk stroming op het grootste gedeelte, maar op het gedeelte waar ik vis bijna niet.. dus dat lijkt mij nog het warmste gedeelte. ik ga straks wel eventjes het water pijlen.


Groet, Mitchel
"khad nou toch wel een run verwacht"
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-04-2007 17:42

zijn een aantal dingen waar je rekening moet/kunt houden.

- watertemperatuur
- komt er vis? (witvis of karper maakt niet uit! als het maar opgegeten word)
- grote van het water/bestand


ik zit op een watertje met een redelijk dun bestand maar wel met een groot bestand aan brasem etc. ik vermoed dat ruim de helft voor de brasems etc is.. merk ik ook aan de vangsten. ik vang af en toe een brasem er tussendoor..

ik ben nu 4-5 weken al aan het voeren. en hou de watertemperatuur en het weer goed in de gaten.. bij lage watertemp en grauw weer voer ik hooguit 300-500 gram boilies om de dag over een gebied van 100x100 meter.. is zeer weinig maar in deze temperaturen voer ik liever niet teveel. laat de vis maar lekker zwemmen en zoeken.

nu de watertemperatuur gestegen is naar de 10-11 graden heb ik mijn voer hoeveelheid per 2 dagen ook verdubbeld. ik voer nu tussen de 750 en de 1000 gram om de dag. bij zonnige dagen voer ik de hele kilo op en bij bewolkte zoals vandaag heb ik 750gr gevoerd..

mijn idee achter het voeren zoals ik doe is continuiteit. ik voer om de vis te laten weten dat er in een bepaald stuk van het water mijn boilies met grote regelmaat te vinden zijn. en daarom hoef je niet veel te voeren om de vis te lokken maar is regelmaat belangrijker. en vis trekt andere vis aan. dus na een bepaalde tijd hoop ik dat het hele bestand regelmatig eens met mijn voer in aanraking komt en het een beetje gaat vertrouwen. zodat ze vaak terug komen om te kijken of er nog wat ligt en zodoende probeer ik ze sneller te vangen..

nu is mijn water niet zo heel groot en weet ik dat de vis regelmatig over mijn stek heen komt en hopelijk af en toe een hapje mee kan pikken.

dus voor jou is het ook uitzoeken of er wel vis komt. dus word op jou stek regelmatig gevangen rond deze tijd? misschien heb je wel eens iets gehoord van andere vissers op die stek? zodoende kun je er een beetje snel achterkomen waar de vissen zich ophouden.

als je helemaal niets weet zou ik niet meer dan 500gr. en dan redelijk verspreid voeren. en als het niets is gelijk stoppen en kijken of je op een andere stek verder gaat of deze stek een aantal dagen met rust laat om zo de stek de kans te geven om leeg gegeten te worden.

het is een hele lap tekst geworden.. hoop dat je er een beetje info uit kunt halen..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

04-04-2007 21:07

het is idd een hele lap tekst maar wel een volledige uitleg :D...

maar ik was niet te snel naar een andere plek gegaan.. misschien een wat andere plek in het zelfde water, want als je steeds overal maar 1 of 2 x vist weet je eigenlijk nog niks...

dan zou ik een leuk watertje opzoeken waar niet te snel iemand zou gaan zitten en dan gewoon het voorjaar op die plek vissen en dan dingen uit proberen tot je een beetje weet hoe het water in elkaar zit...

groeten Barry
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

04-04-2007 21:15

wat ik probeer te zeggen is als je bijna niets van een water weet.. vis dan op zoveel mogelijk stekken tot je op de vis stuit.

elke stek kan in een ander jaar getijde productief zijn. bv stek 1 voornamleijk in het voorjaar en stek 2 in de zomer en stek 3 in het najaar..

door redelijk mobiel te blijven vissen kun je in enkele maanden een goed beeld vormen van het hele water en hoe de vissen zich er gedragen.

veel mensen blijven op 1 stek hangen omdat ze er een visje hebben gevangen of weten dat er ooit een dikke uit is gekomen op die stek. hierdoor kun je vis mislopen omdat het misschien op een andere stek wel goed loopt.

het volgende doe ik meestal. 1 stek bevis ik bijna elk weekend. en door de weeks s'avonds pak ik elke keer een andere stek aan. zo onderhoud ik 1 stek en blijf ik ondertussen op zoek naar productievere stekken op het water..

Gr. Remko
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

04-04-2007 21:46

Leuke aanpak remko, van dat nachtje doordeweeks!! Ook je uitleg is lekker volledig, ik voer nu al meerdere weken met mij maat heel licht met particles en wat boilies en dat gaat wel lekkermoet ik zeggen. Al merk ik wel dat de witvis(vooral zeelt) overhand gaat nemen, dus daar kun je ook je voer op aanpassen als dat bij jou ook het geval word...Ik zou het eerst met particles proberen omdat witvis deze ook op kunnen ruimen :wink:
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Mitchel de Graaf
Berichten: 109
Lid geworden op: 05-03-2007 18:07
Locatie: Zuid-Holland

05-04-2007 00:17

ik ben nu de zelfde strategie aan het toepassen, nu nog afwachten of het zijn vruchten afwerpt.. in iedergeval bedankt voor de reacties. uiteraard is het aftasten en afwachten maarja ik zeg atlijd maar, wie niet waagt wie niet wint :D
"khad nou toch wel een run verwacht"
vandecasteele christof
Berichten: 60
Lid geworden op: 13-02-2006 22:33
Locatie: belgie

06-04-2007 03:20

waarvan ik eens meningen wil horen is het volgende:

polderkanaaltjes van een goede meter diep die rechtsreeks in contact staat met een rivier waar de diepte wel rond de 3 - 4 meter kan draaien mischien sommige plekken dieper nog weet ik veel, maar waar moet je nu in deze tijd gaan beginnen, in de polderkanaaltjes die rechtsreekse verbinding hebben met die rivier of in de rivier zelf :-? +2 voor polderkanaaltjes water heeft iets warmer en de paai is in aantocht mischien trekt de vis al hier naartoe. +2 voor rivier meer stekken, en herbergt toch de zwaardere vissen. alhoewel er in die polderkanaaltjes tijdens de volle zomer ook nu en dan 20+ ponders uitkomen en heb weet van een 30tiger ook (maar dat was Na de paai in juli-augustus). Ik moet dringend (lees) deze week nog liefst een voerplekje aanmaken en wat onderhouden, omdat ik binnen een week es wil gaan vissen maar weet echt niet wat kiezen :D

niemand sugesties :D :D
hengelbelangen ijzervalei
Plaats reactie