Freezers mee naar Frankrijk...


Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

22-01-2007 22:40

Nee ok, maar ga liever op safe, snap je?

Maar toch bedankt voor je snelle reactie!

Grtz Der BrUiNe
¤¤¤PROOST¤¤¤
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

23-01-2007 14:52

nogmaals....
Schimmel op mijn aas geeft mij een extra onzekerheid over de kans die ik maak tot de betere vangsten.
Ik heb genoeg voorbeelden van vangsten op iets beschimmelde boilie’s maar ik wil dit zelf ten alle tijden proberen te voorkomen. Zeker na een lange reis (buitenland) kan ik mij niet indenken dat ik aan de sessie moet beginnen met voer waar ik niet van op aan kan. Ik weet ook wel wat truckjes om de boilie’s van de schimmel te ontdoen maar ideaal is anders. Voorkomen is beter dan genezen!

Waar ik wel veel vertrouwen in heb is VERS voer. De ready’s met conserverings middel en de lang houdbare luchtgedroogde knikkers vallen hierom voor mij af. Mijn voorkeur gaat uit naar aas dat dus kort daarvoor gerold is met verse ingredienten die niet al eeuwen op de plank in de winkel liggen.
Ik ken een boilie bakker die de nodige bollen (0.5 tot 2 Kg) voor elke voerbeurt vers maakt. Ieder zijn meug..Prima aanpak m.i.
Ik ben mij bewust dat het invriezen van boilie’s een negatief effect op de smaak (kwaliteit) heeft. Proef het verschil maar eens van een brood, vers uit de bakkerswinkel of hetzelfde brood na een dag in de vriezer. Met vers aas kan je het volgens mij ook allemaal wat simpeler houden om toch kansrijk te zijn. Liever een vers stroopwafeltje dan een oude moorkop…

Met dank aan Luc is enige relativatie op zijn plaats;
“Liever met een konijnenkeutel tussen de karpers dan met een superbol naast de kwestie.”
Maar; Na de stek (lokaliseren) komt het aas voor mij duidelijk op de tweede en derde plaats als het om belangrijke items gaat in de karpervisserij! (kwaliteit van aas & voerstrategie)

Om er zeker van te zijn dat ik een paar weken de natuur in kan zonder gebruik te maken van een vriezer heb ik de volgende methode bedacht en een paar maal getest. Ook in de warme zomer maanden en bij langdurige regen. Het voordeel t.o.v. het vacuum zuigen van speciale boiliezakken is groot. Nadeel van vacuum is dat er altijd zakken open (lek) gaan en dat de boilies vaak wat gaan scheuren. Temperatuurschommeling door dag na nacht geven vaak al een probleem met vacuum. En als de vacuum van de zak is dan sta je daar in de natuur zonder zuig,- en seal-apparaat.
Ik bestel mijn (vriezer)bollen bij een leverancier waar ik de laatste drie jaar met tevredenheid de karper mee bejaag. Ik kan het zo plannen dat de bollen gerold worden op de dag van vertrek (Ik rij graag snachts) De bollen worden gemaakt op het moment dat ik zelf de auto sta in te pakken (kan het makkelijker en verser?) voor een langere buitenlandsessie (zeg maar 8 á 10 dagen incl. reis)
Met een kleine omweg haal ik de vers gedraaide bollen op. Deze hebben dan een paar uur op droogrekken gelegen. De kilotjes die ik nodig heb voor de eerste dagen gaan in de plastik zakken van de bollenbakker. De rest wordt tegen schimmel beschermt door de bollen in emmers te doen. Ik gebruik hiervoor goed sluitende emmers (voor 10 kg satesaus). Per emmer doe ik 7.5 Kg boilie tot de rand. Vervolgens neem ik maismeel (niet duur, andere meel soorten heb ik niet getest. Boilies mee nemen in dezelfde mix als waar ze uit bestaan kan ook maar is wel kostbaarder) en strooi dit over de boilie’s. Goed kloppen en schudden zodat alle lege ruimtes tussen de boilie’s gevuld worden met maismeel. Reken op twee kilo maismeel per emmer. De emmers laat ik vanaf dit momen gesloten tot ik het aas nodig heb. Het kan geen kwaad om elke dag de emmer om te draaien (mitzs de deksel goed gesloten is )
Het is mij opgevallen hoe weinig vocht er op deze manier uit de boilie ontrokken wordt t.o.v. drogen van boilies in droogzakken. De boilies worden minder extreem hard en het maismeel blijft meel…gaat niet klonten…blijft droog.
Een paar uur voordat ik de boilie’s ga gebruiken zeef ik de benodigde hoeveelheid uit het maismeel.
Ik flavour de bollen na met schoon water (uit de natuur) gemengd met wat flavour (even schudden in een emmer die gesloten is en blijft omdat het in de bol moet trekken en niet moet verdampen) Deze moeite neem ik omdat ik er van uit ga dat droge bollen als een spons de omgevingsgeur opnemen. En dit wil ik niet bij een modderige of “vuile” bodem.

Boilies die na de sessie niet gebruikt zijn kunnen alsnog de vriezer in. (wel eerst de maismeel eruit met de zeef!)
Een ander voordeel van het gebruik van emmers is dat het tegen een stootje kan. Ik ben nog geen (knaag)dier tegengekomen die de emmers had aangevreten. In een regenbui hoef je je ook geen zorgen te maken dat de vochtigheid je bollen aantast.
Succes ermee!

Groet,
Rob van Riet
Danny Mieremet

23-01-2007 15:03

Goed verhaal!
Als je ze wel vacuum laat trekken mot je er gewoon voor zorgen dat je niet te grote porsies doet. Zodat, als er een zakje kapot gaat, niet alles kapot gaat.

Gr
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

23-01-2007 15:32

Is er hier iemand die wel eens boilies eet???


ik doe dat wel. Ook wel eens boilies gegeten die een paar dagen in het zout hebben gelegen?? ik wel, en die dingen smaken zouter dan de pis van de servischegreppelschijter. Ook als je ze afspoelt smaakt het zout, dat is er helemaal ingetrokken. Hoeft niet een nadeel te zijn, tis maar dat je het weet :wink:

Ipv zout kun je ook suiker nemen. Kun je nooit overdoseren, en het zuigt ook het vocht weg. Alleen word het een pikbende. Maar in Frankrijk hielden wij ze mooi een dikke week goed. Toen we weggingen was er nog geen spoor van schimmel. En de boilies smaakten nog goed 8)
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Danny Mieremet

23-01-2007 18:49

Ik ga een beetje boilies eten. Ben je niet goed ofzo.... :roll:
Zout neemt trouwens alleen vocht op. Dus: volgens mij zullen je boilies nooit naar zout smaken en als dat al wel het geval zou zijn, zou het er vrij snel weer afzijn als het in contact komt met water.
Tuurlijk zullen ze de eerste 10 seconden naar zout smaken, maar daarna absoluut niet meer.
Heb het vanmiddag zelf getest. :wink: (klopt: ik ben ook niet helemaal goed).

Gr Mieremet
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

23-01-2007 18:53

Mijn boilies waren door en door zout (na 1 week). Het was eerlijk gezegt niet te pruimen, de tranen sprongen in mijn ogen zo zout. Heb hem afgespoeld met water, een paar seconden. Alsnog, heb binnenste smaakte nog zout. Ik heb ook niet gezegd dat het een nadeel hoeft te zijn , maar voor mijn gevoel doe ik het liever met suiker, omdat je dat gewoon niet kan overdoseren. zout wel. En al zal het zout gotendeels wegspoelen, je ver....kt de smaak van je boilies ermee. heb je voor niets van die dure freezers gekocht met bloodworm smaak :o
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Danny Mieremet

23-01-2007 19:01

Dan heb je ze waarschijnlijk maar heel even onder de kraan gehouden?!
Gooi ze maar eens in een emmer met water, je zult zien en proeven dat de smaak van zou er vrijwel direct uit/af zal zijn.

Gr Mieremet
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

26-01-2007 21:06

nu bij de kruidvat vacumeerzakken in de aanbieding :wink:
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Danny Mieremet

28-01-2007 09:09

Thanks.
Tom Engelen
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-01-2007 20:38

28-01-2007 16:08

gwn dry air bag gebruiken
VISSEN KOST JE VRIENDEN.
VRIENDEN KOST JE VISSEN.
patrick wagenveld
Berichten: 10
Lid geworden op: 26-02-2007 13:55
Locatie: zuid-holland

26-02-2007 15:49

of gewoon in een piepschuime bak en daar de freezers er in doen coolekementen er bij tap er om heen en klaar. 8)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

26-02-2007 22:25

patrick wagenveld schreef:of gewoon in een piepschuime bak en daar de freezers er in doen coolekementen er bij tap er om heen en klaar. 8)



Joah, en tegen de tijd dat je in frankrijk bent zijn de coolelementen ontdooit 8)

Moet het vissen nog beginnen :D
Ik zet mijn huupie in
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

27-02-2007 11:42

Wij doen ook alle freezers in een paar piepschuimen viskisten. freezers erin omringt door ijssnippers. Na een week in de bus met 40 C is nog niet eens al het ijs gesmolten. Wel zorgen dat de boilies in goede zakjes zitten, anders kunnen sommigen een beetje voorgeweekt raken. Verder stop ik ook altijd een grote emmer vol met vismeelboilies, deze overgiet ik met aminol. zo blijven ze ook makkelijk een week goed.
blub blub
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

27-02-2007 13:43

ik verkoop freezerbaits faxumverpakt
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

28-02-2007 09:21

Maakt niemand wel eens het aas aan de waterkant?

Mix en eitjes mee.
mengen.
deeg inpakken in aluminiumfolie.(alle eigenschappen blijven behouden)
half uur koken.(ligt eraan hoe groot de deegworst is)
aflaten koelen en in blokjes snijden.
voeren en vissen maar.

Ze zijn niet rond, maar ik ga ervan uit dat er ook een boot meegaat, hoe doe je voeren met mais bv.

Op deze manier is je aas altijd vers en heeft een andere vorm.
Tevens kun je van de zelfde mix bollen maken en in de koekepan met een draaiende beweging je eigen pop-up maken.

Het is wel aan te raden om het thuis uit te proberen want als het niet lukt....tja moet er niet aan denken.

succes.

groeten, freddy
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

28-02-2007 09:36

Aas aan de waterkant maken? Aan mij niet besteed. Dat doe ik mooi thuis. Dat schiet helemaal niet op, aas maken aan de waterkant. Gewoon lekker thuis. Heb wel wat beters te doen;)... Beetje observeren. Af en toe een keer drillen:D.

Nee, boilies maak ik alleen aan het thuisfront.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

28-02-2007 09:47

Je hebt tijd zat aan de waterkant, en ik ga niet alleen naar frankrijk of een lange sessie vissen. met 2 man is het goed te doen en je zit aan de waterkant observeren doe je er gewoon bij.
Het is maar om je op een ander idee te brengen. :D
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

13-05-2007 23:46

Gelukkig mag mijn vrienfin ze voor mij vacuumeren op het werk. En aangezien ik een voerbootje mee heb tijdens onze Frankrijksessie deze zomer, maakt de vorm niets uit, dus ik kan ze goed strak vacuum trekken.

Twee weken is dan goed te doen toch?

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
jasper korll
Berichten: 170
Lid geworden op: 14-07-2007 15:58
Locatie: Utrecht

18-01-2010 21:29

hoeveel kg past erin een dry air bag en van welk merk?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-01-2010 21:32

Gewoon uienzakken halen joh,ook gedaan. Ik haalde ze bij Ray en keertje!Zijn best genoeg en gaat zat in.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust