Bedreigingen voor de karpervisserij


Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-01-2007 22:25

Henk, is niet zo moeilijk. De helft van alle karpervissers zit in de leeftijd t/m 25 jaar. Daar is op zich helemaal niets mis mee. Maar mede daardoor is het totale aantal karpervisers wel explosief gestegen, dus ook de bijbehorende hengeldruk, met name op de ca. 10% van alle wateren waar wel ca. 90% van alle karpervissers vissen...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

24-01-2007 22:37

Uitstraling.

Zeker op jongere leeftijd (zoals Aart aangeeft t/m 25) is uitstraling iets waar iedereen tegen op kijkt. Uitstraling kan je op verschillende manier krijgen.

- Wie de beste is.
- Wie de stoerste is.
- Wie de gekste is.
- Wie het meest kan zuipen.
- Wie iemand in elkaar slaat.
- Wie de grootste vis vangt.
- Wie voor de karpers op komt.
- Wie zijn eigen mening heeft.
- Wie iemand op de kast kan jagen.

Ook als je wat ouder wordt is uitstraling nog steeds belangrijk (zie werknemer en baas verhouding), maar vaak is ouder zijn ook een vorm van uitstraling krijgen. Iemand die uitstraling heeft krijgt vanzelf respect.

Doordat karper een trend is geweest en misschien nog steeds is, kom je dat dus ook tegen in onze hobby.

Voorbeeld:
Vroeger op de basisschool viste ik elke dag op een vijver tussen de woonwijken (je kent het waarschijnlijk wel). Ik ving me visje daar en elke dag was ik daar te vinden. Op een goede zaterdagmorgen zat ik te vissen en ving niets. Een klasgenoot van mij en een goede visser kwam ook een keertje vissen. Hij gooide op een plek in waar ik nooit viste en hij ving binnen 5 minuten een vis.

Je weet al waar ik de komende weken daarna heb gevist (want hij viste daar maar 1 keertje). Ik vond hem goed en geweldig. Hij kreeg respect van mij en ongemerkt (of opgemerkt) ga je kopiëren omdat jij ook zo wilt zijn als hem.

Wat we nu zien (al jaren) is een ware ponden race. Dat is het idee (terug komend op het mentale model) om een goede visser te zijn. Een grote vis maakt je een goede visser, dat zit tussen de oren. Maar probeer jij er dat maar eens uit te krijgen.

Nu geef ik een voorbeeld over vissen, maar zo gaat dat dus ook met rotzooi trappen. Niet iedereen neemt vissen zo serieus als wij doen. Ik heb vroeger ook veel rotzooi getrapt. Niet aan de waterkant maar op straat. Je fokt elkaar op. Doet de 1 het, dan doe jij het ook. Kopieergedrag in grootste vorm. Hoe jonger je bent hoe beter beïnvloedbaar. Helaas gebeuren straattaferelen ook langs de waterkant.

Daarom zijn de KSN initiatieven voor de jeugdige karpervissers ook GEWELDIG!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2007 22:41

Ik mag die Bas wel...gooit zinvolle dingen in de groep :wink:
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

24-01-2007 22:45

Ok`e Aart,

maar toegenomen hengeldruk en wantoestanden hoeven niet automatisch samen te gaan.
jongens die ik vaak aan het water spreek (vallen inderdaad in die categorie,) hebben vaak geen eens een schepnet bij zich.
ze kunnen net zo goed naar de voetbal club gaan, of naar de kroeg, maar nee, ze gaan karpervissen. en dat verbaast me, sommigen hebben geen eens een echte reden, het gevoel zoals 'wij' dat hebben missen ze, maar toch vissen, dat snap ik niet.

gr, henk
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

24-01-2007 22:46

En komt er ooit nog eens iets
echt zinvols uit dit topic :D

Gr Raymoendo.
Henk dit zijn een seizoenvissers.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-01-2007 23:14

Een erg zinvolle opmerking is al eens eerder ergens geplaatst.
Wil je een gesloten tijd invoeren die voor de vis werkelijk zin heeft moet je de drukke maanden kiezen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

24-01-2007 23:17

Daar zullen onze buurlanden niet
blij van worden.
Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-01-2007 23:20

Ook ik wil mijn mening even kwijt in dit topic. Ik vind het altijd zeer moeilijk om iets bij te dragen aan dit soort topics, maar ik lees ze wel altijd. ik vis vanaf mijn vierde levensjaar, maar pas 5 jaar gericht op karper. Ik heb dus de hele revolutie in het karpervissen niet meegemaakt, maar er wel veel over gelezen.

Ik denk dat vroeger mensen vrijwel alleen viste vanwege de passie voor het vissen en de liefde voor de natuur. Toen grote merken er geld in zagen, en de hele boilie revolutie tot gang kwam, is het iets voor het grote publiek geworden. Het ene merk bracht nog betere en duurdere artikelen op de markt, en het werd ook makkelijker om karper te vangen. Het is gewoon een rage geworden. Het is niet duf naar een dobber staren, maar het heeft een veel dynamischer imago gekregen. Want zeg nou zelf, iedereen kan een set kopen en een hengel inflikkeren, een paar boilies ernaast en vangen maar. Dit gaat natuurlijk niet voor iedere stek op, maar in grote lijnen wel... Dit volk, dat om deze reden vist, zal nooit zoveel voor de karper voelen als dat wij dat doen.

De grootste bedreiging voor de karpervisserij is het imago dat karpervissen in de loop der tijd gekregen heeft. Dit imago trekt namelijk de sjappen aan die het voor de rest verpesten. Karpermerken spelen hier handig op in, en verdienen er goud geld mee.

Als laatste wil ik nog even kwijt dat de jeugdige karpervissers natuurlijk niet allemaal sjappen zijn. Er zijn zat jeugdige vissers die niet de beste willen zijn, maar gewoon samen willen genieten van het vissen en het buiten zijn.. Maar dit is natuurlijk overbodige informatie.
Ik hoop dat deze post als een (bescheiden) bijdrage aan dit topic gezien wordt.

Mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-01-2007 23:25

Volgens mij wordt het cirkeltje steeds ronder gemaakt met een conclusie die al veel eerder ter sprake kwam.
De visser op zich is de grootste bedreiging voor het vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

24-01-2007 23:29

en de topicstarter denkt : ik bemoei me er niet meer mee.... 8)
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

24-01-2007 23:30

Die sjappen bevinden zich net zo goed
onder de oudere vissers hoor Tim.
Misschien nog wel een leuke vraag zou het kunnen
dat de karpers meer beschadigd raken door het in hun onderbek haken
van tegenwoordig dit in tegenstelling tot de klasiekere manieren van het vissen met pen of freelijnen of iets anders niet zelfhakends, waardoor
de vissen in hun bovenlip gevangen werden?

Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

24-01-2007 23:36

Tim,

ben het wel met je eens, maar het imago sjappen aantrekt??
kijk; vroeguh, zat je met een bos riet achter de oren op karper tevissen, ja, echt, ook ik liep wel eens op de sokken. de handel werd uitgebreid, beetverklikkers, andere hengels, plu`s , stoelen, stretchers, nog grotere tenten, boilies, noem maar op, maar tussen de oren zat het nog steeds goed, de karper bleef in onze beleving een mysterie.
waarom hebben de sjappen het riet tussen de oren imago niet over genomen?
is het allemaal te makkelijk geworden? is het mysterie weg, door dat het gewoon domweg voeren is, en ze komen vanzelf wel?
vroeger was je de bikkel als je op je achterwiel kon rijden, of een mooie Kreitler had, is dat nu de karper geworden??

gr.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-01-2007 23:59

Het is volgens mij zeker een stuk makkelijker geworden, je kan het altijd moeilijker maken dan dat het is. Als je riet tussen de oren hebt, dan zoek je ook wel een beetje uitdaging, toch? ik ga niet op een bepaald kanaal vissen, omdat ik dan geen oog dichtdoe... nu in de (semi) winter is het daar een stuk lastiger, en die sjappen zie ik er nu niet. (te moeilijk voor ze? te koud misschien?)
Alleen het feit dat je ze nu niet ziet geeft voor mij al aan dat ze geen riet tussen de oren hebben, en het dus inderdaad alleen doen als het makkelijk is..

En die kreidler is het voor mij ook nooit geweest, dat is een puch monza. En die mag gewoon mee tot aan het water, achter mijn tent. kan je mooi een rondje spiralen in het gras :cry:

mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-01-2007 09:46

Tim,

Ik vraag me werkelijk af wat de commercie te maken heeft met de toename van het aantal karpervissers. Vraag 999 van de 1000 niet vissende jongeren wat Fox of Delkim is, en ze hebben geen flauw idee. Die commercie begint pas te werken als ze beginnen met vissen. En dan zijn ze een gewillige prooi. Toen ik 16 was, moest ik ook per se merkkleding hebben om er bij te horen. Hetzelfde geldt voor visspullen.

Douwe,

Het cirkeltje was bij mij al een tijdje rond ;)
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

25-01-2007 10:31

We weten inderdaad wie de dader is. Alleen de daders zelf weten niet de oplossing. Dat is niet de schuld van iemand of van een bedrijf.

Het is een gebrek aan kennis. Er zijn geen concrete oplossingen beschikbaar voor die mensen(de vissers) om verminking van vissen te voorkomen. Ze weten gewoon niet hoe ze dat aan moeten pakken. Iedereen kan er over nadenken, maar dat is niet de manier (model) hoe iemand vist.

Bedrijven zouden daar op in kunnen spelen. Om zich in de zetten voor de gezondheid van de karper maak je het merk sterker (zie vorige posting over uitstraling). Stiekem hoop ik dat die bedrijven meelezen.

Het ontbreken van kennis bij vissers is HET probleem, waarborg van gezondheid van de vissen is een stap die moet worden toegevoegd tijdens het vissen. Iedereen heeft zijn veters leren strikken aan de hand van het voorbeeld van iemand en door het later zelf uit te proberen. Wanneer een groot deel van de vissers geen juist voorbeeld heeft voor het behoudt van gezondheid van vissen kunnen ze dat ook niet leren en vervolgens toepassen. Hoe kunnen we dat probleem dan oplossen? Er zijn wel mensen mee bezig, maar de vraag is of ze wel het publiek bereiken dat ze eigenlijk willen bereiken.

Er zijn meerder technieken (volgens mij 9) om mensen te beïnvloeden. 1 daarvan is beargumenteren. De techniek die we veelvuldig hier op het forum gebruiken. Alleen richten we dit op de verkeerde personen. Daarnaast zijn er dus nog andere technieken (8 ) om iemand te beïnvloeden in zijn vorm van visserij. Door het beïnvloeden verander je de stappen van zij/haar visserij. Je verandert zijn strategie en denkwijze.

Het is belangrijk om te weten dat iemand beïnvloeden niet direct gedaan wordt door het probleem om tafel leggen. Dat kan ook anders. Verboden visserij is waar velen bang voor zijn, maar ook met een omweg kun je in mijn ogen bereiken dat veel vissers veilig gaan vissen.

Ik reed vanmorgen op mijn fiets door de weilanden. Lekker koud, de zon die op kwam. Ik heb mezelf voorgenomen om tijdens de zomer eens wat drukke wateren op te zoeken. Te bestuderen hoe “de daders” zich nu gedragen en wat hun stappen zijn van hun visserij. Daarnaast zal ik ook gaan kijken naar de vissers die wel denken aan veiligheid. Ik kan daarna een vergelijking maken en kijken wat voor stappen er worden overslagen. We kunnen dat wel gaan verzinnen met ze allen, maar dat heeft geen zin. Jij kan niet bepalen hoe iemand anders denkt, dat moet je bestuderen. Wat ik met de resultaten doe weet ik nog niet.

Tot zo ver…..
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2007 10:37

Dat verwonderd mij niets Martijn J jij loopt al heel wat jaartjes mee op karperforums.

De bladen en de media zijn samen met de commercie heel hard bezig om geld te verdienen.
Is ook niks mis mee.

Sportvisserij Nederland doet prettig mee, promotie van de hengelsport en dat zo mooi mogelijk met zoveel of zo zwaar mogelijke vangsten.
Missies mislukken zelden en vaak wordt er door één persoon net op het laatste moment toch nog "gescoort".
Zo is vissen een vrijwel 100 % slagen in je missie geworden, terwijl dat in werkelijkheid vaak anders is.
Het verhaal wordt goed gebracht en iedereen denkt: "dat kan ik ook".
Het beeld is neergezet.

Sportvisserij Nederland vist op een plas die in de cursus visstandbeheer het predicaat zwaar overbezet zou krijgen.
Sensas traint daar met de teams omdat je er zo mooi op aantallen kunt vissen en je kan daar wennen aan karper aan je dunne lijnen.
De plas stond hier onder zwaar vuur, je hoort er niets meer van.
Het doel is zo goed, ja ja.

Ik denk dat het eerder begint dan met daadwerkelijk vissen, ik kom teveel jongeren tegen die niet vissen maar gewoon langs komen met hun klere brommertjes om de vriendjes te bezoeken tot midden in de nacht.

Daar begint het vaak, niet uit een innerlijke drang maar op resultaat van vriendjes.

Zo wordt de trent gezet en de ellende voor de vis begint.

Dit zou misschien wel een kreet om een betere opleiding en voorlichting kunnen zijn.
Verboden te vissen op roofvis onder de 10 jaar bv, eerst een goede ondergrond met de vaste stok of in ieder geval op witvis.
Soms denk ik teveel aan dingen die niet te verwezenlijken zijn, daar doet dit topic in ieder geval aan mee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

25-01-2007 11:22

Douwe Bijlsma schreef:Daar begint het vaak, niet uit een innerlijke drang maar op resultaat van vriendjes.


En tegenwoordig is er makkelijk veel resultaat te behalen. Iedere idioot die een bonk lood met een boilie in het water kan laten zakken, kan (grote) karper vangen. En als je vriendjes daar bij staan te kijken, dan is het visvirus snel overgebracht.

Voorlichting is in mijn ogen de oplossing. Viscursussen zijn niet eens nodig, aan de waterkant is er ook veel kennis over te dragen. Let eens goed op kinderen die aan het vissen zijn. Ik zie te vaak dat ze een vis niet eens kunnen onthaken. Schroom dan niet om te helpen. Ik heb zelf al mening voorntje kunnen redden. En die kinderen hebben meteen eeuwig respect voor je ;)

Ik zie trouwens niet alleen problemen binnen de karpervisserij. Nu ik in de winter regelamtig met kunstaas vis, zie ik ook hier veel problemen. Mensen die zonder goede tangen op pad gaan, die bang zijn een snoek vast te pakken, etc.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

25-01-2007 15:01

Douwe,
Waar haal jij het vandaan dat Sportvisserij Nederland prettig mee doet met de commercie? Verklaar je nader...

Martijn,
Volgens jou zijn vis/jeugdcursussen niet nodig....Heb jij dan 200.000 vrijwilligers klaar staan???
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2007 15:21

Tsja Robert er staat dat Sportvisserij Nederland prettig meedoet in de vorm van promotie.
Maar wil jij zeggen dat ze niet aan de commercie meedoet dan?
Iedere wedstrijd, film of TV uitzending staat bol van de reclame.
Enne reclame is commercie.
Ook over die visplas lieten ze zich lovend uit omdat het doel zo goed is.
Vissen is een hobby, geen religie!
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

25-01-2007 15:37

Commercie is een winstoogmerk, dat heeft een vereniging niet....en hoe wil jij een blad en tv programma maken zonder sponsors dan??? Hoeveel betaal je nou voor een abbonement van Hét Visblad? Lijkt me niet echt commercie...Vind t een hele slechte vergelijking

En de vispas heeft al helemaal niks met commercie te maken, even los van het feit of je het er mee eens bent of niet
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-01-2007 18:59

die VISPLAS!!!!!!!!!!!! niet de visPAS.

Alhoewel de vispas wel degelijk een winstoogmerk kent en maar goed ook.

Ik begrijp dat jij je werkgever wilt verdedigen.
Commercie is een winstoogmerk oke, je maakt met sponsering geen winst ook oke.
Tenminste wat is winst, een snoepreisje betaald door merken is dan wel geen winst maar het kost ook niets, dat is winst.
Prijzen bij wedstrijden door sponsering is geen winst maar het kost ook niets.
Het is maar hoe je winst interpreteert.
Geen verlies op organiseren is ook winst namelijk.

Het is een vereniging helemaal niet verboden om winst te maken hoe willen ze anders bestaan?

Laten wij er maar mee stoppen dat lijkt mij verstandiger.
Vissen is een hobby, geen religie!
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

25-01-2007 19:24

Beste Bas ,
er wordt door bedrijven wel degelijk nagedacht
over meer voorlichting( was te lezen in de laatse Spiegel) P.B
products gaat b.v een uitleg bij hun leadcore doen hoe er veiliger mee om te gaan.Hoop dat andere bedrijven hun goede voorbeeld gaan volgen.

Gr Raymoendo.
Laatst gewijzigd door Raymond Vis op 25-01-2007 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

25-01-2007 19:36

Raymond Vis schreef:Beste Bas ,
er wordt door bedrijfen wel degelijk nagedacht
over meer voorlichting( was te lezen in de laatse Spiegel) P.B
products gaat b.v een uitleg bij hun leadcore doen hoe er veiliger mee om te gaan.Hoop dat andere bedrijfen hun goede voorbeeld gaan volgen.

Gr Raymoendo.


Klopt. Al 2x zelfs. (mijn fout!)

Dat onderdeel was er even bij in geschoten. Veel bedrijven kunnen een goed voorbeeld nemen aan PB. Daarnaast stopt het niet alleen bij artikelen, maar gaan ze ook verder in presentatie e.d.. Dit soort initiatieven zijn geweldig.

Ik hoop net zoals jou dat meerdere bedrijven dit ook op pakken. Daarbij komt ook wel de vraag of bedrijven zich er uberhaupt wel mee bezig houden. Piet Vogel krijgt regelmatig met het fenomeen gehavende karperbekken te maken. In hoeverre is dit bij andere bedrijven / vertegenwoordigers zo?

Het siert PB dat ze het goede voorbeeld geven. PB is een sterk merk met kwaliteit en vertrouwen. Dit soort neven activiteiten maakt hun bekender maar vooral een sterker merk! (LEES DIT BEDRIJVEN EN DOE ER WAT MEE!)
Raymond Vis
Berichten: 268
Lid geworden op: 19-07-2006 23:35
Locatie: Den Haag

25-01-2007 19:47

Bas,
denk dat de meeste bedrijven te weinig
aan fieldtesten doen merk dat soms aan kleine dingen in hun produkten ,
maarja dat kost centjes die ze liever in hun zak steken.
Gaat ze op den duur hun kop kosten.Want ieder die veel vist gaat dit
zeker merken.Die lezing van Piet is zeker een aanrader, als je maar niet te veel op de aftitelling let :wink: .
Gr Raymoendo.
Beter goed Waterland Baits dan slecht ...........
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

25-01-2007 19:59

Raymond,

Altijd maar dat geld ;).
Soms begrijp ik niet waarom mensen een merk of service starten. Het gaat om geld verdienen maar ze verdomme het om geld uit te geven. Met een paar goede en creatieve oplossingen kan je meer geld verdienen en meer inzetten voor de visserij.

Met bijvoorbeeld een beloning kan je ook vissers beinvloeden!

Fieldtesten is in mijn ogen 1 van de dingen die onontbeerlijk is bij het maken van een aas. Ik kijk stiekem even naar het usability testen. Daarbij kun je met 5 testgebruikers 75% van de gebruikersvriendelijkheids fouten eruit halen. Ik verwacht dat het fieldtesten voor 1 aassoort ook met 5 testers een redelijk kijk geeft voor de kwaliteit van het aas. Er zijn alleen wat meer variabelen dat usability testen, alleen kan je de test ook langer uitvoeren. Ik heb zelf geen ervaring hoe dat in het echt werkt.

Daarnaast doet mond-tot-mond reclame het altijd nog het beste. Vertrouwen en beinvloeden van de gebruikers van het aas. Dan kom ik weer terug op de 9 methodes ;) en ik zal ze nu opschrijven:

- Redeneren
- Inspireren
- Vragen
- Een goed gevoel
- Onderhandelen
- Een gunst vragen
- Stille bondgenoten
- Autoriteit
- Dwang

Maar goed, nu lul ik weer de discussie een hele andere kant op.
Plaats reactie