Spiegelkarperprojecten.. wie, wat en waar?


Arjan van den Berg

24-01-2002 09:02

Beste Karpervissers,

De laatste tijd worden we overspoeld door berichten over spiegelkarperprojecten.
Het begon volgens mij allemaal in Amsterdam, gevolg door Groningen en het veel geroemde Ijsselspiegelkarperproject.

Later volgenden volgens mij nog iets rond Rotterdam, Haarlem en in de Linge.

Ook stond er in 1 van de karperwerelds een leuk artikel over Belgen Contra Nederlanders.

Wat ik me nu afvraag is of er nog meer spiegelkarperprojecten lopen?

En of er al resultaten zijn. Ik bedoel terugvangsten, groeigemiddelden etc.

Ik ben heel benieuwd,

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

24-01-2002 10:07

ik geloof dat ze er in de betuwe ook mee bezigzijn, heb daar al eens iets over gelezen.
groetjes Da Fox
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-01-2002 11:23

Mannen,

Binnenkort verschijnt er een handleiding spiegelkarperprojecten, welke door de commissie belangenbehartiging van de KSN gemaakt is. Op Carp 2002 wordt ze officieel gepresenteerd.

Uiteraard staan daarin de lopende of in oprichting zijnde SKP's. Voor zover ons bekend natuurlijk.

Tevens is er vorig jaar een overleg tussen de verschillende projecten gestart. De werktitel is voorlopig Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten, COS dus.

Daar de handleiding nog niet definitief en officieel is, is het niet aan mij om (een deel)van deze handleiding nu te publiceren, maar ze volgt zeer spoedig.

Naast alle wat grotere projecten zijn er inmiddels ook een aantal kleinschaligere projecten, al dan niet met monitoring.

Wil je ook een project starten en weet niet hoe te beginnen, of wil je actief in een lopend project deelnemen? Neem gerust eens contact op.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-01-2002 16:41

Klaas,

Komt in die handleiding ook de voortgang van de verschillende projecten aan de orde!
Net zoals Joris dat jaarlijks presenteert?

Ik ben zelf heel benieuwd naar bijvoorbeeld de ontwikkelingen in Groningen, Nieuwkoop en de plas in hoofddorp, Belgen contra Nederlanders..

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-01-2002 00:02

Bertil,

Niet de voortgang komt aan de orde. Het is puur een handleiding. De voortgang van de projecten is aan de uitvoerders zelf.


MVG

Klaas
Gerrit Veldhuizen
Berichten: 13
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-01-2002 20:37

Aan alle geinteresseerden!
Het COS(Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten) is nu een feit! Gisteren is dit in gezamenlijk overleg van de aanwezigen van de lopende Spiegelkarperprojecten van Amsterdam,Zwolle,Nieuwkoop, Woerden, Weesp,de Zaanstreek, Leiden,Z-Holland Noord, Z-Holland Zuid en de in oprichting zijnde Spiegelkarperprojecten in Haarlem en de Betuwe besloten. Let wel,dit zijn niet de enige S(s)piegelkarperprojecten die in Nederland bestaan, het is ook geen besloten club! Meer informatie over het COS, de werkwijze en deelname hieraan volgt zo spoedig mogelijk.

Groet, Gerrit
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-01-2002 21:56

Klaas en Gerrit hebben al het nodige al gezegd, ik zou zeggen: kom naar Carp, daar vind je een apart onderdeel Spiegelkarperprojecten waar je alles aan de weet kunt komen.
Trouwens, met de term Belgen (Bertil bedoeld spiegeltjes afkomstig uit Belgie, in de meeste gevallen van Vandeput in Zonhoven)heb ik wat moeite en wel om de volgende redenen:
- Belgisch ras bestaat niet
- De spiegeltjes die Vandeput levert kunnen van ieder ras c.q. kruisingen van rassen zijn, daar Vandeput alleen maar broed koopt waar dat op dat moment maar het goedkoopste is en dit broed in ca. 2 a 3 jaar op laat groeien in zijn vijvers.
- Die z.g. Belgen kunnen dus van oorsprong komen uit Tsjechie, Hongarije, Polen, Duitsland, Frankrijk etc. dus absoluut geen bepaald ras of kruisingen van bepaalde rassen.
- elk jaar koopt hij nieuw broed (nogmaals waar dat maar het goedkoopste is), iedere jaarlichting zijn dan ook andere spiegeltjes en er is absoluut niet tevoren te zeggen of dit nu wel of geen -giganten- zullen worden.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-01-2002 17:24

Komen er in België ook van deze projecten? Zou wel mooi zijn...
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-01-2002 17:30

Mark,

Als ik de schrijfels in het VBK magazine een beetje volg is het inderdaad zo dat men in België ook wel bezig is om op sommige wateren Spiegels uit te zetten, of dit ook op de open kanalen en rivieren gebeurd weet ik niet.

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Arjan van den Berg

27-01-2002 17:44

Bedankt voor de antwoorden, ik zal als ik naar Carp ga zeker even langs gaan bij de stand over de SKP.

MvG

Arjan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2002 21:23

Mark,

Bij de VBK infobalie op Carp 2002 kunnen ze je alles vertellen over Spiegelkarperprojecten in Belgie.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-02-2002 01:04

Aart,

ik stond erbij op Carp toen die Urker melding maakte van dat spiegeltje. Leuk om zo'n vis dan op te zoeken in het "grote-spiegelboek".Joris Weitjens was als een kind zo blij dat het IJsselspiegelproject een terugvangst had........leuk!

Henri
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-02-2002 01:56

Nou Henri, die Urker heet Dirk hoor en is ook lid van KSN regio Zwolle. Voor zover tot nu toe bekend in Nederland heeft dit spiegeltje de langste afstand gezwommen. Op 21-9 2000 bij Olst uitgezet in de IJssel met een gewicht van iets meer dan 1100 gram en nu bijna op de grens Ketelmeer/IJsselmeer teruggevangen op ca. 7 pond en dat met een boilie van 25 mm! En natuurlijk zijn wij erg blij met iedere terugvangstmelding, gezien de unieke gegevens die je hierdoor krijgt.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

05-02-2002 13:01

Er wordt zo in zijn totaliteit meer bekend over het gedrag van karper op openwater & dat is ook zeker een mooie bijkomstigheid.

Je zult zelfs overwinteringsplaatsen & dergelijke kunnen bepalen.....

Dat visje is flink gegroeit zeg! Of heeft Dirk enkele dagen flink gevoerd met een boilie op een bodybuildbasis? :grin:
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

05-02-2002 13:05

Bij ons op een zandafgraving met een aan eengesloten slootjes-poeltjes-stelsel zijn enkele jaren geleden(1997 & 1999?) 3 jarige schubkarpertjes uitgezet & die worden nu op gewichten gevangen van 12/14 pond. Die spiegels kunnen dat gewicht wel bereiken na 2 jaar in plaats van 4 jaar of niet Aart?
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-02-2002 23:15

Inderdaad Henri, de top van die spiegeltjes zijn in hun 6e/7e jaar al meer dan 20 pond.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

05-02-2002 23:28

Hoi Aart,

Was het Dirk Weselman die dat spiegeltje aan jou toonde? Hij heeft ons jaren terug een beetje op weg geholpen op het grote sop...goeie kerel he? Hij was zelf zeker ook verrast en blij of niet! Als er iemand staat te springen om nieuw spiegelbloed dan is hij het wel (op het grote water).

gr RAY
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

06-02-2002 01:50

Dan ben ik benieuwd hoe groot die spiegeltjes nu zijn die er bij de tweede uitzetting bijzaten.......toch jammer dat ik daar niet bij kon zijn, daar hadden eigenlijk ook wat fotootjes van moeten worden gemaakt.

Ik kan nu wel ongeveer vergelijken welke soorten daar sneller groeien, spiegels of schubs......weet de uitslag al.......toch maar eens daar te penvissen voor de "wetenschap".
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-02-2002 22:20

Raymond, inderdaad was het die Dirk.Inderdaad was hij ook zeer benieuwd wel spiegeltje het zou zijn, daarom had hij ook 2 haarscherpe dia's en een diaviewer meegenomen. Binnen een paar minuten was dit visje teruggevonden tussen de uitzetfoto's.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

06-02-2002 22:47

Aart,
Jammer man dat ik er niet bij was, ik was net weg volgens mij! Ik stond er ong. een uur te kwijlen ...wat een prachtvissen allemaal zeg!!!!!! Wel flippen hoor dat julie hem of haar zo snel herkennen!

gr RAY
Arjan van den Berg

07-02-2002 08:47

Beste Aart,

Is de terugmelding van deze Dirk de eerste terugmelding die jullie schitterende project heeft gehad?

Hopelijk komen er nog vele binnen zodat er iets meer inzicht komt in het trekgedrag.

Is het niet een idee voor jullie regio Zwolle om zeg maar alle spiegels dus ook de grotere gewoon bij te gaan houden? Fotoalbum van maken enz.

Of is daar geen animo voor?
Gezien die spiegel die gevangen is bij zwolle en bij lelystad lijkt me dat heel zinnig.

MvG

Arjan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-02-2002 17:51

Beste Arjan, gelukkig is dit niet de eerste terugmelding. We hebben redelijk wat terugmeldingen gehad, alleen de meeste van vaste stok vissers die nu eenmaal geen foto's maken en dat is zonde.
Tot je geruststelling kan ik zeggen dat we alle foto's van gevangen spiegels, die we binnenkrijgen, opslaan. Dus ook die van grote spiegelkarpers die nog niets met de uitzettingen van de laatste 2 jaar te maken hebben.
Arjen Lans

08-02-2002 16:37

Aart,
Het moet een geweldig idee zijn om over een jaar of tien alle gegevens te bundelen in een naslagwerk en dit periodiek te updaten. Je weet zelf dat er al veel geschreven en gespeculeerd is over het trekgedrag van karper op open water(Naefje kwam zelfs vanuit A'dam bij ons op de koffie). Tot op heden heb naast de bekende veralgemeningen nooit een studie over een langere periode gezien.

Zijn er plannen in die richting? Ikzelf zou naast het groeipatroon het meest geinteresseerd zijn in individuele trekgedrag van een vis. Ontstaat er schoolvorming met andere (bekende vissen), wat is het trekgedrag van die school vissen, zijn er project spiegeltjes die (na verloop van tijd) alleen op pad gaan, enz, enz. Boeiend en zeer leerzaam.

Veel succes,
Arjen Lans