30 hectare water bevissen


Gebruikersavatar
jan-willlem braam
Berichten: 43
Lid geworden op: 02-10-2006 19:21
Locatie: Zuidholland

28-02-2007 16:23

Beste medevissers,

Ik zou jullie mening wel eens willen weten over de tactiek die ik gebruik op dit water.

Het gaat om een stilstaand water(stroomt er niet) waar in t meer zelf weinig voedsel aanbod is op een enkele mosselbanken na.
Ook wordt hier weinig gericht op karper gevist omdat het ook als moeilijk water bekend is.(waarom weet ik niet)
Er zijn wel veel riet kragen langs de kanten en daar houd t mee op.
Bodemverloop is eigenlijk overal t zelfde 1e talud van 1/1,5mtr naar 4,5m.
Daarna duikt ie geleidelijk aan naar max 11,5mtr.
Ik bevis dit water al 3jaar en de vangsten blijven gelijk,al zou ik hier toch meer verwachten.
De meeste vissen varrieren van 10 tot 23 pond.(wel grotere graskarpers)

Wat voeren betreft voer ik hier 500gram noten en 1 tot 1,5kg bollen per dag op een stek van 10x15..(in t hoofdseizoen dan) jul,aug,sept,okt.

Ik vind het raar dat ik geen grotere vissen op mn stek heb gehad,want qua uren heb ik er ook genoeg gezeten.

Zou dit gewoon komen omdat er te weinig activiteit in het water is,en te weinig voedsel aanbod,zodat ze niet snel groeien?
Of zouden jullie een andere manier van voeren opzetten?

Groeten Jan-willem
Wie geen fout maakt,maakt meestal niets...
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

28-02-2007 17:02

Probeer anders eens meerdere stekken diepte verschil etc, of net buiten je voerstek te vissen.
Zelf zou ik de hoeveelheid ook wat meer opschroefen en dan een grotere ruimte bevoeren het is een grote plas dus de vis heeft het ook niet zo 1 2 3 ontdekt.

Ook kwa aas eens verandering pallets particles als de witvis het toe laat.

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

28-02-2007 17:43

Hoi,

Probeer het es wat grootser aan te pakken: knikker heel de plas vol met je boilies. Dus verspreid die 1.5 kg over de hele plas en bouw langzaam toe naar een compactere voerstek. Maar blijf regelmatig de hele plas bekogelen met je boilies.

Dit is een aanzet, de rest laat ik aan je eigen fantasie over...

Groetjes en succes!
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

28-02-2007 19:13

30hectare bekogelen het is maar waar je zin in hebt :wink:
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

28-02-2007 19:19

remco de koster schreef:30hectare bekogelen het is maar waar je zin in hebt :wink:


Met een beetje harde bollen een goede rugtas en een tennisracket of een voerschep moet het toch wel lukken. :oops:


Hier zat ik zelf aan te denken, op een plas met ongeveer de zelfde eigenschappen(geen graskarper), ook vang ik er wel vis maar vooral de kleinere. Dit seizoen maar eens proberen om de grotere jongens te vangen! 8) gaan met die banaan!


Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

28-02-2007 20:24

Wellicht is het een idee om eens met een grotere boilie te gaan vissen 25/30mm. Misschien dat je een hoop kleine karper kan uitschakelen, ook zou ik mijn rig iets buiten de voerspot leggen.

Gewoon vol blijven houden loont ook :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

28-02-2007 21:50

of ga eens naar andere voertechnieken kijken.

bijvoorbeeld:
-strook
-heel compact
-een kruis

en ik zou de hoeveelheid boilies idd omhoog doenmisschien wel twee kilo.
en probeer eens een pop up of zoals hierboven als staat een partikels of pellets.
Gebruikersavatar
jan-willlem braam
Berichten: 43
Lid geworden op: 02-10-2006 19:21
Locatie: Zuidholland

28-02-2007 22:43

Zal inderdaad eens met wat grotere bolies proberen en met de start van t aanleggen van de stek wat verspreider te voeren,heb dit nog niet geprobeerd,omdat ik steeds maar ben blijven hangen op die ene stek. :-?

Hier ving ik goed vis vandaar.

Met pop-ups heb ik ook gevist maar die worden bewerkt door krabben of kreeftjes.
Misschien schrikt het hierdoor de grotere karpers wel af?
Iemand ervaring mee?

Ik kon de krabben,kreeftjes niet tegenhouden met tijgernoten,want noten bracht meer kleinere karper op de stek.
Mn bolies waren er soms ook vanaf en aan de hair te zien kwam door krabben.
Ik heb hier nier altijd last van op de stek.

Groeten
Wie geen fout maakt,maakt meestal niets...
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

01-03-2007 02:12

remco de koster schreef:30hectare bekogelen het is maar waar je zin in hebt :wink:



Precies, wat hebbie er voor over...
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
Rob Cuyten

01-03-2007 09:11

jan willem hoe kom jij erbij dat er weinig natuurlijk voedsel in die put zit?

je praat over mosselbanken,rietkragen,diepteverschillenen en krabben en kreeften!!

probeer eens na te gaan hoe lang die put bestaat waneer er eventueel vis is uitgezet etc.

wat voeren betreft zou ik een grote voer plek maken met geweekte en gekookte mais 10kg per dag en 1kilo 25 of 30mm boilies. nu krijg je wel veel vis op je stek. maar je vist gewoon buiten je voerstek. als je merkt dat er genoeg actie op je voer stek is. stop je met mais voeren en ga je meer boilies brengen. dan komt er rust op je stek en moet het lukken.
[als ze er zitten]

succes
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-03-2007 11:07

Rob,

Het toeval doet zich voor dat ik een zelfde type water bevis waar Jan Willem het over heeft en kenmerkend voor dit type wateren zijn inderdaad de grote groepen/scholen kleine karper.

Ik ben het geheel met je eens dat het belangrijk is om EERST de vis over de stek heen te krijgen alvorens je kan gaan filteren, zo vis ik al jaren overigens.

Jan Willem,

Om de sluier even een beetje op te lichten, zelf voer ik per voerbeurt10 tot 20 kilo tijgernoten gecombineerd met hennep/boilies/pellets PER SPOT.

De spots liggen relatief ver uit elkaar, maar wel op de route die de karpers moeten afleggen om bij hun volgende eindstation aan te komen. (hou het magazine de karper in de gaten, ben namelijk een artikel hierover aan het schrijven wat wellicht aan het eind van het jaar uit komt. Dus nog even onder voorbehoud!)

Om terug te komend op mijn relaas, ik voer (in de productieve maanden) 3 tot vier keer de week, dat komt neer op een slordige 120 kilo voer per week, waarvan 56 kilo boilies zijn. Dat is een dure grap, maar goed ik leef nou eenmaal voor me visserij en doe hier alles voor. Dat dit voor velen niet te bekostiggen is dat is geheel te begrijpen, echter is het wel belangrijk dat je moet weten dat het aas gegeten wordt. Onnodig overvoeren vind ik dan ook ongepast en schaad alleen het water. Het opstarten van zo'n spot begint bij mij al in februari, ik leid de karper in deze maanden rustig in met mijn aas. We hebben het dan over een twee kilo per stek 2x weeks.

Om toch nog even terug te komen op het voeren op een water dat 30 hectare groot is, lijkt me onnodig om de karper over het gehele water herkend te laten worden met je aas. Je zou hier wat omzichtiger mee om kunnen gaan naar mijn mening, doormiddel van het aanleggen/bevissen van meerdere stekken. Maar ik denk dat Sjors dit ook bedoeld, het is nogal omslachtig/tijdrovend om overal je aas te deponeren. Maar om de kerk in het midden te houden niet onmogelijk.

Probeer het logisch en simpel aan te pakken, onderschep de vis waar hij zich het meest ophoud en geef hem vertrouwen. voor de rest doorgaan en bikkelen voor die kanjers!!! :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

01-03-2007 13:40

Jeroen Hof op't schreef:Rob,


Om toch nog even terug te komen op het voeren op een water dat 30 hectare groot is, lijkt me onnodig om de karper over het gehele water herkend te laten worden met je aas. Je zou hier wat omzichtiger mee om kunnen gaan naar mijn mening, doormiddel van het aanleggen/bevissen van meerdere stekken. Maar ik denk dat Sjors dit ook bedoeld, het is nogal omslachtig/tijdrovend om overal je aas te deponeren. Maar om de kerk in het midden te houden niet onmogelijk.

Probeer het logisch en simpel aan te pakken, onderschep de vis waar hij zich het meest ophoud en geef hem vertrouwen. voor de rest doorgaan en bikkelen voor die kanjers!!! :wink:



Nee, dat bedoelt Sjors niet! Ik bedoel het zoals het er staat. Deze aanpak heeft mij goede resultaten opgeleverd op een plas van zo'n 10 hectare. Het is ff werken, maar het loonde in mijn geval best. Als ik een water van 30 hectare zou gaan aanpakken, zou ik 2-3 kilo boilies nemen en ff de hond uitlaten door een rondje om de plas te lopen, het houd je bezig! Enige nuancering is wel op zijn plaats; mijn werppijp komt niet verder dan een slordige 150 meter en dat is op de plas waar ik heb gevist geen probleem, maar als de plas in diameter laat zeggen 400 meter is, dan wordt het midden van de plas dus niet bevoert.

PS nog een tip: reken erop dat de wind een hele grote bepalende factor is voor het vangen van karper, zekers op een grote plas! Ik vis liever met de wind in de bek op een niet aangevoerd gedeelte, dan met de wind in de rug op me voerstek.

Karper in de avatar is een stukje resultaat van me aanpak :D

Groetjes.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-03-2007 15:37

Beste Sjors,

Jij hebt het over een water dat hoogstens 5 hectaren groot is, dan hebben we het over een diameter van 400 meter. Dan kan het natuurlijk wel en zie ik absoluut geen probleem om de vis positief te conditioneren met jouw aas. Maar of dit effect heeft op een plas die 30 hectare groot is dat betwijfel ik, ik denk dat dit eerder zonde van de boilies is. (30 hectare is te vergelijken met ongeveer de helft van de kralingse plas te Rotterdam).

Nog even voor de weet, een water dat 30 hectare is, is dus 3km lang en 3km breed, oftewel 300.000m2.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

01-03-2007 16:32

Jeroen Hof op't schreef:Beste Sjors,

Jij hebt het over een water dat hoogstens 5 hectaren groot is, dan hebben we het over een diameter van 400 meter.
Nog even voor de weet, een water dat 30 hectare is, is dus 3km lang en 3km breed, oftewel 300.000m2.


Hoi Jeroen,

bedankt voor je reactie.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat "mijn" water slechts 5 ha groot is. Volgens mij heb ik toch duidelijk gezegd dat de plas 10 ha is. Ik kan me enigszins verkijken en me een hectare vergissen, maar dat zal dan eerder een hectare meer dan minder zijn. Ff kijken of ik gelijk heb hoor: lengte van voorste plas 800 meter x breedte 150 meter = verrek 120000. Ik heb me idd vergist, maar dan niet richting 5 hectare. En dan reken ik de andere plas nog niet eens mee...
Ik denk dat je de 5 hectare afleid uit mijn voorbeeld van een plas met 400 meter diameter, let op dit is een voorbeeld! Omdat de plas waar ik op doel "maar" 150 meter breed is (gemiddeld) kan ik deze dus wel over de hele plas bevoeren.
Blijft staan dat ik ondanks dat het 3km lang en breed is, ik toch voor de aanpak zou gaan zoals ik omschreven heb. Het is 1 1/2 a 2 uur lopen om zo'n plas en misschien lijkt dat veel, maar ik vind et mooi. Fietsend of met een brommertje kan deze tijd natuurlijk verkorten, mits daar de wegen en paden voor zijn. Let wel, dit is de aanpak vanuit de start, ik heb ook geschreven dat ik langzaam zou toewerken naar een compactere voerstek, in dit geval denk ik naar meerdere voerstekken, want de wind moet in de bek blijven blazen natuurlijk.

Groetjes.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

01-03-2007 16:33

Jan Willem

Zwemmen er überhaupt wel grote vissen.
Jij schrijft dat het water (helder of troebel?) als moeilijk bekend staat.
Mochten er grote vissen rondzwemmen, dan verblijven deze waarschijnlijk in een bepaalde sector van het water.

Observeren zal jouw dan het meeste helpen.
Gewoon veel aan het water zijn en speuren naar actieve karpers.
Mocht jij ergens zo'n grote vis 'tegen het lijf lopen', dan is de rest aan jouw.
Veel kilo's voeren is een optie mocht jij op 'goud' stuiten.
Maar met drie boillies en een maispit kan het ook.

met schaars-voerende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

01-03-2007 16:38

Jeroen Hof op't schreef:Nog even voor de weet, een water dat 30 hectare is, is dus 3km lang en 3km breed, oftewel 300.000m2.


3km lang bij 3 km breed, dat is 30x30 hectare= 900

1km lang bij 300 meter breed, dat is 30 hectare, even voor de weet.

8)
8)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-03-2007 16:56

Beste Robert,

10.000 =1OOO
100 meter lang maal 100 meter breed = 10.000 vierkante meter = 1 hectare of 100 are en 10.000 M2.

http://www.quiro.nl/nl_NL/vraag/Hoeveel ... tare?.html
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-03-2007 17:00

Beste Sjors,

Daar is het board voor, we hoeven het niet altijd eens te zijn met het voerpatroon dat we aanhouden, feit blijft wel dat als het jouw helpt een aantal vissen te vangen, ik jouw daar niet vanaf wil praten. Ik zou het alleen anders aanpakken. Voor Jan Willem iets om over na te denken :lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

01-03-2007 17:05

Jeroen Hof op't schreef:10.000 =1OOO
100 meter lang maal 100 meter breed = 10.000 vierkante meter = 1 hectare of 100 are en 10.000 M2.

http://www.quiro.nl/nl_NL/vraag/Hoeveel ... tare?.html


Jeroen Hof op't schreef:Nog even voor de weet, een water dat 30 hectare is, is dus 3km lang en 3km breed.



lees dit dan eens na.

8)
8)
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

01-03-2007 17:42

robert de jong schreef:
Jeroen Hof op't schreef:Nog even voor de weet, een water dat 30 hectare is, is dus 3km lang en 3km breed, oftewel 300.000m2.


3km lang bij 3 km breed, dat is 30x30 hectare= 900

1km lang bij 300 meter breed, dat is 30 hectare, even voor de weet.

8)


lol, thx voor de verduidelijking. Ik zat er al vreemd tegenaan te kijken, maar je hebt gelijk. 30 ha=3kmx100 m. Het water is dan 3x zo groot als het water waar ik heb gevist. Vandaaruit redenerend is het water mi niet te groot om het aan te pakken op mijn manier. Een water van 3km x 3km zou ook kunnen, maar dan zou ik met een weekendtas vol boilies per keer moeten gaan rondsjouwen, dat wordt mij te gek. Ha ha :D

Groetjes.
Laatst gewijzigd door Sjors Roosenbrand op 01-03-2007 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-03-2007 18:35

Ben nooit een ster in wiskunde geweest maar ga het toch nog even navragen, want ergens heb ik toch het gevoel dat ik gelijk heb. Ik kom er nog op terug....

Ps hebben jullie gelijk dan zal ik dat meteen toegeven!!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

01-03-2007 18:47

je hoeft het niet na te vragen, je hebt het zelf al gezegd :D

jij zegt zelf 1 hectare is 100 bij 100 meter, in 3 km zitten dertig stukken van 100 meter, heb je dus een stuk van 3km bij 3km heb je dertig keer dertig stukken van 100 bij 100 meter. 100 bij 100 meter was 1hectare toch? dan heb je dus 30 x 30 hectare dat komt op 900.

vet simpel 8)
8)
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

01-03-2007 18:48

Gideon heeft gewoon gelijk... :P 30hectare is gewoon 100mx3km of bijvoorbeeld 547,72 meter bij 547,72 meter.... :lol:

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

01-03-2007 18:49

Gideon Bolink schreef:
30 ha=3kmx300 m.


Nee!

30ha= 3km x 100m
90Ha= 3km x 300m

Niet zo moeilijk toch? :D


Nee, niet moeilijk, maar geen parate kennis bij mij in dit geval. Ik heb em ondertussen verbetert naar 3kmx100m=30ha. Je zou ook kunnen zeggen 1kmx300m... Na de basischool geen rekenen meer gehad :wink:

Groetjes.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

01-03-2007 18:52

gideon heeft heel veel mazzel dat er een functie is waarmee je je eigen berichten kunt aanpassen, is het niet heer G ?


:lol: :lol: :lol:
8)