Pappegaaiebekjes...


Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

13-02-2007 21:34

Hij vist al 14 jaar het was een voorbeeld ! , ik vis ongeveer 8 jaar waarvan 6 jaar op karper maar ik heb wel al meer dan 40 frankrijk sessier op me naam in alle mogelijken omstandig heden! Dit archument komt dan ook uit eigen ervaring, ik ga wel ff kijken of ik een foto van die vis kan scannen als er interesse in is !


gr. Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

13-02-2007 23:13

ik zie het ook steeds meer bij ons
dan zie je weer een paar van die jongens
die de vis ff zonder slip binnenhaalen en
het gek vinde dat de lijn knapt of
de haak los schiet

:evil: :-? :evil: :-?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-02-2007 09:43

Dat mosselen mondhoeken aantasten is echt grote onzin. In die ruim 20 jaar dat ik op een rivier vis (hoofdvoedsel: mosselen en andere schelpdiertjes) heb ik nog nooit een karper gevangen met een kapotte mondhoek. Tegenwoordig trouwens 1 van de redenen waarom ik juist daar vis!

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

14-02-2007 09:57

Vaak maagdelijke vissen he. Trouwens ik heb eigenlijk bijna nooit last gehad van karpers met kapotte bekken. En dat willen wij hier ook zo houden.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-02-2007 15:59

Kees Verheij schreef:Dat mosselen mondhoeken aantasten is echt grote onzin. In die ruim 20 jaar dat ik op een rivier vis (hoofdvoedsel: mosselen en andere schelpdiertjes) heb ik nog nooit een karper gevangen met een kapotte mondhoek. Tegenwoordig trouwens 1 van de redenen waarom ik juist daar vis!

gr.
Kees
dank u,dank u :lol: :wink:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

14-02-2007 16:46

martijn bunte schreef:
Kees Verheij schreef:Dat mosselen mondhoeken aantasten is echt grote onzin. In die ruim 20 jaar dat ik op een rivier vis (hoofdvoedsel: mosselen en andere schelpdiertjes) heb ik nog nooit een karper gevangen met een kapotte mondhoek. Tegenwoordig trouwens 1 van de redenen waarom ik juist daar vis!

gr.
Kees
dank u,dank u :lol: :wink:


Jep, hier nog een "Kees apostel"... 8)

Ook ik verkeer in de luxepositie om op een nagenoeg onbevist water te
kunnen vissen, maar ik moet mijn eerste papegaainbek nog vangen...


baaibaai
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

14-02-2007 16:47

Dames en Heren

Vind het heel nobel om niet te vissen op wateren waar papegaaienbek-karpers rondzwemmen.
De keiharde praktijk wijst echter uit, dat dit soort wateren juist veel bevist worden.
Heel veel afgesloten wateren bevatten karpers met gehavende karperbekken.

Dat dit karperleed wordt veroorzaakt door karperhaken, daar kan geen misverstand over bestaan.
Bij wie ligt de verantwoording voor dit leed ?
Gaat dit niet de gehele karpervisserij aan ?
Moet er niet gewoon een karperhengel-verbod komen op bepaalde wateren ?

Persoonlijk vind ik het hele slechte reclame voor onze hobby, wellicht een bedreiging.

met vissende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-02-2007 16:53

feit 8)
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
wes daan
Berichten: 473
Lid geworden op: 09-05-2006 16:11
Locatie: Loosduinen

14-02-2007 17:02

tino beunk schreef:Vaak maagdelijke vissen he. Trouwens ik heb eigenlijk bijna nooit last gehad van karpers met kapotte bekken. En dat willen wij hier ook zo houden.



met ze alle naar duiven!

haha geintjuh
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Them F*cking Peppies!
Gebruikersavatar
maikel v steensel
Berichten: 23
Lid geworden op: 26-08-2006 23:09
Locatie: valkenswaard

14-02-2007 17:55

Kees Verheij schreef:Dat mosselen mondhoeken aantasten is echt grote onzin. In die ruim 20 jaar dat ik op een rivier vis (hoofdvoedsel: mosselen en andere schelpdiertjes) heb ik nog nooit een karper gevangen met een kapotte mondhoek. Tegenwoordig trouwens 1 van de redenen waarom ik juist daar vis!

gr.
Kees

Sluit ik me volledig bij aan en maagdelijk water is wel zéér zeldzaam ja.
Any fool can make money,
but show me someone who can make time.
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

14-02-2007 18:07

Toch is het geen onzin!


IK heb dit vaker mee gemaakt dan op 1 water en nee dat was ook niet in nederland maar het is zeker geen onzin , ik vind het zoiezo dom dat mensen dit zeggen terwijl ik uit ervaring spreek!


gr. Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

14-02-2007 18:38

mischien praaten die mensen ook wel uit ervaring :wink:
aldejekes loat goan!
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

14-02-2007 19:21

Ik heb genoeg schubkarpers gevangen met een pappegaaienbek, maar nog nooit een spiegel met een pappegaaienbek... :roll:
Hier ligt een cultuurwater, dat vol zit met schubkarper, en spiegels...
De schubkarpers hebben pijna allemaal wel een beschadigde bek en van de spiegels moet ik de eerste pappegaai nog vangen. Niet alleen op dit water maar ook op andere wateren, heb ik nog nooit een spiegel met een pappegaaiebek gevangen.

Zou het kunnen dat spiegels een "hardere" bek hebben? Of moet de eerste spiegelpappegaai nog komen?
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-02-2007 19:33

Nee meestal is het andersom, Luke.

Waarom het bij jou zo is kan ik vanaf hier niet raden.

Ik ben er nooit bij geweest dat karper zijn bek beschadigde door een mossel, Thomas. Jij wel? Lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk gezien de kleine maat mosseltjes die een karper eet.

Bij karpers in grote aquaria heb ik wel bekschade gezien vanwege het schuren tegen de bak. Maar dat ziet er heel anders uit dan de beschadigen waar het hier over gaat.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

14-02-2007 19:57

Luke,

Je vist op een plas waar meerdere/veel vissen een verminkte bek hebben. Waarom blijf je hier vissen? Ik ben benieuwd wat jou reden is om daar te blijven vissen.
Gebruikersavatar
Ruud Engelbarts
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-09-2005 20:03
Locatie: Lichtenvoorde

14-02-2007 20:09

Clinic, heb gehoort dat men dat bij zich moet hebben in frankrijk tegenwoordig? Mijn ervaringen zijn dat als vissen een groot natuurlijk aanbod van bv. mosselen hebben, vele malen hardere bekken hebben. Echter wondjes zoals je krijgt bij het inscheuren door menselijk toedoen ben ik nog weinig tegenkomen, hier zit een groot verschil in. Juist die kleine sneetjes zorgen er voor dat de vis een veel hardere bek krijgt.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

15-02-2007 17:59

Bas

Op bijvoorbeeld de Sloterplas zwemmen ook karpers met verminkte bekken.
Daar wordt ook nog gewoon op karper gevist.
En zo zijn er nog veel meer wateren waar dit het geval is.
Moeten wij al deze karpervissers veroordelen (inclusief ons zelf)?

Op de Veluwe ligt weinig water.
Deze wateren hebben over het algemeen een schraal natuurlijk voedsel aanbod.
Karpervissers wonen er 'plenty' op de Veluwe.
Het verschijnsel 'papegaaien-bek-karper' komt hier op bijna alle Veluwse wateren voor.

Zo ken ik een watertje waar naast een aantal karpers, ook twee steuren onder de waterspiegel vertoeven.
Deze 'snuiters' zijn zeer makkelijk vangbaar op de boillie, soms worden ze meerdere malen per sessie gevangen.
De bekken van deze vissen zijn totaal vernield.
En toch blijven ze van de boillie's eten......net als de 'papegaai-bek-karpers'.

met gehavende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

15-02-2007 19:12

HPE,

De sloterplas is mijn bekend. Je geeft goed aan hoe de situatie op de veluwe is. Dank je wel.

Wat ik me afvraag, is hoe Luke denkt over zijn water en waarom hij graag terug keert om te vissen.

Ik wil hem niets verwijten. Ik wil er graag achter komen wat de drijfveer is om naar het water terug te keren (bijvoorbeeld: twee steuren) ondanks dat er vissen zwemmen met verminkte bekken.

Luke je mag je antwoord ook via PB naar mij sturen, als je wilt natuurlijk.
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

16-02-2007 18:26

Helaas heb ik niet veel keuze hier in de buurt. Maar het zal dit jaar wellicht wel wat minder worden, omdat er op dit water veel en veel te veel karper zat zijn er 300 van af gevist. Als je bedenkt dat dit water 1ha is... Deze karpers zijn allemaal naar een nabijgelegen water gebracht, waar bijna het hele bestand genekt was door zuurstofgebrek. Er zal nu minder voedselnijd zijn. Ook heb ik met het bestuur overlegt om het aantal vergunningen wat wordt uitgegeven te reduceren. Dit is ook gebeurt. En hierbij zijn meerdere malen per jaar opruimdagen. Op deze dagen onderhouden we de paden, steigers, bloemen en planten. Je moet minimaal 1/2keer per jaar hierna toe komen, doe je dat niet ben je je vergunning kwijt! Wil je hier vissen, moet je ook wat voor het water en de bewoners ervan doen :D
Toen leden hoorden van deze opruimdagen, zijn er al gelijk een 20tal die afstand gedaan hebben van zijn/haar vergunning. :o
Onthaakmatten zijn trouwens nu ook EINDELIJK verplicht! Wordt je betrapt dat je niet zorgvuldig genoeg met de vis omgaat, ben je je vergunning kwijt.

Heb een sterk vermoeden dat de vissen hun beschadigde bekken hadden doordat ze pakweg wel bijna 1 tot 2keer per week gevangen werden :o

Normaal zat het water nu alweer vol, vorig jaar waren bijna alle steigers nu al bezet!

Nu is het er lekker stil en rustig, je ziet af en toe een vissertje komen en gaan. Alleen nog mensen die weten hoe ze met de vis moeten omgaan, hebben nu nog een vergunning!

Ik hoop erop dat nu het aantal karpers met een pappegaaienbek sterk reduceert!

Maar alles heeft zijn tijd nodig om te genezen... Deze regels zijn vorig jaar ingegaan en hoop dat het over 1/2jaar weer een prachtig water is met gezonde karper in top conditie...


PPFFFUHH! wat een verhaal!
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-02-2007 18:42

Luke Peters schreef:Helaas heb ik niet veel keuze hier in de buurt. Maar het zal dit jaar wellicht wel wat minder worden, omdat er op dit water veel en veel te veel karper zat zijn er 300 van af gevist. Als je bedenkt dat dit water 1ha is... Deze karpers zijn allemaal naar een nabijgelegen water gebracht, waar bijna het hele bestand genekt was door zuurstofgebrek.

PPFFFUHH! wat een verhaal!


Verhaal is nog niet klaar, wat gebeurt er met de karper die dit jaar
overgezet zijn :oops: :oops:

Peter
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

16-02-2007 22:23

pj otte schreef:
Luke Peters schreef:Helaas heb ik niet veel keuze hier in de buurt. Maar het zal dit jaar wellicht wel wat minder worden, omdat er op dit water veel en veel te veel karper zat zijn er 300 van af gevist. Als je bedenkt dat dit water 1ha is... Deze karpers zijn allemaal naar een nabijgelegen water gebracht, waar bijna het hele bestand genekt was door zuurstofgebrek.

PPFFFUHH! wat een verhaal!


Verhaal is nog niet klaar, wat gebeurt er met de karper die dit jaar
overgezet zijn :oops: :oops:

Peter


Staat erin? :roll:
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-02-2007 06:45

Luuk, door karpers over te zetten op een water waarvan zij en andere vissen door zuurstofgebrek dood zijn gegaan is niet aan te rade. Zij lopen het zelfde risico als de oorzaak van dat probleem niet verholpen is. Karpers overzetten op andere putjes die geen open verbinding hebben met grotere waterstromen is al zeker niet aan te raden.

Ben verder benieuwt wat de rede is dat er een groot bestand aan karper op dat putje aanwezig was. Uitgezet, gebrek aan roofvis. Is het laatste het geval loop je het risico dat over een paar jaar er weer een groot bestand aan karper rond zwemt. Waardoor de hengeldruk weer toeneemt en je verhaal opnieuw geschreven moet worden.

Een verstandig visstandbeheer blijft de hoeksteen voor een gezonde en duurzame visserij. Waardoor zaken als uitgescheurde bekken door goede voorlichting en bepalingen zoveel mogelijk vermeden kan worden. Helemaal uitsluiten voor de volle 100% is een utopie in mijn beleving.

Peter
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

17-02-2007 07:34

pj otte schreef:Luuk, door karpers over te zetten op een water waarvan zij en andere vissen door zuurstofgebrek dood zijn gegaan is niet aan te rade. Zij lopen het zelfde risico als de oorzaak van dat probleem niet verholpen is. Karpers overzetten op andere putjes die geen open verbinding hebben met grotere waterstromen is al zeker niet aan te raden.

Ben verder benieuwt wat de rede is dat er een groot bestand aan karper op dat putje aanwezig was. Uitgezet, gebrek aan roofvis. Is het laatste het geval loop je het risico dat over een paar jaar er weer een groot bestand aan karper rond zwemt. Waardoor de hengeldruk weer toeneemt en je verhaal opnieuw geschreven moet worden.

Een verstandig visstandbeheer blijft de hoeksteen voor een gezonde en duurzame visserij. Waardoor zaken als uitgescheurde bekken door goede voorlichting en bepalingen zoveel mogelijk vermeden kan worden. Helemaal uitsluiten voor de volle 100% is een utopie in mijn beleving.

Peter


1. Die karpers waren genekt door de langdurige droogte. Het water was van 2 verenigingen en allebei de verenigingen dachten van: die andere zorgt er wel voor! :x

2. Het grote bestand is ons eigenlijk ook een raadsel, er zitten zelfs al meervallen in :o

3. En in mijn tekst staat dat het aantal vergunningen wat uitgegeven wordt sterk is gereduceert.

4. Het staat nog niet in mijn tekst maar behalve de opruimdagen zijn vorig jaar ook enige voorlichtingsavonden plaatsgevonden
mvg,
Luke
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

19-02-2007 10:37

Heren

Op de meeste wateren binnen de grenzen van de gemeente Ede zwommen tot twee jaar terug veel papegaaien-bek-karpers rond.
Het verslepen van karpers kwam ook op grote schaal voor.
Door baggerwerkzaamheden zijn veel wateren ontdaan van hun visstand.
Eén en ander is absoluut niet vlekkeloos verlopen en ook de toekomst voorspelt niet veel goeds.

Visrechthebbende hebben momenteel slechts drie wateren bezet met vis.
Eén water bevat alleen karper.
De gevolgen laten zich raden wat betreft de toekomst van bepaalde karperbekken.

met vrezende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
marcel bijl
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-05-2005 22:14

20-02-2007 09:30

Hans-Peter van Ee schreef:

Dat dit karperleed wordt veroorzaakt door karperhaken, daar kan geen misverstand over bestaan.

met vissende groet

HPE



niet alleen de haken maar ook de mensen achter de hengel
wil je echt een onzichtbare onderlijn maak hem eens van pva