Alternatief lood....


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-12-2002 18:42

Weet iemand waar je tegenwoordig al alternatief lood kan kopen? D.w.z. een kei met een wartel of dergelijke.

Ik wil nl. mijn "steentje" gaan bijdragen aan het minderen van de loodvergiftiging door ons, vissers.

Waarschijnlijk is er nog te weinig vraag naar dit soort hengelgewicht, om het massal te produceren...

MVG, Mark
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

17-12-2002 19:42

Dat zou eens een goed gedacht zijn. Dan kunnen ze ons ook al niet meer beschuldigen van loodvergiftiging!
K ben het nog nooit tegengekomen. Maar het zou een mooie oplossing zijn.

MVG
Piotr
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

17-12-2002 20:45

ey mark,

naar mijn weten is er geen alternatief lood te verkrijgen, maar je kunt het wel zelf maken door cement in een vormpje te gieten en er een warteltje aan vast maken.
iemand bij ons uit de buurt gebruikte altijd die plastik omhulseltjes van snoeplikijsjes van look o look (begrijp je het nog?).
de nadelen van loodjes van cement of kiezeltjes zijn dat de dichtheid van cement groter is waardoor een werpgewicht van cement ongeveer 4 keer groter moet zijn als gewoon lood wil je hetzelfde werpgewicht hebben.
oja er is ook nog een topic waar een paar berichten over het zelf maken van alternatief lood, dan moet je ff bij beginnershoek op te topic "zelf lood maken maar hoe??" klikken.
misschien heb ik het een beetje onduidelijk uitgelegd maar als je het niet snapt stuur dan gerust even een prive berichie met je vraag en dan zal ik je vraag proberen te beantwoorden.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-12-2002 13:10

Bij ons aan de Maas vind ik vaak mooie keien, die ook nog eens de juiste vorm hebben. Ik heb al vaak nagedacht over zo'n kei met een wartel erin, maar hoe kan je een mooi en precies gaatje in een kei boren waar een wartel in past, zonder de kei te splijten???

Nog een voordeel: natural coating! :wink:
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-12-2002 13:47

Ik heb net een mail gehad van iemand die al een lange tijd stenen als loodvervanger gebruikt. Ik weet dus genoeg.

Voor de andere geïnteresseerden zet ik een stuk van de mail hieronder...

"Eerst een klein gaatje boren in de steen. Dit is het makkelijkst met een kolomboor en een steenboortje te doen.

Hierna een klein beetje lijm in het gaatje doen en daar de wartel in plaatsen.
Dit laten drogen en de wartel zit muurvast."


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-12-18 13:47 ]</font>
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

01-04-2003 11:30

Is er misschien iemand die ook al nagedacht heeft over het vissen met zware stenen > 200gr. Die na een aanbeet loskomen? Ik wil eigenlijk zwaar lood gaan toepassen op een water alleen hebben die vissen er erg zachte bekken. Dus lood/of steen moet loskomen. Aangezien ik het loskomen van lood een dure en milieu-onvriendelijke optie vind wil ik eigenlijk iets gaan doen met stenen. Alleen omdat stenen in verhouding met lood zo groot zijn krijg je met bijvoorbeeld een breeklijntje zo'n vreemde aasaanbieding waarbij de onderlijn niet vlak loopt omdat die steen zo groot (hoog) is. Het wordt zo wat vaag maar heeft iemand misschien een idee hoe dit aan te pakken?

M.v.g. Ulco,
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

01-04-2003 12:35

En zijn genoeg vervangers voor Lood. In denemarken mag er sinds aug 2002(ongeveer) niet meer met lood worden gevist(in ieder geval niet meer op zee) ga eens zoeken op het net en gebruik daarbij engelse termen zeker weten dat een redelijk aantal site's tegen gaat komen( dit is er alvast eentje <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.leadfreelures.com" target="_blank" class=bericht>http://www.leadfreelures.com</a><!-- BBCode auto-link end --> )

Succes
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

01-04-2003 13:17

Hallo Tom,
Bedankt voor de reactie maar toch is dit waarschijnlijk niet hetgeen ik zoek. Als loodvervanger wil ik in principe alleen natuurlijke producten gebruiken. Die van nature ook in het water voor kunnen komen. Dit omdat je bij iedere aanbeet je de loodvervanger kwijtraakt. En dan is steen eigenlijk de enige oplossing volgens mij.
Iemand ideeen over de bevesitigingsmethode van de steen en de te kiezen soort stenen?

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-04-2003 13:28

Ulco,neem een steen in het gewicht wat je maar wilt,neem een stukje touw(liefst hennep touw of een ander natuurlijk produkt,dus geen nylon)wikkel het om de steen en bevestig daar een breeklijn van 0,12 of 0,14 op,deze lijn bevestig je aan de wartel en klaar is je montage.
Lijntje breekt bij een run en de steen blijft achter.
Nadeel is dat je ivm de sterkte van de breeklijn niet ver kunt werpen,en er is altijd de onzekerheid dat je montage in de war raakt met uitgooien.
Roei je het uit of uitvaren met een tele-bootje en onder het eigen kantje dan werkt deze montage wel naar behoren.
Het is dus nemen en geven en dat geld helaas ook voor deze montage.

Wil
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

01-04-2003 15:20

Het idee van de breeklijntjes kon ik al. Mijn idee was om de stenen voor te boren, zoals mark al zei. Maar dan lijm je een stukje zachte tube in de steen vast i.p.v. de wartel. Nu kun je met een boltrigje vissen en de wartel komt in dat zachte stukje tube in de steen. Deze wartel komt vervolgens vrij bij een aanbeet. (werkt dus alleen met uitroeien) Alleen wil ik dit idee nog iets perfectioneren omdat door de hoogte van de steen de onderlijn op deze manier niet mooi vlak over de bodem loopt.
Of je zou hele platte stenen moeten hebben maar dan moet je er nog wel voor zorgen, dat de wartel bovenop blijft en de steen niet bovenop het aas terecht komt.

Ik blijf open staan voor ideetjes!

M.v.g. Ulco,
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

01-04-2003 16:37

Als je bij iedere aanbeet je lood verliest dan zou ik toch voor een ander systeem gaan. Als je iedere keer je lijn moet gaan uitvaren omdat je het niet kan werpen zonder dat je breeklijn breekt zou ik ook voor een ander systeem gaan.

Je wil vissen. Met een gewicht zodat de vis zichzelf haakt en dan het gewicht achterblijft op de bodem. Ik zou het niet zo zien zitten om zo te gaan vissen.(ben daarom misschien ook wel een penvisser) waarom ga je niet helemaal zonder verzwaring vissen????? Dan hoef je niks te verzinnen en raak je het ook niet iedere keer kwijt!!!! Je hoeft echt niet ver van de kant te zijn om vis te vangen. Als je dan toch dichtbij vist zijn al je problemen opgelost. je hoeft niet te varen en ook niet ver te werpen.

Conclusie ga dicht onder de kant.

GR,
Tom

ps ik kan het natuurlijk fout hebben.....
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-04-2003 16:53

Vis al 2 jaar met keien. Kocht een zak bij de Intratuin, boorde een gat en vulde lijm. Wartel erin Klaar.

Voordelen.

1 onopvallender
2 goedkoper
3 zakt vaak langzamer naar de bodem (ZACHTE BODEM)
4 bij safety systemen is het niet erg om je (steen lood te verliezen) tijdens de dril omdat dit niet de kosten zijn.

Ik kan het je van harte aanraden,
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

01-04-2003 17:59

hallo tom,

Redenatie van jou lijkt logisch maar op het water waar ik vis komt het probleem dressuur weer om de hoek kijken. Door nu met extreem zware gewichten te gaan vissen, creeer je voor de vissen weer een onbekende situatie. Alleen de vis moet tijdens de dril de steen verliezen omdat ze daar erg zachte bekken hebben, en anders de boel zou uitscheuren.

Yordy, op harde bodem heb je dan wel dat je onderlijn niet echt mooi vlak op de bodem komt te liggen toch?

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

01-04-2003 18:05

Ik snap niet waarom je je (onder-)lijnen strak op de bodem wilt hebben...dacht je echt dat een vis op de bodem niks tegen komt?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

01-04-2003 18:23

je kan toch ook van dat foxlood kopen daar zoiets van plastic omheen dus dat is dan toch ook goed voor het miljeu
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

01-04-2003 18:47

Sjoerd,
Goed voor het milieu, als er een laagje plastic omheen zit? Minder slecht is misschien een betere benaming.
Wil dus alleen natuurlijke producten gebruiken, en bij elke vis je foxlood verliezen is ook een dure hobby. Ze hebben naar mijn weten ook niet eens zwaar lood. Alleen Korda levert volgens mij zwaar lood met coating.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

01-04-2003 20:31

Ik heb eigenlijk nooit er over nagedacht dat de onderlijn dan niet over de bodem loopt.

Ik denk niet dat dit echt van doorslaggevende factor is.

misschien dat er mensen zijn die hier anders over denken.

Oja de stenen heb je in verschillende kleuren dus de gewenste kleur op de geviste bodem.

strakke lijnen,

jordy
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

01-04-2003 21:57

Niet alleen de onderlijn valt op door de hoogte van de steen, maar ook de lijn die er naar toe loopt. Al kun je dit met een klein schuifloodje wel weer redelijk verbergen.
Ik zal binnenkort maar eens op zoek naar wat platte kiezelstenen van zo'n 250-350gram :wink:
misschien maak ik er een klein zijlijntje op zodat indien je een brasem haakt toch iedere keer nog enkele piepjes krijgt zonder deze spelling merk je een brasem waarschijnlijk nooit op.

Hoe doe jij dat met brasems jordy? en welke gewichten vis je meestal ongeveer.

Groeten Ulco,
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

02-04-2003 19:52

de coating van het foxlood zal op den duur toch oplossen en dan komt het lood als nog in het milieu te recht dus dat is ook geen oplossen. Als je een klein breeklijntje bij de steen monteer dan loopt je onderlijn ook weer over de bodem en dan kan je ook nog de kleinere vissen waarnemen.
mzzl patje
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

03-04-2003 13:47

wat een bullshit, we rijden allemaal alleen in onze auto naar ons werk, wat weet ik het hoe slecht is voor het milieu.. we steunen allemaal een oorlog in Irak waar weet ik het hoeveel vervuiling plaats vind.. met oud en nieuw staan we allemaal voor duizende guldens de lucht in te schieten nee lekker goed voor het milieu.. en dan ga je je druk maken om een loodje wat slecht is??? :lol
Gebruikersavatar
michel lubberts
Berichten: 91
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

03-04-2003 13:56

misschien een domme vraag hoor,

maar sommige willen hier dat het "lood" na de aanbeet losschiet....

en als je nu veel op dezelfde plek vist en veel vangt wordt het dan niet een hele grote grind bak?

met afvragende groet
michel
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-04-2003 19:04

Hallo Lexus,

Het gaat hier niet om 1 loodje! stel je vangt 5 karpers en een 3tal brasems praten we toch al over minimaal 8 stukken lood!
Die grindbak valt vast wel mee Michel, en is dat slecht een grind bak? lijkt me niet toch!

M.v.g. Ulco,
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

03-04-2003 20:43

Misschien wil je wel een gulden middenweg
bewandelen. Denk eens aan ijzer......
Van betonijzer met de juiste diameter kun je
heel goed een stukje afzagen of knippen.
Op die manier kun je ook gemakkelijk het gewenste gewicht fabriceren. Je kunt vast wel iets verzinnen om een bevestigingspunt aan zo'n stukje ijzer te maken. Waarschijnlijk werpt een stukje ijzer ook prettiger dan een of andere steen.
Een stukje ijzer kwijtraken lijkt mij daarbij ook niet zo'n milieu probleem. Per saldo komt er in oppervlaktewateren van nature heel wat ijzer voor.

Met vriendelijke groet,

Hans
Plaats reactie