grote rivieren Spiegel Karper project?


Plaats reactie
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

11-03-2007 23:55

Even peilen!

Op de IJssel hebben ze het voor elkaar gekregen dankzij veel actieve karpervissers uit de regio Zwolle. IJssel spiegelkarperproject!

Echter vraag ik mij af of er nog interesse bestaat om dit project verder uit te breiden en te denken aan Rijn/waal/Maas en zelfs het Markermeer en IJsselmeer???

Is het mogelijk om met een aantal verenigingen en natuurlijk een grote groep karpervissers een dergelijk project op te zeten?

We hebben het namenlijk over een van de grootste open water systemen van Europa met open verbindingen naar de Biesbosch, IJsselmeer, Markermeer, Twentekanaal, oude ijssel, vecht, ARkanaal, zo ongeveer elke vaart en plas in Friesland en nog veel en veel meer!

Is dit mogelijk, en is het mogelijk dat officieele visstandbeheer instanties met het zuur betaalde geld van vispassen ook zou kunnen bijdragen aan het uitzetten binnen (Spiegel) Karper projecten???

Of het uberhaupt uitzetten van karper op de grote rivieren en meren?

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

12-03-2007 09:34

Voor wat betreft de Nederrijn en Lek is e.e.a. al in gang gezet en wachten we alleen nog op toestemming van Rijkswaterstaat. Als die er is gaat het komend najaar los. Verdere info volgt nog...

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

12-03-2007 10:10

Zwemmen er in deze wateren nog niet genoeg spiegels en andere magniefieke karpers dan? Ze kunnen toch zelf vanuit frankrijk komen? Of ben ik nou verkeerd geinformeerd?
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

12-03-2007 10:43

De Bakker

Op de Nederrijn is het over het algemeen heel schaars met het vangen van karper.
Dat men er een spiegelkarper-project op wil starten verbaasd mij niet.
Ik hoop alleen dat men deze vissen laat rondzwemmen waar ze thuis horen.
In het verleden is er van dit water veel karper overgezet naar ander water.
Het is dus afwachten wat de toekomst brengt.

met koffiedik-kijkende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Bas Wilkers
Berichten: 41
Lid geworden op: 09-02-2006 18:46

12-03-2007 14:41

ik heb hier op de maas niks te klagen qua spiegel vangst :lol:
voor mij hoeft het niet.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

12-03-2007 18:19

Hoi Kees en de rest!

Dat er op de Nederrijn en Lek mischien iets aan zit te komen is natuurlijk fantastisch. Zeker als je het huidige bestand bekijkt wat gewoonweg erg schaars is bedeeld met Spiegel Karper of uberhaupt karper.

Spiegel karperprojecten kunnen dan ook inderdaad dienen om trekgedrag van vissen aan te tonen. Ik denk dat meneer Bakker inderdaad erg verkeerd is geinformeerd! Er zullen wel een paar vissen uit Frankrijk en of Duitsland komen overzwemmen. Maar aangezien zij in hun eigen land prima mogelijkheden hebben om te overleven zullen ze niet snel geneigd zijn om 200 km of meer te komen zwemmen!

Maar dat is nu juist iets wat je nu in de komende jaren wilt gaan aantonen doormiddel van een spiegelkarper project waar vissen vaak tot op 100% nauwkeurig te herkennen zijn!

Verder Kees mochten jullie nog hulp nodig hebben bij het een en ander laat het mij dan weten!

Hans-Peter inderdaad er zit gewoon nog erg weinig karper op de Neder rijn. Ik weet niet hoe dit op de Waal is maar op de IJssel en Maas zitten gewoon het grootste karper bestand van de Nederlandse Rivieren. Welke redenen hier achter zitten zal eens bestudeerd kunnen worden.

Ook zal een uitzet punt net voorbij Lobith erg interresant kunnen zijn, hier zijn vopldoende plassen etc waar kleinere vissen gerust kunnen schuilen. Maar wat doen ze hierna?? Rijn, IJssel of de Waal...... en welke stormen door naar het keteldiep en vervolgens IJsselmeer??? Maar zwemmen er ook vissen vanaf het IJsselmeer de rivieren op??

Dit lijkt mij juist zo interresant aan een geintegreerd Grote Rivieren Project.....eventueel met IJsselmeer.

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-03-2007 21:31

Beste Pieter Bas, even enkele antwoorden:
- uitzettingen op het IJsselmeer en Markermeer zijn zinloos, daar heeft het beroep de volledige visrechten en wordt gevangen karper dus ook meegenomen en in de meeste gevallen daarna als consumptievis verkocht. De visrechtensituatie ligt daar nu eenmaal zo en daar is niets aan te doen
- ook op een gedeelte van de Waal heeft een beroepsvisser volledig visrecht, dus ook hier zouden uitzettingen water naar de zee dragen zijn
- op de Randmeren en op de Friese meren is 2 jaar geleden al een begin gemaakt met SKP uitzettingen
- aan diverse projecten hebben visrechthebbenden (HSV-en, Federaties en zelfs een gemeente) een financiële bijdrage gegeven
- via de Maas en de Rijn komen er wel degelijk karpers ons land binnen...
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

13-03-2007 00:02

Beste Aart en iedereen meer

Natuurlijk komen er karpers binnen via het buitenland (zoals ik ook heb aangegeven), maar ik betwijfel openlijk dat dit grote aantallen zijn! Zeker als je bekijkt dat het merendeel van de karpers zeker op de grote rivieren nog steeds zo Nederlands zijn als het maar kan (typische ovb schub)! We weten allemaal dat in Frankrijk en ook in Duitsland een heel hoog percentage spiegel karpers rondzwemt. Als inderdaad zoveel vissen de grens over zouden komen zwemmen zaten we hier met een heel ander verhaal en zouden minimaal 25 % van de gevangen vissen op de rivier spiegelkarpers moeten zijn. Wat dus heel duidelijk niet het geval is!

Dat uitzettingen op Marker en IJssel meer zinloos zijn valt ook wel wat tegen in te brengen. Ik geloof dat er nog steeds karpers rondzwemmen, dus als je hier uit zou zetten moet je er rekening mee houden dat er enkelen door beroepsvissers gevangen zouden worden, dat klopt inderdaad. Dat de beroepsvissers alle spiegel karpertjes er tussen uit zullen vangen is ronduit onmogelijk. Dus dan heeft het wel degelijk zin, met een hogere marge van uitval. Dit geldt natuurlijk ook voor de Waal. Maar dit geld ook voor de boezem wateren van Amsterdam waar redelijk wat beroepsvissers werkzaam zijn.

Ik denk dus zeker dat het niet zinloos is zoals Aart stellig beweert met water naar de zee dragen. Maar juist wel een zeer belangrijke bijdrage kan leveren aan: 1) visplezier 2) wetenschhap en onderzoek

Ook heeft Joris een paar keer aangegeven dat hij met een aantal beroepsvissers in de Amterdam regio heeft kunnen praten. Hieruit blijkt dat deze zelfs mee werken aan het project op de ene of de andere manier, of door melding (en eventueel dan toch voor verkoop) of door het terug zetten van gevangen visjes!

Verder zou dit argument zelfs het IJssel spiegel karper project aanvallen aangezien daar ook beroeps vissers actief zijn en zeker aangezien zoveel project spiegels in het keteldiep terecht komen en dus zo weer naar het IJsselmeer verhuizen (of alleen op vakantie?).

Visrecht situaties kunnen als groepen sportvissers zich echt zouden verenigen snel kunnen veranderen met 2 miljoen sportvissers. Maar dat is een andere discussie.

Ik ben dus wel stellig van het feit overtuigd dat Spiegel Karper Projecten juist op de grote rivieren en meren ideaal zou zijn. Maar zeker als een integraal project of als losse projecten met een overkoepelend orgaan!

Dat er eventueel een uitzetting op de Lek en Nederrijn aankomt stemt mij heel erg gelukkig. En als het kan zou ik hier met veel liefde dan ook een bijdraga aan willen leveren (buiten alleen het terugmelden van vis!).

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-03-2007 23:31

Beste Pieter Bas, ik ken alle beroepsvissers op de IJssel en het Ketelmeer persoonlijk en zij mogen daar geen karper vangen.
Natuurlijk zullen er wat op de IJssel uitgezette spiegels 'verhuisd' zijn naar het IJsselmeer. Net zo goed als er ook wat zullen 'verhuizen' vanaf de Zuidelijke Randmeren naar het IJmeer/Markermeer. Op het IJsselmeer/Markermeer heb je echter met vele tientallen beroepsvissers te maken die volledig visrecht hebben (en daaraan is ook met 2 miljoen sportvissers niets aan te veranderen!), de meeste karpers die op alle grote markten als consumptievis worden verkocht komen dan ook van het IJsselmeer/Markermeer af. In mijn vorige posting heb ik geschreven dat er wel degelijk spiegels via de Rijn en de Maas ons land binnenkomen, jij maakt daar gelijk 25% van, maar dat heb ik niet beweerd en is ook niet zo.
Een klein rekensommetje leert het volgende: als je op het IJselmeer/Markermeer een beetje een spiegelbestand zou willen opbouwen zou dat betekenen dat je op die 100.000 ha water per jaar (laag aangehouden) toch in ieder geval 1/2 kg per ha uit zou moeten gaan zetten en dat gedurende 5 jaar achter elkaar. Oftewel in totaal 5 x 50.000 kg = 250.000 kg a 5 Euro per kg is 1.250.000 Euro, oftewel 250.000 Euro per jaar.
Er is een VBC IJsselmeer in oprichting, eerst maar eens kijken hoe dat zich ontwikkeld. Misschien zijn er op termijn wel degelijke afspraken te maken, nu zeker nog niet. En dan nog heb je met die gigantische bedragen te maken voor een water waar ook niet 's nachts mag worden gevist...
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

14-03-2007 02:13

Beste Aart

Ik ben het geheel met je eens dat het ondoenlijk zou zijn om binnen een hele korte termijn een evenredig Spiegel bestand of zelfs karperbestand op te bouwen Op het Nederlandse grote waterstelsel. Ik ben echer wel van mening dat er eventueel wat achterstallig onderhoudt kan gebeuren aan het karper bestand op de Nederlandse openbare grote wateren.

Ik begrijp dat hier vroeger niet zo heel veel aandacht is besteed aangezien er toen ook niet zo veel vraag naar bestond. Echter is dat onder andere door invloedt vanuit ervaringen opgdedaan in andere Europesche landen op groot water (hier is veel en groot gevangen op indrukwekkende waterstelsels). Wel meer vraag naar gekomen. Ook omdat mensen simpel weg zijn gaan pioneren in eigen land. En onder invloedt van de toenamen van karpervissers is er minder ruimte onstaan op de wat kleinere wateren. Wat weer tot gevolg heeft gehad dat veel vissers een toevlucht nemen tot de grotere wateren.

Het aantal karpervissers op de Maas en IJssel is beduidend groter dan op de Rijn en Waal, dit staat naar mijns inziens in direct verband met de karper populatie op deze vier rivieren. De vraag is dus groter naarmate het bestand van karpers groter is en vergeet niet, wanner deze gevarieerder is.

Ik heb al bijna 10 jaar geleden duidelijke verschillen gezien op de Rijn en IJssel. Op de IJssel heb ik toendertijd al leuke jonge spiegels gespot. In een voorjaars verblijf kon ik een schooltje karper veelvuldig observeren. Het betrof hier een aantal lange slanke Valkenswaard spiegels rond de 19 pond en een aantal geheel beschubte soortgenoten. De vis was van heel dichtbij te observeren en het ging hier duidelijk om Nederlandse spiegels.
Dankzij de karakterestieke eigenschappen van de Valkenswaardspiegel was dit goed zichtbaar.

Op de Rijn (in ieder geval op het stuk dat ik bevis) heb ik juist enkel en alleen maar schubkarper kunnen spotten in de kleinere gewichts klasse. Ik praat hier dus wel over jongere vissen. Er zwemmen enkele Spiegels rond maar dat zijn erg grote en zware vissen.

Ik kan hier dus een duidelijke conclusie uittrekken dat er op de IJssel wel nog regelmatig vis is uitgezet of ingezwommen is en dat dit dus blijkbaar niet het geval is geweest op de Rijn. Ik zou hier wel graag wat feedback ontvangen van mensen die lager gelegen Rijn stukken bevissen?
Want het zou kunnen zijn dat de vis zou wegtrekken van de Nederrijn naar lager gelegen gronden, of zelfs de IJssel in. Echter lijkt de populatie vrij stabiel maar gewoonweg erg klein en weinig gevarieerd. En dit zijn tot nu toe zeker de geluiden geweest vanaf de hele Nederrijn en Lek die ik heb opgevangen.

Ik ben dus voor differentiatie van het karper bestand op de grotere wateren en het in stand houden of zelfs langzaam laten groeien van dit karperbestand! Dat hier in sommige gevallen alleen Spiegels moeten worden uitgezet of zelfs een combinatie tussen Spiegels en Schub karpers zou onderzocht moeten worden.

Ik ben wel van mening dat als je kleinschalige uitzettingen zou doen op alle grotere rivieren en eventueel grote meren hier heel veel informatie uit kan winnen voor toekomstig karper uitzet belijd! Hier is de monitoriering echter wel van essentieel belang! Dus zeker wel wegen, meten en fotograferen zoals dat in sommige projecten wel, en op andere weer niet is gebuert. Ik denk dat het essentieel is op groot in verbandt staande wateren zeker wel zou moeten gebeuren. Dan kan je namenlijk over een 10 jaar conclusies gaan trekken over trekgedrag, migratie, groei etc. Dan moeten er wel integrale uitzettingen plaatsvinden en niet allen sporadische uitzettingen anders zijn later je conlusies niet waterdicht. Een goed voorbeeld hiervan is het Keteldiep.

Hier is volgens mij geen karper is uitgezet, maar waar wel veel IJssel spiegeltjes zijn terug gemeld. Had men ook op het Keteldiep uitgezet zou je dan een tendens zien dat er van die vissen weer terugmeldingen zouden komen van de IJssel zelf? Zullen er in de toekomts terugmeldingen komen van het IJsselmeer?? Ondanks het nachtvis verbod??? Vang ik straks op de Rijn mijn lang verlangde Spiegel? Of kan ik alleen maar dromen van die enkele mega Spiegel die op zijn oude dag nog tussen de kribben zwemt? En als je op de Rijn uitzet vindt je die vis dan weer terug op de Waal en IJssel of misschien wel weer in de Biesbosch.

Als laatst punt denk ik dat we het wel redelijk eens zijn over dat er wel degelijk karper via de grens het land in komt zwemmen. Dit hebben we nu allebei aangegeven op verschillende tijdstippen. Ook zijn we het erover eens dat dit geen grote aantallen vis zijn. Echter wou ik alleen aangeven dat dit naar mijns inziens geen enkele structurele basis is voor het opbouw van een gezond bestand (Spiegel) karper, zoals de Heer de Bakker tussen neus en lippen leek aan te geven.

Groeten,

Pieter Bas van Duuren
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-03-2007 23:18

Pieter Bas,

Vanaf 2000 t/m 2004 (dus 5 jaar achtereen) hebben we in totaal 2808 pootspiegeltjes op de IJssel uitgezet op 4 uitzetpunten (Zutphen, Olst, Zwolle en Kampen) en het is vrij logisch dat een deel daarvan nu ook in het Ketel- en Vossemeer rondzwemt en ook dat sommigen daarvan inmiddels ook in het IJsselmeer zwemmen. Anderzijds zullen sommigen ook stroomopwaarts getrokken zijn, maar helaas ontvangen we daarvan maar zeer zelden een vangstmelding.
Gisteravond is er weer een vergadering van het COS (Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten) geweest en de algemene klacht van ieder project is dat de vissen wél teruggevangen worden, maar grotendeels niet teruggemeld worden.
Jij schrijft wel een mooi stukje hierboven met allerlei meningen en conclusies maar mag ik vragen wat jijzelf eraan doet of gedaan hebt of gaat doen om het karperbestand op de grote waterstelsels te verbeteren?
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

24-03-2007 00:46

bij de waal/rijn komt voldoende nieuwe aanwas bij, omdat onze oosterburen graag vissen uit zetten. Dit gebeurt vaak in zij takken (zandputten) van de rivier vissen uit zetten vlak wedstrijd. Deze vissen zwemmen er na verloop van tijd uit. versprijden is dus een kwestie van tijd.
care 4 carp
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

24-03-2007 20:27

Is het wel nodig om spiegels uit te zetten op de grote rivieren?

Pieter Bas schrijft over dat steeds meer mensen gaan pionieren in eigen land. En onder pionieren versta ik het zoeken naar het onbekende. Naar karpers die nog nooit gevangen zijn en die geboren en getogen zijn in de Nederlandse rivieren! Vaak misvormde gedrochten, getekend door hun zware bestaan. Vissen die nog nooit door een mens aangeraakt zijn...

DAT is voor mij riviervissen. En ik zou er echt niet blij van worden als ik ineens allemaal van die uitgezette hooggebouwde spiegels ga vangen. Dat ras hoort in Duitsland of Frankrijk. Als je al spiegels uitzet in Nederland, doe dan alsjeblieft alleen van die schitterende Valkenswaarders! Dat type spiegel hoort bij Nederland vind ik en ik vind ze persoonlijk ook veel mooier dan die buitenlandse gevallen.

(PS. Dit is mijn eigen mening he en een mening mag je hebben toch?)

Groeten JW
Run to the water.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-03-2007 21:04

Beste JW, als je een iets gevarieerder karperbestand en een beetje vergroting van de biomassa aan karper nastreeft wel. Geboren en getogen in onze rivieren zijn voor zeker 95% alleen maar schubkarpers (en met die schubs is beslist niets mis mee hoor).
Dat je bij zeer terughoudende uitzettingen (en daar staan de SKP-en voor) 'ineens allemaal van die uitgezette hooggebouwde spiegels gaat vangen' is natuurlijk niet de werkelijkheid.
Valkenswaarders (zoals jij ze noemt) bestaan niet meer qua kweekvissen en of ze ooit bestaan hebben is nog maar de vraag.
En natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hierover hebben.
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

24-03-2007 21:29

Laat maar komen die maasspiegels ik wil wel een beetje variatie, het is inderdaad wat aart zegt 95% schub mischien nog wel minder. Alleen bv de maas heeft zo'n gigantisch wateroppervlak met zo'n (gelukkig) weinig vissers, dat ik me eigen afvraag of je uberhaubt nog wel een vangstmelding terugkrijgt.

Afbeelding
Maasspiegel
To The Boat!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

24-03-2007 21:33

Er is 1 ding dat ik niet snap. Waarom willen we tegenwoordig allemaal spiegelkarpers? Ik zie een spiegelkarper als een kwetsbaardere karper. Dit neemt niet weg dat ze er schitterend uit kunnen zien.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-03-2007 22:05

Herman, is vrij simpel daar, met name op de grote watersystemen, het bestand voor ca. 95% uit schubs bestaat.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-03-2007 22:49

Daar zal je nog versteld van staan Wim, hoeveel van die vissen gevangen worden. Alleen of ze ook worden teruggemeld....

En JW, we vangen nu ook Duitse vissen hoor, die zijn de Rijn afgezakt. Ik heb er helemaal niks op tegen. Hoe meer variatie hoe beter.

gr.
Kees

PS Op de Lek is het bestand zo klein dat met welke visser ook je foto's gaat vergelijken, je altijd een aantal dezelfde vissen hebt gevangen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

24-03-2007 23:06

Dat kun je op maar een manier uitvinden, en dat is uitzetten.
Toch blijf ik van mening dat er vele spoorloos verdwijnen, de rivierendelta is groot met al zijn grindgaten en aftakkingen.
To The Boat!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

25-03-2007 12:01

Met een man of 5 (Kees ook) bevissen we al jaren de Lek en Nederrijn. We wisselen al onze gegevens en vangsten uit. Ik denk dat wij vaker vissen dubbelen dan dat we "nieuwe" vissen vangen! Het is natuurlijk moeilijk om kleinere schubs te vergelijken, maar de herkenbare vissen zijn soms al 15(!) keer gevangen! Hoezo dun bestand?
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

25-03-2007 19:03

Hoi iedereen

Eerst wil ik even terug komen op de gekaatste bal van Aart, wat ik zelf doe en of heb gedaan aan het verbeteren van het karperbestand op de grote waterstelsels!

Op dit moement helemaal niets behalve een 'mooi' stukje te schrijven met mijn meningen en mijn conclusies met de nadruk op mijn want ik geef ook aan dat ik deze hier juist wil toetsen! In de toekomst wat in mijn mogelijkheid ligt! Ik woon momenteel in het buitenland wat ik niet als excuus wil gebruiken maar wat mij natuurlijk wel belemert.

In het verleden...heb ik altijd gedacht dat je doormiddel van de vroegere sportvisakte etc mee betaalde aan visstand beheer...dat dit niet in het voordeel heeft uitgepakt voor de grote water (karper) vissers blijkt duidelijk. Michien actief moeten zijn bij een vereniging, ja zeker dat had zeker gekund! Maar zijn alle visstand organisaties en verenigingen wel zo open dat je hier ook zomaar binnen kunt lopen? Ik weet het niet? Niet weg te nemen dat de visser (karper visser) zelf weinig actief is betreft regelgeving etc! Maar dit is normaal, dit kan je ook niet zomaar verwachten.


Om even in te gaan op een van de problemen van het niet aanmelden van terug gevangen vissen! Welke redenen hebben vissers hier voor om deze niet aan te melden? Is de drempel te hoog? Is het mischien niet leuk en erg zinvol om een gezamenlijke website op te zetten (als die er nog niet is want ik heb hem nog niet gevonden), met ale uitzetprojecten samen? En verder is de info die er op intenet te vinden is vaak iets verouderd! Ik denk dat dit zeker invloed heeft op het terug melden, de drempel wordt te hoog gelegd en die moet je zien te verlagen! De visser weet niet waar en of hoe aan te melden, en verder ‘als de info toch al veroudert is zal er wel niemand zijn die zich er nog mee bezighoudt’ kan een eventuele beredenering zijn. Een site van alle projecten samen met een aanmeld pagina en formulier, zomar een ideetje! Verder wil iedereen in karperland wel gratis deze link promoten denk ik zo...het is per slot van rekening vor het ‘goede’ doel! Op deze site een maandelijks terugmeldings foto laten zien (of meer)! En duidelijk aangeven welke vissen in aanmerkin komen om terug temelden! Ik denk dat er nog steeds vissers rond lopen die bij ee 20+ vis niet direct denken aan een spiegel project?

Maar nu terug komend op het onderwerp, er zijn een aantal spiegel karper projecten op de rivieren met hun uitzettingen! De IJssel is hier mischien wel het beste voorbeeld van waar een vrij ruim uitzetgebied is gebruikt! En over verschillende jaren is uitgezet. Dit zal zeker voor een aantal vissers leuke verassingen kunnen beteken in de toekomst! Ook zal er een beter beeld ontstaan op de lange termijn qua uitzetresultaten.

In hoevere de biomassa van karper hierdoor nou echt zal toenemen en of er hiervoor meer uitzettingen nodig zijn in de teokomst met eventueel ook schubkarper uitzettingen? Moet bekeken worden.

Dat er andere rivieren zijn die voor de uitzettingen op IJssel ook al een veel lagere biomassa van karper hadden is duidelijk. Niet te spreken over de toen al duidelijke verschillen in verhoudingen tussen schub en spiegel! Dank jullie wel Simon en Kees voor julie bijdrage. Dat je op deze wateren als je tenminste een beetje karper bestand wilt hebben zeker moeten uitzetten! Spiegel en Schubkarper of alleen Spiegel karper! Ik denk dat Jan Willem niet bang hoeft te zijn voor alleen maar hooggebouwde spiegels. Nederland zal geen Frankrijk of Duitsland worden want dan zal je wel zoveel uitzettingen moeten doen om de aanwezige shubjes te overtreffen in Spiegels! Verder streven de meeste uitzet projecten er volgens mij naar om weer een beetje variatie in het karperbestand te brengen en ik denk dat daar het gros van de vissers (niet aleen karper) zich wel in kan vinden. Echter ben ik van mening dat de btotale biomassa op de grote rivieren en meren zeker naar boven zou kunnen! Dat hier meer diferentatie zeer op prijs wordt gesteld door het merendeel van de vissers is ook duidelijk! Dit zou dan moeten resulteren in meer uitzettingen! En dat verder gaat dan aleen maar spiegels uit te zetten!

Hoe krijg je die uitzettingen alleen voor elkaar? Met actieve karper vissers? Een duidelijkere rol voor het COS (Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten)? Wie wil er allemaal gaan bijdragen aan deze uitzettingen, waar moeten deze fondsen vandaan komen? Private fondsen? Fodsen die normaal al beschikbaar staan doormiddel van vispas en vergunning bijdrage! Etc.

Ik denk dat de karpervissers tekort is gedaan, jaren geleden, qua uitzetbeleid. Teveel van de vergunnings fondsen naar al te overbezette wateren is gegaan en dat de karper visser te weinig is serieus genomen. Hier is verandering in gekomen en dat is erg positief! Maar je zou dit verder moeten kunnen doortrekken, en dit geld niet alleen voor de karper! Dit betekent enerzijds meer active karpervissers en anderzijds....?

Ik hou me aanbevolen en als iemand dan nog een leuke bezigheid voor mij kan verzinnen om dus ook actief mij hier bezig te houden. Om zo mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen zoals Aart dat graag ziet! Dan ben ik van de partij! En mocht ik ooit de kans krijge om terug te melden dan zal ik elk adress aanschrijven dat ik ook maar kan vinden!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-03-2007 23:40

Beste Pieter Bas, jouw schrijven 'op afstand' lukt nog steeds aardig. Jouw feiten kennis is echter een stuk minder, hopelijk kan ik dat door het volgende wat bijspijkeren:
- er zijn ca. 30 SKP-en actief, daarnaast zijn er in het nabije verleden behoorlijk wat spiegeltjes uitgezet in met name de Provincie Groningen en in mindere mate in de Provincie Drenthe. De HSV AUHV (Utrecht) heeft een aantal jaren ook behoorlijk wat karper in haar wateren uitgezet die vanaf vorig jaar voor het eerst ook gefotografeerd zijn. Vrijwel alle SKP-en zijn opgezet en uitgevoerd door KSN leden c.q. KSN regio's.
- niet terugmelden komt meestal niet voort uit onwetendheid maar gewoon uit laksheid of desinteresse.
- het klopt dat de informatie op het internet meestal al wat verouderd is. Is geen onwil maar besef hierbij dat vrijwel altijd dezelfde mensen daar voor op moeten draaien en die zijn ook al met hun 'eigen' project bezig en vaak ook nog met andere zaken in het karperwereldje.
- de PC is geduldig (net als papier), maar feit is dat nog nooit iemand zich aangeboden heeft on zo'n site te gaan maken en te beheren.
- als je m.b.t. de IJssel spiegels van ruim 20 pond een leuke verrassing vindt, dan komen die verrassingen nu al veelvuldig voor. Het is zeker dat de biomassa door de uitzet van spiegeltjes wat is toegenomen, het karperbestand was ook vrij laag en er was ruimte voldoende voor wat extra karpers.
- dat er op andere rivieren nog voldoende 'ruimte' is voor terughoudende uitzettingen is duidelijk.
- rivieren zijn Rijkswateren (evenals het IJsselmeer / Markermeer en de Randmeren om er maar enkele te noemen). De visrechthebbenden zijn veelal Federaties, soms voor kleinere gedeelten een HSV en in een aantal gevallen ook beroepsvissers met volledige visrechten. Het uitztten van vis is voorbehouden aan de visrechthebbende, niemand anders is gerechtigd om vis uit te zetten. VBC's zijn verplicht voor alle Rijkswateren en zullen normaliter dus ook positief moeten adviseren t.a.v. het uitzetten van karper. En tenslotte heeft de waterbeheerder het laatste woord (is Rijkswaterstaat voor de Rijkswateren).
- er zijn geen (of vrijwel geen) fondsen die beschikbaar staan d.m.v. de uitgifte van VISpassen. In sommige gevallen wordt wel enige subsidie verstrekt door b.v. een Federatie of HSV, zelfs in één geval door een waterschap.
- voor en van een uitzetting sprake kan zijn moet eerst het bestaande karperbestand geinventariseerd worden, aangetoond moet worden dat er ruimte is voor uitzettingen zonder dat dit afbreuk doet aan bestaande karperbestanden en/of andere visgemeenschappen. Zo'n inventarisatie kan plaatsvinden door HVR (hengelvangstregistraties) en dan zo uitgebreid mogelijk én over een aantal jaren, al of niet aangevuld door een visserijkundig onderzoek. Er zijn dus sowieso een aantal actieve karpervissers voor nodig om zo'n inventarisatie op poten te zetten en daarna op papier te zetten. Pas daarna kan de visrechthebbende (en VBC) benaderd worden om toestemming te krijgen voor eventuele uitzettingen. Het COS zal hierover graag adviseren.
- tot nu toe worden uitzettingen (en de monitoring) gefinancierd door o.a. adoptie van spiegeltjes, acties op beurzen, aangevuld met soms enige subsidies van visrechthebbenden of een sponsor. Dit zal m.i. ook grotendeels zo blijven maar wellicht dat de SBBK ook in sommige gevallen een financiële bijdrage kan gaan leveren. Daarvoor heeft de SBBK dan (naast winkeliers, groothandels e.d.) wel meer karpervissers als donateur nodig en die laten het tot nu toe massaal afweten...
- als jij meent dat karpervissers in het verleden qua uitzettingen tekort gedaan is is dat naar mijn mening voor het grootste deel te wijten aan de inactiviteit van die karpervissers. 'Vanzelf' gebeurt er immers niets...en je kunt moeilijk verwachten dat 'anderen' het wel zullen doen, want zo werkt het nu eenmaal niet.
- of je uit het bovenstaande een leuke bezigheid voor jezelf kan verzinnen weet ik uiteraard niet, zal vanuit Guatemala niet zo simpel zijn...
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

26-03-2007 02:14

Hoi Aart

Dank je wel voor het bijspijkeren! Mischien wil je hier nog even mee door gaan? Ik hoop dat je hier ecter niet alleen mij mee bijspijkert!

Ik ben natuurlijk wel wat info misgelopen zeker nu met de nieuwe vispas!

Er is een hoop veranderd in vissend Nederland.

Vroeger betaalde je inderdaad doormiddel van je sportvisakte en of vergunningen mee aan een soort van pootvis fonds! Hier kwam dan weer geld uit vrij om visuitzettingen mee te bekostigen! Dit was een van de parade paardjes van toen om juist mensen te motiveren en uit te leggen dat ze niet zomaar ergens voor betaalde!

Het lijkt mij sterk dat dit systeem niet meer bestaat? Ik kon er echter niet veel info over vinden! Bij Sportvisserij Nederland, dit is dan toch gewoon de oude OVB en NVVS samen?

Waar gaat nu het geld heen via de sportvispas en de lokale vergunningen, buiten de visrechten? Toch niet alleen naar vistv?

Dan lijkt mij dat dit fonds nog seeds moet bestaan? Kunnen Spiegel Karper projecten dan in samenwerking met de lokale federatie of vereniging hier dan aanvragen indienen? In overleg met een VBC (Visstand Beheer Comissie)?

Ik hoop zeker ook nog meer info van Kees te ontvangen, over de uitzettingen die zij doen of hopen te doen? Dit kan mischien wel de eerste springplank zijn voor een meer integraal Nederrijn / Lek programma? Je weet maar nooit? Hun ervaringen met de federatie? In contact treden met andere federaties op dezelfde Rivier! In hoeverre is er een platform binnen het COS om zulke niewe initiatieven te ondersteunen?

Ook is nu het SBBK in het leven geroepen, onder andere juist voor dit doeleinde niet? Goed initiatief en ga zeker een donatie doen (hoop dat er meer volgen). Schaam julie diep wie o wie niet zal doneren!

Hoe denk jij zelf dat de biomassa er uitziet op de Nederlandse rivieren? Je hebt het over voorzichtige uitzettingen. Daar ben ik het mee eens, is er al een studie gedaan naar het bestaande bestand? Om je hierop te baseren voor nieuwe uitzettingen? En kun je je hierop baseren voor nieuwe aanvragen?

Ik denk dat de biomassa flink omhoog kan, en dat er zeker ruimte is om over een langere periode kleine hoeveelheden uit te zetten. Dit om een gezond karper bestand op te bouwen. Niet om de rivieren vol te proppen! En zeker niet met alleen maar spiegels!

Over de IJssel gesproken. Zijn julie voorlopig gestopt met uitzetten of komen hier nog nieuwe uitzettingen bij? (Dit is nu net leuke info voor op de site van de COS). Zal er ook nog schubkarper uitgezet worden op de IJssel? Hoe ziet de biomassa er nu uit op de IJssel. Je verteld dat de biomassa nu iets omhoog is (moet ook wel met bijna 3000 stuks erbij). Maar was dit geen drupperl op de gloeiende plaat? Als je nu een visserij kundig onderzoek zou doen kom je dan alsnog in aanmerking voor extra uitzettingen?

Ik denk zeker ook dat de Nederlandse karpevisser in het algemeen te laks en weinig betrokken is geweest in het verleden en heden. Dat dit zijn gevolgen heeft gehad blijkt duidelijk!

Ik kom gelukkig nog wel eens in Nederland, dan kan ik mischien nog wel iets meer doen dan van ver ‘leuk’ schrijven hoop ik!

En mocht ik de nodige informatie ter beschikking krijgen dan wil ik best wel eens kijken om voor het COS een site op te zetten. Dit lijkt mij mischien wel een leuke bezigheid vanaf de andere kant van de wereld? En ook wel haalbaar!

Verder ontstaat bij mij de vraag hoe zit het dan nu met de gewone schub karper, omdat spiegel uitzettingen in de mode zijn hoor je hier vooral over. Wordt er nog schubkarper gekweekt in Nederland of is de kweek hiervan (25% wildbroed) ook stop gezet! Wordt er nog schubkarper uitgezet op het grote openbare water?

Het gaat er per slot van rekening om om op die enorme watermassa in Nederland een grotere biomassa karper te krijgen die mogelijk bestaat uit een verhouding va 25% spiegel en 75% schub. Dit zijn door federaties, en of HSV’s vaak vergeten uitzet gebieden geweest wat betreft karper. En hopelijk dit dan op de agenda krijgen van de VBC’s die over de grote rivieren gaan!

En dan om de discussie rond te krijgen willen we wel een 25% 75% verhouding of staat karpervissend Nederland meer te springen om een 50% 50% (wel lastig haalbaar).
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

26-03-2007 10:21

Aart Lokhorst schreef:Herman, is vrij simpel daar, met name op de grote watersystemen, het bestand voor ca. 95% uit schubs bestaat.


Is niks mis mee vind ik, maar ik zal wel een van de weinige zijn.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-03-2007 00:48

Pieter Bas,
- er bestaat nog een enkel pootvisfonds, maar die zijn vrijwel niet meer actief en zullen naar verwachting t.z.t. ook wel opgeheven worden.
- het SBB fonds bestaat ook niet meer (hier konden subsidieaanvragen voor o.a. visserijkundige onderzoeken en monitoringen worden ingediend en verkregen).
- geld VISpas: de kosten van een VISpas bestaan uit: HSV contributie, afdracht aan Federatie en landelijke afdracht aan Sportvisserij Nederland. Hiervan worden o.a. de huur van visrechten betaald en de kosten van de HSV, daarnaast de professionals bij de Federaties en Sportvisserij Nederland + de kosten die dergelijke organisaties nu eenmaal hebben. En...ach ja ook een stukje VIS TV.
- in het algemeen moeten SKP-en zelf fondsen bij elkaar brengen en wordt er daarnaast soms subsidie van een HSV of Federatie ontvangen. In enkele gevallen heeft de HSV (Amsterdam) of Federatie (Groningen-Drenthe) de aankoop van de pootkarpertjes betaald.
- op de Nederrijn-Lek ligt de waterbeheerder nog dwars, zodat beperkte uitzettingen alleen nog maar mogelijk zijn in een stukje rivier waar een HSV de visrechten heeft.
- het COS of leden daarvan steunen/adviseren zoveel mogelijk nieuwe initiatieven (alleen niet met financiële middelen want die heeft het COS niet).
- bij de SBBK (lees maar op de SBBK site) kan in principe financiële ondersteuning worden aangevraagd / verkregen.
- de biomassa op de meeste rivieren is qua karper niet groot te noemen, hoeft m.i. ook niet. Op de meeste rivieren of riviergedeelten is maar weinig bekend over bestaande bestanden. HVR zou hieraan behoorlijk bij kunnen dragen maar of je karpervissers zover kunt krijgen valt nog te betwijfelen.
- zoals reeds eerder geschreven zijn er vanaf 2000 t/m 2004 (is dus 5 jaar) 2808 spiegeltjes uitgezet op de IJssel. Dit project liep qua uitzettingen ook 5 jaar. Daar voor 2000 het bestand voor ca. 95% uit schubs bestond was er geen noodzaak om schubs uit te zetten. Bekend en bewezen is dat schubs zich op de grote watersystemen al honderden jaren in stand gehouden hebben, in het algemeen is er dan ook geen reden voor om schubs op deze watersystemen uit te gaan zetten. Die 2808 visjes zijn m.i. geen druppel op een gloeiende plaat zoals jij dat noemt maar eeen wezenlijke aanvulling op het bestaande bestand. Eerst nog maar eens een aantal jaren monitoren en daarna eventueel weer HVR gaan inventariseren, alvorens te denken valt aan nieuwe uitzettingen.
- in Nederland wordt helemaal geen karper meer gekweekt, alleen maar jongbroed 'gemaakt' dat in twee Duitse kweekvijvers wordt opgekweekt. Kan, afhankelijk van de vraag spiegels of schubs zijn, beide zijn in ieder geval te leveren.
- op de meeste grote openbare wateren zijn trouwens nooit karpers uitgezet, schubkarperpopulaties hebben zich daar al eeuwenlang in stand weten te houden.
- gezien de KRW en Natura 2000 staan uitzettingen onder druk en zullen nog meer onder druk komen te staan. Het is daarom een utopie om een wezenlijk grotere biomassa aan karper te kunnen krijgen op de grote openbare wateren. Stapje voor stapje gaat nog her en der. In principe willen de waterbeheerders schoner en helderder water (meer waterplanten, bescherming van reeds beschermde vissoorten etc. etc.) en in het algemeen hoort daar uitzettingen van karper (bodemwoeler...) niet bij. Op grote watersystemen kuh je dan ook de realisering van en 25% spiegel en een 75% schubsbestand vergeten, laat staan 50% spiegel.
- in de VBC's op de Rijkswateren zitten naast de visrechthebbenden (sport en beroep) meestal ook de waterbeheerders en soms ook nog de natuur- en milieuorganisaties. En...helaas bijna geen karpervissers.
- hopelijk zal je nu duidelijk zijn dat uitzettingen op de grote openbare Rijkswateren bepaald geen gemakkelijke zaak is, dit nog afgezien van de financiering.
Plaats reactie