een paar stellingen en vragen over de veiligheid van de vis.


Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

22-12-2002 20:14

Ik ben het helemaal eens met de stellingen van richard

vriendelijke karpergroeten nick
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

23-12-2002 00:11

Op 2002-12-22 20:08, schreef richard van der vliet:
hier zal ik nu ook maar even mijn MENINGEN over de stellingen prijsgeven.

stelling 1:
een karper mag NOOIT gezakt worden.
niet mee eens, mits het op de goede manier gebeurd en de karper niet te lang gezakt word.

mvgr Richard



Richard, simpele vraag naar jouw toe, wat is niet te lang? Is dat wachten tot smorgens vroeg, zodat het 'mooier' is om mooie foto's te maken? Of is dat effe als je alleen zit te vissen je iemand belt en die binen 10 min terplaatse is. ?

MVG J0H@N
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

23-12-2002 11:16

johan,

daarmee bedoel niet langer dan nodig word geacht.

mvgr Richard
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

23-12-2002 11:33

stelling 1:
een karper mag nooit gezakt worden.
NIET mee eens hij mag gezakt worden mits het goed gebeurd.

stelling 2:
weerhaakloos vissen en/of veilig loodsysteem moet verplicht worden.
eens want het gaat om de veiligheid van de vis.
en met weerhaakloze haken maak je het voor jezelf alleen makkelijker.

stelling 3:
een goede visser herken je aan een grote en dikke onthakingsmat.
niet helemaal mee eens, want met een dunne onthakingsmat wordt de vis ook beschermt. Je kan wel een dikke onthakingsmat hebben maar kan je dan beter vissen?

vraag 1:
hoe groot en dik moet een onthakingsmat nou eigenlijk zijn?
ik denk dat het meer aan de visser ligt als een visser de vis goed kan behandelen op een dunne onthakingsmat dan is 2-3CM al genoeg.

vraag 2:
waarom wordt er door sommige mensen nog steeds geen onthakingsmat gebruikt?
ik denk dat ht komt omdat je met zo`n ding met gaan slepen en omdat niet iedereen het kan betalen (vooral beginers denk ik)

vraag 3:
als je met de karper op de foto wilt, waar moet je de karper dan precies vastpakken?
een karper moet je om de borstvin pakken en om de aarsvin.


met veiligegroet Robin de Ronde
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2002 13:25

Heren,

Mag ik nog een stelling toevoegen, slechts ter overdenking want ik wordt inmiddels een beetje moe van al die verplichtingen:

4. Het beste wat een karpervisser kan bijdragen aan de veiligheid van een karper is deze direct na het onthaken terug te zetten.

Nu even over stelling 2:

De laatste tijd wordt er steeds vaker door niet de minst ervaren karpervissers gemeld dat schade aan de mond juist groter is met haken zonder weerhaak. Dit omdat een weerhaakloze haak meer in het vlees zou wrikken dan een haak met weerhaak. Het zou er op aan komen de hengel tijdens de dril in hetzelfde vlak te houden en zo min mogelijk onder verschillende hoeken te trekken aan de vis. Dus haken zonder weerhaak verplichten lost op zich niet op wat je er mee zou willen nastreven.

Groeten, Kees
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

31-12-2002 14:25

Edwin,
Dat jij in een soort van lichte paniek raakt, dat is idd persoonlijken in ben blij dat ik daar geen lest van heb. Ik heb het in mijn omgeving ook nog nooit meegemaakt maar dat neemt niet weg dat ik het mij best voor kan stellen, want de vis is tenslotte uit zijn element en ligt op het droge

Ik heb geen ervaring met grotere vissen van 20 pond of meer (maar dat komt nog wel :eek: ) Dus ik kan niet beoordelen of deze rustiger blijven liggen. Ik kan mij er echter best wat bij voorstellen om dat deze vis zwaarder is en dus veel meer energie nodig heeft om te klappen. Bovendien hebben ze al een wat langere dril meegemaakt waardoor ze al veel energie kwijt zijn.
Alleen bij mij blijven de vissen bijna allemaal vrij rustig liggen (uitzonderingen daargelaten). Misschien neem jij dan meestal wat minder tijd voor de dril van deze 'kleinere' vissen.

Kees,
Ik neem aan dat jij bedoeld dat de hele 'poespas' van het meten en wegen en evt. fotogaferen ook achterwege wordt gelaten. Ik geloof niet dat een karper er meer last van ondervindt als we hem even wegen etc. Je zou dan ook kunnen zeggen: We drillen de vis, trekken de uitgedrilde vis tot aan de kant pakken de tang en onthaken hem zo (is zo'n weerhaakloze haak toch beter :lol: ). Dat zou best kunne dat het toch beter is voor de vis maar ik denk dat het niet zo veel scheelt.
Als ik een vis henb uitgedrilt wil ik gewoon graag dat beestje op de kant leggen, zijn gegevens noteren, het moment evt. voor eeuwig vastleggen op de foto, hen of haar even vasthouden, bewonderen en de vis vervolgens met grote voldoening terugzetten in het element en dan nog zolang mogelijk de vis nakijken als ie weg zwemt.

Mvg Rob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2002 14:46

Rob,

Alle extra handelingen zijn een extra belasting voor de karper, waarbij bovendien iets verkeerd kan gaan. Dus het is goed om bij elke vis te overwegen of al die handelingen bij die vis wel zo nodig zijn. Als de uitkomst dan is wat je opnoemt, doe het dan zo professioneel mogelijk. Niets verkeerds mee. Met mijn stelling wil ik echter dat automatisme aan de kaak stellen. Na de zoveelste vis van een bepaald gewicht kun je ook eens overwegen het hele circus over te slaan. Meting, registratie, kiekje van de zoveelste schub van zeg maar 18 pond voegt niet zo veel meer toe. Ik weeg/fotografeer allang niet meer alles, maar de bewondering en voldoening is gebleven. Het mooiste moment is voor mij het voorzichtig terugzetten waarbij de karper even in je handen rust en dan rustig wegzwemt de vrijheid tegemoet.

Groeten, Kees
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

31-12-2002 14:53

Kees dat mooiste moment van jou is ook mijn mooiste moment. Ik fotografeer ook bijna geen vissen maar dat heeft andere niet-relevante oorzaken. Waar het mij om gaat is dat het mij extra veel voldoening geeft als ik eens een vis terugvang. Ik kan dan kijken hoe het de vis in de tussenliggende periode vergaan is en daar in de loop der jaren het een en ander uit af probere te leiden. Bovendien vind ik het leuk om te weten hoe lang an zwaar de vis is. Het is wel een automatisme geworden, maar daarmee heb ik persoonlijk geen problemen.
mvg Rob