Sterfte


Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

25-03-2007 12:08

Goeiendag iedereen.

Momenteel is er een grote sterfte aan de gang op 1 van Belgie,s Biggenwaters,namelijk Land van Ghow.Momenteel zijn reeds een 60 tal vissen gestorven.De eerste vissen werden gevonden rond 1 maart maar aan de vissen te zien waren ze al een 14 tal dagen gestorven.Ik denk dat de watertemperatuur toen een graad of 8 moet geweest zijn (vorige week 9.5) Aan sommige karpers is uiterlijk niets te zien ,andere zijn opgezwollen ,uitpuilende ogen ,rode vlekken achter de vinnen.Momenteel worden nu ook vissen gespot die gewoon aan de oppervlakte zwemmen en aan het sterven zijn ,je kan ze gewoon zo uit het water nemen.Hebben wij hier de maken met die ziekte die de ganse bestand om zeept helpt.???
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

25-03-2007 12:14

Oei das toch ernstig.

Hopen dat niet het hele mooie bestand sterft.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-03-2007 12:26

Geert,

Die ziekte heet koi herpes virus.

Hier een beschrijving van de kenmerken:

http://edis.ifas.ufl.edu/VM113

Er is veel meer te vinden.

Alleen onderzoek van de geinfecteerde karpers op KHV geeft uitsluitsel. Wat zijn de opties in België? Wordt dit opgepakt?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-03-2007 22:13

Beste Geert, de eerste vraag is of er ook andere vissen dan karpers doodgegaan zijn? Tweede vraag: zijn er onlangs (b.v. vorig najaar) ook vissen uitgezet en waren die vooraf steekproefsgewijs op ziekten gecontroleerd?
Feitelijk gezien was de watertemperatuur (8 tot 9,5 graden zoals jij aangaf) niet hoog genoeg voor het KHV virus (gemiddeld genomen breekt dit pas uit tussen de 18 tot 27 gr. watertemperatuur), het KHV virus geeft gemiddeld genomen een sterfte van 80-90% van een karperpopulatie te zien.
Als de oorzaak een virusziekte zou zijn dan kan SVC de oorzaak zijn (komt voor bij watertemperaturen tussen de ca. 5 tot 18 gr), hierbij is het sterftepercentage maximaal 70%, maar dan moeten er ook andere vissen zoals b.v. brasems doodgegaan zijn.
SVC komt (integenstelling tot KHV) in vrijwel ieder water voor en eens in de zoveel tijd kán dit sterfte veroorzaken (meestal op fors tot overbezette wateren).
Als er pootkarpertjes uitgezet zijn kunnen die ook andere (dan op dit water aanwezige) parasieten / bacteriën met zich meegebracht hebben waar een deel van het oude bestand aan doodgaat, temeer daar het immuunsysteem van een karper nog niet werkt bij de door jou genoemde watertemperaturen.
Door een daarvoor toegerust onderzoeksinstituut kan SVC en KHV momenteel binnen 24 uur gedetecteerd worden mits er een zieke, maar nog wel levende karper, daar wordt afgeleverd.
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

26-03-2007 06:52

Aart

Er gaan ook andere vissen dood maar zeer weinig.Laat ons zeggen dat er per 6 gestorven karpers 1 andere soort vis dood is en dat is al brasem ,snoek ,baars en zeelten geweest.Er zijn idd vorig najaar een 65 tal karpertjes uitgezet van een kwekerij.Er zijn ook al verschillende vogels gestorven waaronder meerkoeten ,een aascholver en zelfs 2 zwanen.Dat er veel vissen op de bodem blijven liggen is waar want ze hebben er al veel uit het reservaat gehaalt die op de zandplaat liggen ,dus op de bodem maar zichtbaar omdat het zo ondiep is.Ik hou mijn hart vast wat nog op dieper water ligt.


mvg Geert
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-03-2007 09:29

:o
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-03-2007 09:36

Geert,
das niet best, wordt je zeker niet vrolijk van :cry:

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-03-2007 09:38

Beste Aart,
Iets off topic maar is er verschil waar te nemen qua uitzettingen op afgesloten water en open water?

Ofwel zijn er minder problemen met dit virus op b.v kanalen waar uitzettingen zijn gedaan dan op meren en dit soort wateren?

met vriendelijke groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2007 09:42

Geert, dan blijven er in ieder geval nog enige vragen / opmerkingen over:
- zijn er van die partij pootspiegeltjes vooraf enkele op virusziekten gecontroleerd en is er door een erkend onderzoeksbureau ook een gezondheidsverklaring van dat onderzoek ontvangen?
- is er daar soms sprake geweest van een lozing, b.v. vanwege een riooloverstort? Dit omdat er ook watervogels zijn gestorven.
- is er actie ondernomen om een zieke maar nog levende vis te laten onderzoeken?
- zijn er ook exemplaren van die 65 uitgezette karpertjes doodgegaan?
- zijn daar het eerst dode karpers aangetroffen of dode snoeken?
- zijn er direct na de eerste tekenen van sterfte ook watermonsters genomen en onderzocht?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2007 09:49

Peter, gezien ook sterfte van watervogels wijst dit eerder op een lozing (b.v. riooloverstort of een andersoortige lozing) dan op een virusziekte onder de vissen. Inderdaad komt er na uitzetting op afgesloten water nogal eens sterfte onder het bestaande bestand voor. Op kanalen, rivieren en grote wateren (b.v. Randmeren en Friese meren) is na uitzettingen nog nooit sterfte voorgekomen.
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

26-03-2007 17:31

Jah

Die visjes zijn er opgekomen door aanvraag via het vbk denk ik en ze zouden ,zeg wel zouden getest zijn.Er zijn idd nu al 5 stuks gestorven van de uitzetting,misschien meer maar nog niet gevonden.Er is zeker een lozing geweest want we hebben duidelijke bewijzen maar we lopen met onze kop tegen de muur als we vragen stellen.Er zijn idd vissen weg voor onderzoek en naar ik hoor zelfs naar het buitenland .Ik hoop in ieder geval dat het geen doofpot operatie word.Vandaag was het trouwens weer zover .6 stuks erafgehaalt met 1 van de topvissen 25+ kilo ,opnieuw lag er eentje van de uitzetting bij ,2 zeelten en 2 meeuwen.Deze hele discussie is al een 10 tal pagina,s aan de gang op het forum van http://www.carpmates.be maar daar ik wist dat er hier mensen zijn die veel van deze zaken afweten stelde ik hier ook eens de vraag.Er zijn zeker problemen met blauw wier ,er zou ook een ph waarde zijn van 8.5 enz,naar ik hoor allemaal niet erg gezond voor een water.Over de vraag van Peter kan ik antwoorden ,op het kanaal bij ons zijn er dezelfde dag en uit dezelfde bak ook project spiegels uitgezet en daar is er geen sprake van sterfte.Maar ik heb me dus ook laten wijsmaken dat die ziekte enkel voorkomt op stilstaande wateren.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
lievens jurgen
Berichten: 34
Lid geworden op: 20-05-2005 20:49
Locatie: Markegem (belgie)
Contacteer:

26-03-2007 20:24

mss een kleine aanvulling,
het is begonnen met karper gevolgd door nu en dan een brasem, zeelt snoek en watervogels.
Normaal gezien is het water er kraakhelder, als je nu kijkt zie je veel rondzwervende (groene) deeltjes in het water waardoor het water troebelder lijkt dan voorheen.
Wat ik mij ook afvraag is dat bij een vervuiling er toch veel meer brasem, zeelt enz. moet doodliggen.
De theorie van de blauwalgen, treffen deze hoofdzakelijk karper?

tis zeker een ramp.

groeten
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-03-2007 20:39

Geert,

Na de informatie die je nu geeft lijkt mij de gevolgtrekking niet al te onduidelijk. Het water is vergiftigd. De blauwalg is een symptoom van verontreiniging. SVC komt in elk water voor, maar slaat toe als de weerstand van de karper laag is. Is dus ook een symptoom. Het is de verontreiniging zelf die de dieren de das om doet. Vraag is wat die verontreining is en waar die vandaan komt. Zoals Aart al aangaf: watermonsters en onderzoek van geinfecteerde vissen moeten verder de weg wijzen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2007 22:22

Ik weet niet hoe het wettelijk in België is geregeld, maar in Nederland is de waterbeheerder verantwoordelijk voor de waterkwaliteit. Indien er geen sprake is van een waterbeheerder is de eigenaar van het water verantwoordelijk voor de waterkwaliteit.
De conclusies van Kees zijn m.i. juist. In dergelijke gevallen altijd direct watermonsters nemen en laten onderzoeken, uit dat onderzoek (mits dat direct plaatvindt) is dan meestal de aard van de vervuiling vast te stellen en dat kan weer leiden naar de vervuiler. Als dit niet direct gebeurt is vaak de vervuiler niet meer te herleiden of in ieder geval vaak niet meer wettelijk aansprakelijk te stellen.
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

26-03-2007 22:37

We hebben er een beek gevonden die aangesloten is op een septische put van een boerderij vlak bij. De boer wist me te vertellen dat ze hun septische put regelmatig uitpompen, maar wat als ze vergeten van deze ui te pompen.
Dat boerke heeft een industriele witloofkwekerij. Het spoelwater om het witloof te reinigen loopt ook in die septische put. Dat boerke heeft mij dat trouwens zelf verteld.
Daarnaast hebben ze ook runderen waarvan de vloeibare mest waarschijnlijk ook in die put loopt.
We hebben zelfs maandverbanden gevonden in die beek wat erop duid dat het huishoudelijk afval ook angs dezelfde weg wordt afgevoerd.
Dus de ideale omstandigheden (voedingbodem van nitraten en fosfaten)om een bloei van blauw algen te krijgen.

Worden de dieren niet vergiftigd dood de algen dan kunnen ze vergiftigd zijn door de lozing zelf.

De ph van het water is 8.5. De carbonaathardheid 10°D en de globale hardheid is groter dan 16°D. Das toch ook uitzonderlijk , denk ik.

Hopelijk vinden we ooit de ware oorzaak.
That's live!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2007 22:49

Geert, of de dieren door de lozing zelf of door de daarna opgetreden algenbloei (blauwalg is feitelijk geen alg maar een bacterie) zijn gestorven was toch wel vast te stellen. Als er immers al dieren doodgingen vóór er algenbloei optrad is de doodsoorzaak dus de lozing zelf geweest. Ph waarde nu 8,5 etc., is bekend wat die waarden daarvoor dan gemiddeld genomen waren?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-03-2007 23:11

Aart,
duidelijk, is hier de kernoorzaak ook van gevonden?
Of anders gezegd is er door de kenners op dit vlak hier een reden voor, kan met mijn bescheiden kennis wel een paar verzinnen maar goed dat is subjectief daar ik feitelijke bagage mis.

Met deze kernoorzaak zou je dit soort problemen na een uitzetting anders aan kunnen pakken of leef ik op dat gebied in utopia?

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2007 23:34

Nee Peter, is nog geen echte duidelijkheid over. Zeer waarschijnlijk is dat de uitgezette visjes andere parasieten en bacteriën met zich mee brengen en dat op afgesloten wateren de bestandsdichtheid meestal wat groter is en de vissen dus eerder met elkaar in contact komen dus ook eerder parasieten / bacteriën worden overgedragen.
Als er daarna weer visjes met dezelfde herkomst (dus weer afkomstig van dezelfde kweekvijver) worden uitgezet zou er dan niet opnieuw sterfte mogen voorkomen, aldus onze voorlopige theorie. In de praktijk wordt dit dit jaar en volgend jaar getest. Ook de deskundigen van het CIDC kunnen geen duidelijke oorzaak aangeven en kunnen tot nu toe alleen maar bij zieke, nog levende vis, symptomen vaststellen.
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

26-03-2007 23:36

Het betreffende water was vroeger een zandwinningsput. In de zomer staat het bomvol met waterplanten. Ik heb vroeger nooit de water waarden gemeten. Maar zand en veel planten dan zou je toch denken dat de ph meer naar de neutrale kant zal gaan en carbonaten worden geconsumeerd door de planten dan denk ik ook dat het water in normale omstandigheden toch ook zachter moet zijn . Een KH van 10 is toch extreem hoog voor een natuurlijk biotoop!???

De nieuw opgezette vissen zijn afkomstig van oostbloklanden en zijn gecertificeerd. Maar is dat wel een garantie dat ze cleen zijn . Om ze te onderzoeken worden steekproeven genomen en de vissen gedood om ze te analyseren. Dus een paar onderzocht op een groot lot.
Of moeten we toch een virus uitsluiten. Nieuwe vissen opzetten houd altijd een risico in. Dat zou verboden moeten worden; er zou meer geinvesteerd moeten worden in aanleg van paaizones waardoor het huidige bestand zelf kan instaan voor opvolging.

Wordt vervolgd.!
That's live!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-03-2007 23:46

Aart,
duidelijk verhaal bied verheldering.
In ieder geval een goede zaak dat ze gaan testen, is lijkt me ook de enige juiste weg om het boven tafel te krijgen.

In ieder bedankt.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

28-03-2007 22:04

Een vis die aan het dolen is, futteloos. Dus vissen die vergiftigd zijn, kunnen die nog gered worden door ze in ander zuiver water te doen. Of is dit dan reeds te laat doordat lever en kieuwen reeds aangetast zijn.
That's live!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-03-2007 21:47

Ik denk dat niemand je hier een afdoend antwoord op kan geven Geert. Je zou het eerst met één vis kunnen proberen.
Het aanleggen van paaiplaatsen voor karper is in ons klimaat geen garantie voor 'eigen opvolging' zoals jij het noemt.
Gezondheidsverklaringen uit het Oostblok zijn op z'n minst erg twijfelachtig te noemen. Voor 25 Euro kun je daar in sommige gevallen wel 100 van die verklaringen krijgen, dit vanwege de daar nog steeds aanwezige corruptie.
Maar gezien de sterfte onder de watervogels en ook onder de uitgezette visjes moet je m.i. de oorzaak bij de lozing zoeken en niet bij de uitgezette visjes.
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

29-03-2007 22:07

Ok , bedankt Aart.

Jij bent duidelijk een man met kennis van zaken.

Groeten,

Geert
That's live!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-03-2007 23:21

Heel vervelend in dit geval is Geert dat het immuunsysteem van een karper nog niet werkt bij de huidige daarvoor nog te lage watertemperaturen waardoor eigenlijk ook niet verwacht mag worden dat een karper die ziek is in ander (schoon) open water op dit moment wel beter zal worden. Dit was ik nog vergeten te vermelden.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-03-2007 08:23

Geert, de karper die jullie nog levend aantreffen hebben deze schuurplekken op hun lichaam. Is dit het geval spelen parasieten en bacteriën een rol aangaande de doodsoorzaak. Is het niet het geval ga ik mee met de redenering van Aart. Ga er overigens van uit dat er geen loos punten op het water zijn. Maar er mogelijk spraken is van lozing van chemicaliën die voor xtc gebruikt zijn?

Peter