Invloed van het weer


Vangen tijdens regen?

Ik vang (bijna) altijd tijdens regen
13
15%
Ik vang (bijna) nooit iets tijdens regen
19
22%
Ik vang even goed bij regen als bij droogte
41
48%
Als het regent ga ik mooi niet vissen!
13
15%
 
Totaal aantal stemmen: 86
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

04-03-2007 13:39

Hoe zit dat nou. Ik begrijp van jan en alleman dat ze ook vangen tijdens regen.
Mij lijkt dat dus gewoon niet te lukken. Ik heb nog nooit beet gehad terwijl het regend. (okee, vroeger wel eens een snoekbaarsje of zo, maar nog nooit karper).
Wat is jullie ervaring hiermee?

En wind? Als de wind draaid gedurende de dag vang ik ook nooit wat...
Jullie?
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

04-03-2007 13:49

wees blij dat je niet in de regen vangt...hoef je ook niet in de regen te staan drillen :D haha..volgens mij maakt regen niet veel uit..

Wind volgens mij wel..het gunstigst is als de wind op je stek staat
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-03-2007 16:04

Tim Belshof schreef:wees blij dat je niet in de regen vangt...hoef je ook niet in de regen te staan drillen :D haha..volgens mij maakt regen niet veel uit..

Wind volgens mij wel..het gunstigst is als de wind op je stek staat


Ook weer in vele situaties veranderlijk.. Een ijskoude oostenwind in de winter heb ik het liefst aflandig, en in een hete zomer: Doe mij maar een stormachtige noordwester recht in m'n face....
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Sam Bos

04-03-2007 16:04

wind ben ik ook mee eens meer wind meer vis is mijn idee
Gebruikersavatar
Tonnie Amelink
Berichten: 183
Lid geworden op: 06-02-2007 19:54
Locatie: La Bedchairyona

05-03-2007 00:51

En die heerlijke windstille ochtenden en avonden dan? :wink:
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

05-03-2007 08:51

Een weersverandering ben ik gek op maar om nou te zeggen dat ik tijdens de regen beter zou vangen dan in de droogte of andersom is voor mij onzin.
Komt er een lekkere storm opzetten met onweer en flinke wind dan ben ik er van overtuigd dat het goed vangen is, dus in de weersovergang van mooi naar slecht ga ik graag aan de waterkant zitten!
Het is natuurlijk wel ff handig om niet je leven in de waagschaal te zetten dus moet het nou ook weer niet te gek gaan!! :D :D :D


Marc
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

05-03-2007 09:28

Regen maakt volgens mij niet zoveel uit. Tenzij er al een lange droge periode achter de rug is, dan brengen regen en wind extra zuurstof in het water, waar de vis m.i. actief van wordt.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

05-03-2007 10:15

van regen kan ik niet zeggen dat ik meer vang,maar regen is een onderdeel van het weer,en het weer in zijn totaliteit heeft wel groote invloed,zou ik kunnen kiezen dan liever een stevige bries dan regen,dit heeft veele maalen meer invloed :wink:
aldejekes loat goan!
Willem Barnas

05-03-2007 10:18

Harm Bakuwel schreef: Ik heb nog nooit beet gehad terwijl het regend. (okee, vroeger wel eens een snoekbaarsje of zo, maar nog nooit karper).
Wat is jullie ervaring hiermee?

En wind? Als de wind draaid gedurende de dag vang ik ook nooit wat...
Jullie?


Hee, dat... ...dat heb ik ook heel vaak! Vooral in april en augustus.

Waarom dat zo is heb ik nog niet kunnen ontdekken, misschien dat het aan de tijd van het jaar ligt?

Ajuus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

05-03-2007 10:39

Voor mij verschild het echt per water, op sommige wateren bij mij in de buurt krijg ik de meesten aanbeten midden op de dag als het warm is er de zon op het water schijnt, Maar ik had ook wel eens dat op een water waar je normaal blij bent als je er 1 in 4 dagen vangt gehad dat het op het moment dat het 2 dagen en nachten bijna nonstop door regende 6 karpers landen tot 29 pond!


gr. Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-03-2007 10:51

Ik ga graag bij warme broeierige dagen, waarin regen en bewolking overheerst vissen. De vissen zwemmen naar mijn inziens dieper, ik vang altijd goed met dit weertype.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

05-03-2007 12:40

Heb vaak zat in de regen karper gevangen. :lol:
Soms begon het te regenen en kort daarna kreeg ik een run.


Maar liever vis ik uiteraard als het niet regent.
:D
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

05-03-2007 13:45

[quote="Jeroen Hof op't"]Ik ga graag bij warme broeierige dagen, waarin regen en bewolking overheerst vissen. De vissen zwemmen naar mijn inziens dieper, ik vang altijd goed met dit weertype.[/quote]

De vissen komen toch altijd naar boven als het regent?!?!?!?!haha
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-03-2007 15:09

Ooit weleens van zuurstof boost gehoord??? :lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

05-03-2007 16:49

Wat ik wel weet dat als het zomers een keer kijhard regent,en het wordt droog.Dat ik heel snel naar het water ga om te vissen
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Jan Peter Teerling

05-03-2007 23:06

Harm Bakuwel schreef:Hoe zit dat nou. Ik begrijp van jan en alleman dat ze ook vangen tijdens regen.
Mij lijkt dat dus gewoon niet te lukken. Ik heb nog nooit beet gehad terwijl het regend. (okee, vroeger wel eens een snoekbaarsje of zo, maar nog nooit karper).
Wat is jullie ervaring hiermee?

En wind? Als de wind draaid gedurende de dag vang ik ook nooit wat...
Jullie?


Vindt je het niet erg vroeg om zo'n poll samen te stellen Harm?
Aangezien je waarschijnelijk niet langer dan een week of 2/3 naar ik aanneem op karper vist?
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

05-03-2007 23:28

heel grappig dit.

mijn ervaring op water waar snachts geaast wordt en vrijwel maagdelijk.
Regent het snachts flink door... de runs komen vaak precies tussen de buien door, ik heb dat net even te vaak mee gemaakt... Het gaat op een gegeven moment opvallen. Tuurlijk kreeg ook ik midden in buien beet, maar vaker niet dan wel. op andere wateren, vooral die onder druk staan en er ook overdag geaast wordt merkte ik geen verschil.


Gr Raymond
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-03-2007 23:49

Tijdens de buien bevinden veel vissen zich in de bovenste laag van het water, doordat er regen valt mengt de onderste laag zich gedeeltelijk met de bovenste. Daardoor wordt de onderste laag zuurstof rijker en worden de vissen actiever, dat mond zich veelal uit in een aanbeet.

Of dit op diep water ook geldt dat durf ik niet te beweren, maar slechter wordt het er bij mij meestal niet op.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

06-03-2007 01:35

er zijn bij mij 2 tijden waneer ze niet mogen bijten, dat is tijdens regen of ander nat weer, of tijden eten klaar maken.
Tot nu toe luisteren ze uitstekend.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

06-03-2007 09:16

nou, dat is bij mij niet altijd het geval kenny :wink:
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

06-03-2007 13:53

Ik vang bijna altijd na een regenbui vis.
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

06-03-2007 14:26

ik merk weinig verschil over het algemeen...
heb wel n mijn begin periode eens een keer snacht in de regen een run gekregen en dan ik ook nog vast kwam te zitten :x
En dan ook nog dapper 1 broek 1 paar sokken en 1 trui mee :lol:
dat gebeurd me nooit meer hehehe
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

06-03-2007 15:30

Iedereen bedankt voor z'n reaktie. Ik vind dit zeker nuttig. Zo had ik bijvoorbeeld nog nooit aan de zuurstofboost nagedacht. Wel over de temperatuursverandering van het water, terwijl ik daar weer heel weinig over terug zie.
Als ik het gemiddelde bekijk begin ik idd te geloven dat tijdens een bui er minder aanbeten zijn, afhankelijk van de visdruk op het water.
Ik zal dat nog vaak genoeg gaan testen :lol:

Vindt je het niet erg vroeg om zo'n poll samen te stellen Harm?
Aangezien je waarschijnelijk niet langer dan een week of 2/3 naar ik aanneem op karper vist?


JP, 2 tot 3 weken? Da's wel erg kort.
Mijn "statistieken": ik vis vanaf mijn 6e, dus da's nu al 37 jaar.
En ja, ik vis pas sinds kort op karper; nu een half jaartje, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik gemiddeld 4 keer per week vis. 3 van de 4 keer is dat dan maar 2 - 3 uurtjes, de rest volle dagen. Totaal dus ongeveer 450 uur specifiek op karper. Daarvan is zeker 1/3 in de regen geweest, dus nee, ik vind het niet zo erg vroeg :D
en btw, ik heb er inmiddels 18 gevangen, waarvan 10 stuks nog in 2006 (okt / nov) de rest allemaal in februari dit jaar. Daartussen zitten bergen blanks :cry: (komt door al die regen :roll: )
Jan Peter Teerling

06-03-2007 16:49

Harm Bakuwel schreef:Hoe zit dat nou. Ik begrijp van jan en alleman dat ze ook vangen tijdens regen.
Mij lijkt dat dus gewoon niet te lukken. Ik heb nog nooit beet gehad terwijl het regend. (okee, vroeger wel eens een snoekbaarsje of zo, maar nog nooit karper).
Wat is jullie ervaring hiermee?

En wind? Als de wind draaid gedurende de dag vang ik ook nooit wat...
Jullie?


Harm,
De regen heeft het meeste invloed in de zomermaanden,als het langere tijd warm is geweest en het zuurstof niveau in het water is gezakt.Regen brengt immers zuurstof in het water.

Als jij al 37 jaar vist moet je dat zolangzamerhand weten,want alle vis wordt dan actiever.Dus een run krijgen na of tijdens een regenbui in de zomer gebeurt vaak.De rest van het jaar vang ik zowel voor,tijdens en na een regenbui vis.

Luchtdruk heeft zeker invloed op het gedrag van vis.(zwemblaas)
Op groot water is het idd. nuttig als de wind draaid deze te volgen.Ik denk persoonlijk dat de invloed van de wind kleiner is op putjes ed.

Het beste visweer vind ik persoonlijk stabiel weer.Dus geen plotselinge veranderingen,en enige tijd zelfde weersomstandigheden.

Gelukkig is dit alles geen exacte wetenschap en blijft het 'vissen' naar en vissen op.

Vangze.
Groet,
Jan Peter
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

06-03-2007 17:40

Thx JP.
Ik heb daar eigenlijk vroeger nooit op gelet.... Ik viste altijd op wat er maar bijten wilde. Met allerlij zooi bij je naar het water, zie je ruisvoorn, probeer je. Tijdens het vangen van de voorntjes plonst er plots een snoek. Dan moet die dus gevangen worden enz....
Ik weet alleen dat je als het vriest en er een flinke zuidwester staat, dat je prima gul kunt vangen, en in de zomer makreel en geep. Erg leuk op een spinhengel moet ik zeggen :lol:

Wat karperen aangaat heb ik het laatste half jaar al een hoop geleerd, en hoop op deze manier een soort "spoedcursus" te volgen :wink:

Nu eerst weer verder knutselen aan voerboot versie 1.4 :P