gevolgen slechte winter?


Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

23-02-2007 19:28

En nog een derde antwoord... :D

Wat mij opvalt is dat veel wateren die normaal heel helder zijn in de winter, nu best nog wel troebel zijn. Ik ben bang dat deze winter lang niet alle alg en blauwalg afgestorven is. Dit kan komend voorjaar en zomer nog wel een probleem worden misschien...

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-02-2007 18:55

Wateren hier zijn nog steeds kraakhelder, en ik weet niet, maar de watertemperatuur zit gewoon rond de 5-6 graden.. Meestal 's winters, als er ijs ligt is het water op de bodem meest ook gewoon 4 graden (brugklas Natuurkunde-Scheikunde). Wat betreft parasiet, bacterie en aanverwante feestartikelen maak ik me in ieder geval niet zo druk..

De vissen hier zitten goed op gewicht, niet onder de parasieten, laten zich van een voerplek wel aardig vangen en zien er kerngezond uit..

Bij dit aanhoudende veel te warme weer krijg je misschien wel eerder paai, zodat de dikke dames niet te lang blijven zitten met dat spul en minder kans op verstening van het kuit is. ook krijg je misschien wel langere "hengel-seizoenen", waardoor meer mensen langer blijven vissen in het jaar, meer blijven voeren en misschien ook wel gestage doorgroei van vissen...

Zuid-Frankrijk klimaat, je hoort mij niet klagen...

Ik draaf door, maar ik zie wel
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

25-02-2007 21:17

De Nederrijn en Lek hebben momenteel een temperatuur van circa 8 graden! Dit is hoog hoor!

http://www.actuelewaterdata.nl/watertemp/
Gebruikersavatar
Frans Kooiman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-02-2007 12:46
Locatie: hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

26-02-2007 12:57

Ik hoor steeds meer vangsten hier uit de buurt op wateren die ik goed ken. Er worden zwaardere vissen gevangen..NU AL!...mijn gedachte is dus dat het zeker een positief effect heeft op de karper.

Ik las al eerder hier een opmerking over misschien geslaagde paai/nakomelingen. Wanneer er voldoende beschutting in het water is zal de kans groot of groter zijn iig dan voorheen dat er zowaar veel jongen vis komt.

Ik ben erg beniuewd naar komende zomer.
Wat lang niet is geweest kan snel weer komen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-02-2007 12:10

Simon Dekker schreef:De Nederrijn en Lek hebben momenteel een temperatuur van circa 8 graden! Dit is hoog hoor!

http://www.actuelewaterdata.nl/watertemp/


In vergelijking met winters van jaren terug wel ja..

Maar als je bedenkt dat we nu warmte-perioden hebben met soms wel 10 graden en de regentemperatuur daar ook niet veel van afwijkt, verbaast het me niks dat regenrivieren (;)) een "hoge" temperatuur hebben...

Het kanaal hier schommelt soms op 2-3 dagen gewoon tussen 5-8 graden. Komt met name omdat er door de enorme regenval gigantische hoeveelheden regenwater uit poldersloten en vaarten de ringvaart ingepompt worden. Die poldersloten zijn meestal niet dieper dan een metertje, dus heeft dat regenwater daar direct weer sneller invloed op.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

27-02-2007 13:42

nog nooit ving ik zo goed in de witer als nu lang leven de klimaatveranderig
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-02-2007 22:14

remon van dusschoten schreef:nog nooit ving ik zo goed in de witer als nu lang leven de klimaatveranderig

Ben het hier stellig mee eens...

Zullen we een taart kopen en het vieren??
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

28-02-2007 18:51

ja laten we dat doen is het niet fantasties ik heb mijn eerste dertiger al binnen helemaal te gek.haal ik de taart neem jij dan de koffie mee :P :P
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Frans Kooiman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-02-2007 12:46
Locatie: hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

01-03-2007 12:59

WOEHOE! kan hier wel mee leren leven mensen...gisteravond even wezen pennen...32, 1 + mooie volschub van 18.3! lekker hoor...
Wat lang niet is geweest kan snel weer komen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-03-2007 22:51

Dit alles heeft een ook keerzijde d.w.z. laten we maar eens afwachten hoeveel sterftes er zich straks in het voorjaar voor zullen gaan doen.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

02-03-2007 07:33

Inderdaad Aart die gedachten houden mij ook bezig.Wat denk je van alle vervelende insecte zomers.Die zijn de winter toch op een makkelijke manier door gekomen dus zullen er dit jaar toch meer wezen.Dus het is ook goed mogelijk dat Parasieten en Bacterien en ziektekiemen dit verschijnsel ook vertonen.Voor de natuur was een goeie vorst periode niet verkeert geweest.De natuur laat zich eenmaal niet sturen
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

02-03-2007 07:37

Ik hoorde van een weerman dat de gemiddelde wintertemperatuur nu evenhoog ligt als in de stad Nimes in zuid Frankrijk!
Aart, waarom denk je dan dat er hier wel eens veel sterfte kan zijn? Waarom gebeurt dat dan niet in Frankrijk?
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

02-03-2007 08:49

Ik denk dat het bij dieren net werkt als bij mensen.Aanpasing van het klimaat dus misschien anti stoffen.Bij de karpers in Frankrijk
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

02-03-2007 09:37

Ik vind het wel lekker zo :D
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Frans Kooiman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-02-2007 12:46
Locatie: hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

02-03-2007 16:02

die sterfte houdt mij ook wel bezig, maar anderzijds stel ik mezelf de zelfde vraag; Waarom dan niet in frankrijk. Italië enz.?...

Denk dat we het gewoon af moeten wachten. Feit is dat wij er niks aan kunnen veranderen.

Zolang ze in de bloedhete zomers goed blijven malen zal het allemaal wel meevallen denk/hoop ik.

Morgen maar weer eens kijken of het zonnetje van vandaag en de opkomende "storm" van morgen een positief effect zullen hebben op mijn vangsten.
Wat lang niet is geweest kan snel weer komen