Spodden!


Plaats reactie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-12-2002 19:46

Wie heeft ervaring met spodden, en wil hier
iets over kwijt, wat je ervaringen er mee
zijn.

gr. Benny
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

09-12-2002 20:28

Beste Benny,

Ik heb het vorig jaar geprobeerd en het resultaat was (voor mij) verbluffend; beste dag 11 runs en in totaal in mijn 'spod-periode' daar, 4 20-ers. Ik gebruikte vooral duivenvoer (gekookt natuurlijk) en boiliekruim.

Ik gebruikte overigens een 2-ponds stok en de spod zelf was de stubby-spod van FOX.

Ik zou het echt eens proberen, Benny.

Suc6 ermee!!!

Bas Hofkens
Martijn Schild

09-12-2002 21:51

Betekent dat Bas, dat je nu niet meer spod?
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

10-12-2002 00:59

Ik heb dit jaar een aantal malen gevoerd met een "spod". Er zijn verschillenden modellen en dat is niet voor niets!

Bij mijn eerste worp met een spod ontstond er een heel mooi voerspoor in plaats van een compacte voerplek. Er zijn prachtige spods die afgesloten zijn en openklappen bij het raken van het water. Maar daar betaal je ook naar.

Als je dus een gewone spod hebt kun je kiezen uit een breed model en een smal model. Voor particles de brede en voor boilies de smalle. Als je een spod tot de rand vult vliegt de helft er uit tijdens de worp. Oplossing: vul hem maar voor de helft. een andere mogelijkheid is om de spod af te dekken met zand of grondvoer. Probleem is wel dat de boel soms blijft kleven met als gevolg dat de spod zinkt en niet te legen is.

In de smalle spods klemmen de boilies soms vast met wederom als gevolg een zinkende of niet geheel geleegde spod.

Leuke bijkomstigheid is dat er soms snoeken op spectaculaire wijze op de spod knallen, net een jerkbait..

Nog een aardige bijkomstigheid is dat je altijd nog je vriendin of vrouw op een goedkope manier kunt verrassen als je een weekeind van huis blijft :smile:

met perverse groet,

jeroen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-12-2002 09:18

Benny,

Er heeft in De Karperwereld of Karper een zeer goed artikel van André Akkermans gestaan over spodden. De methode komt het best tot zijn recht op goedbezette wateren. Wat je probeert te bereiken is een situatie van voedselnijd waarbij er zich veel vis op de voerplek heeft verzamelt die je aan het azen houdt door er regelmatig een paar gevulde spods bij te voeren. Eigenlijk precies hetzelfde als een feedervisser ook doet.

Het half leeggooien van de spod kun je voorkomen door pellets erbij te gebruiken. Door deze te mengen met vochtige particles worden ze wat sponzig en kun je het kleine spul een beetje vastdrukken in de spod. Afgelopen zomer heb ik mijn aantalrecord op 20 stuks gezet op een plasje waar op dat moment erg slecht gevangen werd. Het is wel werken geblazen en het vereist goed materiaal en veel oefening om de spod steeds op dezelfde plaats in het water te laten landen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

10-12-2002 11:14

hoe vaker je oefent hoe minder je verliest tijdens he gooien die dichte spods zij in mijn ogen overbodig je kunt de spods
"afsluiten" met behulp van die pva schuipjes
hierdoor verlies je niets meer en leegt hij perfect
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-12-2002 16:13

Trouwens, allemaal bedankt voor informatie!

gr. Benny
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

10-12-2002 20:04

Beste martijn,

Ik zit nu even in de bekende winterdip, maar zal volgend jaar zeer zeker weer aan de gang gaan met de spod.

En overigens dat probleem van het aas dat uit de spod valt: sommige manieren van jullie vind ik wat omslachtig en dat met de pva-schuimpjes vind ik een wat kostbare aangelegenheid (je moet namelijk rekenen op 4 a 5 spods per plek en dit keer tig maal inwerpen op een dag).
Een hele simpele en vooral goedkope manier van voorkomen dat er aas uit de spod valt, is de spod van tevoren vullen (tot de nok toe) met water! Je verliest hiermee hooguit per worp een gram of 7 aan aas.

Versta me goed, overige tipgevers; ik doe geen aanval op jullie en jullie technieken, maar ik geef alleen aan dat dit voor mij de beste manier is.

Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

11-12-2002 00:15

Hoi Bas,

ik vroeg mij al af of ik de enige was die er last van had dat het voer er uit vliegt, in de artikelen over spodden heb ik het nog niet gelezen.

de tips van Mark en Dirk zijn zeker het proberen waard.

Ik begrijp alleen niet wat jij bedoelt met het vullen met water, ik heb alleen maar spods met gaatjes er in, dus vullen lukt niet echt.

Een hulpmiddel wat ik trouwens liever gebruik als een spod is een voerschep. Je komt er niet zo ver mee als een spod, maar het is veel handiger omdat je geen extra hengel hoeft mee te nemen of een andere hoeft af te tuigen.

Jeroen
Arjan van den Berg

11-12-2002 10:39

Hallo,

Is er ook geen Nederlandse video over spodden. Van André Akkermans als ik me het goed voorheb.
Heeft iemand die video gezien? Het schijnt namelijk gigantisch wat hij heeft gevangen met het spodden.
Op wateren waar boten verboden zijn is het een supermiddel om toch met klein aas op grote afstand te kunnen voeren. Hoe simpel kan het doorbreken van dressuur soms zijn.

MVG

Arjan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

11-12-2002 11:14

Arjan,

Er is door Vis-Visie inderdaad een video gemaakt waarin André zich helemaal klem vangt. Je ziet de karpers zelfs gelijk nadat de spod in het water landt het voer aan het oppervlak wegvreten. Het lukt hem dan ook bijna niet om twee hengels tegelijk in het water te houden. Ik weet niet precies welke band dat is maar daarvoor zou ik even contact met Vis-Visie opnemen.

Groeten,

Mark
Gast

11-12-2002 13:36

De band van visvisie heet SPODDEN het is nummer 4 uit de karper visie reekshet is een leuke band om te bekijken.
http://www.visvisie.nl daar kan je hem bestellen volgens mij.
Groet erik

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Erik Flaschwikel op 2002-12-11 13:37 ]</font>
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

11-12-2002 17:17

jeroen

de meeste spods hebben alleen aan de open kant gaatjes zodat je ze kan vullen het kan best zijn dat een vergiet achtige hebt
kijk maar eens naar die van fox
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

11-12-2002 20:59

Beste Jeroen,

Als je een spod met gaatjes hebt wordt het inderdaad wel erg moeilijk om de spod met water te vullen.

MAAR ik heb de STUBBY SPOD van fox en deze heeft geen gaatjes, dus bij mij lukt het beter om er water in te houden. (moet je maar eens kijken in de fox-catalogus, heb je hem niet: dan kun je hem gratis afhalen bij de dichtstbijzijnde hengelsportzaak)

MVG

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

12-12-2002 00:45

wat is er toch weer veel keus zeg!

een spod kun je ook makkelijk zelf maken met een leeg spa of cola flesje. (halve liter flesjes)

doormidden zagen/knippen en onderin een stuk piepschuim/pop-upfoam vastlijmen. drie stukjes powergum en een wartel bovenaan en smijten maar.

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

12-12-2002 20:10

jeroen

deze zelf gemaakte spods zijn een goede oplossing ik heb ze zelf ook gebreukt maar een gekochte spod vliegt veel ziuverder ik ben er zeer tevreden over
Plaats reactie