lekker slim


mark hofman.

02-12-2002 20:28

ik ben het met je eens peter. in een later bericht zij ik ook al dat als de vis kleiner was geweest dat ik dan als nog commentaar zou hebben gegeven.

het is alleen niet zo slim om geen onthaakmat onder een vis te leggen als je er wel een bij je hebt.

een vroegere vriend ving eens een 32 ponder maar had geen onthaakmat en een te klein net. de vis hebben ze gewoon uit het water getilt en hij had zijn bodywarmer en andere kleren natgemaakt en daar de vis opgelegt.dat is een goede oplossing.

maar als je er wel een bij je hebt gebruik hem dan ook!!!!!!

mark
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-12-2002 21:04

Hoi Mark, bedankt voor je reactie.

ben het op zich wel met je eens alleen de wijze waarop je bepaalde uitspraken formuleerde stuite met een beetje tegen de borst vandaar de reactie die ik gaf.

Ik ben blij dat je dit positief oppakt en hierop reageert.

met respecterende groet,
peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

03-12-2002 00:12

hoe heerlijk simpel vandaag de dag dat je al zo heerlijk makkelijk snel jezelf een echte karpervisser mag wagen.

laat ik eens voorop stellen; en nu gooi ik benzine op het vuur, gas op de plank, lood aan het been, etc...

laat ik eens voorop stellen, en let vooral op het woord stellen, wat aantoont dat het het aannemen van een stelling betreft, niet een persoonlijk uitgesproken mening...(dat durf ik allang niet meer anno 2002, een tijdsperk waarin we onzelf slechts slim wanen door, hoe goedkoop, ieder ander maar dom te zien)...

laat ik eens voorop stellen dat een echte karpervisser, nogtans die de term echte in jullie moraal opgedofd waanwereldje gerechtvaardigd in gebruik zou zijn....

laat ik eens stellen: NO WAY dat je der iets vanaf weet als je laten we zeggen niet langer dan 10 jaar aan de waterkant zit...

ik bedoel jochies van 15.... jochies van 18, nog afhankelijk van waar pappa's en mamma's, hun vakantie plannnen. Ik dacht dat zulke jochies juist bezig waren hun eerste eigen vakanties zonder te ondernemen.... neuken aan de kusten van spanje enzo.

Is dit DE grote vooruitgang van het internet dan? je stapt erin, brult, en je ben dan inneens een karpervisser? die meepraat over de gehele karpervisserij in hun moeizame ontwikkelen de laatste tientalle jaren...

Och; en dat gebrul over onthakingsmatten.... ik ben geen supervisser, maar heb redelijk ervaring gekregen met het aanvoelen van de weerspanbaarheid van de karper... en misschien wat overdreven, maarre 99 van de honderd liggen doodstil aan de kant, mits je je zaken regelt en de vis gewoon in alle rust benaderd, maar wel dodelijk efficient.

Een onthakingsmat? tegen vallen enzo? Ik gebruik een onthakingsmat omdat ik ten eerste de vis nat wil houden, en ten tweede wil voorkomen dat ie vuil wordt.... das al, ow, en hij is erg handig met het terugzetten....

tegen het vallen.... tjezus, alleen daar zakt mijn broek al vanaf... waarom zou je uberhaubt een vis laten vallen? Ik heb er zelfs moeite mee om een 'droogzwemmende / slaande vis rustig op de onthakingsmat te laten klappen, wat overigs niet zo vaak gebeurd, zeker niet bij de gemiddeld zwaardere vissen, maar dat terzijde. liever neem ik hem dan in mijn armen en kalmeer hem. een handeling die door ervaring is komen opzetten...

Ga eens vissen zonder te brullen, of brul slechts wanneer je enig recht heb om te brullen. maar om over de rug van iemand die je niet eens kent, en naar aanleiding van slechts vier foto's, maar effe jezelf te profileren als zijnde goede karpervisser, in ieder geval een veel betere dan desbetreffende onbekende, gaat mij veelste ver....

maar ik ben maar een oude lul joh.... ga zo door mijn rug heen, moest maar eens thuis blijven, stom dat ik nog dacht mij een karpervisser te wanen....

Zoals deze foto's sta ik zo vaak, omdat ik ervaren heb dat ik aardig precies kan aanvoelen wanneer een karper rustig is en wanneer niet.

de jongeling op de foto, heeft die ervaring niet, maar misschien is ie een brave knul, en laat ie net als mij in al zijn tientallen jaren (voor hem moeten ze nog komen, ik heb ze al gehad) hooguit een 2 a 3 x door een weerspannige karper verrassen, wat resulteert in een buiteling, en dan nog leken mij de ondergronden op de foto, en de hoogte van de vis, waar de mat net 2 cm tever naar rechts ligt (duh), best ok te noemen.

en jullie moraal ridders? ben eens eerlijk? hoeveel van jullie zakken standaard de vis in het donker gevangen, om in het licht te fotograferen? hoevelen van jullie hebben keurig een onthakingsmat, maar vissen met voorslag; trekkracht 30 pond aan een nylonhoofddraadje van een 40/00 met driepondshengelen; lood van een gram of 120 op putjes met een top van 20 pond? slechts alleen omdat dat net echt oogt?

Liefde voor de vis Karper krijg je omdat deze vis je al jaren en jaren bezighoud. Omdat je de gehele ontwikkeling doormaakt, omdat je er soms mee in je handen staat in het begin, dan wat vaker, dan ga je een populatie leren kennen, heb je een thuiswater enzo... laat je een traan omdat een vis die je al misschien wel 10 jaar persoonlijk kent, dood vindt na een strenge winter. Of verkeerde behandeling, whatever. niet eens zulks een drama zijn ervoor nodig... integendeel.

Jij en je karper.... daar draait die liefde om.... niet om wij en die karper... das bull

groeten ed

die meer en meer denkt, laat ik maar weer gewoon gaan vissen, en heel het karpervisgebeuren zoals wordt gepretendeerd op dit forum bijvoorbeeld, buiten mijn broekie te houden...... zoals ik dat al zo lang doe eigenlijk...

P.S. het benodigd geen uitleg neem ik aan, dat ik bovengenoemd schrijven NIET spreek over kollosale vissen, danwel vissen met een zware (zwakke) buik etc... maar goed.... die topvissen worden gelukkig slechts belaagd door vissers die wel weten hoe deze te behandellen. toch?

persoonlijk is de enigste plaats waar ik kans maak op zo een bak, ik immer een rubberboot bij me heb, daar gaan de bakken in.... en mocht ik hem ooit vangen, mijn pb is slechts 37 nederlandse ponden, dan betwijfel ik ten zeerste, dat deze vis uberhaubt de oever op zal komen... ik zou als de dood zijn nl...


ow en nog een kleine P.S. : het enigste waaraan ik me werkelijk vreselijk stoorde was de afzichtelijke tent, met zijn dubbel afgesloten voorkant, en dat lelijke grijs.... maar weet ik veel?? wie weet zit die jongen wel uren en uren en uren achterheen een metertje naast zijn hengels, in al zijn fanatisme, waar jullie mischien wel het zakkie uitgooien, en meteen de tent in kruipen, lekker dromen, danwel rukken op de playboy, whatever... dat heilige onthaakmatje ligt wel klaar, nietwaar?

.....

waan je gerust de echte
maar als je het niet erg vind, neem ik, in bovengesteld voorbeeld liever dat jochie van de foto's mee.... waarvan ik als oudere WEET dat hij het allemaal nog niet eens KAN weten....

helaas kun je ook gewoon brullen vandaag de dag...




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2002-12-03 00:22 ]</font>
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-12-2002 00:54

Beste Edwin,
bravo, prachtige reactie een hoop van het gezever en gedonder wat we tegenwoordig zien.

respect.
groet,
Peter
Gebruikersavatar
Jurgen vermeulen
Berichten: 128
Lid geworden op: 23-08-2002 02:00
Locatie: Roquebrune sur Argens - France
Contacteer:

03-12-2002 09:07

Top!
Niets aan toe te voegen!
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

03-12-2002 11:08

Beste Edwin,

Prachtig stuk, kan niet anders zeggen, maar ik zie hier toch wel enige afgunst tegen vissende jeugd "van tegenwoordig". OK, misschien hebben er een aantal wat veel noten op hun zang voor zo een jeudige visser, maar dat is simpelweg omdat deze jongens er ook bij willen horen!

Al die ouderen aan die waterkant met die mooie hengels, dure spullen en grote vissen, dat wil toch iedereen? En dan draven dr een aantal wat door, gaan bepaalde uitspraken doen die ze misschien beter niet kunnen doen, maar weten zij beter. De jeugd is de toekomst, ook in de hengelsport.

Ikzelf ben nooit naar Spanje geweest om daar mezelf 2 weken helemaal suf te ***** en me dag na dag klem te zuipen. Nee, al dat geld waar ik me het hele jaar suf voor werkte ging rechtstreeks naar de verschillende hengelsportzaken, en zo zijn er meer hoor, neem dat van mij aan. In het weekend zit ik aan de waterkant, en niet aan de bar.

Laten we de vissende jeugd gewoon helpen, als ze iets fout doen ze hierop wijzen EN ze tips of advies geven hoe het beter aan te pakken.

En al deze ophef is misschien wat overdreven over een mat die naast ipv onder de karper ligt, waarschijnlijk is de desbetereffende kerel allang hiervan op de hoogte gesteld door de beheerders van het board. Maar stuurde hij de foto in omdat het zn eerste frankrijktrip was en ook nog zn pb, wie zal het zeggen. Prachtige vis kerel, proficiat.

MVG,

Thijs
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

03-12-2002 11:09

Beste Edwin,

Prachtig stuk, kan niet anders zeggen, maar ik zie hier toch wel enige afgunst tegen vissende jeugd "van tegenwoordig". OK, misschien hebben er een aantal wat veel noten op hun zang voor zo een jeudige visser, maar dat is simpelweg omdat deze jongens er ook bij willen horen!

Al die ouderen aan die waterkant met die mooie hengels, dure spullen en grote vissen, dat wil toch iedereen? En dan draven dr een aantal wat door, gaan bepaalde uitspraken doen die ze misschien beter niet kunnen doen, maar weten zij beter. De jeugd is de toekomst, ook in de hengelsport.

Ikzelf ben nooit naar Spanje geweest om daar mezelf 2 weken helemaal suf te ***** en me dag na dag klem te zuipen. Nee, al dat geld waar ik me het hele jaar suf voor werkte ging rechtstreeks naar de verschillende hengelsportzaken, en zo zijn er meer hoor, neem dat van mij aan. In het weekend zit ik aan de waterkant, en niet aan de bar.

Laten we de vissende jeugd gewoon helpen, als ze iets fout doen ze hierop wijzen EN ze tips of advies geven hoe het beter aan te pakken.

En al deze ophef is misschien wat overdreven over een mat die naast ipv onder de karper ligt, waarschijnlijk is de desbetereffende kerel allang hiervan op de hoogte gesteld door de beheerders van het board. Maar stuurde hij de foto in omdat het zn eerste frankrijktrip was en ook nog zn pb, wie zal het zeggen. Prachtige vis kerel, proficiat.

MVG,

Thijs
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

03-12-2002 11:30

hoy edwin,

ik merk hier ook enige afgunst tegen de jeugd, ik ben zelf ook nog vrij jong maar vis toch al zon kleine 8 jaar op karper , waarvan de laatste 5 jaar heel erg serieus.
het kan zijn dat ik je fout begrijp maar als ik het goed heb zeg je dat iemand die minder als 10 jaar op karper vist niet kan vissen om het zo maar eens grof te zeggen!

ik ben het er niet helemaal mee eens omdat ik genoeg jeugdige vissers ken die een stuk serieuzer met het karpervissen omgaan dan oudere die al jaren op karper vissen!

ook wil ik even melden of de meesten van ons uberhaupt weten waar voor de onthaakmat dient!! als een vis valt ongeacht van hoe hoog op een onthaakmat of niet loopt inwendig letsel op! belangrijk is wel dat de vis niet in de modder, stenen, hout valt want hierdoor gaat de hele slijmlaag de kloten op!

ik kan me trouwens voorstellen dat de jongen op de foto er simpelweg niet bij stil gestaan heeft om de onthaakmat onder de vis te leggen omdat hij natuurlijk heel opgewonden was door deze vangst!! (denk eens aan je eerste karper die je ving!! toen dacht je ook niet aan iets anders dan die karper!)

ik denk trouwens dat deze discussie verder overbodig is omdat we allemaal wel eens vergeten zijn om tijdens de fotos de onthaakmat onder de vis te leggen.
er is dus inderdaad geen enkele reden om die jongen af te kraken.

groeten rob
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

03-12-2002 11:31

hoy edwin,

ik merk hier ook enige afgunst tegen de jeugd, ik ben zelf ook nog vrij jong maar vis toch al zon kleine 8 jaar op karper , waarvan de laatste 5 jaar heel erg serieus.
het kan zijn dat ik je fout begrijp maar als ik het goed heb zeg je dat iemand die minder als 10 jaar op karper vist niet kan vissen om het zo maar eens grof te zeggen!

ik ben het er niet helemaal mee eens omdat ik genoeg jeugdige vissers ken die een stuk serieuzer met het karpervissen omgaan dan oudere die al jaren op karper vissen!

ook wil ik even melden of de meesten van ons uberhaupt weten waar voor de onthaakmat dient!! als een vis valt ongeacht van hoe hoog op een onthaakmat of niet loopt inwendig letsel op! belangrijk is wel dat de vis niet in de modder, stenen, hout valt want hierdoor gaat de hele slijmlaag de kloten op!

ik kan me trouwens voorstellen dat de jongen op de foto er simpelweg niet bij stil gestaan heeft om de onthaakmat onder de vis te leggen omdat hij natuurlijk heel opgewonden was door deze vangst!! (denk eens aan je eerste karper die je ving!! toen dacht je ook niet aan iets anders dan die karper!)

ik denk trouwens dat deze discussie verder overbodig is omdat we allemaal wel eens vergeten zijn om tijdens de fotos de onthaakmat onder de vis te leggen.
er is dus inderdaad geen enkele reden om die jongen af te kraken.

groeten rob
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

03-12-2002 11:31

sorry dat ik em twee maal gepost heb!

groet rob
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2002 11:44

pffff erg flauwe opmerking over die mat hoor duideljk zie ik de mat liggen en inderdaad de vis ligthangt er niet precies boven...tja kan gebeuren he? alsje een hat fotograveren bent en je draait wat om de vis in verschillende hoeken te fotograveren.
Ik geberuik zelf een onthaakmat en ophet moment heb ik inderdaad niet zon superdikke waar zelfs een milonairs bay jaloers op zou zijn! maar ik kan wel zeggen dat er bij nog nooit een vis is gestorven of onherstelbaar beschadigd is door een val!
gun die jongen toch die mooie vis en hou eens op met iederee keer andere vissers te bekritiseren

mvg martijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2002 11:44

ps die opmerking over betaalwater slaat helemaal nergens op! das pure speculatie!
mark hofman.

03-12-2002 14:16

het kan allemaal gebeuren.

maar mag je daar dan niet op gewezen worden?

dan ben je gelijk jaloers en probeer je iemand zwart te maken!da slaat nergens op.

dit is een discussie board dus iedereen kan voor zijn eigen mening opkomen. dus moet je iemand niet lopen afzeike op zijn mening!

ik denk nog steeds het zelfde over de situatie!(ook over betaalwater, dat had ik misschien niet moeten zeggen. maar ik heb er het wel het recht toe!)

en martijn inderdaad ligt is die vis er niet boven want de mat ligt een meter achter hun.

en ik weet niet hoe jij een vis verplaatst om andere fotoos te maken maak dat doe ik met de map, dus is ligt er altijd onder!

ik weet ook dat je niet grlijk een goede karpervisser bent als een onthaakmat heb. ken meer oudere mensen met een mat die niet kunnen vissen en met de vis omgaan.

er zijn bij mij in de buurt meerdere jongen karpervissers en die behandelen vaker de vis goed dan ouderen. dat komt omdat er een strenge sociale controle is en dat is vaak bij oudere mensen niet zo. die worden vaak niet op hun vingers gekeken. dat komt omdat ze geen respect hebben voor de jeugd.

mark
mark hofman.

03-12-2002 14:19

deze discussiebegon ook door mijn instict voor sociale controle. en de enige manier om die jongen op zijn fout te wijzen is door dit db.

zo kunnen bekenden van de jongen hem op zijn fout wijzen of hij leest het zelf.

mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-12-2002 14:25

ik vind wel dat je het op een andere manier zou kunnen brengen mark en als je een vis hebt opgetild en de fotograaf veranderd van positie dan kan je met de fotograaf meedraaien en dan kan je naast de mat terecht komen....zp te zien hield deze jongen d vis heel laag boven de grond dus er waren weinig risico's maar inderdaad hethad inderdaad beter gekund

mvg martijn
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

03-12-2002 14:50

Edwin, een mooi stuk, alleen doordrenkt met vooroordelen over de jeugd... jammer is dat.

met niet-brullende groet,
stefan
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

03-12-2002 15:07

Ik weet niet of het al gezegd is maar;
Stel; de visser onthaakt de vis keurig op de mat, maar omdat hij graag een foto wilt, tilt hij de vis van de mat. De fotograaf merkt op dat hij tegen de zon is staat, en vraagt de jongen een kwartslag te draaien.. Voor een fotootje waar je 10 sec over doet.
Hij hoeft het dus niet per definitie vergeten te zijn, maar enkel voor de foto ff om te draaien.?

mvg

Robbert
mark hofman.

03-12-2002 20:56

ik weet niet hoe jullie dat allemaal doen hoor dat draaien en zo met die vis.

je moet gewoon vooraf een plek hebben waar je die fotoos maakt. tijdens onthaken en zo dan heb je daar tijd genoeg voor om te kijken hoe die fotooos gamaakt worden.

je loopt met de vis in de onthaakmat naar plek schiet een paar fotoos en loopt met de vis terug in de onthaakmat terug naar het water. zo is er geen onodig gesjouw met de vis.

ook al zoude foto niet goed gemaakt kunnen worden dan is de enige die draait de fotograaf. het is trouwens vaak 1 keer nodig dat de vis draait en dat is om de andere flank te fotograveren.

mark
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

03-12-2002 23:18

Ik hou best van een goede discussie, maar dit slaat nergens op.

Ooh ja, Bart mogt je deze discussie toevallig volgen, van mijn kant ook een opmerking: Proficiat, en ik vind het een prachtige vis.


Richard
HansPeter van Ee

03-12-2002 23:43

Karpervissers

Opvallend binnen deze discussie is dat een jeugdige karpervisser aangevallen wordt door een andere iets oudere karpervisser omdat de onthaakmat niet onder de vis ligt.
Er valt natuurlijk wat voor te zeggen natuurlijk, al is het maar in het belang van de vis zelf.
Edwin heeft wel het gelijk aan zijn zijde door te zeggen dat het wat al te brullend c.q. verwijtend naar de jongeling in kwestie wordt gebracht.

In het verleden heb ik al eens met dit bijltje gehakt door kritiek te leveren op voormalig nederlands-record houder Mark Schuringa.
Hij staat in KW nr. 12 op blz. 58 met de record-vis van Nieuwkoop ook op de foto zonder onthaakmat.
Een zeer ervaren visser weet natuurlijk wat hij doet en ook hij houdt de vis niet echt ver van de grond.
Toch is er voor mij een maar, en dat is dat een vis last heeft van zijn gewicht op de kant.
Zet een dikbuikige vis op zijn buik op de grond, en de kans is al aanwezig dat door de druk op de buik de vis inwendig letsel oploopt.

Zelf heb ik ook enkele malen kritiek gehad op een foto van mezelf.
Op deze foto omhels ik Heer Olivier (zie KW. 27 in de handen van Webmaster Wielink) innig.
Men beweerde dat ik op deze manier de slijmlaag van de vis beschadigde.
Ten eerste was mijn T-shirt door en door nat, ik was nogal al in de weer geweest betreffende ochtend, het regende die dag bakken...
Ten tweede kan Olivier een zeer onrustig ventje zijn op de kant en de foto in kwestie is eigenlijk ook voortgekomen uit het feit dat ik Oli4 tegen mij aan moest drukken, want anders had meneer een stuiter op de mat gemaakt.
Daarbij is het ook nog eens zo dat de slijmlaag van de karper haar/hem beschermd, ook tegen ons de karpervissers.

Kijk heren karpervissers zo simpel ligt het eigenlijk, wij allemaal - jong, oud en nog ouder - kunnen heel wat van elkaar leren, zeker wat betreft elkaar in onze waarde te laten.
En dat is nu net wat ik filter uit de posting van Edwin, respecteer elkaar want anders krijgt men zelf van onder uit de zak.

met lerende groet

HPE
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-12-2002 23:46

je bent me weer voor hans-peter :smile:

mooi weergegeven, die filtering die ik er zelf uit trok ging nog iets verder en doelt op het relativeren binnen onze hobby.

met respecterende groet,
peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

04-12-2002 00:19

Beste Hans-Peter,

Ik denk jouw bericht een mooie en gepaste afsluiter is voor deze disussie. Maar waarschijnlijk is in mijn " filter " een vuitje geraakt, want respect filter ik niet uit het bericht van Edwin. OK, het bericht zet iedereen netjes weer op zijn of haar plaats, maar toch kwam bij mij de smaak van enige neerslachtigheid naar een deel van de nieuwe lichting karpervissers bovendrijven. Toch jammer van zo een nasmaak....maar dat kan ook heel goed een misvatting meinerzijds zijn.

MVG

Thijs
HansPeter van Ee

04-12-2002 00:29

Thijs

Binnen deze hele discussie is er van onderling respect vrij weinig terug te vinden.
Edwin zijn posting maakt dit toch al enigzins duidelijk, lijkt me.
Tevens zie ik het zo, een ieder die zich niet aangesproken voelt als jongere visser zou hier eigenlijk niet tegenin moeten gaan.
Elke generatie heeft zo zijn 'rotte' appelen, en die kan men binnen een hobby als de onze maar beter kwijt zijn.

met relativerende groet

HPE
Gebruikersavatar
Thijs van Rees
Berichten: 63
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Puttershoek
Contacteer:

04-12-2002 00:47

HansPeter,

In deze discussie is wat " disrespect " geslopen door reacties van diverse zijden. Het onderwerp van deze discussie was een fotootje, waarover een opmerking werd geplaatst. Deze had niks te maken met het niet respecteren van de vanger, slecht over de foto. Naar mijn idee is de gelukkige vanger is nooit, in welke vorm dan ook, aangevallen.
En over rotte appelen gesproken....die vind je overal, kijk eens om je heen! Ook ik ben ze liever kwijt dan rijk, niet alleen binnen onze hobby. maar ook er buiten. Jammergenoeg is een "filter" tegen dat kwaad nog niet gevonden.

MVG

Thijs
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

04-12-2002 02:16

voor u die reageerde door terug te stellen dat ik de jonge jeugd 'het vissen niet gun', ze met een klank van afgunst toe schrijf... misschien is dit zo, deels dan. Ik zit nu eenmaal het liefst alleen aan het water. desalnietemin gun ik een ieder zijn visserij. ik wens mijzelf geen enkele rechten toe te eigenen tot 'alleen-heerschappij' over een water, hoewel ik in mijn eerdere visserij in steenbergen en omstreken prima de ruimte had om op verschillende mooie wateren alleen te zijn.

Met andere woorden, ik was geheel alleen bezig in mijn visserij. Deze westbrabantse wateren werden met een onbeduidend frequentie bezocht door een klein groepie, laten we effe optellen, eh, een man of zeven. niet te gelijk, niet altijd. zo in het voorjaar zaten er immer een stel op water a, zomaar voor een week of drie, slechts in de weekeinde, en op water b gebeurde dat in de herfst. dan was water c weer vrij etc etc.

overdreven hengeldruk heb ik slechts gekend op 1 water, maar daar eh, lama, das te triest en off topic.

Dit waren jaren van rustig balanceren. Een veilige zelfverkozen patstelling naar een ieder haar tevredenheid. Kwamen ze, ging ik heen. Elders. Ik had mijn lege wateren, enkele slechts, en dit alles bestond met de gratie, dat je ook bereid moest zijn dan op wateren te gaan zitten waar geen bakken zijn te verwachten. Geen heldendom valt te verdienen, edoch een verhaal te schrijven. Wateren vanwege jeugdsentimentele waarden, of wateren waar het zo mooi is... och; die bakken... moet dat nou immer?

Ik gunde ze hun visserij, zoals ik ze nu nog steeds aan een ieder gun.

Persoonlijk denk ik iets anders aan te halen in mijn vorig schrijven, en dat is dat mijn reaktie meer was gericht tegen het in mijn ogen iets teveel zelfprofilering via anderen. Ik lees teveel hier op het board zulks een process. maar dit is inherent aan communicatie op het net. (naar het schijnt)

als je wilt vertellen dat je het zelf goed doe: Doe dan slechts goed. Vergis je niet. Dit is al moeizaam genoeg!
tevaak wordt gedacht dat door het stellen dat een ander het verkeerd doet, er een soort van denken ontstaat dat je daarmee zelf goed doet. maar is dit ook zo?

sommigen zijn zo overduidelijk steeds maar tegen. maar waar zijn ze dan voor?
sommigen zijn zo overduidelijk steeds maar tegen verkeerd, maar zijn ze daarmee goed?

afgezien hiervan....

De keuze alleen al van de titel van de topic (lekker slim) opent een smaak van wantrouwen, bitter riekend naar ik doe het beter hoor.... kom niet aan met ik wilde een opvoedkundig bedoelde topic starten. Ware ik de jongen van de foto, dan zou ik mij aangevallen voelen, en zelfs geheel terecht onterecht aangevallen voelen. Dat opent niets. sluit slechts .

afkraak=afbraak. een algehele sluiting van wegen tot communicatie.

maar goed, das mijn mening, eh, ownee stelling op non-persoonlijke titel ;o)

verder doelde ik nog op het mijns inzien te snel jezelf voordoen als zijnde die echte karpervisser. Ik wil niet stellen dat je binnen vijf jaar niet een technisch gesproken goede visser kunt zijn, zelfs een echte. (klote woord) maar ergens voelt het woordelijk voordoen als die echte karpervisser hier, eerder bedoeld word als zijnde moreel juist functionerend. En wat dat betreft heb ik vrees ik andere ideeen. Maar het is en blijft oneerlijk mijn eigen egocentrisme te gebruiken om neerdunkend te denken over anderen. Dit weiger ik dan ook. Daarom ging ik als zij kwamen.

deze topic raakte mij voornamelijk omdat ik mij juist probeerde te verplaatsen in deze jongen ALS ie, zoals is te verwachten, deze 'opvoedkundig bedoelde' ironisch smakend ('lekker slim') afkraak topic onder ogen kreeg.

verbeter de wereld en stop verbeteren! ;o)

groeten ed